Jump to content


Photo

OpenPli 4 netwerk probleem

DM8000

  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 kistedu

  • Member
  • 21 posts

0
Neutral

Posted 24 January 2015 - 17:29

Heb probleem met mijn DM8000 en laatste versie van OpenPli 4. Namelijk als DHCP aan staat dan werkt alles goed zoals shoutcast of mytube. Zodra ik DHCP uitschakel en een vaste IP adres toewijs, na reboot werkt niks meer en ik moet manueel ook DNS servers van KPN invullen - ook geen probleem maar bij volgende herstart van box moet dat weer, best vervelend. Is er oplossing daarvoor???

 

Alvast bedankt. 



Re: OpenPli 4 netwerk probleem #2 dirkjan73

  • Senior Member
  • 304 posts

+3
Neutral

Posted 24 January 2015 - 18:49

Een domme vraag maar waarom ben je genoodzaakt om DHCP uit te schakelen en handmatig IP toe te voegen?



Re: OpenPli 4 netwerk probleem #3 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 24 January 2015 - 19:35

Wanneer je instelling deed in Adpatersettings: OK drukken, dan bewaart de STB nomaal de instellingen.

Geef niet de dns instellingen op van kpn. Verwijs evenvoudig naar je modem.

mijn modem zit op 192.168.178.1, dit pas je natuurlijk aan naar jouw modem adres.

Voor Gateway en Primary DNS gebruik je het intern (LAN) IP adres (niet WAN) van je modem

Gateway: 192.168.178.1

Primary DNS: 192.168.178.1

Dan doet je modem al het werk.

Attached Files


Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: OpenPli 4 netwerk probleem #4 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 24 January 2015 - 19:40

Een domme vraag maar waarom ben je genoodzaakt om DHCP uit te schakelen en handmatig IP toe te voegen?

Werk je met handmatige IP's ben je altijd zeker dat een/alle toestel(len) altijd hetzelfde adres gebruiken. Dit vergemakkelijkt het werken met FTP, Telnet, ....

DHCP geeft je deze zekerheid niet.

Je kan zelf een bereik instellen voor DHCP: bvb vanaf x.x.x.100 tot x.x.x.150. Dan kan je vaste IP's instelle vanaf x.x.x.2 tot x.x.x.99 of van x.x.x.151 tot x.x.x.253.

Wel opletten dat je adressen gebruikt voor thuis gbruik en geen internet ip adressen.


Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: OpenPli 4 netwerk probleem #5 dirkjan73

  • Senior Member
  • 304 posts

+3
Neutral

Posted 24 January 2015 - 19:51

Mijn dank is groot @Jan...Ik heb het thuis al zo,maar ik vroeg ik mij af of @ts er ook die bedoelingen mee had!

 

En bedankt ook voor het KPN verhaal!!!!!



Re: OpenPli 4 netwerk probleem #6 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 24 January 2015 - 20:13

DHCP adressen gebruiken kan prima. Als je apparatuur van static ip wilt voorzien zet je die toch gewoon vast als static lease op de dhcp server.

De dhcp server geeft dan een device altijd hetzelfde ip adres zonder dat je zelf telkens alles handmatig behoeft in te stellen.

Maar goed, niet elke huis tuin en keuken router heeft die mogelijkheid...


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: OpenPli 4 netwerk probleem #7 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 24 January 2015 - 20:34

Een domme vraag maar waarom ben je genoodzaakt om DHCP uit te schakelen en handmatig IP toe te voegen?


IMHO DHCP op mac adres is de beste keuze.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: OpenPli 4 netwerk probleem #8 dirkjan73

  • Senior Member
  • 304 posts

+3
Neutral

Posted 24 January 2015 - 21:00

Ik neem veel op en kan het niet altijd (af)kijken waardoor de USB HDD vol begint te lopen...Dan verplaats ik een gedeelte naar de NAS en als de IP adressen al gereserveerd staan gaat dat makkelijker omdat ik op mijn Lappie al die (IP) Mappings al heb.

 

Dat is mijn reden @40H3X



Re: OpenPli 4 netwerk probleem #9 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 24 January 2015 - 21:08

je kunt ook hostnames gebruiken, dan is die ip niet relevant meer. Mijn xp1000 heet verrassend genoeg "xp1000" in het lan....

Een ping xp1000 werkt hier net zo goed als een ping 192.168.1.36


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: OpenPli 4 netwerk probleem #10 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 24 January 2015 - 21:47

Ik neem veel op en kan het niet altijd (af)kijken waardoor de USB HDD vol begint te lopen...Dan verplaats ik een gedeelte naar de NAS en als de IP adressen al gereserveerd staan gaat dat makkelijker omdat ik op mijn Lappie al die (IP) Mappings al heb.

Dat is mijn reden @40H3X

DHCP op mac adres heeft 2 (mogelijke) doelen:

1. Als je mac adres bij de DHCP server niet bekend is krijg je geen IP, geeft een klein beetje veilighied., dan moet je al instaat zijn een mac adres te kunnen spoofen.

Of

2. Devices krijgen een vast ip als hun mac adres bekend is en devices die niet bekend zijn, zoals een gast, krijgen een willekeurig IP

Edited by 40H3X, 24 January 2015 - 21:49.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: OpenPli 4 netwerk probleem #11 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 24 January 2015 - 21:55

Feitelijk is het voordeel dat je hele netwerk door de DHCP server IP adressen krijgt uitgedeeld en alleen daar waar het van belang is dat deze vast zijn cq "static" gebeurd dat middels het mac adres. Het mac adres zit hardcoded in elke NIC(netwerk kaart), 't is maar een idee. DHCP op mac adres is zeg maar the best of two, DHCP en static.

Edited by 40H3X, 24 January 2015 - 21:57.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: OpenPli 4 netwerk probleem #12 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 25 January 2015 - 09:39

Je kunt het mac adres bijna altijd aanpassen (tot aan de volgende reboot).

 

De reden waarom het hier fout gaat, is dat de router/dhcp server wellicht dhcp snooping doet. En dat betekent dat alleen verkeer geaccepteerd wordt van devices die zich keurig met dhcp hebben aangemeld.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: OpenPli 4 netwerk probleem #13 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 25 January 2015 - 10:04

Heb probleem met mijn DM8000 en laatste versie van OpenPli 4. Namelijk als DHCP aan staat dan werkt alles goed zoals shoutcast of mytube. Zodra ik DHCP uitschakel en een vaste IP adres toewijs, na reboot werkt niks meer en ik moet manueel ook DNS servers van KPN invullen - ook geen probleem maar bij volgende herstart van box moet dat weer, best vervelend. Is er oplossing daarvoor???
 
Alvast bedankt.


Ik lees je vraag nog eens goed en zoals ik het nu lees is dat gewoon waar je bij een statisch ip niet aan ontkomt dan moet je dns, gateway ed invullen (of ik lees je vraag niet goed). De oplossing om met DHCP toch vaste ip adressen voor bepaalde devices te hebben is DHCP op mac adres maar dat is hierboven al genoemd.

@Erik ik weet natuurlijk niet wat voor router er wordt gebruikt maar DHCP snooping is niet echt een standaard feature ;)

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: OpenPli 4 netwerk probleem #14 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 25 January 2015 - 10:21

@Erik ik weet natuurlijk niet wat voor router er wordt gebruikt maar DHCP snooping is niet echt een standaard feature ;)

Mijn switch heeft het, maar ik heb geen doorsnee switch :)

Het zou wel e.e.a. verklaren. Je weet maar nooit wat een gekke provider in z'n hoofd haalt. Een reden te meer om nooit de router van de provider te gebruiken.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: OpenPli 4 netwerk probleem #15 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 25 January 2015 - 10:34

Klopt nooit de router vd provider gebruiken al was het maar omdat de massa in dit geval (allen dezelfde router) juist geen veiligheid verschaft.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.




Also tagged with one or more of these keywords: DM8000

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users