Jump to content


Photo

USB harddisk

Dreambox algemeen

  • Please log in to reply
34 replies to this topic

#1 Alex_NL

  • Senior Member
  • 1,953 posts

+10
Neutral

Posted 18 March 2012 - 15:12

Ik heb (naast een 1.5TB e-SATA schijf) een externe harde schijf op de USB-poort van mijn DM800 aangesloten.
Was al een heel gedoe om hem zichtbaar te krijgen maar wat ik nog mis:
-Benaderen van deze schijf vanuit Windows, dit kan nu alleen via FTP, bijv. met Total Commander of DCC. Waarom kan ik geen drive-letter toewijzen aan deze schijf?
-Kopiëren van bestanden van/naar deze schijf van/naar de e-SATA schijf geeft steeds een foutmelding '500 Illigal PORT command'.

Naast deze twee schijven heb ik ook via het netwerk verbindingen met de harde schijf van een laptop (die via een vaste aansluiting op het netwerk zit) en een externe NDAS-harde schijf.

Ik vind ook dat het kopiëren of verplaatsen van bestanden tussen al deze schijven enorm veel tijd kost, wat is eigenlijk de snelste manier hiervoor?
Ook bijna alle mkv-bestanden van 1080p worden schokkerig afgespeeld (dus niet allemaal!), ongeacht vanaf welke schijf, dus wel of niet via het netwerk.
Ligt dat dan aan het formaat (1080p)? Of is dat "normaal" bij mkv-bestanden?

Dreambox DM920:2x Triple tuner (2x DVB-S2X MIS and DVB-C/T2) Xtrend ET10000: 2x DVB-S2, 2x DVB-C, IPTV Xtrend ET9500 (defect)
Channel Master 120cm offset + Black Ultra LNB (Ku-band): 42°E-37,5°W - 100cm SAB draaibaar: 45.1°E-60°E - 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E
DVB-T2 en DAB via een combi VHF/UHF-antenne op zolder gericht op Schoten.


Re: USB harddisk #2 oxb

  • Member
  • 21 posts

0
Neutral

Posted 18 March 2012 - 16:49

Het probleem dat je de schijf niet kan benaderen via windows heb ik ook, zeer irritant dat de schijf niet onder netwerkomgeving wordt weergegeven.
De oplossing die ik hiervoor gebruik is dat ik een nieuwe snelkoppeling maak op het buroblad die verwijst naar (in mijn geval VUduo) is niet de mooiste maar wel doeltreffend.

Re: USB harddisk #3 Edgar

  • Senior Member
  • 292 posts

+7
Neutral

Posted 18 March 2012 - 17:03

En als je dit nu toevoegd aan smb.conf?
Smb.conf staat in /etc/samba

[Harddisk2]
comment = Harddisk2
path = /media/sdb1
read only = no
public = yes
guest ok = yes

Doe dit met een goede editor, anders wordt het een zooitje en gaat het niet werken, maak eerst even een reservekopie van smb.conf, voor de zekerheid.

Ik ga er even vanuit dat de usb hardeschijf als sdb1 vermeld staat. Kijk eerst even in /mnt hoe deze daar heet.

Edited by Edgar, 18 March 2012 - 17:05.

VU+ Duo 4K DVB-S2X en DVB-C met Open PLi 7.0


Re: USB harddisk #4 oxb

  • Member
  • 21 posts

0
Neutral

Posted 18 March 2012 - 17:58

En als je dit nu toevoegd aan smb.conf?
Smb.conf staat in /etc/samba

[Harddisk2]
comment = Harddisk2
path = /media/sdb1
read only = no
public = yes
guest ok = yes

Doe dit met een goede editor, anders wordt het een zooitje en gaat het niet werken, maak eerst even een reservekopie van smb.conf, voor de zekerheid.

Ik ga er even vanuit dat de usb hardeschijf als sdb1 vermeld staat. Kijk eerst even in /mnt hoe deze daar heet.


Top mijn vuduo en solo worden nu gewoon weer weergegeven onder netwerk.
Thanx!

Re: USB harddisk #5 oxb

  • Member
  • 21 posts

0
Neutral

Posted 18 March 2012 - 19:48


En als je dit nu toevoegd aan smb.conf?
Smb.conf staat in /etc/samba

[Harddisk2]
comment = Harddisk2
path = /media/sdb1
read only = no
public = yes
guest ok = yes

Doe dit met een goede editor, anders wordt het een zooitje en gaat het niet werken, maak eerst even een reservekopie van smb.conf, voor de zekerheid.

Ik ga er even vanuit dat de usb hardeschijf als sdb1 vermeld staat. Kijk eerst even in /mnt hoe deze daar heet.


Top mijn vuduo en solo worden nu gewoon weer weergegeven onder netwerk.
Thanx!


EDIT werkte eenmalig helaas nu weer eens geen verbinding via netwerk.

Re: USB harddisk #6 Edgar

  • Senior Member
  • 292 posts

+7
Neutral

Posted 18 March 2012 - 22:58

EDIT werkte eenmalig helaas nu weer eens geen verbinding via netwerk.

Na een herstart van de ontvanger, of wat anders? Is smb.conf aangepast en is het deel wat je toegevoegd hebt er nog?

VU+ Duo 4K DVB-S2X en DVB-C met Open PLi 7.0


Re: USB harddisk #7 Alex_NL

  • Senior Member
  • 1,953 posts

+10
Neutral

Posted 19 March 2012 - 00:12

En als je dit nu toevoegd aan smb.conf?
Smb.conf staat in /etc/samba

[Harddisk2]
comment = Harddisk2
path = /media/sdb1
read only = no
public = yes
guest ok = yes

Doe dit met een goede editor, anders wordt het een zooitje en gaat het niet werken, maak eerst even een reservekopie van smb.conf, voor de zekerheid.

Ik ga er even vanuit dat de usb hardeschijf als sdb1 vermeld staat. Kijk eerst even in /mnt hoe deze daar heet.


Dit soort aanpassingen aan Smb.conf zou ik nooit zelf hebben kunnen bedenken, daar is toch echt iemand met kennis daarvan nodig.
Uiteraard gebruik ik de editor van DCC (omdat ik via Verkenner alleen /hdd kan benaderen) en anders zou ik Notepad++ gebruiken.
Dit stond in smb.conf:

[global]
 load printers = no
 guest account = root
 log file = /tmp/smb.log
 log level = 0
 security = share
 server string = Samba server %h
 workgroup = WORKGROUP
 netbios name = %h
 case sensitive=yes
 preserve case=yes
 short preserve case=yes
 socket options = TCP_NODELAY
 preferred master = no ;(These stop the machine being master browser, which means that it doesnt waste time there.)

[Configfiles]
comment = Configuration files - take care!
path = /var
read only = no
public = yes
guest ok = yes

[Harddisk]
comment = The harddisk
path = /hdd
read only = no
public = yes
guest ok = yes

Daaraan jouw regels toegevoegd, m.u.v. sdb1, mijn schijf heet sdc1:

[Harddisk2]
comment = Harddisk2
path = /media/sdc1
read only = no
public = yes
guest ok = yes

Nu is de schijf wel zichtbaar in netwerkomgeving, kan er ook een drive-letter aan toewijzen.
Het lijkt erop dat dit de oplossing is.
Overigens, de mkv-film was vanaf de USB-drive (i.p.v. via het netwerk) wel normaal te bekijken.
M.i. ook logisch, USB is 480Mb/s, ethernet 100Mb/s, niet?
Het weerhoudt me i.i.g. wel om een NAS hiervoor te gebruiken.

Edited by WanWizard, 19 March 2012 - 08:31.
: removed HTML from formatting

Dreambox DM920:2x Triple tuner (2x DVB-S2X MIS and DVB-C/T2) Xtrend ET10000: 2x DVB-S2, 2x DVB-C, IPTV Xtrend ET9500 (defect)
Channel Master 120cm offset + Black Ultra LNB (Ku-band): 42°E-37,5°W - 100cm SAB draaibaar: 45.1°E-60°E - 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E
DVB-T2 en DAB via een combi VHF/UHF-antenne op zolder gericht op Schoten.


Re: USB harddisk #8 oxb

  • Member
  • 21 posts

0
Neutral

Posted 19 March 2012 - 20:57


EDIT werkte eenmalig helaas nu weer eens geen verbinding via netwerk.

Na een herstart van de ontvanger, of wat anders? Is smb.conf aangepast en is het deel wat je toegevoegd hebt er nog?


Het werkt af en aan ik kan mij er mee redden,laat het wel zo kan er altijd bij via de snelkoppeling die ik heb gemaakt.
smb.conf aangepast zoals jij aangaf, en ja het aangepaste deel is gewoon aanwezig.
Bedankt voor de hulp.

Re: USB harddisk #9 Alex_NL

  • Senior Member
  • 1,953 posts

+10
Neutral

Posted 23 April 2012 - 21:56

De schijf is (na een update?) nu helemaal verdwenen.
Resetten van de Dreambox helpt niet, op nieuw aansluiten van de USB stekker helpt niet.
Harde schijf resetten helpt niet....

Wat nu?

Dreambox DM920:2x Triple tuner (2x DVB-S2X MIS and DVB-C/T2) Xtrend ET10000: 2x DVB-S2, 2x DVB-C, IPTV Xtrend ET9500 (defect)
Channel Master 120cm offset + Black Ultra LNB (Ku-band): 42°E-37,5°W - 100cm SAB draaibaar: 45.1°E-60°E - 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E
DVB-T2 en DAB via een combi VHF/UHF-antenne op zolder gericht op Schoten.


Re: USB harddisk #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 23 April 2012 - 23:05

Het is nooit verstandig om het device zelf op te nemen. Ik weet niet wanneer de vorige update gebeurd is, maar er is recent nogal het e.e.a. gewijzigd met betrekking tot het mounten van externe disks.

Even kijken waar de schijf wordt gemount (via het 'mount' commando op de commandline of met DCC), en die in smb.conf gebruiken. Waarschijnlijk is dat nu /media/usb o.i.d.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: USB harddisk #11 Alex_NL

  • Senior Member
  • 1,953 posts

+10
Neutral

Posted 24 April 2012 - 01:58

Het is nooit verstandig om het device zelf op te nemen.

Kan je dit nader toelichten? Ik begrijp niet wat je bedoeld met het device zelf op te nemen en waarom dat niet verstandig is?

Ik weet niet wanneer de vorige update gebeurd is, maar er is recent nogal het e.e.a. gewijzigd met betrekking tot het mounten van externe disks.

Ik heb nu net weer een update gedaan, de vorige was op 7 april.

Even kijken waar de schijf wordt gemount (via het 'mount' commando op de commandline of met DCC), en die in smb.conf gebruiken. Waarschijnlijk is dat nu /media/usb o.i.d.

Het mount commando gaf het volgende resultaat:
root@dm800:~# mount								  
rootfs on / type rootfs (rw)					     
/dev/root on / type jffs2 (rw)					   
proc on /proc type proc (rw)					     
sysfs on /sys type sysfs (rw)					    
tmpfs on /media type tmpfs (rw)					  
tmpfs on /dev type tmpfs (rw)					    
devpts on /dev/pts type devpts (rw)				  
/dev/sda1 on /media/hdd type ext3 (rw,data=ordered)  
usbfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw)			   
/dev/mtdblock2 on /boot type jffs2 (rw)			  
tmpfs on /var/volatile type tmpfs (rw)			   
nfsd on /proc/fs/nfsd type nfsd (rw)			     
/dev/sdb1 on /media/usb type ext3 (rw,data=ordered)  
/dev/sdc1 on /media/sdc1 type ext3 (rw,data=ordered)
root@dm800:~#
sdb1 is een geheugenstick
sdc1 is de bewuste harde schijf.

Overigens heb ik de schijf zonet weer aan de praat na een paar keer opnieuw aansluiten en alle stekkers na te lopen.

Dreambox DM920:2x Triple tuner (2x DVB-S2X MIS and DVB-C/T2) Xtrend ET10000: 2x DVB-S2, 2x DVB-C, IPTV Xtrend ET9500 (defect)
Channel Master 120cm offset + Black Ultra LNB (Ku-band): 42°E-37,5°W - 100cm SAB draaibaar: 45.1°E-60°E - 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E
DVB-T2 en DAB via een combi VHF/UHF-antenne op zolder gericht op Schoten.


Re: USB harddisk #12 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 24 April 2012 - 07:39

/dev/... is de device node. De volgorde van toewijzing is afhankelijk van de enumeratie van devices, en dat ligt bij linux niet vast. Het kan dus zijn dat wanneer je er een stick bij steekt de boel veranderd, en je schijf ineens sdd1 wordt...

Het veiligste is het device te mounten op uid, en het mountpoint te gebruiken.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: USB harddisk #13 Alex_NL

  • Senior Member
  • 1,953 posts

+10
Neutral

Posted 25 April 2012 - 22:22

/dev/... is de device node. De volgorde van toewijzing is afhankelijk van de enumeratie van devices, en dat ligt bij linux niet vast. Het kan dus zijn dat wanneer je er een stick bij steekt de boel veranderd, en je schijf ineens sdd1 wordt...

Het veiligste is het device te mounten op uid, en het mountpoint te gebruiken.

eeeeeeeeeeeeeeeeh :wacko: :wacko: :wacko:

Dreambox DM920:2x Triple tuner (2x DVB-S2X MIS and DVB-C/T2) Xtrend ET10000: 2x DVB-S2, 2x DVB-C, IPTV Xtrend ET9500 (defect)
Channel Master 120cm offset + Black Ultra LNB (Ku-band): 42°E-37,5°W - 100cm SAB draaibaar: 45.1°E-60°E - 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E
DVB-T2 en DAB via een combi VHF/UHF-antenne op zolder gericht op Schoten.


Re: USB harddisk #14 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 25 April 2012 - 23:22

Gewoon ff googlen Lexzie, erg leerzaam ;)

@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: USB harddisk #15 Alex_NL

  • Senior Member
  • 1,953 posts

+10
Neutral

Posted 28 April 2012 - 22:27

Gewoon ff googlen Lexzie, erg leerzaam ;)

Nou sorry hoor, maar ik kan googelen tot ik een ons weeg terwijl het sneller even uitgelegd is aan iemand die niet zo veel ervaring met Linux heeft zoals jullie.

Overigens dan heb ik nog een vraag: Hoe ken je schrijfrechten toe? Ik heb bestanden gekopieerd van de e-SATA schijf naar de USB-schijf maar kan ze op geen enkele mogelijkheid meer wissen. Niet via de filebrowser in het menu van de Dreambox, niet via Total Commander, Windows Verkenner of DCC.
In DCC staat bij attributen 644 en dat kan ik ook niet veranderen (naar bijv. 755, 774 of 777).

Dreambox DM920:2x Triple tuner (2x DVB-S2X MIS and DVB-C/T2) Xtrend ET10000: 2x DVB-S2, 2x DVB-C, IPTV Xtrend ET9500 (defect)
Channel Master 120cm offset + Black Ultra LNB (Ku-band): 42°E-37,5°W - 100cm SAB draaibaar: 45.1°E-60°E - 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E
DVB-T2 en DAB via een combi VHF/UHF-antenne op zolder gericht op Schoten.


Re: USB harddisk #16 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 29 April 2012 - 08:16

Lijkt meer alsof de hele schijf read-only is. Op de dreambox ben je doorgaans 'root', en die mag alles.
Real musicians never die - they just decompose

Re: USB harddisk #17 Alex_NL

  • Senior Member
  • 1,953 posts

+10
Neutral

Posted 29 April 2012 - 22:15

Eeeeh, ja dat lijkt me ook, maar ik weet nu echt niet meer wat ik kan doen.

De box loopt ook regelmatig vast, de DVB-T USB-tuner werkt regelmatig niet. EPG (xmltv import) ontbreekt regelmatig.
Ik zou eigenlijk een keer alles (inclusief harde schijf) opnieuw moeten flashen.
Dit deed ik normaal altijd met de Autoinstall en Autobackup functie maar haal ik dan ook niet alle problemen weer terug?
En als ik die twee functies niet gebruik ben ik weer dagen bezig om alle plugins te installeren en in te stellen.
Bovendien staat de harde schijf vol met opnames, hoe kan ik de schijf opschonen? Ik heb nl. het gevoel dat er veel onnodige ruimte bezet blijft (slack?).

Dreambox DM920:2x Triple tuner (2x DVB-S2X MIS and DVB-C/T2) Xtrend ET10000: 2x DVB-S2, 2x DVB-C, IPTV Xtrend ET9500 (defect)
Channel Master 120cm offset + Black Ultra LNB (Ku-band): 42°E-37,5°W - 100cm SAB draaibaar: 45.1°E-60°E - 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E
DVB-T2 en DAB via een combi VHF/UHF-antenne op zolder gericht op Schoten.


Re: USB harddisk #18 Alex_NL

  • Senior Member
  • 1,953 posts

+10
Neutral

Posted 6 May 2012 - 14:02

Lijkt meer alsof de hele schijf read-only is. Op de dreambox ben je doorgaans 'root', en die mag alles.

Hoe controleer ik dat Mike?
Of nog beter: Hoe verhelp ik het?
Als ik met DCC kijk naar de attributen, dan heeft /media/sdc1 (de USB-schijf) 755, alle mappen ook, maar de bestanden 644.
Als ik het verander wordt dit automatisch weer ongedaan gemaakt.

Ik heb inmiddels een draadloze USB server van EnVivo (ENV-1168, op het apparaat zelf staat Model No.: PO-1168) gekocht, hierop kan ik vier USB-apparaten aansluiten en opnemen in het LAN, m.i. functioneel net als een NAS? maar ik moet hem nog uitproberen.

Wat heeft qua snelheid/betrouwbaarheid de voorkeur?
e-SATA direct op de Dreambox, USB direct op de Dreambox of NAS?

De e-SATA is al in gebruik, ik neem aan dat daar maar één schijf op kan?

Ik wil programma's kunnen opnemen op één of liefst alle schijven, ik wil audio & video-bestanden (mp3/DVD/mp4/mkv/mpg etc.) kunnen afspelen vanaf één of liefst alle schijven maar t.b.v. bestandsbeheer (als één schijf vol raakt bijv.) moet ik ook bestanden/mappen met de PC (Windows7) kunnen verplaatsen/kopiëren van de ene naar de andere schijf. Dat laatste is nu ontiegelijk langzaam, zowel met Windows Verkenner, Total Commander of met DCC.

Ik ben al bijna in staat een nieuwe ontvanger te kopen en maar helemaal van nul af aan opnieuw te beginnen, maar dan moet ik ook weten wat de beste configuratie is en hoe je het beste de boel goed houdt.

Groeten,
Alex

Edited by Lexzie, 6 May 2012 - 14:06.

Dreambox DM920:2x Triple tuner (2x DVB-S2X MIS and DVB-C/T2) Xtrend ET10000: 2x DVB-S2, 2x DVB-C, IPTV Xtrend ET9500 (defect)
Channel Master 120cm offset + Black Ultra LNB (Ku-band): 42°E-37,5°W - 100cm SAB draaibaar: 45.1°E-60°E - 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E
DVB-T2 en DAB via een combi VHF/UHF-antenne op zolder gericht op Schoten.


Re: USB harddisk #19 Alex_NL

  • Senior Member
  • 1,953 posts

+10
Neutral

Posted 6 May 2012 - 14:18

Even een extra toevoeging, als ik via Telnet het commando 'mount' geef staat er nu v.w.b. de USB-schijf:
/dev/sdc1 on /media/sdc1 type ext3 (ro,data=ordered)
Read Only dus!

Maar goed, hoe verander ik dit???

Dreambox DM920:2x Triple tuner (2x DVB-S2X MIS and DVB-C/T2) Xtrend ET10000: 2x DVB-S2, 2x DVB-C, IPTV Xtrend ET9500 (defect)
Channel Master 120cm offset + Black Ultra LNB (Ku-band): 42°E-37,5°W - 100cm SAB draaibaar: 45.1°E-60°E - 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E
DVB-T2 en DAB via een combi VHF/UHF-antenne op zolder gericht op Schoten.


Re: USB harddisk #20 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 6 May 2012 - 14:29

Als je via-via "kijkt" krijg je resultaten die vreemd aandoen. Met een windows machine, een of ander programma, en dan via samba of FTP naar de box, dan krijg je het resultaat van een "grapevine", elke stap ertussen interpreteert de feiten anders, en daar komen dan die "permissies" van vandaan: Ze zijn waarschijnlijk uit de duim gezogen en daarom niet echt te wijzigen.

Als je wil weten wat de box er zelf van denkt, is er maar een weg: Inloggen met telnet of ssh (putty) en dan met linux (unix) commando's rondkijken.
Real musicians never die - they just decompose


1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users