Jump to content


Photo

Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC

Netwerk Xtrend ET9500 OpenATV DCC-E2

  • Please log in to reply
48 replies to this topic

#1 paulvr

  • Member
  • 22 posts

0
Neutral

Posted 17 March 2017 - 10:05

Beste vrienden,

Het is alweer enkele jaren geleden dat ik overstapte op OpenATV, deels omdat ik sommige problemen binnen OpenPli niet opgelost kon krijgen, deels uit irritatie dat ik steeds weer allerlei extra handelingen (settingslijst ergens opslaan en daarna weer terugplaatsen) moest uitvoeren bij een software update. Ik vond en vind dat het updaten van software en het updaten van settings twee verschillende dingen zijn die je niet moet combineren. Maar dat even terzijde. Ik wil het toch weer eens met OpenPli proberen want ik vind het ook best veel aangename kanten hebben, om te beginnen al het altijd prachtige seizoensgebonden welkomstscherm.

 

Ik heb nu weer een OpenPli machine (Xtrend ET 9500) die helemaal identiek is aan mijn toestel dat onder OpenATV werkt. De OpenPli ontvanger is qua netwerk 100% perfect ingesteld, ik kan software of andere dingen ophalen, ik kan de opgeslagen IPTV zenders oproepen, kortom, Netwerktest geeft me alle vijf de tests (LANadapter, Locaal Netwerk, DHCP, IP-adres en Nameserver)  een keurige groene checkmark. Niets mis op dat gebied.

 

Maar, één voor mij onbegrijpelijk gegeven: ik vind helemaal NIETS terug op mijn PC dus ik kan geen programma's als DCC_E2, DreamboxEdit enz, enz, gebruiken. Ik gebruik een vast DHCP nummer en bovendien heb ik de DCC_E2 Zoekfunctie gebruikt maar hij "ziet" gewoon geen 9500 ontvanger. Daarbij gebruik ik exact dezelfde dingen als bij de 9500 OpenATV ontvanger (zelfde netwerkkabel, antenne en HDMI aansluiting). Het is me een raadsel waarom alles goed werkt maar de PC hem toch niet ziet. Ontvanger en PC zitten aan dezelfde internet Hub en hebben elk een eigen IPTV nummer. Ik probeerde zelfs om de OpenPli ontvanger na afkoppeling van de OpenATV ontvanger datzelfde IP nummer te geven omdat de settingsprogramma's daarop standaard ingesteld staan maar ook dat hielp niet.

 

Nu ben ik allesbehalve bekwaam op dit gebied dus ik moet het wel hebben van vergelijkingen tussen ontvangers zonder dat ik eigen kennis heb om te weten wat ze betekenen. Wat me opvalt bij OpenPli en ik niet zomaar kan vergelijken met OpenATV is de vermelding van  Nameserver instellingen. Die optie was ik in OpenATV nooit bewust tegengekomen. Er staan twee IP nummers vermeld als Nameserver 1 en Nameserver 2 die mij verder niets zeggen. Maar daar moet ik ten eerste toegeven dat het begrip Nameserver mij helemaal niets zegt, en als extra complicatie dat ik OpenATV in het Duits gebruik om de conversatie met Duitse medehobbyisten op dit gebied te vergemakkelijken en ik dus geen flauw idee heb wat Nameserver in het Duits is. Ik zie er veel meer opties dan in OpenPli staan maar de meeste gebezigde computerterminologie lijkt Duits in plaats van Engels te zijn dus zelfs al zou Nameserver ertussen staan dan zou ik dat nog niet zo 1-2-3 herkennen. Maar het is nooit eerder een probleem geweest dat de 9500 niet door mijn PC herkend werd, niet met OpenATV maar ook niet met OpenPli dat ik jaren geleden wel een tijdje gebruikte en meermaals dus ik sta nog even voor een raadsel.

 

Ik heb gedacht aan het opnieuw installeren van OpenPli als niets anders werkt (liever niet!) maar alvorens dat te doen wil ik toch echt de settings ergens kunnen opslaan. Het zal naar ik aanneem wel een kwestie van onkunde aan mijn kant zijn maar ik kom er alleen niet uit. Kan iemand me alsjeblieft adviseren hoe dit opgelost kan worden?



Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #2 Bram55

  • Senior Member
  • 910 posts

+13
Neutral

Posted 17 March 2017 - 10:28

Heel het verhaal heb ik niet uitgelezen want als je schrijft dat bij de netwerktest een groen vinkje komt bij DHCP en je zegt ook dat je een static IP aan de box hebt gekoppeld, dan concludeer ik dat één van de twee niet waar is.



Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #3 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 17 March 2017 - 13:05

Die mening deel ik:

1. Ofwel DHCP (IP wordt door router bepaalt)
2. Static/Fixed IP (IP wordt door gebruiker gedefinieerd)

In geval van 2. geef je een IP in die ofwel buiten de DHCP reeks van de router valt óf een IP die juist wel in de DHCP reeks valt maar waarvan je het MAC adres hebt vastgezet.
Geef je een IP in die buiten de DHCP reeks van je router valt dan dient ook het subnetmasker, gateway adres en ten minste 1 van de DNS IP te worden ingevuld van jouw provider.

Ook dien je het Samba pakket op je box correct in te stellen (samba.conf). Zonder correcte samba.conf zal je Windows/Linux/Mac PC hem niet zien..
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 17 March 2017 - 13:24

Kleine correctie: smb.conf.

 

Dit probleem ga je toch steeds meer krijgen, Windows is al sinds Windows 8 definitief af van netbios broadcasts, dus de oude "Network Neighborhood" van Windows 95 is zo goed als dood.

Elk ander systeem is al lang over op mDNS (Linux met Ahavi, Apple met Bonjour), maar Windows doet daar dus weer eens niet aan mee. 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #5 paulvr

  • Member
  • 22 posts

0
Neutral

Posted 17 March 2017 - 23:37

Hartelijk dank voor jullie reacties iedereen. Echter, alsjeblieft één belangrijk misverstand uit de weg ruimen:

Toen ik met de ontvanger begon stonden er uiteraard de netwerkinstellingen van mijn voorganger op.

Omdat ik weinig van dat soort dingen weet heb ik als eerste "Automatisch IP verkrijgen" gekozen.

Vervolgens heb ik gecontroleerd dat alles werkte, en dat was zo. Alleen ook toen was de box niet zichtbaar op mijn PC.

 

punt.

 

Nadat ik zeker wist dat alles 100% goed werkte heb ik het IP nummer dat automatisch verkregen werd onveranderd vastgelegd.

Dat doe ik altijd zo omdat ik anders elke keer als ik een settings editor wil gebruiken eerst weer moet gaan kijken wat het IP nummer van de box nou weer is. Uiteraard heb ik geverifieerd dat het geen nummer was dat al door iets anders in gebruik is. Niet zo spannend want ik heb maar 3 aangesloten apparaten.

Dit systeem heeft voor mij altijd gewerkt bij een hele reeks ontvangers, als daar iets verkeerd aan is hoor ik het graag.

 

 

Maar ik denk niet dat het IETS met mijn probleem vandoen heeft, want zowel in het verhaal voor "punt" als daarna zag mijn PC de box niet.

 

Vandaar mijn vraag.

Sorry dat ik als niet-technicus zo uitvoerig sprak want ik wou juist voorkomen wat er nu toch gebeurde, dat een misverstand ontstond.

 

Dat Windows er iets mee te maken zou hebben kan ik niet volgen omdat ik exact deze zelfde PC gebruikte bij mijn eerdere OpenPli installaties enkele jaren geleden, en op dit gebied heb ik nooit eerder problemen gehad. Met de OpenATV ontvanger heb ik die ook nu nog steeds niet.

 

Ik ga ervan uit dat er iets staat ingesteld dat goed werkte voor de vorige eigenaar van het apparaat maar niet voor mij hier. Ik heb echter geen idee of kennis wat.

 

Mimisiku: ik wil graag aannemen dat je gelijk hebt maar zou je me dan kunnen vertellen hoe ik dat Samba programma moet openen en hoe ik het correct moet instellen als het voor mij niet goed staat? Ik heb het begrip wel eens gehoord maar er nooit mee te maken gehad. Het moet in elk geval iets betreffen dat het verschil tussen zijn en mijn netwerk te maken heeft want bij hem heeft de ontvanger tot en met de laatste dag goed gewerkt.


Edited by paulvr, 17 March 2017 - 23:41.


Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #6 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 18 March 2017 - 00:14

In /etc staat smb.conf
Deze kun je gewoon in DCC editeren. Let vooral op de Workgroup naam. Deze moet exact kloppen.
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #7 paulvr

  • Member
  • 22 posts

0
Neutral

Posted 18 March 2017 - 00:48

In /etc staat smb.conf
Deze kun je gewoon in DCC editeren. Let vooral op de Workgroup naam. Deze moet exact kloppen.

 

Dank je maar ik vrees dat de vraag vergeten bent.

Ik kan de ontvanger niet met DCC bereiken.



Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #8 Bram55

  • Senior Member
  • 910 posts

+13
Neutral

Posted 18 March 2017 - 07:32

paulvr, on 17 Mar 2017 - 23:37, said:

Hartelijk dank voor jullie reacties iedereen. Echter, alsjeblieft één belangrijk misverstand uit de weg ruimen:

Toen ik met de ontvanger begon stonden er uiteraard de netwerkinstellingen van mijn voorganger op.

Omdat ik weinig van dat soort dingen weet heb ik als eerste "Automatisch IP verkrijgen" gekozen.

Vervolgens heb ik gecontroleerd dat alles werkte, en dat was zo. Alleen ook toen was de box niet zichtbaar op mijn PC.

 

punt.

 

Oke maar dat schreef je niet in je openingspost.

 

Maar goed. Ik ga ervan uit dat de netwerknaam in smb.config goed is.

Als je in de box naar mount manager gaat, ziet de box dan wel je netwerkapparaten? Dus eventuele NAS schijven en je PC e.d.?

Ik zou anders toch nog een keer de DHCP aan zetten en automatisch laten zoeken, netwerk herstarten en nogmaals kijken met mount manager.

Ziet je box geen netwerkapparaten, dan heb je waarschijnlijk geen netwerkverbinding.

Oorzaak kan zijn een slechte kabel of instellingen in je router.

Ik zou de router dan een keer echt van de stroom halen en twee minuten wachten voor de stroom er weer op te zetten.

Mogelijk dat je de box hebt opgestart met het oude IP nummer vd vorige gebruiker waardoor de router even "de weg kwijt is"

 



Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #9 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,781 posts

+186
Excellent

Posted 18 March 2017 - 08:09

Kleine correctie: smb.conf.
 
Dit probleem ga je toch steeds meer krijgen, Windows is al sinds Windows 8 definitief af van netbios broadcasts, dus de oude "Network Neighborhood" van Windows 95 is zo goed als dood.
Elk ander systeem is al lang over op mDNS (Linux met Ahavi, Apple met Bonjour), maar Windows doet daar dus weer eens niet aan mee.



Alhoewel Linux "by far" de voorkeur heeft, in welke (netwerk) omgeving dan ook, er gloort op dit punt een sprankje hoop...

Quote:"Update January 2017: The optional ‘Device discovery’ setting, part of Developer mode, now uses mDNS to announce the device on the network. It’ unclear whether this will be on by default outside of developer mode at a later time."
Bron:https://ctrl.blog/en...dows-mdns-dnssd

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #10 paulvr

  • Member
  • 22 posts

0
Neutral

Posted 18 March 2017 - 12:46

 

paulvr, on 17 Mar 2017 - 23:37, said:

Hartelijk dank voor jullie reacties iedereen. Echter, alsjeblieft één belangrijk misverstand uit de weg ruimen:

Toen ik met de ontvanger begon stonden er uiteraard de netwerkinstellingen van mijn voorganger op.

Omdat ik weinig van dat soort dingen weet heb ik als eerste "Automatisch IP verkrijgen" gekozen.

Vervolgens heb ik gecontroleerd dat alles werkte, en dat was zo. Alleen ook toen was de box niet zichtbaar op mijn PC.

 

punt.

 

Oke maar dat schreef je niet in je openingspost.

 

Maar goed. Ik ga ervan uit dat de netwerknaam in smb.config goed is.

Als je in de box naar mount manager gaat, ziet de box dan wel je netwerkapparaten? Dus eventuele NAS schijven en je PC e.d.?

Ik zou anders toch nog een keer de DHCP aan zetten en automatisch laten zoeken, netwerk herstarten en nogmaals kijken met mount manager.

Ziet je box geen netwerkapparaten, dan heb je waarschijnlijk geen netwerkverbinding.

Oorzaak kan zijn een slechte kabel of instellingen in je router.

Ik zou de router dan een keer echt van de stroom halen en twee minuten wachten voor de stroom er weer op te zetten.

Mogelijk dat je de box hebt opgestart met het oude IP nummer vd vorige gebruiker waardoor de router even "de weg kwijt is"

 

 

 

Beste Bram,

 

De tweede alinea van mijn openingspost luidde:

 

Ik heb nu weer een OpenPli machine (Xtrend ET 9500) die helemaal identiek is aan mijn toestel dat onder OpenATV werkt. De OpenPli ontvanger is qua netwerk 100% perfect ingesteld, ik kan software of andere dingen ophalen, ik kan de opgeslagen IPTV zenders oproepen, kortom, Netwerktest geeft me alle vijf de tests (LANadapter, Locaal Netwerk, DHCP, IP-adres en Nameserver)  een keurige groene checkmark. Niets mis op dat gebied.

 

Waarom vind je dat ik dat dus niet in mijn openingspost zette? Ik begon ermee!

 

In antwoord op je verdere suggesties: Toevallig heb ik een dag of tien voor het eerst van mijn leven Linux op een PC geinstalleerd, vandaar dat ik weet wat je met "Mount Manager" bedoelt. Op de box ben ik dat begrip nog nooit tegengekomen. Ik eb even gezocht maar tot dusver weet ik niet hoe ik dat in OpenPli oproepen kan. Als je me een "for dummies" instructie wilt geven, heel graag!

 

Maar even een vraag, ik zie dat je schrijft

 

Als je in de box naar mount manager gaat, ziet de box dan wel je netwerkapparaten? Dus eventuele NAS schijven en je PC e.d.?

Ik zou anders toch nog een keer de DHCP aan zetten en automatisch laten zoeken, netwerk herstarten en nogmaals kijken met mount manager.

Ziet je box geen netwerkapparaten, dan heb je waarschijnlijk geen netwerkverbinding.

 

Ik begrijp die zinnen niet: immers, voor zover ik weet wordt het woord "box" voor mijn satellietontvanger gebruikt?

Mijn satellietontvanger heeft geen enkel probleem om het netwerk te zien en te gebruiken, dat werkt feilloos.

Het is alleen mijn PC die de aanwezigheid van de box niet waarneemt.

Aan kabels etc kan het niet liggen, ik vertelde al dat ik exact dezelfde kabels gebruik die ik voor mijn andere ET 9500 met OpenATV gebruik en dat gaat feilloos. En om het even te visualiseren: de Internet hub staat hier op mijn bureau en de sat ontvanger zowel als de PC zitten er met korte kabeltjes van hoge kwaliteit aan verbonden. Dus dat kunnen we echt uitsluiten als oorzaak.

 

Ik ben niet technisch genoeg om te weten welke rol het modem speelt. Immers, PC en Sat ontvanger zijn al met elkaar verbonden door de hub die nast die twee apparaten op mijn werkkamer staat. Ik wil best het modem eens aan en uit gaan zetten maar voor zover ik weet maakt dat alleen iets uit voor verbindingen met het internet, niet voor apparaten onderling op mijn werkkamer.

 

Maar goed, ik ga dat aansluitend even proberen ,adat ik ook een korte reactie geef op 40H3X.

Tot zo!



Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #11 paulvr

  • Member
  • 22 posts

0
Neutral

Posted 18 March 2017 - 13:01

 

Kleine correctie: smb.conf.
 
Dit probleem ga je toch steeds meer krijgen, Windows is al sinds Windows 8 definitief af van netbios broadcasts, dus de oude "Network Neighborhood" van Windows 95 is zo goed als dood.
Elk ander systeem is al lang over op mDNS (Linux met Ahavi, Apple met Bonjour), maar Windows doet daar dus weer eens niet aan mee.



Alhoewel Linux "by far" de voorkeur heeft, in welke (netwerk) omgeving dan ook, er gloort op dit punt een sprankje hoop...

Quote:"Update January 2017: The optional ‘Device discovery’ setting, part of Developer mode, now uses mDNS to announce the device on the network. It’ unclear whether this will be on by default outside of developer mode at a later time."
Bron:https://ctrl.blog/en...dows-mdns-dnssd

 

 

Beste 40H3X,

 

Dank je voor je input. Het toeval wil dat ik precies hetzelfde dacht. Na enig onderzoek heb ik een dag of tien geleden een computer met Linux Mint 18.1 Cinnamon 64 bits geïnstalleerd. Echter, nadat ik dat had gedaan kwam ik tot mijn verbazing erachter dat de Dreambox-achtigen weliswaar op Linus software lopen maar er kennelijk geen programma bestaat dat als Linux programma mijn settings kan bewerken.

 

Ik ben totaal onervaren op het gebied van Linux, moet er echt alles nog over leren. Zo heb ik heel netjes Wine geïnstalleerd en ook nog geconfigureerd om er mijn favoriete settings programma e-channelizer dat onder Windows loopt mee te ondersteunen (waarbij een foutmelding dat Wine geen Mono package dat nodig is voor .NET applications kon vinden maar het dan automatisch voor me heeft gedownload en geinstalleerd, maar vervolgens kom ik in het blokje "select an executable file". Dan wil hij dus een Windows toepassing, dat snap ik, maar ik weet alleen nog niet hoe ik een installeerbaar programma van Windows in mijn Linux PC moet plaatsen. Met File Manager? of vanaf een stick? En als ik het in File Manager plaats, moet ik er een directory voor aanmaken? Of moet ik een ingepakt verhaal (rar of zip) in File Manager plaatsen zodat hij het uitpakt en neerzet waar het moet staan?

 

Hewt is om die reden waarom ik noodgedwongen maar even ben gestopt met de Linux PC. Maar het zou uitstekend zijn als ik deze 9500 OpenPli via Lunux zou kunnen benaderen en er dan daarmee de settings mee zou kunnen bewerken. Dolgraag zelfs! Als je me daarbij een beetje zoudt willen begeleiden zou dat prachtig zijn want dat was de reden waarom ik een Linux PC heb geïnstalleerd. De mensen van het Linux forum zijn werkelijk fantastisch waar het gaat om ondersteuning maar weten uiteraard niets over onze hobby en wat daar voor nodig is.


Edited by paulvr, 18 March 2017 - 13:02.


Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #12 paulvr

  • Member
  • 22 posts

0
Neutral

Posted 18 March 2017 - 13:07

@Bram:

 

Beste Bram,

Ik bedenk me net: de PC en de Box zitten met elkaar verbonden via een hub die ernaast ligt. Er is een lijn naar beneden tussen hub en modem. Door het modem alleen uit te schakelen ga ik toch niets aan de instellingen van mijn PC ten aanzien van de erop aangesloten satelliet ontvanger veranderen?  Let wel, de aansluiting met het internet is pico bello, zowel de sat ontvanger als de PC hebben een uitstekende verbinding met het internet via de hub die aan het modem beneden is aangesloten. Ze zien alleen elkaar niet (althans, de PC ziet de sat ontvanger niet, het omgekeerde heb ik nog niet naar gezocht).


Edited by paulvr, 18 March 2017 - 13:09.


Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #13 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 18 March 2017 - 13:25

Een hub heeft geen eigen logica. Is letterlijk een verdeelstekker. Je zou de hub beter vervangen voor een switch. Die heb je echt voor een paar €
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #14 paulvr

  • Member
  • 22 posts

0
Neutral

Posted 18 March 2017 - 13:54

Een hub heeft geen eigen logica. Is letterlijk een verdeelstekker. Je zou de hub beter vervangen voor een switch. Die heb je echt voor een paar €

 

Beste Mimisiku,

Ik denk dat je het probleem op de verkeerde plaats zoekt. Ik heb met een switch gewerkt maar daar was een of ander nadeel aan in vergelijking tot een hub, Excuses, ik herinner me het verhaal niet meer, ik ben niet meer erg jong en door een aantal forse narcoses (bij operaties) is mijn geheugen ook aardig gatenkaas geworden dus ik kan je helaas niet meer vertellen wat het probleem toen was.

 

Maar de woorden van 40H3X brachten me ertoe om de Linux PC aan te zetten. Deze zit op dezelfde hub als de andere PC en de sat ontvanger. En ja, die ziet de sat ontvanger wel, zelfs op drie of vier manieren (dwz ik heb vier ikonen zijnde et9x00, et9x00-2. ET9X00 File Sharing en ET9X00 File Server). Ik vermoed dat de eerste ikoon is blijven staan omdat hij zich de originele ET9500 OpenATV die nu is afgeschakeld nog herinnert.

 

Probleem is alleen dat ik niet weet wat ik ermee moet. Als ik et9x00-2 aanklik wil ie een naam en wachtwoord. Ik probeerde root-root, dreambox-root, root-(niets), dreambox-(niets) en dreambox-dreambox waarmee ik volgens mij wel elke mogelijkheid geprobeerd heb maar ik kom er niet mee binnen.

Niet dat dat zo belangrijk is want ik zou in Linux toch niet weten hoe verder de settings te bewerken (zie mijn antwoord op 40H3X) maar het toont wel aan dat het niet aan de hub ligt maar kennelijk aan iets in Windows 8.1 waardoor een OpenATV box wel en een OpenPli box niet wordt waargenomen.


Edited by paulvr, 18 March 2017 - 13:57.


Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #15 paulvr

  • Member
  • 22 posts

0
Neutral

Posted 18 March 2017 - 14:17

Een hub heeft geen eigen logica. Is letterlijk een verdeelstekker. Je zou de hub beter vervangen voor een switch. Die heb je echt voor een paar €

 

Sorry Mimisiku, ik ben nog vergeetachtiger dan ik dacht. Ik gebruik helemaal GEEN hub maar een SWITCH. Het gaat om precies te zijn om een Sitecom Network Switch, 5 port 10/100 Mpbs. Dus die mag je van de lijst van verdachten schrappen ;)


Edited by paulvr, 18 March 2017 - 14:17.


Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #16 paulvr

  • Member
  • 22 posts

0
Neutral

Posted 18 March 2017 - 14:40

@40H3X

 

Vooruitbordurend op jouw suggestie heb ik de Linux Mint computer maar weer eens aangezet, en zoals je hierboven kunt lezen ziet die de ET9500 OpenPli sat ontvanger wel. Ik weet alleen niet welke de login is waarnaar gevraagd wordt. Maar het gaat me uiteindelijk in eerste instantie om het kunnen gebruiken van een settings editor.

 

Mijn beste ervaringen zijn met e-channelizer maar ik wist niet aanvankelijk goed hoe dit in Wine te installeren. Uiteindelijk heb ik het programma nieuw gedownload maar gek genoeg kon ik het niet in Firefox aanklikken zoals ik in Windows doe om naar de directory te gaan waar dat exe file na de download staat. Na veel heen en weer vond ik het onder home/(naam van mijn pc)/downloads. Verwarrend want er is ook een gewone downloads plek maar die was leeg.

 

Goed, openmaken in Wine configuration ging niet, maar uiteindelijk vond ik de optie om met de rechtermuisknop op het gedownloade bestand te klikken en dan via Open With bij Open with "Wine Windows Program Loader" terecht te komen. Ik dacht het ei van Columbus al gevonden te hebben!

 

Maar helaas, er is nog een snag:  tijdens het uitvoeren van de Setup kreeg ik de volgende foutmelding van E-channelizer setup:

Microsoft .NET Framework required for E-Channelizer setup

Setup Failed

One or more issues caused the setup to fail. Please fix the issues and then retry setup. For more information see the log file.

0x80004005 - (null)

 

Eigenaardig: de woorden log file zijn donkerblauw gedrukt en onderstreept alsof je het zou moeten aanklikken. Sterker nog: de cursor verandert in een handje met uitgestoken vinger als je eroverheen gaat maar er gebeurt helemaal niets als je met de muis erop klikt. Uiteraard heb ik geen idee waarom.

 

Tot zover, ik ben een stuk verder maar nog niet aan het doel. Overigens zou ik het handig vinden om ook in Windows de ontvanger te kunnen zien dus naast dit Linux thema blijft mijn originele vraag ook actueel wat mij betreft.


Edited by paulvr, 18 March 2017 - 14:41.


Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #17 paulvr

  • Member
  • 22 posts

0
Neutral

Posted 18 March 2017 - 16:09

 

Een hub heeft geen eigen logica. Is letterlijk een verdeelstekker. Je zou de hub beter vervangen voor een switch. Die heb je echt voor een paar €

 

Sorry Mimisiku, ik ben nog vergeetachtiger dan ik dacht. Ik gebruik helemaal GEEN hub maar een SWITCH. Het gaat om precies te zijn om een Sitecom Network Switch, 5 port 10/100 Mpbs. Dus die mag je van de lijst van verdachten schrappen ;)

 

 

Ik schrok wel even van die max 100 Mpbs snelheid, mijn kabel internet snelheid ligt een stukje hoger. Heb intussen daarom snel een exemplaartje van 1000 Mpbs snelheid gehaald.


Edited by paulvr, 18 March 2017 - 16:10.


Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #18 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 18 March 2017 - 16:10

Ik was al zo verbaasd dat je nog ergens aan een hub had weten te komen, die dingen worden al 25 jaar niet meer gemaakt...


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #19 paulvr

  • Member
  • 22 posts

0
Neutral

Posted 18 March 2017 - 17:10

Ik was al zo verbaasd dat je nog ergens aan een hub had weten te komen, die dingen worden al 25 jaar niet meer gemaakt...

 

Ik zei het al eerder, ik ben echt niet zo'n kenner op dat gebied. Werk weliswaar al sinds de begintijd (1983) met IBM computers maar als gebruiker, niet als technicus. In diezelfde tijd had ik overigens ook mijn eerste schotels. Was een expert op dat gebied totdat het digitale gebeuren begon. Door werkzaamheden op heel ander gebied, later ook in het buitenland, maar ook door gewoon ontbrekend begrip van wat allerlei termen inhouden (en dan bedoel ik niet dat ik geen dingen als Google gebruikte maar dan gebeurt het vaker dan niet dat ik die uitleg niet begrijp omdat daar dan weer van alles instaat wat me niets zegt) accepteer ik de dingen zoals ze komen en weet ik door die ervaringen natuurlijk wel iets. Maar wat ze nu bijvoorbeeld bedoelen met een Nameserver? Geen flauw idee! Zegt me helemaal niets,


Edited by paulvr, 18 March 2017 - 17:11.


Re: Wel goede netwerk verbinding maar onzichtbaar op PC #20 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 18 March 2017 - 17:15

Een nameserver is, anders dan de naam suggereert, een programma dat ip adressen opzoekt bij namen op internet. Aangezien geen enkele computer / programma kennis van het hele internet kan hebben, worden die verzoeken tot opzoeken meestal doorgestuurd naar een volgende nameserver, en dat kan een aantal stappen zo doorgaan totdat de nameserver is gevonden die het wel weet.

 

Elke computer op je netwerk moet weten bij welke nameserver (kan een computer of een router of een firewall zijn) hij z'n vraag kan indienen, dat is de "nameserver" die je instelt.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.




Also tagged with one or more of these keywords: Netwerk, Xtrend ET9500, OpenATV, DCC-E2

3 user(s) are reading this topic

0 members, 3 guests, 0 anonymous users