Jump to content


Photo

Is het aan te raden een schotel te kopen met rotor?

Rotor

  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Benfra

  • Senior Member
  • 143 posts

0
Neutral

Posted 25 January 2017 - 03:03

Hoi allen,

Ik zou graag meer zenders willen zien van andere satellieten dan onze astra`s. Iemand ervaring met een schotel met rotor? Welke rotor raden jullie me aan? Welke schotel en diameter? Is deze moeilijk af te stellen?

mvg Ben

Re: Is het aan te raden een schotel te kopen met rotor? #2 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 25 January 2017 - 07:46

Ja, dat is zeker aan te raden, maar je moet eerst bedenken wat je wilt.

Als je, net zoals ik, voornamelijk naar de 3 Astra's kijkt maar af en toe ook eens iets exotisch wilt zien, is een combinatie van een vaste schotel (met één of meerdere LNB's) met een draaibare schotel een eenvoudige en goedkope optie. Je combineert dan het snelle zappen op de 'vaste' satellieten met 'alles kunnen zien' op de draaibare. Één en ander is te verwezenlijken met een eenvoudige 4/1 switch.

 

Het plaatsen en afstellen van een draaibare schotel is beslist niet moeilijk, maar het is wel verstandig je even in de materie te verdiepen.



Re: Is het aan te raden een schotel te kopen met rotor? #3 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 25 January 2017 - 10:25

Een rotor heeft een enorm voordeel en een enorm nadeel. Het grote voordeel is dat je elke satelliet aan de hemel kunt ontvangen, indien je een groot aantal satellieten wilt zien is een dergelijke opstelling mogelijk economischer dan een vaste opstelling. Het grote nadeel is dat de rotor maar op één satelliet tegelijk kan kijken en daardoor per definitie nagenoeg ongeschikt is voor installaties waar meerdere televisies van signaal voorzien moeten worden.

 

Een kleiner nadeel is dat het uitrichten tijd kost en je daardoor lange zaptijden hebt als je naar een andere satelliet overschakelt dan bij een vaste opstelling, waarbij schakelen tussen satellieten vrijwel onmiddelijk gaat.

 

Vanwege deze redenen wordt een rotor vaak gecombineerd met een vaste opstelling: Een vaste opstelling waarmee de meeste gebruikte satellieten ontvangen worden en alle televisies op aangesloten zijn en een rotor voor de meer exotische satellieten, verbonden met slechts een enkele televisie.



Re: Is het aan te raden een schotel te kopen met rotor? #4 Benfra

  • Senior Member
  • 143 posts

0
Neutral

Posted 25 January 2017 - 15:29

Als ik het goed begrijp is het best in mijn geval ik men schotel antenne met triple lnb te behouden en ik een extra schotel met rotor moet aanschaffen voor men extra zender kijken op andere satellieten. Hoelang duurt het dan juist in seconde van het zappen van 1e naar andere satelliet? En is het mogelijk ik met een switch dat signaal van men vast lnb samen voeg met schotel met rotor? Of raden jullie mij aan een extra kabel te trekken naar men box? Het draaien van de rotor gebeurt dan via dezelfde kabel dan het tv signaal?

 

Alvast bedankt voor hulp



Re: Is het aan te raden een schotel te kopen met rotor? #5 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 25 January 2017 - 15:35

Ik heb een vaste optelling, en een motor opstelling, de vaste opstelling komt via unicable/JESS binnen over twee coaxkabels, de motor komt via een aparte kabel binnen, dus totaal zijn dat 3 coaxen.

Via de JESS switch heb ik de 4 meest favoriete posities ingesteld, de unicable heb ik in cascade achter de JESS gezet, alleen kan die maar 2 postities aan, alle andere komen via de motor binnen, dat scheelt enorm veel zaptijden en toch kan je alles wat je wilt zien, bekijken :)

 

Het is niet direct de meest goedkope oplossing maar het werkt wel erg fijn, ondersteuning voor 8 tuners via unicable, 6 via JESS en 1 vanaf de motor, keuze zat dus :)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Is het aan te raden een schotel te kopen met rotor? #6 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 25 January 2017 - 18:08

Het gebruik van (maximaal) 3 vaste LNB's plus een motor over één kabel heb ik in bijgaand documentje beschreven.

Hoe lang het draaien van de ene naar de andere satelliet duurt, hangt af van het positieverschil tussen de beide satellieten en de draaisnelheid van de motor.

 

Attached File  Combine fixed and motor LNB's Vs2.pdf   121.7KB   34 downloads

 

 



Re: Is het aan te raden een schotel te kopen met rotor? #7 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 25 January 2017 - 21:02

Ik heb een 60 cm visiosat schoteltje op een simpele rotor staan en omdat CanalDigitaal tegenwoordig voornamelijk op de astra 23.5 zit draait dat ding in de praktijk bijna nooit.

Het bevalt mij prima. Maar we kijken dan ook maar met 1 tuner tegelijk en nemen echt nooit iets op. Dat zal vast niet voor iedereen zo zijn.


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Is het aan te raden een schotel te kopen met rotor? #8 Benfra

  • Senior Member
  • 143 posts

0
Neutral

Posted 26 January 2017 - 02:59

Bedankt allen. Ik ga hem me toch maar aanschaffen en zie wel waar ik uit kom :-)

Re: Is het aan te raden een schotel te kopen met rotor? #9 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 26 January 2017 - 05:47

De grootte is wel van veel belang:
1- Hoe groter de schotel, hoe nauwkeuriger de uitlijning moet zijn.
2- Voor een beetje redelijke ontvangst van diverse wat lagere satellieten (denk aan 30W, 39E & 42E) zou ik toch zeker een schotel van ronde de 90 cm nemen.
Een Triax 88 is b.v. een goede keuze, ook omdat deze goed gevormd zijn.

Re: Is het aan te raden een schotel te kopen met rotor? #10 altobelli

  • Senior Member
  • 332 posts

+9
Neutral

Posted 26 January 2017 - 08:28

Ik gebruik al jaren een rotor en dat bevalt mij uitstekend, ik gebruik een grote triax schotel.

De meeste sats kan ik perfect ontvangen 42 E t/m 30 W. heb op de meeste grote sats 99% signaal.

Het gaat wel om de juiste instelling, zowel breedte als lengtegraad moeten correct afgesteld staan, dit is zowel op de motor als in je box de elevatie(verticale uitlijning v/d schotel) en azimuth (horizontale uitlijning v/d schotel) is ook belangrijk even googlen en je vindt genoeg info

Je motor staat op de nulstand, draai met je motor en schotel naar 4.8 E, zoek een krachtige frequentie op 4.8 E, als je perfect beeld hebt dan alles vastzetten en met je ingevoerde zenderlijst kun je de sats afzoeken

Als alles goed is ingesteld, kun je usals gebruiken, zoekt de juiste sat positie is wel zo handig.

Zorg wel dat je ophangbeugel waterpas staat. en dat je overal vrij zicht hebt, het beste is als je op het zuiden of zuidwesten zit zonder obstakels.

Succes!!!!





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users