Jump to content


Photo

De mogelijke gevolgen voor 'open boxen' van de invoer van CI+.


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 11 August 2017 - 13:06

Niet alleen voor hd+, vooral voor sky-germany is ci+ blijkbaar tegenwoordig ern must. M.a.w. de grote duitse markt valt weg voor e2 boxen zolang er geen alternative op,ossingen komen....


Nee, de markt valt niet weg vanwege de enorme FTA-markt. Wel zorgt het ervoor dat er een grote spanning ontstaat. E2-ontvangers zijn de vriend van de TV-kijker, vanwege dat, dat een ontvanger steeds complexere firmware nodig heeft, en het feit dat ze uitstekend inzetbaar zijn, zorgt ervoor dat de ene na de andere fabrikant E2-ontvangers gaat maken. Daar kan je geen HD+ of Sky mee kijken, vandaar dat de nodige Duitse ontvangerfabrikanten nog aan gesloten ontvangers blijven maken. Doordat de spanning oploopt proberen fabrikanten CI+ op E2 te leveren, dat we het hier bij een Duitse fabrikant zien gebeuren is waarschijnlijk geen toeval.

Maar het kan er degelijk toe leiden dat CI+ op den duur gaat vallen. Hier in Nederland durft niemand voorlopig de + in zijn modules te activeren, rara waarom. Ik denk dat ze bij Sky en HD+ hun + niet lichtzinnig zullen afzetten, maar het kan wel degelijk gaan gebeuren (concurrentie?).

En ik denk dat jullie met name doordat jullie de afgelopen tijd heel veel meer merken zijn gaan ondersteunen, en dan vooral veel goedkope ontvangers die in grote volumes verkocht worden, wel eens een belangrijke actor kunnen zijn in deze ontwikkeling. Gigablue kan commercieel gezien nog altijd niet zonder E2.

Re: De mogelijke gevolgen voor 'open boxen' van de invoer van CI+. #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 11 August 2017 - 13:12

Ik denk dat het wel iets complexer is, in veel gevallen zijn het de content providers (de zenders), en niet de providers zelf die zitten te wachten op de +. In veel gevallen worden de providers er toe gedwongen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: De mogelijke gevolgen voor 'open boxen' van de invoer van CI+. #3 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 11 August 2017 - 13:16

Mee eens, zeker bij Sky met veel premiummateriaal zal dat een rol spelen. Uiteindelijk moeten TV-aanbieders wel een keus maken tussen de belangen van hun klanten en die van hun leveranciers. Dat is ook een spanningsveld waar beweging in beide kanten mogelijk is. Dat is wel afhankelijk van wat commercieel haalbaar is en dus afhankelijk van hoeveel klanten gedupeerd worden als de + actief wordt.

Edited by Zuppelan, 11 August 2017 - 13:16.


Re: De mogelijke gevolgen voor 'open boxen' van de invoer van CI+. #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 11 August 2017 - 13:50

Plus de hoeveelheid klanten dat bereid is actie te ondernemen.

 

Zo hoor ik regelmatig dat men bij M7 denkt dat ruim 99% TV kijkt met de eigen M7 box. En dan kan ik me voorstellen dat men daar aan de management tafel het niet als een probleem ziet.

 

Aan de andere kant kan ik op zich nog best leven met een CI+ module, als die niet al te veel + is (= geen opname blokkades bv), dan kun je met een centrale box en streaming clients in de slaapkamers nog een heel eind komen. Ik zit hier met een provider die niet eens CI+ modules levert, maar eist dat je hun box gebruikt, en dan houdt het helemaal op. Die raken dus binnenkort een klant kwijt (a 65 euro voor SD only!) als ik overschakel op DVB-T2.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: De mogelijke gevolgen voor 'open boxen' van de invoer van CI+. #5 dylantje

  • Senior Member
  • 2,406 posts

+19
Neutral

Posted 11 August 2017 - 22:29

mm @ wan..

 

Blijft alles in takt als je overstapt naar DVB-T2..

Dus kun je elke box gebruiken met alle PLi functies??

 

Is DVB-T2 net zo mooi als schotel?

En ook inhouse  te sharen naar enigmaboxen zonder problemen?

 

 

Maar voor die C+ komt zijn we dan niet al even paar xx verder?


Mut@nt HD51 with PLi 7.2 release - Cccam, PLi HD skin, HDD-1,5TB, USB DVB-T,4GB usb backupsuite. AB: harmony smartcontrol 

XTrend ET6500 with PLi 7.2 release - PLi HD skin, Stream remote, 2GB usb backupsuite. AB: Harmony 650 , 1x zgemma h2h with Cccam.

Met een USB Dvb-T Triax 78cm, 2x ALPS quatro LNB /19,2 en 23,5, SAB GSO-multiswitch: 4 sat. in 12 out. 

 


Re: De mogelijke gevolgen voor 'open boxen' van de invoer van CI+. #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 11 August 2017 - 22:39

Definieer "alles"?

 

Nee, je kunt alleen boxen gebruiken waar een DVB-T tuner in zit, of in past.

 

Dat varieert per aanbieder en per zender. Ik heb hier 80 zenders, waarvan 17 in HD. Waarbij er zelfs zitten die ik niet op de schotel heb (want ik heb er geen abo meer voor). De DVB-T is hier voor het grootste deel FTA, dus daar valt niks te sharen. Anders dan de antenne kabel natuurlijk. Hoe dan in andere landen zit weet ik niet, ik begrijp dat in NL digitenne achter een smartcard zit, de de kwaliteit te wensen overlaat, maar ik kan niet zeggen het ooit gezien te hebben.

 

C+ is er al. In Duitsland is het al actief, in Oostenrijk ook. De nieuwe (viaccess) kaarten van M7 zitten in ingebakken in een CI+ module, daar heb je niet eens een losse smartcard meer. Alleen is daar de + nog niet geactiveerd. Hier, waar ik woon, speelt + geen rol, want is maar 1 SAT aanbieder, die eist gebruik van zijn eigen prut-box, en levert niet eens een CI+ module als je die in je TV of eigen box zou willen stoppen. Dan dan ben je snel klaar. 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: De mogelijke gevolgen voor 'open boxen' van de invoer van CI+. #7 dylantje

  • Senior Member
  • 2,406 posts

+19
Neutral

Posted 11 August 2017 - 22:45

mmm midlands....

 

Tsja daar zal het wel rustiger zijn....

 

Wat ik bedoelde met alles was.

1 box met DVBT2  spullen, en die dan inhouse kijken op andere boxen..

Hier in NL is DVBT niet gratis :-) 

 

Maar ik bedoel ook, werken de meeste usb tuners enz waarschijnlijk dan met PLi?


Mut@nt HD51 with PLi 7.2 release - Cccam, PLi HD skin, HDD-1,5TB, USB DVB-T,4GB usb backupsuite. AB: harmony smartcontrol 

XTrend ET6500 with PLi 7.2 release - PLi HD skin, Stream remote, 2GB usb backupsuite. AB: Harmony 650 , 1x zgemma h2h with Cccam.

Met een USB Dvb-T Triax 78cm, 2x ALPS quatro LNB /19,2 en 23,5, SAB GSO-multiswitch: 4 sat. in 12 out. 

 


Re: De mogelijke gevolgen voor 'open boxen' van de invoer van CI+. #8 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 11 August 2017 - 22:54

USB wordt door ons officieel afgeraden.

 

De werking is maar zo-zo, de processing van de transportstream is in software in plaats van in hardware, met alle ellende van dien, en het is afhankelijk van allerlei drivers die het wel of niet of soms doen. Werkt het wel, dan heb je geluk. Werkt het niet, geld verkwist, want ondersteunen kunnen we het niet.

 

Voor OpenPLi maakt het niet uit over welke tuner en smartcard het gaat. Wat je met een S tuner kan, kun je ook met een C of een T tuner. Je kunt dus net zo goed inhouse sharen (staat los van de tuner), of inhouse streamen (met identieke beperkingen: bij S (transponder limiet), C (complex limiet) of T (transponder limiet).

 

edit: wat bedoel je met "het zal daar wel rustiger zijn"? Ook hier ligt het maar net aan waar precies je dan bent, je hebt hier ook een stad van 1,5 miljoen inwoners. Niet echt rustig. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users