Jump to content


Photo

DM7025 flash file system problemen

DM7025

  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 vlinder

  • Member
  • 2 posts

+1
Neutral

Posted 11 May 2014 - 01:21

Een paar maanden geleden heb ik mijn DM7025 nieuw leven ingeblazen door de Gemini software van jaren geleden te vervangen door OpenPLI. Op zich ging dat vlekkeloos. Behalve als ik wil opnemen dan crasht Enigma. Na bestudering van de foutmeldingen blijkt dat er geen ruimte meer is, het flash geheugen zit vol.

 

Volgens de wiki is de oplossing de inhoud van het flashgeheugen naar CF card te kopieren, na installatie van cfboot. Echter het blijkt niet mogelijk het flashgeheugen volledig naar de CF kaart te kopieren omdat het flash bestandssysteem fouten bevat waardoor het uitvoeren van het script "/usr/bin/root_to_cf.sh” blijft proberen en nooit eindigt.

 

Ik heb 3 van de beschikbare 5 “nightly builds” geprobeerd (20131201, 20131101 en 20130801) en die leiden allemaal tot hetzelfde resultaat. Direct na flashen van de build zie je met “ls /usr/lib/opkg/info/” dat er bestandsproblemen zijn. Voor de foutmeldingen zie het bestandje.

 

Mijn conclusie is dat óf al deze builds fout zijn óf het flashgeheugen van mijn DM7025 stuk is. De praktijk is in ieder geval dat het systeem zo nauwelijks meer bruikbaar is (tenzij je niet wil opnemen en geen plugins of extensies installeert).

 

Elders in het forum lees ik dat er nog oudere builds moeten zijn (uit mei 2013) wellicht kunnen die beschikbaar worden gesteld. Of wellicht heeft iemand een ander idee?

Attached Files



Re: DM7025 flash file system problemen #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 11 May 2014 - 15:12

Wij houden zelf een maximum van 6 maanden in archief, afhankelijk van ruimte en versies. Voor de 7025 is de laatste van 13 november.

 

Het nut van oude versies bijhouden is beperkt, omdat de bijbehorende feeds die je nodig hebt om te installeren er niet meer zijn. En als die oude versie van de laatste release is (er is dan nog wel een feed), dan zorgt de eerste de beste update actie er voor dat je weer gelijk bent aan de meest recente image.

 

Bovendien, de builds voor de 7025 zijn gestopt, het is een end-of-life box waar niks recents meer op werkt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: DM7025 flash file system problemen #3 Jordan

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 12 May 2014 - 07:37

Mijn DM7025 was defect. Recent gerepareerd en uiteraard geprobeerd om weer een PLI-Image te installeren.

 

Het probleem is inderdaad dat in alle nog beschikbare images directory /usr/lib/oskg/info corrupt is. Iedere package install gaat hierdoor fout.

 

Is het gemakkelijk om een nieuw image te maken op basis van de laatste aanwezige packages of heeft iemand een image van eerdere datum dan OpenPLi-2.1-beta-dm7025-20130801.nfi waar het probleem niet inzit?



Re: DM7025 flash file system problemen #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 12 May 2014 - 08:07

Gaat die install niet gewoon fout omdat de 7025 en OpenPLi 2.1 beiden end-of-life zijn, en er geen werkende package feed meer online staat?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: DM7025 flash file system problemen #5 Jordan

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 12 May 2014 - 12:23

Het is echt een probleem met het root filesystem in het package.

 

Ik grijp nu terug naar versie OpenPLi-2.1-beta-dm7025-20120302.nfi die ik nog heb kunnen download. Daar is geen sprake van corruptie in de genoemde directory. Helaas update deze niet. Dat is  waarschijnlijk omdat de bijbehorende online onderdelen niet meer aanwezig zijn. In OpenPLi-2.1-beta-dm7025-20130703.nfi zit de corruptie ook al.

 

Net OpenPLi-2.1-beta-dm7025-20130506.nfi gevonden en aan het flashen.

 

Ik laat het weten.



Re: DM7025 flash file system problemen #6 Jordan

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 12 May 2014 - 12:32

OpenPLi-2.1-beta-dm7025-20130506.nfi is niet corrupt maar laat zich helaas niet updaten...

 

(0 Packages updated).

 

Is er enige andere mogelijkheid?



Re: DM7025 flash file system problemen #7 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 12 May 2014 - 12:51

Er valt ook weinig aan te updaten, er wordt niets meer voor gebouwd.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: DM7025 flash file system problemen #8 Jordan

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 12 May 2014 - 12:55

Ik had eigenlijk verwacht dat de update functionaliteit versie 20130506 naar de finale/laatste versie zou brengen.


Edited by Jordan, 12 May 2014 - 12:57.


Re: DM7025 flash file system problemen #9 Jordan

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 12 May 2014 - 15:36

Ok, hoe heb ik het opgelost:

1) Flash het volgende image: https://dl.dropboxus...25-20130506.zip

2) login via telnet

2) mount -w -o remount /dev/root /boot <- maak het /boot fs readwrite (als je dit niet doet kunnen (waarschijnlijk)  bepaalde kernel modules niet worden geupdate/geupgrade)

3) opkg update <- lees de laatste package list

4) opkg upgrade <- upgrade alle packages naar de laatste versie

5) reboot

6) Check via mount of /boot rw gemount is, anders nogmaals stap 2 (als je dit niet doet kan root_to_cf ' init'  niet vervangen door 'initcf' )

7) format CF kaart

8) install Softcam, CF-Boot en andere modules die je ook in het flash image wilt hebben (kijk uit voor de beschikbare ruimte! Picons zou ik later doen ;)  )

9) run /usr/bin/root_to_cf <- check of foutmeldingen voorkomen.

10) reboot nogmaals om alles te effectueren.

 

Als het goed is heb je nu een werkende DM7025(+) met PLI.  :)

 

Succes!

 

Jordan.



Re: DM7025 flash file system problemen #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 12 May 2014 - 18:08

Ik had eigenlijk verwacht dat de update functionaliteit versie 20130506 naar de finale/laatste versie zou brengen.

 

Als er nog updates voor online hadden gestaan wel ja. Maar de builds voor de 7025 zijn al lange tijd geleden (=vorig jaar) gestopt, volgens mij ten tijde van de crash van de buildserver. En dus staan er ook geen updates meer online.

 

Optie 3 en 4 in dat lijstje werken dus niet, want geen updates...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: DM7025 flash file system problemen #11 vlinder

  • Member
  • 2 posts

+1
Neutral

Posted 23 May 2014 - 14:11

Ik heb de problemen met de laatste nightly build kunnen oplossen, geinspireerd door http://openpli.org/f...f-dm7025-build/. Alle bestandssysteem fouten zitten in de map /usr/lib/opkg/info. Deze map bevat de informatie van de package manager opkg over de geinstalleerde packages. De bestanden zijn dus niet relevant voor de werking van de build. Welke packages zijn geinstalleerd wordt bijgehouden in het bestand /usr/lib/opkg/status.

De oplossing is om tijdens het prepareren van de CF card om daarvan te kunnen booten in te grijpen, de directory /usr/lib/opkg/info niet mee te kopieren en achteraf alle packages opnieuw te installeren zodat de directory /usr/lib/opkg/info weer de juiste informatie bevat.

Stap voor stap:

  1. Download de laatste nightly build 201301201 en installeer deze

  2. Zorg dat je telnet toegang tot de dreambox hebt

  3. Plaats en prepareer een CF card zoals beschreven in http://openpli.org/wiki/DM7025cfboot tot en met de installatie van de “CF boot” plugin (daar is na een verse installatie nog voldoende ruimte voor)

  4. Controleer of er inderdaad de "Boot from CF card” optie in het Panels menu aanwezig is. STOP HIER met het volgen van de wiki dus VOER “Copy internal flash to CF card” NIET UIT.

  5. De “Copy internal flash to CF card” voert onder water het script “/usr/bin/root_to_cf.sh” uit. Dit script heb ik aangepast zodat het niet meer de directory /usr/lib/opkg/info kopieert.

  6. Download het aangepaste script “dm7025cp.sh” (je kan geen .sh bestanden uploaden dus de .txt even renamen) en plaats het op de dreambox7025 in /usr/bin/ (via telnet en bijv. mbv de editor vi).

  7. Maak het script uitvoerbaar, “chmod a+x dm7025cp.sh” (ik weet niet meer zeker of dit nodig is).

  8. Voer het script uit “./dm7025cp.sh” en wacht tot het klaar is.

  9. Reboot de dreambox

  10. Controleer of inderdaad vanaf de CF card is geboot: “mount” geeft aan dat “/” is gekoppeld op “/dev/hdc1” met bestandssysteem “ext3”.

  11. Nu nog de packages opnieuw installeren. Download het script “install-all.sh” en plaats het op de dreambox7025 in /usr/lib/opkg (via telnet en bijv. mbv de editor vi).

  12. Controleer of in /usr/lib/opkg het bestand status.org staat. Dit is het oude bestand status dat bij het uitvoeren van het kopieer script is gerenamed naar status.org

  13. Voer het installatie script uit: “./install-all.sh”. Het duurt iets van 30 minuten voordat alle aanwezige packages opnieuw zijn geinstalleerd.

  14. De directory /usr/lib/opkg/info is nu gevuld. Ook heeft opkg een nieuw status bestand aangemaakt. Eventueel kan je die vergelijken met status.org om te zien of inderdaad alle packages opnieuw geinstalleerd zijn.

 

Nu draait de Dreambox7025 met OpenPli zoals de bedoeling is. Opnemen werkt feilloos en er is voldoende ruimte voor het installeren van plugins en extensies.

Attached Files



Re: DM7025 flash file system problemen #12 wortellica

  • Senior Member
  • 1,370 posts

+33
Good

Posted 23 May 2014 - 14:53

dank voorde info  ;)





Also tagged with one or more of these keywords: DM7025

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users