Jump to content


Photo

Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers


  • Please log in to reply
35 replies to this topic

#1 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,629 posts

+459
Excellent

Posted 4 October 2015 - 10:29

Het is beter de box op DHCP te laten staan maar de boxen via je router een 'vast' ip te geven door dat op mac-adres te regelen.

Op die manier worden alle zaken zoals bijv. dns beter geregeld.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #2 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 4 October 2015 - 11:09

't Is maar hoe je het bekijkt: wat je zelf doet doe je meestal beter, toch.

 

Ligt er aan hoe je het organiseert. bvb:

Eigen devices, inclusief Wifi, gaan alle via static ip.

Bij static verwijst DNS naar router ip, als 1ste of 2de DNS server.

 

Bezoekers/tijdelijke toestellen gaan via beperkt dhcp bereik, buiten deze van de static.


Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #3 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 4 October 2015 - 11:55

Het is beter de box op DHCP te laten staan maar de boxen via je router een 'vast' ip te geven door dat op mac-adres te regelen.
Op die manier worden alle zaken zoals bijv. dns beter geregeld.

Op zich een prima advies, ware het niet dat niet iedereen gebruik maakt van een router met die mogelijkheid. De Draytek die wij beiden hebben biedt dat wel, maar het merendeel van de standaard routers helaas niet.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #4 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,629 posts

+459
Excellent

Posted 4 October 2015 - 12:08

Ik heb ooit zo'n el cheapo hankiewankie Sitecom ding van UPC gehad die dat al kan, ik kan me niet voorstellen dat hedendaagse routertjes die basis functionaliteit niet aan boord hebben maar eerlijk gezegd, zeker weten doe ik dat ook niet.

Ik ga wat routers betreft niet zo vaak 'vreemd'  ;)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #5 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 4 October 2015 - 15:13

Zelfs de gerenommeerde Fritz!box, de standaard modem/router van xs4all, biedt de optie niet om mac adressen vaste IP adressen te geven. Eigenlijk belachelijk.



Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #6 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 4 October 2015 - 15:56

Zelfs de gerenommeerde Fritz!box, de standaard modem/router van xs4all, biedt de optie niet om mac adressen vaste IP adressen te geven. Eigenlijk belachelijk.

 

Zit er gewoon in hoor, klik op Homenetwork -> network en dan edit een client: vinkje zetten bij "Always assign this network device the same IPv4 address"

Of als je in advanced view zit ipv standard kun je onderaan de pagina ook alvast een static ip toewijzen aan een client die nog niet eens verbinding heeft gemaakt.

 

Tenminste op mijn FB7390 voorzien van Fritz!OS 6.30 is dit allemaal mogelijk


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 4 October 2015 - 15:58

Als router zijn de meningen over die fritzbox verdeeld, dus gerenomeerd zou ik 'm niet willen noemen. Probeer er maar eens een fatsoenlijke VPN mee op te zetten... ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #8 goldeneye

  • Senior Member
  • 1,030 posts

+14
Neutral

Posted 4 October 2015 - 16:15

Fatsoenlijke VPN is i.d.d. niet mogelijk. Bij aangeschakelde VPN schakelt hij die niet op WAN maar op de LAN. Schijnen ze maar niet goed te krijgen. Zelfs met de VPN tool (extern programma)..

Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #9 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 4 October 2015 - 16:43

 

Het is beter de box op DHCP te laten staan maar de boxen via je router een 'vast' ip te geven door dat op mac-adres te regelen.
Op die manier worden alle zaken zoals bijv. dns beter geregeld.

Op zich een prima advies, ware het niet dat niet iedereen gebruik maakt van een router met die mogelijkheid. De Draytek die wij beiden hebben biedt dat wel, maar het merendeel van de standaard routers helaas niet.

Volgens mij juist wel, maar je moet soms wel even wat dieper er in duiken, vinkjes "advanced" aanzetten, etc. Het heeft soms ook rare namen (ik zag er al een langskomen net).


Edited by Erik Slagter, 4 October 2015 - 16:44.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #10 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 4 October 2015 - 16:44

Als router zijn de meningen over die fritzbox verdeeld, dus gerenomeerd zou ik 'm niet willen noemen. Probeer er maar eens een fatsoenlijke VPN mee op te zetten... ;)

Ik kreeg IPv6 er niet eens fatsoenlijk mee aan de praat. Hij kon niet omgaan met /48 naar meerdere /64's.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #11 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 4 October 2015 - 16:52

De Fritz!Box 7170 komt hier alleen uit de doos als er een nieuwe firmware op moet. M.b.t IP op MAC address moet je onder systeem Expert Mode aanzetten en daarna Restrict WLAN addess to know WLAN devices. Voor de rest is het niet mijn ding, dat geldt overigens hier voor alle (netwerk) werk apparaten een AP is een AP een modem een modem een Firewall een Firewall etc. Vanaf  dag 1 zit 'ie in de doos en gaat er alleen uit als ik "ooit" om de een of andere manier support nodig heb van de I-net provider.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #12 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 4 October 2015 - 17:48

Zou fritz!box hier toch niet willen missen: G.Vector  full: 70,0 Mbit/s down 10,1 Mbit/s up, VDSL2


Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 4 October 2015 - 19:02

Och, dat soort snelheden worden door de provider geleverd, niet door de router... Elk beetje VSDL2 router moet dat op z'n sloffen halen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #14 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 4 October 2015 - 19:07

Precies schakel eens over naar een Draytek modem, ik vind het een goed merk.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #15 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 4 October 2015 - 19:08

Ik vond het netwerk gedeelte waardeloos van de fritz en daarom nu gekozen voor de Draytek Vigor 2860n+ (wel erg veel in te stellen moet nog uitzoeken waar alles voor staat maar goed werkt wel erg stabiel en mijn netwerk is helemaal ok met dit modem/router.

 

PS de Fritz gaf wel snellere waardes aan bij het modem gedeelte (trainde met hogere snelheid in) als de Draytek maar dat zou zo maar een instelling kunnen zijn.


Edited by cobus, 4 October 2015 - 19:09.

Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #16 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,629 posts

+459
Excellent

Posted 4 October 2015 - 20:53

Draytek gebruik ik zelf ook, mede vanwege de vpn mogelijkheden.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #17 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 4 October 2015 - 21:32

Draytek gebruik ik zelf ook, mede vanwege de vpn mogelijkheden.

Dan heb je zeker nog nooit een Asus RT66U gehad wow wat een router is dat zo snel daar kunnen nog maar weinig routers aan tippen, maar voor telefoon heb ik er een Fritzbox 7220 bij qua mogelijkheden onovertroffen. B)  


73's

PE1AQZ


Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #18 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 5 October 2015 - 10:51

Och, dat soort snelheden worden door de provider geleverd, niet door de router... Elk beetje VSDL2 router moet dat op z'n sloffen halen.

'Certified' box op netwerk of geen vectoring en lagere snelheden.


Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #19 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 5 October 2015 - 11:04

Och, ik heb bij mijn provider een 40Mbps abbo, en ik krijg volgens mijn Draytek dit, dus mij hoor je niet klagen ;) :
 
VDSL2 Information
Profile 17A
State SHOWTIME
UP Speed 18220 (Kbps)
Down Speed 59452 (Kbps)
SNR Upstream 5 (0.1dB)
SNR Downstream 6 (0.1dB)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Wetenswaardigheden Draytek / Fritzbox routers #20 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 5 October 2015 - 11:11

Hier nog gewone vdsl heb maar 21983 bij 1376 met de Fritz had ik 22xxx bij 22xx ongeveer

Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users