Springen naar inhoud


Foto

Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen

DM8000

  • Please log in to reply
Er zijn 24 reacties in dit onderwerp

#1 Bigtwin

  • Senior Member
  • 244 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 27 september 2011 - 12:57

Nadat ik een aantal opnames van de hd in de dm8000 naar de server heb gezet, ben ik benieuwd op welke snelheid de netwerkkaart van deze dm8000 draait. Op de 8000 draai ik Open PLi 2.1 van een redelijk recente datum (dus niet de allerlaatste). Ethtool geeft geen/onvoldoende info.

Hoe kan ik nagaan op welke snelheid de kaart van de 8000 werkt, en hoe kan ik die eventueel aanpassen?

Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #2 Sjaaky

  • Senior Member
  • 7443 berichten

+41
Good

Geplaatst op 27 september 2011 - 13:20

Gewoon een bestandje kopieren en kijken hoe snel dat gaat? Maar als dat op volle snelheid zou gaan, zou je het vast niet vragen..

De Vuduo en et9000 doen bij mij allemaal zo'n 95 tot 100mbit/sec. Helaas is dat net niet sustained, er is elke 10 seconde een dip als ik kijk in de windows task manager. Ik weet niet waar die dip vandaan komt.

Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #3 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 27 september 2011 - 13:58

De dm8000 kan op "volle snelheid" het netwerk benaderen. Dat wil zeggen,
100 megabits / seconde, minus wat standaard overhead van ethernet en ip.
Voor "bruikbare" payload kom je zo als vuistregel uit op n / 10 = 10
megabyte / seconde. Dat moet jouw dm8000 gewoon kunnen halen.

En dat kun je inderdaad niet zien met ethtool, die geeft alleen maar de
instellingen van de interface, niet de prestaties.

SMB (en in mindere mate NFS) hebben nogal wat overhead, is dus niet
geschikt om snelheid te testen. Je kunt dat op de dreambox het beste met
een ftp-transfer doen. Als je onder de 10 megabyte/s komt, klopt er iets
niet.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #4 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2177 berichten

+12
Neutral

Geplaatst op 27 september 2011 - 18:00

Hier gaat bestandsoverdracht van DM8000 naar PC tussen de 14 a 21 MegaByte per seconde.
DM8000 heeft Openpli2.1beta, pc is Kubuntu 11.04 64bit met filezilla ftp client.

Tussen de DM8000 en Kubuntu 64bit pc zit een Linksys printserver en een fonera2.0n(wrouter).

Mijn ervaring is dat de router bepaald hoe snel de data overdracht is. Hiervoor had ik een linksys befsr41, en daarbij kwam de datastroom niet boven de 6MegaByte per seconde.


Mijn tip is, indien men een (wireless)router koopt, vraag in de winkel of ze even met twee apparaten data kunnen pompen over de lan poorten, om te zien welke snelste is.
Want een 100Mbps router kan aanzienlijk sneller zijn dan een 100Mbps router /images/smiley/grin.gif

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #5 theparasol

  • Senior Member
  • 4157 berichten

+198
Excellent

Geplaatst op 27 september 2011 - 18:07

Hier gaat bestandsoverdracht van DM8000 naar PC tussen de 14 a 21 MegaByte per seconde.


Deze waardes zijn onmogelijk, een technische snelheid van 140 a 210 Mbit per seconde over een 100 Mbit
Dat lukt alleen met datacompressie (bv MODE Z - zlib) of een crappy meetmethode.

@Sjaaky: Die dip in data transport kan ik wel verklaren, mogelijk is dan de dma buffer van de dm8000 leeg en wordt deze eerste even gevuld alvorens verder te gaan met verzenden.

Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #6 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 27 september 2011 - 18:18

Dat lukt alleen met datacompressie (bv MODE Z - zlib)


In combinatie met compress-bare data. Ik ben bang dat jeroentje bits en
bytes door elkaar haalt ;-)

Die dip in data transport kan ik wel verklaren, mogelijk is dan de dma buffer van de dm8000 leeg en wordt deze eerste even gevuld alvorens verder te gaan met verzenden.


Het idee van dma is juist dat het allemaal zoveel mogelijk buiten de
processor om gaat; in de tijd dat de hardware met de ene dma buffer bezig
is, vul je de volgende, daarna is het kwestie van 1 pointer omgooien
((semi-)fysiek adres, in de kernel).

Ik herken die dips zelf niet.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #7 theparasol

  • Senior Member
  • 4157 berichten

+198
Excellent

Geplaatst op 27 september 2011 - 18:23

Wellicht werkt die dma omreden niet. Immers de dma is er voor zodat niet telkens een irq de cpu van zijn andere taken afhaalt.
Als die cpu er echter niet aan toekomt om de dmabuffer tijdig aan te vullen gebeurt dit alsnog.

Kan zowel op dreambox als op client optreden. Crappy nic's hebben dit effect. BV Een intel nic is daarom sneller dan een realtek. Gewoon betere hardware/software implementatie.

Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #8 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2177 berichten

+12
Neutral

Geplaatst op 27 september 2011 - 18:23

Ik zie die waarde toch echt hier, het is wat filezilla aangeeft als je bestand overzet.
Ik voeg wel een screenshot toe, maar zoals gezecht waarde schommelt er tussen, dus is het lastig om exact screenshot te maken van die piek.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #9 theparasol

  • Senior Member
  • 4157 berichten

+198
Excellent

Geplaatst op 27 september 2011 - 18:30

Het is wat filezilla aangeeft als je bestand overzet.

Gauw een bug inschieten... hoewel, op deze manier denken de gebruikers wel: gebruik filezilla, die is veel sneller ;)

Deel nu zelf eens 147 / 14 seconden... kom uit op.... jawel 10 Megabyte per seconde = 100 Mbit etherspeed.

Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #10 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2177 berichten

+12
Neutral

Geplaatst op 27 september 2011 - 18:35

Ik ga er idd vanuit dat b=bit en B=byte.

Anyway, snelgenoeg, en ik heb erg grote snelheidswinst geboekt toen in centrale linksys befsr41 router omwisselde voor fonera2.0n .....

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #11 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 27 september 2011 - 18:38

Wellicht werkt die dma omreden niet. Immers de dma is er voor zodat niet
telkens een irq de cpu van zijn andere taken afhaalt. Als die cpu er
echter niet aan toekomt om de dmabuffer tijdig aan te vullen gebeurt dit
alsnog.


DMA werkt juist wel met IRQ's, om aan te geven o.a. wanneer een buffer
verzonden is en opnieuw gevuld kan worden. Het afhandelen van zo'n IRQ
duurt maar een paar instructies en heeft totaal geen impact op de
performance, de cpu kan ondertussen fijn doorgaan met andere dingen. Dit in
tegenstelling tot PIO mode waarbij de cpu data heen en weer kan gaan slepen.

Het "vullen" van de DMA buffer is zo goed als onnodig bij een slim
doordacht systeem (zoals linux ;-)), die data staat al lang ergens, als
kernel socket buffer, je hoeft alleen een entry in de page table aan te
passen, je gaat geen data heen-en-weer slepen, dan is DMA niet zo
interessant meer.

Kan zowel op dreambox als op client optreden. Crappy nic's hebben dit
effect. BV Een intel nic is daarom sneller dan een realtek. Gewoon
betere hardware/software implementatie.


Dat was vroeger (realtek 8139 e.d.) zeker zo, tegenwoordig is het verschil
minimaal. De duurdere intel nics hebben nog wat leuke slimmigheidjes maar
da's vooral interessant in servers. Met elke gb nic haal je tegenwoordig
met minimale cpu-belasting de volle gb/s, tenzij er ergens anders nog een
bottleneck zit (cpu bus, usb (indien van toepassing) e.d.)

De nic in de dreambox is overigens ook niet van geweldige kwaliteit, maar
ze halen met de OE-boxen tenminste nu wel de volledige snelheid.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #12 theparasol

  • Senior Member
  • 4157 berichten

+198
Excellent

Geplaatst op 27 september 2011 - 18:41

Heb je een punt... switching capacity wil net als routing capacity sterk wisselen.
Soms lijkt het op papier zelfde maar in werkelijkheid niet. Noemen we marketing.
Kan er niet meer van wakker liggen, ben moe van onkundige gebruikers die roepen maar niets weten.
Ik heb een 2000Watt 7.1 speakerset gekocht voor bij de pc voor maar 50 euro.... dream on...

Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #13 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 27 september 2011 - 18:43

Anyway, snelgenoeg, en ik heb erg grote snelheidswinst geboekt toen in centrale linksys befsr41 router omwisselde voor fonera2.0n .....


Wat op zich ook vreemd is, omdat in je lokale netwerk NIET gerouteerd
wordt, routeren doet-ie naar internet. Tussen stb en je pc wordt geswitcht.
Je kunt voor een paar tientjes een gigabit-switch kopen die op alle poorten
tegelijk volle snelheid switcht. Dus als je je router niet vertrouwt,
gewoon een losse switch kopen (erbij).

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #14 theparasol

  • Senior Member
  • 4157 berichten

+198
Excellent

Geplaatst op 27 september 2011 - 18:51

De nic in de dreambox is overigens ook niet van geweldige kwaliteit, maar
ze halen met de OE-boxen tenminste nu wel de volledige snelheid.


Meen me te herinneren dat ze bij bv dreambox 7020 generatie aan de usb bus hingen... niet ideaal :(

Enfin, je verhaal met dma klopt. IRQ geeft aan dat dma buffer weer gevuld kan worden. Of er nu een pointer verzet word: wat het os wil, als de nic maar weer kan moduleren richting de kabel. Echter een IRQ is maskable, dus kan er prio gesteld worden. Als dat niet goed gebeurt onstaat er als nog een wait for cpu attention. Een cpu die 100% belast is met andere taken kan ook niet dma buffers tijdig vullen... helemaal niet met dergelijke snelheden van dma buffer legen door de nic die helemaal dedicated data staat te pompen.

Een nic op de pci bus is altijd een slechte keuze, hangt dan aan de southbridge en deelt speed met alle overige apparatuur zoals raid en s-ata controllers en wat er nog meer op die bus zit. Beste is direct op de northbridge met breed datapad richting cpu/memory controller.
Ik heb de getallen niet zuiver in mijn hoofd maar stel dat Vmax op de pci bus 133 MB/s is, en je deelt die met een s-ata controller waar je data vanaf moet komen dan heb je een overdracht van ca 65 MB/s max, ook al is je raidset in theorie in staat tot unsustained 150 MB/s

Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #15 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 27 september 2011 - 18:53

Ik heb een 2000Watt 7.1 speakerset gekocht voor bij de pc voor maar 50 euro.... dream on...


Het meest ergelijke DAAR aan is juist veel meer dat je helemaal geen 2000
watts versterker of luidsprekers wilt hebben! Met 5 watt maak je de buren
al gek, dat is GENOEG. De meeste versterkers komen gemiddeld niet verder
dan een halve watt (huiskamer-niveau).

Anyway, voor een paar euro koopt een fabrikant een switching-asic die
gewoon volle snelheid werkt, ik snap dus niet waarom een router traag
intern zou forwarden...

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #16 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 27 september 2011 - 19:03

Enfin, je verhaal met dma klopt.


Mag ook wel, het schijnt dat ik ervoor geleerd heb :-/

Een nic op de pci bus is altijd een slechte keuze, hangt dan aan de southbridge en deelt speed met alle overige apparatuur zoals raid en s-ata controllers en wat er nog meer op die bus zit. Beste is direct op de northbridge met breed datapad richting cpu/memory controller.
Ik heb de getallen niet zuiver in mijn hoofd maar stel dat Vmax op de pci bus 133 MB/s is, en je deelt die met een s-ata controller waar je data vanaf moet komen dan heb je een overdracht van ca 65 MB/s max, ook al is je raidset in theorie in staat tot unsustained 150 MB/s


Helaas sla je hier de plank helemaal mis, een STB is geen PC, dus termen
als southbridge en frontside bus enz. slaan in die context nergens op. Ze
hebben wel een PCI-bus, maar die is grotendeels intern ("chipset"-op-cpu).

Een IRQ duurt hooguit enkele nanosecondes omdat een IRQ-handler nooit
langer dan een paar honderd machine code instructies is. Als die wel langer
is, dan heb je je systeem niet goed ontworpen. Niet het geval met linux
dus. IRQ's die gemasked worden, worden gewoon ietsje later alsnog
afgehandeld. Alleen vroeger in de tijd met domme harddisk-controllers kon
het daarbij voorkomen dat de kop van de harddisk door een langzame
interrupt intussen een sector verder was. Dat is echt een ander tijdperk.

Heb je trouwens wel eens van PCI-X, PCI express en DMI gehoord?

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #17 theparasol

  • Senior Member
  • 4157 berichten

+198
Excellent

Geplaatst op 27 september 2011 - 19:03

De poort kan wel op 100 connect geven maar daarachter zal dan beslist wel een bottleneck zitten.
Zo zijn er ook netwerkadapters die niet goed willen samenwerken met bepaalde switches.

BV Sommige Nvidiaethernetcontrollers weet ik uit ervaring dat die beslist geen gigabit switch verdragen icm PXE boot: slow, slow, slow. Sluit je die op 100 Mbit aan: zoef!
Snap ik niks van maar is wel een feit.

Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #18 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2177 berichten

+12
Neutral

Geplaatst op 27 september 2011 - 20:21

Ik heb een 2000Watt 7.1 speakerset gekocht voor bij de pc voor maar 50 euro.... dream on...


Het meest ergelijke DAAR aan is juist veel meer dat je helemaal geen 2000
watts versterker of luidsprekers wilt hebben! Met 5 watt maak je de buren
al gek, dat is GENOEG. De meeste versterkers komen gemiddeld niet verder
dan een halve watt (huiskamer-niveau).

Anyway, voor een paar euro koopt een fabrikant een switching-asic die
gewoon volle snelheid werkt, ik snap dus niet waarom een router traag
intern zou forwarden...


Beetje overdreven.

500 MiliWatt = koptelefoon niveau /images/smiley/grin.gif

2KW is niet geschikt voor woonkamer gebruik (breekt glas, maar is die 2KW opgenomen vermogen van voeding, dan kan de luidspreker alsnog 500MiliWatt zijn /images/smiley/pfft.gif

back on topic.
5Watt bij 5.1 is idd genoeg(dus 5x5) voor woonkamer (2x10Watt bij stereo). Alhoewel +-100 a 150Watt voor sublaag (lfe kanaal) wel prettig is.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #19 theparasol

  • Senior Member
  • 4157 berichten

+198
Excellent

Geplaatst op 27 september 2011 - 20:22

Mag ook wel, het schijnt dat ik ervoor geleerd heb :-/

En je hebt nog opgelet ook ;)


Helaas sla je hier de plank helemaal mis, een STB is geen PC, dus termen
als southbridge en frontside bus enz. slaan in die context nergens op. Ze
hebben wel een PCI-bus, maar die is grotendeels intern ("chipset"-op-cpu).


Ik noem nergens FSB maar dat terzijde.. ik had het uiteraard over een PC en niet een STB, hoe een STB technisch in elkaar zit weet ik niet dus ik leer
graag van je :)

Een IRQ duurt hooguit enkele nanosecondes omdat een IRQ-handler nooit
langer dan een paar honderd machine code instructies is.


Niet mee eens, IRQ lijn vraagt aan de cpu om iets te gaan doen. Die hoeft daar geen gehoor aan te geven als hem dat niet pas (masking!)

CLI / STI constructie, het is heel normaal dat als de CPU al met een IRQ code bezig is dat hij geen andere IRQ's dan de NMI's accepteert.
IRQ 16 verwijst naar pointer in ram die weer verwijst naar de interrupt code.
Het is zaak die idd zo snel en kort mogelijk te houden.

IRQ's die gemasked worden, worden gewoon ietsje later alsnog
afgehandeld.


Maar nog altijd te laat, de dmabuffer is al leeg, er is al radiostilte op de ethernet kabel en de ontvangende partij gaat zich afvragen waar de next packages blijven. Oh, die staan nog op de disc... eerst weer blokkie lezen, klaarzetten in de dma. Dat kost wel iets meer dan een paar ns dacht ik zo.

Is USB op de dreambox nog altijd PIO mode of loopt dat ook al via DMA constructie?

Heb je trouwens wel eens van PCI-X, PCI express en DMI gehoord?



DMI = Direct Memory Interface?! of bedoel je dmi bootblock(/smbios)

Rest is bekend... je bedoelt zeker dat ik zo'n ouwe standaard erbij pak ;)
Heb ik toevallig nog voor geleerd... en het zijn toch vaak pci netwerkkaartjes die men erin prikt om gigabit ethernet toe te voegen als de onboard 100 mbit is.

Nogmaals, als ik ergens de plank missla: ik zie graag dat je me verbetert daar kan ik uiteindelijk ook van leren.

Re: Hoe netwerk snelheid zien / aanpassen #20 theparasol

  • Senior Member
  • 4157 berichten

+198
Excellent

Geplaatst op 27 september 2011 - 20:22

Mag ook wel, het schijnt dat ik ervoor geleerd heb :-/

En je hebt nog opgelet ook ;)


Helaas sla je hier de plank helemaal mis, een STB is geen PC, dus termen
als southbridge en frontside bus enz. slaan in die context nergens op. Ze
hebben wel een PCI-bus, maar die is grotendeels intern ("chipset"-op-cpu).


Ik noem nergens FSB maar dat terzijde.. ik had het uiteraard over een PC en niet een STB, hoe een STB technisch in elkaar zit weet ik niet dus ik leer
graag van je :)

Een IRQ duurt hooguit enkele nanosecondes omdat een IRQ-handler nooit
langer dan een paar honderd machine code instructies is.


Niet mee eens, IRQ lijn vraagt aan de cpu om iets te gaan doen. Die hoeft daar geen gehoor aan te geven als hem dat niet pas (masking!)

CLI / STI constructie, het is heel normaal dat als de CPU al met een IRQ code bezig is dat hij geen andere IRQ's dan de NMI's accepteert.
IRQ 16 verwijst naar pointer in ram die weer verwijst naar de interrupt code.
Het is zaak die idd zo snel en kort mogelijk te houden.

IRQ's die gemasked worden, worden gewoon ietsje later alsnog
afgehandeld.


Maar nog altijd te laat, de dmabuffer is al leeg, er is al radiostilte op de ethernet kabel en de ontvangende partij gaat zich afvragen waar de next packages blijven. Oh, die staan nog op de disc... eerst weer blokkie lezen, klaarzetten in de dma. Dat kost wel iets meer dan een paar ns dacht ik zo.

Is USB op de dreambox nog altijd PIO mode of loopt dat ook al via DMA constructie?

Heb je trouwens wel eens van PCI-X, PCI express en DMI gehoord?



DMI = Direct Memory Interface?! of bedoel je dmi bootblock(/smbios)

Rest is bekend... je bedoelt zeker dat ik zo'n ouwe standaard erbij pak ;)
Heb ik toevallig nog voor geleerd... en het zijn toch vaak pci netwerkkaartjes die men erin prikt om gigabit ethernet toe te voegen als de onboard 100 mbit is.

Nogmaals, als ik ergens de plank missla: ik zie graag dat je me verbetert daar kan ik uiteindelijk ook van leren.



Also tagged with one or more of these keywords: DM8000

1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers