Jump to content


Photo

tune failed, maar alleen bij opstarten van vu+ duo2

tune failed vu+ duo2 opstarten

  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 ruedli

  • Member
  • 8 posts

0
Neutral

Posted 8 July 2015 - 20:35

Hallo,

 

Ik heb een probleem met een van mijn vu+ duo2 boxen, deze box heeft twee DVB-S2 tuners. Hij is via twee uncommitted spaun SUR-211 switches aangesloten op een triple quad lnb (met ingebouwde disecqs) voor astra 1-2 en 3 en een separate schotel met een dual lnb voor hotbird.

 

Het diseqc switchen (in advanced mode: eerst de uncommitted switch en dan de disecq voor de Astra posities die dat nodig hebben, met herhalen etc.) lijkt niet echt het probleem: het lijkt met het opstarten van de box en de tuner toestand te maken te hebben.

 

Het gedrag is zo:

 

de box komt in power on, vanuit standby of power off.

 

Dan tuned hij de laatst bekeken zender, maar het signaal BLIJFT op 0%.

 

Als ik dan van kanaal wissel, tuned het nieuwe kanaal goed en ook het oude kanaal werkt dan weer zonder problemen. Gedurende de hele tijd dat de box gebruikt wordt blijft alles werken. Als hij echter een poosje uit staat, begint het probleem weer van voren af aan.

 

Het lijkt verder "erger" te worden. Laats had ik het gevoel dat de aarde gekanteld was. want ALLE satelliet posities bleven maar 0% geven.... mijn buurman had er echter geen last van en was was geen grote scheur zichtbaar tussen onze huizen... Net toen we het op wilde geven en de uitrichting van mijn schotels wilde bekijken, begon alles weer te werken (in het tuner signaal sterkte scherm dit keer, waar ik tussen posities wisselde). Ik had toen al diverse keren de box opnieuw geboot en geswitched tussen alle vier de satellieten.

 

Daarna werkte alles weer prima, voor alle satellieten en ja, de ontvangst was dicht bij de 100%, de schotels staan dus echt goed gericht.

 

Een disqecq test met een geinstalleerde app, geeft geen systematische fouten.

 

Met zowel Tuner A als tuner B als voorkeur tuner, hou ik hetzelfde probleem: ik heb ook al geprobeerd van voorkeurstuner te wisselen terwijl het probleem optrad, maar dat hielp toen niet.... Een aantal keren tunen helpt wel, maar die ene keer moest ik wel 50 keer wisselen van kanaal (op diverse posities), voor het weer "aan de gang" was.

 

Een en ander betekent, dat mijn timeropnamen meestal een zwart scherm tonen: 90 minuten tune failed kijken wordt wat eentonig.

 

Is ie stuk, of heb ik een ander probleem?

 

(Ik kan de boxen nog uitwisselen, maar die staan in twee verschillende landen, en daar gaat wat tijd overheen, ook is de tuner configuratie zeer verschillend en moet er dan gewisseld worden van ingebouwde tuners uiteindelijk.)

 

 

Dank voor inspiratie wat het kan zijn!

 

vr. groet,

 

ruud

 

(heb gezocht op "tune failed" en "elco problemen gezien", maar of het probleem werd niet beschreven, of ik ben een rund kwa zoeken.... excuses als het toch een bekend probleem is...)

 

 

 



Re: tune failed, maar alleen bij opstarten van vu+ duo2 #2 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 10 July 2015 - 09:33

De duo2 heeft geen probleem met de voeding.

 

Kijk nog even goed naar je DiSEqC instelling. Zet "Fast DiSEqC" sowieso uit. Je kunt nog "repeat sequence" aanzetten, dat kan soms helpen.

 

Ik heb geen ervaring met jouw installatie, het is ook wel een beetje (nodeloos...) complex. LNB's met ingebouwde DiSEqC en dan weer een uncommitted switch eroverheen... Staat de volgorde van de adressering wel goed, eerst de uncommited switch en dan de (virtuele) commited switch, anders komt het nooit aan.

 

Ik zou zoiets lekker simpel met een multiswitch en quattro-LNB's doen, dan zit er maar op één plaats "intelligentie".


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: tune failed, maar alleen bij opstarten van vu+ duo2 #3 ruedli

  • Member
  • 8 posts

0
Neutral

Posted 10 July 2015 - 10:27

Bedankt Erik,

 

Bedankt voor je antwoord, de configuratie is inderdaad wat ingewikkeld... maar ik "had" het triple quad-LNB blok met ingebouwde DiSEqc en als je er dan een schoteltje bij wilt moet je iets... De uncommitted switch ervoor leek me het simpelste.

 

De volgorde staat zo ingesteld, anders komen de signalen inderdaad niet aan. Ik was als "satelliet beginner" al zeer tevreden dat ik de configuratie mogelijkheden bestuderend in één keer de goede instellingen te pakken had! Ik heb "fast DisEqc" dus uitstaan en heb de repeat sequence op één gezet meen ik.

 

Ik kan nu fysiek niet bij de box omdat ik in een ander land zit (ik kan er wel via SSH bij, maar weet niet of ik dan de instellingen in /etc ergens vind?)

 

Wat ik ga doen is:

- de uncommitted switched "er fysiek tussenuit" halen, zodat alleen de DisEqc switch ingebouwd in het LNB block overblijft, met de normale diseqc config voor drie satellieten, dan is de uncommitted switch er als storingsorzaak helemaal verdwenen. Als het probleem dan weg is, moet ik aan de advanced DisEcq instellingen sleutelen, want dan staat er iets niet goed of gaat er iets niet goed.

 

Als het probleem dan nog optreedt, is er echter iets mis met die tuner... of de combinatie tuner / triple LNB.

- de volgende stap is dan omwisselen van de beide Duo2's om te zien of het probleem "blijft" bij de triple LNB of meeverhuist naar de andere site met een losse diseqc switch en vier duo-LNBS.

 

Ik post de verdere bevindingen , voor nu is het goed te weten dat de Duo2 geen voeding problemen kent.





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users