Springen naar inhoud


Foto

Complexe schotelconfiguratie en vu+ duo2

vuplus duo2 schotelconfiguratie disecq rotor

  • Please log in to reply
Er zijn 4 reacties in dit onderwerp

#1 richardnijmegen

  • Member
  • 2 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 12 september 2015 - 22:40

Hallo,

 

Hoe kan ik mijn vu+ duo2 (met OpenPli 4) zo instellen dat mijn tuner zowel de draaiende schotel als twee vaste LNB's kan aansturen? Het lijkt erop dat ik enkel de keuze heb tussen òf een rotor òf DISEqC A/B/C/D. In het eerste geval kan ik alleen de draaiende schotel bedienen, in het tweede enkel de vaste twin schotel. Is dit ergens beschreven? Zijn er plugins voor nodig?

 

Deze configuratie is overigens niet nieuw. Ik had de situatie werkend met een homecast  8100 HS 8100 CIPVR.

 

Ik heb nu ook grote moeite om HD programma's te ontvangen (NPO 1 HD bijv.). Het leek erop dat ik mijn schotel wat verdraaid had door bijv. tegen het dak aan te draaien. (NPO 1 HD kan ik wel ontvangen als ik 4 stapjes naar het oosten draai), maar een andere zender verlies ik als ik ook maar één stap draai naar oost of west. Ik mis heel erg een wat overzichtelijke handleiding, want het lijkt alsof ik de rotor kan calibreren, maar de facto doet die knop helemaal niets. Een link naar een handleiding waarin niet per se alleen de happy flow beschreven wordt zou fijn zijn. Liefst vu+ duo2 specifiek, want ik weet soms niet of het een openpli probleem is of een probleem van vu+ duo2.

 

Alvast dank!

 

Groet,

Richard

 

 

 

 



Re: Complexe schotelconfiguratie en vu+ duo2 #2 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 berichten

+20
Neutral

Geplaatst op 13 september 2015 - 08:01

Geen idee hoe het kan met vaste LNB's en rotor in OpenPLi.

 

Calibreren van rotor doe je als volgt.

In de veronderstelling dat je de schotel uitlijnde op 4.8°E. Satelliet die meest loodrecht op jou locatie staat.

Neem een FTA kanaal bvb TET op dvb-s 11766 H 27500 3/4. Is dit niet zo kies dan een kanaal op satelliet waarop je de schotel uitlijnde, bij voorkeur FTA.

 

Menu: Setup: Service searching: Positioner setup:

Op Goto staat de locatie op 000.0

Op AB druk rood tune:

Tune        Predifined transponder
Satellite   4.8E ... Ku Band 
Transponder 11766,H,27500

Druk OK,  nu vindt je op Goto locatie 004.8 East

Noteer de de SNR

Druk nu GEEL Calibrate

 

Links van de text verschijnt nu opeenvolgend deze meldingen:

- Goto x

- Moving east ...

- Moving west ...

- Final position at 4.2° met de gevonden afwijking

 

In het slechtse geval (schotel afstelling had afwijking) vind je nu een betere SNR.

Verlaat het menu. en probeer je andere sat locaties of je betere ontvangst hebt.

Indien niet, is er een afwijking met de schotel: mast niet loodrecht,  hoek van de schotel of de motor.


Veranderd door Jan Gruuthuse, 13 september 2015 - 08:05

Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: Complexe schotelconfiguratie en vu+ duo2 #3 richardnijmegen

  • Member
  • 2 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 13 september 2015 - 08:07

Klopt met wat ik zag. Mijn verwachting was dat de beste instelling op een of andere manier bewaard zou worden.

 

Overigens is het opgelost. De instellingen moeten bij het instellen van de tuner bij de geavanceerde optie worden gedaan. Daar worden de instellingen per LNB gedaan, waarbij de LNB met diverse instellingen bestuurd kunnen worden.

 

Het uitvallen van de HD kanalen had gisteren waarschijnlijk met het slechte weer te maken. Vandaag doen ze het.

 

Bedankt voor de moeite!



Re: Complexe schotelconfiguratie en vu+ duo2 #4 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 berichten

+20
Neutral

Geplaatst op 13 september 2015 - 08:23

De instellingen moeten bij het instellen van de tuner bij de geavanceerde optie worden gedaan. Daar worden de instellingen per LNB gedaan, waarbij de LNB met diverse instellingen bestuurd kunnen worden.

Zover was ik ook LNB's instellen via geavanceerd.

Hoe het verder moet om dan de rotor in te stellen op de correcte poort, daar kom ik niet op uit.

Als je nog weet hoe je deze stappen deed en je kunt deze posten?


Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: Complexe schotelconfiguratie en vu+ duo2 #5 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7766 berichten

+184
Excellent

Geplaatst op 13 september 2015 - 08:32

Hoe kan ik mijn vu+ duo2 (met OpenPli 4) zo instellen dat mijn tuner zowel de draaiende schotel als twee vaste LNB's kan aansturen? Het lijkt erop dat ik enkel de keuze heb tussen òf een rotor òf DISEqC A/B/C/D. In het eerste geval kan ik alleen de draaiende schotel bedienen, in het tweede enkel de vaste twin schotel.

Als je DiSEqC 1.2 USALS hebt ingesteld, kan je alsnog ook DiSEqC 1.0 instellingen (poort A/B/C/D) opgeven.

Let wel op dat niet alle switches de (aanloop) stroom van de motor kunnen verwerken (ik heb er daardoor al een paar verspeeld); dat is op te lossen door de kabel (gezien vanaf de ontvanger) eerst naar de motor, en dan pas naar de switch te laten lopen.
Zie ook Bijlage  Combine fixed and motor LNB's Vs2.pdf   121,7K   41 Aantal bijlagen



Also tagged with one or more of these keywords: vuplus, duo2, schotelconfiguratie, disecq, rotor

1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers