Jump to content


Photo

smartreader update 1.07

smartreader

  • Please log in to reply
73 replies to this topic

#1 teo1966

  • Senior Member
  • 1,104 posts

+10
Neutral

Posted 21 October 2011 - 09:26

in de bijlage is een update voor de smartreader te downloaden
iemand ervaring hiermee en wat is er verandert

Attached Files


VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: smartreader update 1.07 #2 jedeje

  • Senior Member
  • 63 posts

+1
Neutral

Posted 21 October 2011 - 12:37

De tool zelf meldt zich als versie 1.1, als ik probeer mijn smartreader ermee te updaten komt de melding, dat er al 1.5 op staat....

Bedankt Argolis voor deze spraakmakende 1.7 update.

gr
jedeje

Edited by jedeje, 21 October 2011 - 12:38.

Clarke tech ET-9000, TF7700HDPVR E2 A1+A2+A3+HB & Rotor 40W - 40E

Re: smartreader update 1.07 #3 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 21 October 2011 - 14:25

De tool zelf meldt zich als versie 1.1, als ik probeer mijn smartreader ermee te updaten komt de melding, dat er al 1.5 op staat....

Bedankt Argolis voor deze spraakmakende 1.7 update.


1.5. bestaat officieel helemaal niet, is een fake van 1.4
En wat betreft die update1.7, dat is geen nieuwe firmware maar een nieuwe updater-tool voor onder Windows, dat is wat er nieuw aan is.

Re: smartreader update 1.07 #4 teo1966

  • Senior Member
  • 1,104 posts

+10
Neutral

Posted 21 October 2011 - 17:10


De tool zelf meldt zich als versie 1.1, als ik probeer mijn smartreader ermee te updaten komt de melding, dat er al 1.5 op staat....

Bedankt Argolis voor deze spraakmakende 1.7 update.


1.5. bestaat officieel helemaal niet, is een fake van 1.4
En wat betreft die update1.7, dat is geen nieuwe firmware maar een nieuwe updater-tool voor onder Windows, dat is wat er nieuw aan is.

1.5 bestaat niet maar staat er wel op ??

VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: smartreader update 1.07 #5 teo1966

  • Senior Member
  • 1,104 posts

+10
Neutral

Posted 21 December 2011 - 23:46

ik heb de smartreader geupdate naar 1.7
naar veel proberen is het gelukt om naar 1.7 te gaan
hier een howto hoe ik het heb gedaan
bij mij op de smartreader stond 1.4 ben eerst naar 1.3 gegaan zie bijlage dealerfixsmartreader 1.3
en toen de update naar 1.7 zonder problemen
als je problemen hebt met je smartreader in de bijlage zit ook een test om de smartreader te testen ( deze test is wel met kaart / updaten is altijd zonder kaart )
met de update kan je de smartreader een naam geven
ik snap alleen de insteling mode niet helemaal bij 1.4 was het Autoswitch / Fixed ( bij autoswitch kon je geen Frequency instellen ) bij fixed wel
en bij 1.7 is het AUTO / FIXED en hier kun je bij beide opties de frequecy instellen ???

Attached Files


VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: smartreader update 1.07 #6 teo1966

  • Senior Member
  • 1,104 posts

+10
Neutral

Posted 22 December 2011 - 11:20

iemand een tip als ik de smartreader een naam geef BV smart1 hoe vind ik deze terug en hoe pas ik de cfg in cccam aan zodat de juiste smartreader de juiste usb poort krijgt toe gewezen ?

VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: smartreader update 1.07 #7 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 22 December 2011 - 11:24

Ik zou niet updaten naar 1.7, want dan kan ie juist NIET meer de naam Serial Reader met nummer krijgen.
Hier b.v. een Oscam een reader als volgt benoemd:

Serial:Reader 88

Door dat nummer 88 is de kaart echt gekoppeld aan de reader, ook bij een herstart PC, en dat was/is bij CCcam een groot nadeel.
Voor zover ik weet kan je in CCcam die koppeling niet maken, en als je update van 1.4 naar 1.7 kan dat in Oscam ook niet meer.

Re: smartreader update 1.07 #8 satdvb

  • Senior Member
  • 104 posts

+7
Neutral

Posted 22 December 2011 - 11:35

Met versie 107 kan je vrij een naam toewijzen op de plek van de serial (xx tekens lang)

Deze laat je dan door udev( of mdev ) vangen en zo zet je je readera elke keer op dezelfde plek.

Voordeel tov oudere versies is dat je hem nu tvv_1 kan noemen enzo, mensen vonden enkel 'reader xy' te beperkt

Groeten

Re: smartreader update 1.07 #9 teo1966

  • Senior Member
  • 1,104 posts

+10
Neutral

Posted 22 December 2011 - 14:19

Met versie 107 kan je vrij een naam toewijzen op de plek van de serial (xx tekens lang)

Deze laat je dan door udev( of mdev ) vangen en zo zet je je readera elke keer op dezelfde plek.

Voordeel tov oudere versies is dat je hem nu tvv_1 kan noemen enzo, mensen vonden enkel 'reader xy' te beperkt

Groeten

misschien een tipje van de sluier hoe ik dit het beste kan doen

VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: smartreader update 1.07 #10 satdvb

  • Senior Member
  • 104 posts

+7
Neutral

Posted 22 December 2011 - 15:20

natuurlijk :)


ik heb mijn device bla1 genoemd dmv het 1.07 tootltje

S:  Manufacturer=Argolis BV
S:  Product=Smartreader plus
S:  SerialNumber=bla1

dan maak ik daarvoor een unieke rule aan in udev zodat de reader met 'bla1' altijd gemapped wordt naar '/dev/smartreader_bla1'

het exacte commando verschilt per systeem, ik gebruik een ubuntu achtige maar het idee moge hopelijk duidelijk zijn ;)

sudo nano /etc/udev/rules.d/30-smartreader.rules

met de volgende inhoud:

KERNEL=="ttyUSB*", ATTRS{serial}=="bla1", SYMLINK+="smartreader_bla1"

als je dan de reader erin drukt zul je zien dat je deze ziet als /dev/ttyUSBx (waarbij x 0 - 128 is en als

ls /dev/smartreader* -l
lrwxrwxrwx 1 root root 7 2011-12-22 15:13 /dev/smartreader_bla1 -> ttyUSB0

in de config van mijn softcam gebruik ik dan /dev/smartreader_bla1 als pad naar mijn smartreader+, altijd de juiste dus.

in die udev rule kan je er een aantal (zoveel je nodig hebt) toevoegen en dan gewoon logische namen gebruiken ;) niet bla dus

groeten

Re: smartreader update 1.07 #11 teo1966

  • Senior Member
  • 1,104 posts

+10
Neutral

Posted 22 December 2011 - 18:44

thanks heb ik vanavond weer wat te spelen

VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: smartreader update 1.07 #12 roycke

  • Senior Member
  • 97 posts

+1
Neutral

Posted 27 December 2011 - 00:23

ik heb alles geprobeert maar ik krijg hem niet geupdated met versie 1.7
pc is een windows 7 laptop. com poort is com2.
hij zegt "found usb device usb2" en daarna komt de button update weer actief.......
wat doe ik nu fout????

Re: smartreader update 1.07 #13 teo1966

  • Senior Member
  • 1,104 posts

+10
Neutral

Posted 27 December 2011 - 08:27

eerst de dealer fix ( dealerfixsmartreader 1.3 ) erop en daarna de 1.7 erop dat werkte hier allemaal .

VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: smartreader update 1.07 #14 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 27 December 2011 - 13:58

Hello, Zelf heb ik all mijn smargo's upgedate naar v1.7 . Deze versie is werkelijk de eerste waarbij de smargo 100 % perfect loopt. Nu er kunnen problemen zijn om up te daten .

Eerst , Weet dat 1.4 en 1.5 eigenlijk nooit officiele versies zijn geweest. (Vandaar dat ook op de argolis site de 1.4 niet meer te downloaden is)
1.4 Heeft namelijk een zware bug. Door deze bug is RTS setting niet meer mogelijk. (dus geen hardware flow control meer) Wel software flow control waardoor deze wel werkte in cccam en oscam. Maar labiel werd in fixed mode.
Bij linux kan men via dmesg de foutmelding latency time -32 error zien.

Deze bug is ook de jammerlijke oorzaak dat men de smargo niet meer kan upgraden. Ook terug downgraden naar 1.3 lukt niet meer daar men setrts error heeft.

Er zijn echter wel versies 1.4 die in orde blijken te zijn. Welke ok zijn welke niet weet ik niet. De 1.5 werkte bij mij zeer slecht.

Heb je de pech van een slechte versie 1.4 te hebben, Dan kan je niet op standaard wijze up daten. Aangezien sommige 1.4 versies wel ok blijken te zijn, probeer eerst up te graden op normale wijze. Via windows daar ik nog geen linux tool heb gevonden voor v1.7. Probeer ook de dealerfix naar v1.3 dan verder naar v1.7. Dit werkte bij mij allemaal niet.

Er zijn nu twee opties. Smargo werkt ok op 1.4 , laat het zo. (het is niet 100 % maar toch vrij goed op een linux x86 pc met oscam en AUTO mode en device = Serial:Reader xxx of bus:id). Op een stb werkt hij wel in fix mode en phoenix or mouse protocol. Maar niet zo goed.

De tricky oplossing indien je absoluut wilt upgraden naar v1.7 Weet dat als je het fout doet je de reader kunt weggooien !!!! Vandaar probeer eerst Alle andere mogelijkheden, Schiet mij nie Af als je je reader opblaast. (Zelf heb ik één van mijn vier readers opgeblazen bij 3 anderen is het Ok gegaan)

Wat heb je nodig :

Een linux pc x86 kernel > 2.6.30 (ubuntu 10.10 11.04 11.10 ) Maar ook alle debian versies en ik denk een hele hoop andere linux distro's.
Linux srptool v1.3 (te vinden op http://www.maxdigita...on=pagina&id=48
Een windows PC (XP of 7) PC geboot in WINDOWS (niet via vmware of zo) Op die pc dienen de laatste stabiele FTDI drivers te zijn versie 2.8.14.00

Drivers te vinden op http://www.ftdichip....Drivers/VCP.htm

Een soldeerbout,smalle draad en kleine ster schroevendraaier.
Usb extention kabel.

Check nu eerst of dat de windows pc de laatste FTDI drivers gebruikt. Door smartreader in te pluggen. Is dit ok dan gaan we verder.

Boot nu je pc terug in linux of gebruik je linux pc indien je meerdere hebt,

Eerst gaan we de smartreader open vijzen. Hieronder een afbeelding van de reader.

http://www.elektroda...go_pcb_1532.png

Je ziet de rode draad . We gaan NU NIET helemaal hetzelfde doen . Wat WEL.
Soldeer één uiteinde van je draad in gat c (dat is de ground) . Laat het andere uiteinde los hangen.
Steek nu de smartreader in de extention kable aan uw linux pc. Posted Image

Het groene lampje gaat branden.
Start een terminal

en type eerst (vanuit de map waar je de tools hebt gezet) ./srp_update_x86 -d /dev/ttyUSB0 -b

Dan krijg je als antwoord
smartreader+ version v1.4
boatloader mode activated
Remove and reinsert .....
SETRTS error

hier zie je het probleem, de snelheid kan niet gezet worden !!! Indien je deze error NIET krijgt zou de smargo op normale wijze kunnen upgedate worden en heb je de draad NIET nodig.
Hier dus wel.

Sluit terminal . Trek te smartreader eruit. Steek hem er terug in.
Start te terminal opnieuw.
Nu gaan we me het vrije uiteinde van het draadje dat je aan gat c hebt gesoldeerd, heel even (en heel even) de gate van de transistor aanraken. (is bovenste uiteinde van rode draad op de tekening)
Je zal het groene lampje even zien pinken.

Type nu opniew ./srp_update_x86 -d /dev/ttyUSB0 -b

Dan krijg je als antwoord
smartreader+ version v1.4
boatloader mode activated
Remove and reinsert .....

Nu zal je terminal blijven Hangen. Dat is ok. Trek de smartreader er uit. (hij is in boot mode)

Start nu op je windows pc (voordate je de reader in plugged) smartreader_updater17.exe
Klick op update, en click op ok bij de boodschap remove all smartreaders.

Plug nu de smartreader in de windows pc, Hij zal gelijk gaan flashen.

Na het flashen wacht je nog een tweetal minuten.

En verwijder je de reader. Plug hem opnieuw in en start smartreaders_settings17.exe

Selecteer de juiste com poort en click read.

Nu zou alles ok moeten zijn.

Voor oscam zet je best

Mode AUTO
Freq 6.00
Kernel Type NEW
T mode T0
EGT 0
Device Name ( ha dat is nieuw ) Het vervangt de oude Automatisch toegekende serial nummer Reader XXX

Maar : Het veldje mag maximum 8 tekens bevatten (je kan er meer in typen maar als je schrijft onthoud de reader maximum 8 tekens)
Voor oscam Moet dit veld echter bestaan uit een serie asci tekens een spatie gevolgd door een nummer.

Wat is ok voor oscam :

Reader 1 (tot 9) (0 mag niet)
Smart 11 (tot 99) mischien gaat 01 ook heb ik nog niet getest

Wat is Niet OK voor oscam

Reader01 Reader_01 Smlargo_01 enz ...

Het veld moet bestaan uit enkele letters dan een spatie dan een cijfer. En 8 lang te zijn . (het is mogelijk dat kortere lengtes dan 8 mogelijk zijn maar dit heb ik niet getest)

Protocol = smartreader
Device = Serial:Smart 11 (dit werkt)

Groetjes christophe

Re: smartreader update 1.07 #15 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 27 December 2011 - 14:10

Ik zou niet updaten naar 1.7, want dan kan ie juist NIET meer de naam Serial Reader met nummer krijgen.
Hier b.v. een Oscam een reader als volgt benoemd:

Serial:Reader 88

Door dat nummer 88 is de kaart echt gekoppeld aan de reader, ook bij een herstart PC, en dat was/is bij CCcam een groot nadeel.
Voor zover ik weet kan je in CCcam die koppeling niet maken, en als je update van 1.4 naar 1.7 kan dat in Oscam ook niet meer.



Zie vorig bericht van mij 1.7 werkt als je een Device name geeft met v1.7 tools in windows die max 8 tekens lang is en bestaat uit een serie letters spatie gevold door cijfer.

Edited by christophecvr, 27 December 2011 - 14:12.


Re: smartreader update 1.07 #16 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 27 December 2011 - 15:57

ik heb alles geprobeert maar ik krijg hem niet geupdated met versie 1.7
pc is een windows 7 laptop. com poort is com2.
hij zegt "found usb device usb2" en daarna komt de button update weer actief.......
wat doe ik nu fout????


Normaal gesproken kan de reader niet op com2 zitten. Deze is gereserveerd. Een usb to serial device begint ten vroegste af com 3 (zelfs indien je pc géén com poorten heeft.). Je dient wel de juiste FTDI drivers te installeren.
Check in syteem hardware welke compoort NR aan uw USB serial Port is gegeven. Heb bij mijn allerlaatste pc ook geen com poort meer, Bij hardware apparaatbeheer verschijnen ook geen com port 1 of 2 meer wat logisch is. Maar de reader wordt hoedan ook op com3 of hoger gezet.

Re: smartreader update 1.07 #17 mysat

  • Senior Member
  • 153 posts

+2
Neutral

Posted 31 December 2011 - 11:56

Vraag:

Om verschillende redenen heb ik mijn smargo's naar 1.07 gebracht met succes. Helaas lukt het me niet om via smartreader_settings17.exe een naam toe te kennen aan deze lezers. (Melding ERROR 1.3 to old).

Dan maar even gekeken wat de huidige serienummers zijn via #cat /proc/bus/usb/devices

T: Bus=02 Lev=02 Prnt=02 Port=00 Cnt=01 Dev#= 3 Spd=12 MxCh= 0
D: Ver= 2.00 Cls=00(>ifc ) Sub=00 Prot=00 MxPS= 8 #Cfgs= 1
P: Vendor=0403 ProdID=6001 Rev= 4.00
C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=a0 MxPwr=100mA
I:* If#= 0 Alt= 0 #EPs= 2 Cls=ff(vend.) Sub=ff Prot=ff Driver=ftdi_sio
E: Ad=01(O) Atr=02(Bulk) MxPS= 64 Ivl=0ms
E: Ad=82(I) Atr=02(Bulk) MxPS= 64 Ivl=0ms

T: Bus=02 Lev=02 Prnt=02 Port=01 Cnt=02 Dev#= 4 Spd=12 MxCh= 0
D: Ver= 2.00 Cls=00(>ifc ) Sub=00 Prot=00 MxPS= 8 #Cfgs= 1
P: Vendor=0403 ProdID=6001 Rev= 4.00
C:* #Ifs= 1 Cfg#= 1 Atr=a0 MxPwr=100mA
I:* If#= 0 Alt= 0 #EPs= 2 Cls=ff(vend.) Sub=ff Prot=ff Driver=ftdi_sio
E: Ad=01(O) Atr=02(Bulk) MxPS= 64 Ivl=0ms
E: Ad=82(I) Atr=02(Bulk) MxPS= 64 Ivl=0ms

In tegenstelling tot andere devices hebben deze twee smargos geen serienummer of overige S: info. Enig idee waarom dat is ? (Oude drivers of dient dit inderdaad na de upgrade "toegevoegd te worden" via smartreader_settings17.exe (en dus niet foutloos werkt)

Graag jullie advies

Re: smartreader update 1.07 #18 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 31 December 2011 - 13:11

Hallo Na het installeren van 1.7 is er inderdaad geen serienummer. Maar je moet het er zelf in zetten met . smartreader_settings17.exe .

Selecteer wel de juiste com poort. Die boodschap die je krijgt komt als je een oudere versie dan 1.7 hebt, off gewoon de verkeerde com poort selecteert. De com poort dien je wel zelf te selecteren.
In het programmetje settings17.

Wel werkt smartreader_settings17.exe NIET met wine of andere virtuele machine. Je moet de pc met windows XP of 7 booten. Ook dien je werkelijk de laatste FTDI whql drivers te gebruiken in windows 2.8.14

Weet dat de originele smartreader Nooit een serie nummer heeft gehad. Dit is een toevoeging van latere datum.

Om je reader vanuit linux te checken gebruik je beter lsusb

Doe eerst lsub in terminal

~$ lsub
Dan krijg je al uw usb devices
Noteer bus:dev nummer van je reader (indien je er meerdere hebt wordt dit moeilijk) Doe het eerst met slechts een aangesloten reader.
Typ nu in terminal

~$ lsusb -s bus:dev -v

En je krijgt all je gegevens van je smartreader (vandaar de -v )

Indien er geen nummer is zal vakje iSerial: (blank zijn)

Je kan ook list_smargo gebruiken indien je dat hebt geïnstalleerd. Veel handiger
(in bijlage list_smargo for linux x86-64 bijgevoegd deze voor x86-32 heb ik niet)
(ook heb ik er het srp_tool_x86 bijgedaan is voor 32 en 64 bit)
Gebruik srp tool enkel om reader na te zien niet te programeren indien je hebt upgedate naar 1.7)

Versie 1.7 setten gaat ENKEL vanuit windows settings 1.7 op CORRECTE wijze . Er is nog geen tool ervoor in linux. Met de oudere srp tools kun je misschien enkele zaken aanpassen zolas mode auto of fix en zo, maar ik weet niet of dit juist zal werken. De serie nummer kan je er niet mee wijzigen.

Attached Files


Edited by christophecvr, 31 December 2011 - 13:14.


Re: smartreader update 1.07 #19 mysat

  • Senior Member
  • 153 posts

+2
Neutral

Posted 31 December 2011 - 13:18

Onderzoek wijst uit dat 2 van de 4 readers wel deze informatie hebben. Het probleem verschuift mee met de hardware indien ik verschillende versies van Linux gebruik SLUGos en WRT. Kortom, mijn inziens direct gerelateerd aan de hardware.... Ik zoek verder

Re: smartreader update 1.07 #20 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 31 December 2011 - 13:25

Onderzoek wijst uit dat 2 van de 4 readers wel deze informatie hebben. Het probleem verschuift mee met de hardware indien ik verschillende versies van Linux gebruik SLUGos en WRT. Kortom, mijn inziens direct gerelateerd aan de hardware.... Ik zoek verder


In versie 1.4 is er een nummer gezet genaamd Reader xxx
In versie 1.3 is er geen nummer
In versie 1.7 Moet je het eerst zelf zetten met smartreader_settings17.exe het mag enkel 8 tekens lang zijn . Voor het bruikbaar te maken in oscam dient het de bestaan uit een reeks ascii tekens gevolgd door een spatie en dan een nummer. (de spatie geld als teken)

Edited by christophecvr, 31 December 2011 - 13:26.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users