Springen naar inhoud


Foto

VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart

VU+ DUO

  • Please log in to reply
Er zijn 48 reacties in dit onderwerp

#1 Chrisbrsvw

  • Member
  • 28 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 7 mei 2012 - 16:17

Hallo,

Misschien heeft iemand een suggestie. Mijn VU+ DUO krijg ik sinds vanmiddag niet meer ingeschakeld. Het display is helemaal zwart, alleen de led links boven in het display brandt. Indien ik de VU+ met de afstandbediening wil inschakelen knippert de led wel even maar verder gebeurt er niets.

Ik heb geen updates of wijzigingen gedaan onlangs. Probleem is spontaan onstaan. Heeft iemand een idee? Box is ook niet te benaderen via netwerk.

Gaarne reactie.

Groeten,

Christiaan

Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68309 berichten

+1719
Excellent

Geplaatst op 7 mei 2012 - 16:19

Zoals hier: http://openpli.org/f...74160__hl__c807 ?

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #3 Chrisbrsvw

  • Member
  • 28 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 7 mei 2012 - 16:26

Bedankt voor je snelle reactie. Lijkt idd het zelfde probleem te zijn. Ik heb nog garantie maar dat gaat natuurlijk weer lang duren. Toch maar eens eerst dat elco verhaal nagaan.

Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #4 teletub

  • Senior Member
  • 199 berichten

+2
Neutral

Geplaatst op 7 mei 2012 - 16:38

Dus dan weet dat je dus NIET zelf moet gaan solderen ivm garantie

Vu + Ultimo 3x Dvb-C  met OpenPli
Zgemma H2 met OpenPli


Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #5 Chrisbrsvw

  • Member
  • 28 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 7 mei 2012 - 16:46

Natuurlijk, maar goed elco`s zien er nog goed uit in ieder geval. Pedro_Newbie geeft aan in bovenstaande link om met de USB-stick proberen te starten en deze dan tijdig eruit te trekken (dan weet je in ieder geval we dat het apparaat het nog kan doen).

Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #6 teletub

  • Senior Member
  • 199 berichten

+2
Neutral

Geplaatst op 7 mei 2012 - 16:48

Gewoon proberen

Vu + Ultimo 3x Dvb-C  met OpenPli
Zgemma H2 met OpenPli


Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #7 Chrisbrsvw

  • Member
  • 28 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 7 mei 2012 - 17:23

Elco`s zien er optisch goed uit (nog niet gemeten). Opstarten met USB-stick werkt niet.

Iemand anders nog suggesties?

Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #8 Gman2oo6

  • Senior Member
  • 335 berichten

+4
Neutral

Geplaatst op 8 mei 2012 - 00:44

jep breng hem maar weg als je nog garantie hebt
komt een nieuw moederbord in en dan krijg je hem terug

heb je geen garantie meer ?
dan verkoop hem maar als zijnde defect en zoek je een nieuwe andere box uit
( helaas jij bent nr 7 wat ik nu weet )

btw heb jij ook nog de eerste lichting ( witte afstandsbediening ) ??

Veranderd door Gman2oo6, 8 mei 2012 - 00:44

Happy with my (sec) ET9500 ET10000 and PLI 8.1

I'm honorary banned member at sat4all :-)


Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #9 Chrisbrsvw

  • Member
  • 28 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 8 mei 2012 - 08:50

Ik heb een zwarte afstandsbediening, misschien toch iets nieuwer dan. Ik ga eens contact opnemen met de leverancier.

Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #10 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27380 berichten

+393
Excellent

Geplaatst op 8 mei 2012 - 09:12

Probeer hem eens serieel te flashen met het tooltje VUutils. (Zie bijlage)
Voor sommige boxen schijnt dat een oplossing te kunnen bieden.

Bijgevoegde Bestanden


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #11 Chrisbrsvw

  • Member
  • 28 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 9 mei 2012 - 07:19

Nee, helaas dat werkt ook niet. Ik heb inmiddels kunnen vaststellen dat idd een elco defect is, het gaat zich om elco C807. Box wordt vandaag opgestuurd met de hoop dat men het complete moederbord vervangt ipv alleen de defecte elco. ;)

Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #12 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27380 berichten

+393
Excellent

Geplaatst op 9 mei 2012 - 08:00

Hoe heb jij dit kunnen vaststellen? Er is doorgaans niets waar te nemen bij betreffende elco. En serieel flashen duurt vaak een aantal minuten voordat er een reactie volgt.

Ik ben erg benieuwd of daar de oplossing vandaan komt.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #13 Chrisbrsvw

  • Member
  • 28 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 9 mei 2012 - 14:37

Ik heb contact gehad met de leverancier en volgens hem zijn er veel boxen uit een bepaalde periode met dit probleem. Zij deden de reparaties schijnbaar zelf en wist mij te vertellen dat elco c807 de oorzaak zou zijn (dit bevestigde mij het verhaal in de link van WanWizard). En dit terwijl er optisch niets aan te zien is aan de elco.

Ik ben even eigenwijs geweest en heb met micromeetsnoeren een nieuwe elco verbonden aan de oude. De box deed het daarna direct als vanouds.

Nu ben ik me alleen nog aan het bedenken of ik de box moet opsturen (want ik heb nog 5 maanden garantie) en waarschijnlijk 3 tot 4 weken moet wachten tot ik `m terug heb of dat ik de elco zelf maar vervang (en de rest garantie voor lief neem).

Als ik de elco vervang zal ik deze eens meten om te kijken wat die nog aan capaciteit heeft.

Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #14 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4631 berichten

+225
Excellent

Geplaatst op 9 mei 2012 - 16:20

Maar de elco is niet de oorzaak natuurlijk meer een gevolg van "iets", er is iets wat de elco om zeep helpt en als dat probleem niet aangepakt wordt lijkt het mij dat het probleem weer terug komt. Of zie ik het nu te simpel c.q. zwart/wit?

Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #15 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1408 berichten

+62
Good

Geplaatst op 9 mei 2012 - 17:53

Het wordt echt tijd om een oscilloscoop aan die elco te hangen; er gebeurt daar echt iets dat die elco niet kan verdragen. Probleem is dat niet veel mensen zo'n ding hebben... Vervangen van de elco is één ding (of nieuw moederbord), als je de oorzaak niet kent los je het probleem ook niet structureel op.

Veranderd door Zuppelan, 9 mei 2012 - 17:54


Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #16 gerrit10

  • Member
  • 37 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 9 mei 2012 - 18:07

Elco's zijn er in verschillende kwaliteiten en zeker de goedkopere type's kunnen niet tegen warmte.
De elco's gaan aan de bovenzijde bollen of gaan (elektrisch) lekken.
De goedkoper elco's overlijden dan ook eerder aan warmte, dan het de duurdere en verder is er niets aan de hand met de rest van de elektronica. (Vaak wordt erop kwaliteit van de elco'.s bezuinigd bij verschillende fabrikanten.)
Bijvoorbeeld op alle kwaliteits moederborden van b.v Asus worden de duurdere elco's gebruikt.

Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #17 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1408 berichten

+62
Good

Geplaatst op 9 mei 2012 - 18:56

Nee, nee, nee, dat is het klassieke misverstand over elco's. Begin jaren 2000 verhuisden Taiwanese moederbordfabrikanten hun produktie naar China. Dat gebeurde vanwege kosten en vanuit dat oogpunt was het logisch dat er componenten van lokale leveranciers gebruitk werden. Die fabrikanten hadden nog weinig ervaring en gebruikten verkeerde chemicaliën, waardoor de elco's voortijdig overleden. Warmte e.d. heeft hier enige invloed op, maar in beginsel geldt, dat wat je ook doet, die elco's te vroeg overlijden.

Goed geproduceerde elco's gaan ook in kwaliteit achteruit, geleidelijk over de jaren. Warmte versnelt dit proces. Er wordt een halfwaardetijd aangehouden: Een condensator gespecificeerd voor 85 graden zal bijvoorbeeld na 10 jaar op 85 graden gedraaid te hebben de helft van zijn capaciteit over hebben. Bij een condensator gespecificeerd voor 105 graden zal je dan (veel) hogere halfwaardetijden halen, gezien je apparaat dezelde temperaturen heeft. Dit staat in sterk contrast met een slecht geproduceerde elco (die bol gaat staan, of gaat lekken), zo'n elco verliest in korte periode zijn gehele capaciteit.

Het heeft er hier alle schijn van dat hier sprake is van degelijke elco's. Immers, het is consequent C807 die stuk gaat, terwijl bij slechte elco's de problemen overal op het moederbord zouden ontstaan. Dat is ook logisch als je kijkt waar de Vu+ gemaakt wordt: Korea. Goede componenten zijn daar door aanwezigheid van reuzen als Samsung en LG goed beschikbaar geweest. Wat is er dan aan de hand?

Je nog zulke goede elco's op je printplaat solderen, als je ze niet goed behandelt zijn ze stuk en dan maakt het niet uit of je Vu+ of ASUS heet. Je kunt die C807 door een wonderelco vervangen, als die nog steeds verkeerd behandeld wordt gaat die ook weer stuk. Een condensator heeft een temperatuurbereik, een voltagebereik en kan niet tegen negatieve spanningen. Er is hier waarschijnlijk sprake van overspanning of negatieve spanning. Dat moet met een oscilloscoop aangetoond worden. Pas dan weet je hoe je zo'n apparaat structureel kunt repareren.

Veranderd door Zuppelan, 9 mei 2012 - 18:58


Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #18 Chrisbrsvw

  • Member
  • 28 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 9 mei 2012 - 19:03

Wat de oorzaak is van het defect raken van de elco is natuurlijk vraag twee. Mogelijk dat idd de temperatuur een rol speelt of misschien wel een schoonheidsfoutje in het ontwerp.

Ik heb de elco nu toch maar vervangen want ik wilde niet wachten op een reparatie door de leverancier. Ik heb nu wel eentje genomen van 220uF 25V 105 graden ipv de originele is 220uf 16V 85 graden. Bouwvorm is iets groter maar past zonder problemen. Box doet het weer, eens kijken voor hoelang.

Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #19 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1605 berichten

+24
Neutral

Geplaatst op 9 mei 2012 - 20:55

Elke elco is feitelijk een condensator met een weerstand in serie en 1 parallel. De parallele weerstand dient oneindig te zijn en die in serie nul. Nul en oneindig bestaan niet in de natuur en daar start het probleem. Als de betreffende elco een beetje krap is bemeten of kwalitatief slecht, dan worden de eigenschappen ook snel slechter. De weerstand begint warmte te produceren die er weer voor zorgt dat de elco nog sneller aftakelt enz tot de bekende 'poef'. In dit geval is het maar 1 elco in kennelijk een beperkte productie dus dan denk je eerder aan slechte productie dan een slecht ontwerp. Maar inderdaad, als iemand even een scoop op die elco kan zetten, dan weten we veel meer.

Re: VU+ DUO start niet meer > alleen standby led is aan > display zwart #20 Chrisbrsvw

  • Member
  • 28 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 9 mei 2012 - 21:21

In dit geval is het maar 1 elco in kennelijk een beperkte productie dus dan denk je eerder aan slechte productie dan een slecht ontwerp.


Probleem is al bij meerdere boxen voorgekomen. En het betreft altijd dezelfde elco (c807). Lijkt me sterk dat dan alleen die elco defect raakt indien het slechte productie betreft. Maakt ook verder niets uit.

Ik heb een scoop, moet alleen de meetsnoeren nog zoeken dan kan ik eens kijken.



Also tagged with one or more of these keywords: VU+ DUO

1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers