Jump to content


Photo

Uitwerpen usb HDD


  • Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 Vantage1

  • Senior Member
  • 63 posts

+1
Neutral

Posted 11 February 2016 - 08:42

Ik vroeg me af of het simpel ontkoppelen van een harde schijf van de VU+(DUO2) veilig is. Of is er ergens een knop of zo op de interface voorzien om veilig te ontkoppelen?



Re: Uitwerpen usb HDD #2 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 11 February 2016 - 10:43

Ik denk dat je het veiligst de ontvanger eerst even uitzet. Anders moet je gaan inloggen en eject gebruiken.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Uitwerpen usb HDD #3 Niceguy

  • Senior Member
  • 244 posts

+3
Neutral

Posted 8 March 2019 - 12:08

Is er geen plugin die dat eject knopje even in een menu ergens zet... iedere keer als ik de usb stick vanuit de Vu in een Windoos stop wil de windoos de stick herstellen... en vindt geen fouten...



Re: Uitwerpen usb HDD #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 8 March 2019 - 13:51

Nee, niet dat ik weet, ik heb het al eens eerder voorbij zien komen, maar ik weet niet of het hoog op de todo lijst staat.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Uitwerpen usb HDD #5 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,262 posts

+691
Excellent

Posted 8 March 2019 - 14:10

Unmount van dingen op /media hebben we idd (nog) niet.... maar is het wel nodig? Tis geen windflows.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Uitwerpen usb HDD #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 8 March 2019 - 14:41

Als het FAT sticks zijn, ja.

 

Als die niet netjes worden afgesloten worden ze als corrupt gevlagd. Er zijn ook bootloaders die dat doen, ik heb boxen waar ik na het flashen elke keer de gebruike stick opnieuw moet formatteren.

 

Dat staat los van Windows, mijn Fedora laptop heeft er net zo goed een probleem mee.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Uitwerpen usb HDD #7 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 8 March 2019 - 15:05

Unmount van dingen op /media hebben we idd (nog) niet.... maar is het wel nodig? Tis geen windflows.

Waar slaat dat nou op?

 

De essentie van een mount is dat het operating system weet dat het device beschikbaar is voor file systems. En dat er data en metadata (veel belangrijker) in RAM gecached kan worden. Dus zolang er niet geUMOUNT is, mag het operating system zich het recht voorbehouden om niet alles vanuit RAM weg te schrijven. Dat staat compleet los van operating system of het file systeem wat gebruikt wordt. Er is maar één situatie waarin je mag ontkoppelen zonder te umounten en dat is als je een read/only mount had gedaan. Maar dat is meestal niet zo zinvol.

 

Het gaat er niet om of de computer (met wat voor operating system dan ook) (terecht) klaagt als de stick verwijderd was zonder te umounten. Het gaat er om dat door die actie data en metadata corrupt kan raken. Data corrupt tot daar aan toe, maar als metadata corrupt raakt, dan kun je cross linked files krijgen en andere ellende die je misschien pas maanden later opmerkt en dan kun je de hele inhoud van de stick weggooien want er klopt niks meer van.

 

Boodschap lijkt me duidelijk dus en ik denk dat we daar dan inderdaad maar eens een mooi knopje voor moeten maken.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Uitwerpen usb HDD #8 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+21
Neutral

Posted 9 March 2019 - 11:03

Was al aan bod, en een oplossing is er.

 

https://forums.openp...en-mutnt/page-2


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: Uitwerpen usb HDD #9 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,630 posts

+459
Excellent

Posted 9 March 2019 - 14:34

Dat is een oplossing in de vorm van een plugin, dat is niet de bedoeling, het moet gewoon standaard in de image komen.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Uitwerpen usb HDD #10 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,262 posts

+691
Excellent

Posted 9 March 2019 - 19:50

Unmount functionaliteit maken is eigenlijk best wel eenvoudig... alleen ff beslissen.waar je het in het menu wilt hebben is het moeilijkste...

Edited by littlesat, 9 March 2019 - 19:51.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Uitwerpen usb HDD #11 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 9 March 2019 - 20:13

In de filebrowser geeft de gele knop op dit moment een lijst van opslagmedia. Het zou mooi zijn dat als je in die lijst bent, met één van de gekleurde knoppen kunt afkoppelen. Als extra mogelijkheid zou ik als je in de filebrowser het mountpunt aanwijst in het menu dat dan via de menuknop verschijnt een unmount-optie zetten.



Re: Uitwerpen usb HDD #12 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 9 March 2019 - 20:19

Ik zou het in het menu stoppen, en niet onder een gekleurde knop, het is geen functie die vaak nodig is, en het moet ook niet te makkelijk gebeuren, voor de minder technisch onderlegden onder ons... ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Uitwerpen usb HDD #13 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,262 posts

+691
Excellent

Posted 9 March 2019 - 22:47

Bij movie selection, geel, anders is idd de gele toets nog vrij... daar zou je idd als je een map kiest die met media/
beginf en geen net submap is of harddisk heet via geel unmount kunnen toevoegen. Zit wat dieper en misschien toch een goede plek.

Edited by littlesat, 9 March 2019 - 22:47.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Uitwerpen usb HDD #14 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 9 March 2019 - 23:44

Het klinkt wel erg lelijk om naar de namen te gaan kijken. Ik zou als criterium gebruiken of de betreffende directory een mountpoint is. Het commando "mountpoint" is beschikbaar op de ontvanger:

 

root@vuultimo4k:~$ mountpoint /media/usb
/media/usb is a mountpoint
root@vuultimo4k:~$
 

Je kunt het aanroepen of de werking ervan bestuderen om het intern te doen. Mocht iemand op het idee komen om een USB-stick op een subdirectory te mounten, dan heb je dat gelijk ook gedekt.



Re: Uitwerpen usb HDD #15 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,262 posts

+691
Excellent

Posted 10 March 2019 - 06:16

Is daar dan ook een python variant van.. en is /media/harddisk dan niet ook een mountpoint? Je moet in ieder geval checken of het een removable media is.

Edited by littlesat, 10 March 2019 - 06:18.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Uitwerpen usb HDD #16 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,630 posts

+459
Excellent

Posted 10 March 2019 - 09:03

Als je dat gaat gebruiken moet je wel opletten dat je dan niet alle mountpoints om zeep gaat helpen, ik mount mijn NAS in fstab, die wil ik toch echt wel in stand houden dus moeten zulke mountpoints weggefilterd worden.

Ook zou je niet willen dat bijvoorbeeld je root (/dev/root) zomaar verdwijnt ;)

 

In /proc/mounts worden alle mountpoints bijgehouden (je kunt ze zien met 'cat /proc/mounts' ), daar moet je dan eigenlijk de /media/USB mounts gebruiken en de rest wegfilteren.

 


Is daar dan ook een python variant van.. en is /media/harddisk dan niet ook een mountpoint? Je moet in ieder geval checken of het een removable media is.

 

Inderdaad is dat wel handig, kijken of het een removable mount is :)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Uitwerpen usb HDD #17 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 10 March 2019 - 09:04

Ik ben geen Python-expert, maar vriend Google was behulpzaam en er bestaat inderdaad een Python-variant van:

 

https://docs.python....os.path.ismount

 

Op een sjieke manier checken of het een verwijderbaar medium is vind ik een ingewikkelder puzzel. Ik denk dat een goed aanknopingspunt de SCSI-hosts in /sys/class/scsi_host zijn: De hosts die intern in de ontvanger zitten zijn bekend, alle onverwachte hosts zijn extern en dus removable. Op deze manier zou je naast USB ook de E-SATA-poort die sommige ontvangers hebben correct kunnen behandelen.



Re: Uitwerpen usb HDD #18 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 10 March 2019 - 09:14

Een andere manier is wellicht om de unmount-optie altijd te bieden en de situatie voor als iemand per abuis zijn harde schijf unmount af te handelen door ook een mountknopje aan te bieden. Als iemand dan per abuis zijn harde schijf afkoppelt kan hij gewoon weer voor aankoppelen kiezen. Voor een lijst van directories waar aankoppelen/mounten aangeboden wordt zou je /etc/fstab kunnen gebruiken. In dat geval is de NAS-mount ook direct geregeld en wordt het via de afstandsbediening aan- en afkoppelen van netwerkmounts nog een nuttige functie.



Re: Uitwerpen usb HDD #19 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,630 posts

+459
Excellent

Posted 10 March 2019 - 09:16

Een commando zoals bijvoorbeeld een 'mount -a' onder een knop zetten?


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Uitwerpen usb HDD #20 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 11 March 2019 - 19:47

Het maakt mij niet zoveel uit "waar" het knopje precies komt, als die dan maar wel met Hotkey is aan te passen, iedereen blij (hoop ik)...


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users