Jump to content


Photo

VU+ zero 4k bevindingen / issues

VU+ zero 4k

  • Please log in to reply
25 replies to this topic

#1 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,634 posts

+14
Neutral

Posted 3 March 2018 - 06:04

Ik heb mijn collectie uitgebreid met een vu+ zero 4k voor op de werkkamer, uiteraard gelijk geflasht met OpenPLi en er zijn een paar dingen die me opvallen die ik niet bij de HD2400 (en voorheen ET9000 en DM8000) heb/had. Ik vermoed dat het meeste in de drivers zitten die nog volop in ontwikkeling zijn bij VU+. Wil dus even checken of jullie het herkennen (ook hebben) en misschien een oplossing weten (zo niet moet ik gewoon geduld hebben tot de nieuwe image komt met nieuwe drivers):

 

- De afstandsbediening herhaalt heel snel. Als ik bijvoorbeeld op menu druk gebeurt het vaak dat het menu komt en gelijk weer weg gaat (omdat de VU+ 2x een menutoets signaleert/uitvoert). Maar dit is ook met de andere toetsen zo, als ik pijltje naar beneden doe in de movielist gaat hij vaak 2 posities naar beneden, heel irritant in de bediening omdat ik er constant naast zit. Ik heb naast de standaard meegeleverde afstandsbediening ook even een Logitech Harmony ingesteld en daarbij gebeurt hetzelfde (terwijl als ik de Harmony op de HD2400 instel het niet gebeurt). Ik kan dus concluderen dat het niet aan de afstandsbediening ligt maar aan de ontvanger. De andere ontvangers hebben dit niet, ik vermoed dat daar een instelling is dat als dezelfde toets 2x heel snel binnenkomt dat de 2e genegeerd wordt door enigma/driver oid. Herkennen jullie dit en is dit driver gerelateerd? Overigens heb ik al in menu-instellingen-systeem-expert instellingen-invoerapparaten-dreambox advances remote control (native) zitten rommelen met de herhalings- en vertragingsinstellingen maar dat lost het niet op. Overigens valt me op dat bij de VU+ enkel de Dreambox advanced remote control staat terwijl op de HD2400 hier diverse invoerapparaten staan en je ook kunt configureren welke afstandsbediening je hebt. Zo kon ik in het verleden de ab op de HD2400 veranderen naar ET9000 en werkte ineens de ET ab op de HD2400 (die van de HD2400 zelf dan weer niet, maar dat is logisch)

 

- Het spoelen met 1, 4, 7 en 3, 6, 9 gaat met een vertraging (een seconde of 2-4) als het een MP4 bestand betreft, vaak met een kortlopend tandwieltje (bij ts bestanden reageert hij wel gelijk). Als ik dit doe op de HD2400 met dezelfde bestanden op dezelfde NAS via het netwerk (beide bedraad) neemt hij de stappen wel direct. Zou dit de driver zijn of komt het door andere hardware/processor die lastiger met MP4's om kan gaan (hoewel de ARM een hogere kloksnelheid heeft)?

 

- Oscam lees de smartcard (zowel CDS als Ziggo) niet via de ingebouwde lezer. Nu heb ik hier al gelezen dat dit in de driver zit, dus is gewoon afwachten. Voor mij ook niet zo erg omdat hij de smartcards in de HD2400 kan lezen via de interne share.


Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #2 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 3 March 2018 - 09:37

VU+ support geen andere merken afstandbedieningen. Zie de comparison chart...


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #3 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 3 March 2018 - 09:39

En ook niet het instellen van de herhalingen (herhaalsnelheid) onder input devices.

Overigens kan je bij de Logitech Harmony wel die herhaalfrequentie instellen.

Edited by Rob van der Does, 3 March 2018 - 09:41.


Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #4 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,634 posts

+14
Neutral

Posted 3 March 2018 - 10:45

Ja, maar de Harmony gebruik ik eigenlijk in de woonkamer waar hij ook de reciever etc aanstuurt. Ik wil dus graag de meegeleverde ab gebruiken in mijn werkkamer. Maar het is dus wachten op nieuwe drivers begrijp ik. Of zou het aan mijn box liggen (ik kan me niet voorstellen dat dit bij iedereen zo is). Hoewel het misschien ook een combinatie is van de box met daarop OpenPLi en de driver die daarin zit. Ik heb hem gelijk geflasht met OpenPLi dus weet niet of het ook zo was met de fabrieksimage.


Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #5 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 3 March 2018 - 10:52

Alle images gebruiken dezelfde drivers.
Maar: doordat PLi gestopt is met de zogenaamde 'nightlies', lopen de release images van PLi behoorlijk achter. Dit uit zich zeer duidelijk bij de VU-4k boxen waarvoor de laatste tijd zeer veel updates zijn verschenen.

 

Om te controleren of dat helpt, zou je (tijdelijk, als proef) ATV (http://images.mynonp...p?open=vuzero4k) of ViX (http://www.openvix.co.uk/index.php/downloads/vu-plus-images/vu-zero-4k/ , maar is van een paar dagen geleden) kunnen flashen en zien of het probleem daarin hetzelfde is.



Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #6 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,634 posts

+14
Neutral

Posted 3 March 2018 - 11:12

Om te controleren of dat helpt, zou je (tijdelijk, als proef) ATV (http://images.mynonp...p?open=vuzero4k) of ViX (http://www.openvix.co.uk/index.php/downloads/vu-plus-images/vu-zero-4k/ , maar is van een paar dagen geleden) kunnen flashen en zien of het probleem daarin hetzelfde is.

Dat wil ik best proberen, maar dit is mogelijk een driverprobleem en het niet werkende OSCAM is zeker een driverprobleem als ik het topic in de link moet geloven. Als het goed is wordt morgen weer een image gebouwd, is het dan niet raadzaam om voor de bouw de driver te "verversen", want sowieso een cardreader die niet werkt in een stable image (en misschien de ab problemen) is volgens mij toch wel een goede reden om toch een driverupdate door te voeren in de stable. Mocht dat zo zijn dan wacht ik liever een dagje en test ik het morgen met de nieuwe driver, wordt de driver niet vervangen dan wil ik wel flashen maar wordt dan ook morgen voordat ik de bevindingen kan plaatsen (ik ben momenteel niet thuis).

 

** edit ik zie in het topic ook dat de driver verversen in 6.1 niet zo makkelijk is omdat er meer gewijzigd is. Is er toevallig een beta te verkrijgen met een nieuwere driver, dan test ik morgen liever daarmee en kan ik de bevindingen gelijk delen met het team. Zo niet dan zal ik idd even tijdelijk een ander image proberen.


Edited by Dream1975, 3 March 2018 - 11:17.

Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #7 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 3 March 2018 - 11:39

Het principe van een 'stable image' is nu juist dat er (nagenoeg) geen wijzigingen in worden aangebracht. Het is een is-as situatie, met bekende goodies en flaws/bugs.

Je mag aannemen dat elk release image de stand van zaken van dat moment vertegenwoordigt. Voor de betreffende driverupdates is het dus wachten op de volgende stable PLi.

 

Dat is juist de reden dat ik, maar ik ben dan ook altijd heel nieuwsgierig, even een bij-de-tijdse image zou flashen, om te zien of het daarmee daadwerkelijk is opgelost. Daarna kan je zo weer terug naar het image van je keuze (of daarmee even wachten op de volgende uitgave van PLi).



Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #8 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,634 posts

+14
Neutral

Posted 3 March 2018 - 11:47

Mocht het zo zijn dat er reeds een Alpha of Beta beschikbaar is onder het team met daarin nieuwe(re) drivers hou ik me aanbevolen om daarmee te testen (ik begrijp dat de stabiliteit dan niet gegarandeerd is, maar dat is geen probleem). In het uiterste geval flash ik 6.1 weer. Mocht er geen Alpha of Beta zijn dan zal ik morgen inderdaad even vreemd gaan met een ander image om te kijken of de problemen opgelost zijn met de nieuwere drivers die daarin zitten. Maar het liefst test ik natuurlijk met een OpenPLi image, dan kan ik gelijk de bevindingen melden en weet het team ook of de issues opgelost zijn in de alpha/beta of dat er nog issues in de driver zitten (OSCAM, afstandsbediening, skippen in MP4).


Edited by Dream1975, 3 March 2018 - 11:49.

Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #9 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 3 March 2018 - 12:05

Als je vreemd gaat naar ATV eerst even de splashbin uit de map halen; anders zit je weer opgescheept met een ATV bootlogo.



Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #10 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 3 March 2018 - 12:17

Mocht het zo zijn dat er reeds een Alpha of Beta beschikbaar is onder het team met daarin nieuwe(re) drivers hou ik me aanbevolen om daarmee te testen (ik begrijp dat de stabiliteit dan niet gegarandeerd is, maar dat is geen probleem). In het uiterste geval flash ik 6.1 weer. Mocht er geen Alpha of Beta zijn dan zal ik morgen inderdaad even vreemd gaan met een ander image om te kijken of de problemen opgelost zijn met de nieuwere drivers die daarin zitten. Maar het liefst test ik natuurlijk met een OpenPLi image, dan kan ik gelijk de bevindingen melden en weet het team ook of de issues opgelost zijn in de alpha/beta of dat er nog issues in de driver zitten (OSCAM, afstandsbediening, skippen in MP4).

Lieve help, nóg meer images bouwen? We moeten er nu al 4 x +60 bouwen (4, release-6.1, rc-6.2, develop). Wie gaat dat allemaal in de lucht houden en bekostigen? Ben nu al een paar dagen bezig om de develop weer aan de gang te krijgen, de rest gaat gelukkig wel nog goed.

 

Je kunt natuurlijk ook even op de rc-6.2 wachten.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #11 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,629 posts

+459
Excellent

Posted 3 March 2018 - 12:21

Ik heb hier nog wel een bouwserver (de oude OpenPLi4) staan ;)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #12 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,634 posts

+14
Neutral

Posted 3 March 2018 - 12:24

@Erik Zo bedoelde ik het niet hoor, ik heb geen haast maar denk juist om te helpen met testen. Zoals je zelf aangeeft worden rc-6.2 en develop reeds gebouwd. Mochten dat gewoon flashbare versies zijn die je kan/mag delen dan wil ik dat best proberen of de issues weg zijn (ik snap dat er geen feeds etc zijn, maar gewoon even puur testen of de ab, OSCAM en MP4 problemen er nog zijn in OpenPLi core nieuwe versie). Maar het kan ook zo zijn dat hier nog geen nieuwe drivers in zitten, dat weet ik natuurlijk niet. Was derhalve niet om te pushen, maar om meer om te helpen met testen of deze 3 punten in de nieuwe drivers opgelost zijn. Uiteraard zullen jullie zelf ook testen, maar ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het afspelen van MP4 bestanden daar geen (uitgebreid) onderdeel van uitmaakt en jullie meer kijken naar hoe enigma zich houdt.


Edited by Dream1975, 3 March 2018 - 12:26.

Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #13 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 3 March 2018 - 12:32

Inderdaad: de VU BSP voor PLi is niet up to date en heeft dus niet de jongste drivers.



Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #14 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,629 posts

+459
Excellent

Posted 3 March 2018 - 12:44

@Erik Zo bedoelde ik het niet hoor, ik heb geen haast maar denk juist om te helpen met testen. Zoals je zelf aangeeft worden rc-6.2 en develop reeds gebouwd. Mochten dat gewoon flashbare versies zijn die je kan/mag delen dan wil ik dat best proberen of de issues weg zijn (ik snap dat er geen feeds etc zijn, maar gewoon even puur testen of de ab, OSCAM en MP4 problemen er nog zijn in OpenPLi core nieuwe versie). Maar het kan ook zo zijn dat hier nog geen nieuwe drivers in zitten, dat weet ik natuurlijk niet. Was derhalve niet om te pushen, maar om meer om te helpen met testen of deze 3 punten in de nieuwe drivers opgelost zijn. Uiteraard zullen jullie zelf ook testen, maar ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het afspelen van MP4 bestanden daar geen (uitgebreid) onderdeel van uitmaakt en jullie meer kijken naar hoe enigma zich houdt.

Bij een RC testbuild horen ook de feeds, die zijn er dus ook direct :)

De bekende problemen worden getest op hun werking en natuurlijk de basis zaken maar een echte diepgaande test op alle onderdelen is er inderdaad niet bij.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #15 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,634 posts

+14
Neutral

Posted 3 March 2018 - 13:40

Was trouwens nog wat vergeten te melden, als je hbbtv start crasht de box. Zie ingesloten het log (heb hem even van afstand laten crashen, ideaal zo'n vpn).

Attached Files


Edited by Dream1975, 3 March 2018 - 13:41.

Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #16 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 3 March 2018 - 16:26

 

Mocht het zo zijn dat er reeds een Alpha of Beta beschikbaar is onder het team met daarin nieuwe(re) drivers hou ik me aanbevolen om daarmee te testen (ik begrijp dat de stabiliteit dan niet gegarandeerd is, maar dat is geen probleem). In het uiterste geval flash ik 6.1 weer. Mocht er geen Alpha of Beta zijn dan zal ik morgen inderdaad even vreemd gaan met een ander image om te kijken of de problemen opgelost zijn met de nieuwere drivers die daarin zitten. Maar het liefst test ik natuurlijk met een OpenPLi image, dan kan ik gelijk de bevindingen melden en weet het team ook of de issues opgelost zijn in de alpha/beta of dat er nog issues in de driver zitten (OSCAM, afstandsbediening, skippen in MP4).

Lieve help, nóg meer images bouwen? We moeten er nu al 4 x +60 bouwen (4, release-6.1, rc-6.2, develop). Wie gaat dat allemaal in de lucht houden en bekostigen? Ben nu al een paar dagen bezig om de develop weer aan de gang te krijgen, de rest gaat gelukkig wel nog goed.

 

Je kunt natuurlijk ook even op de rc-6.2 wachten.

 

Dát hebben jullie toch echt jezelf aangedaan.. Moet je maar niet op iedere box OpenPli willen prakken.. :) :) :)


Met één been in het graf..... Helaas

Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #17 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 3 March 2018 - 16:34

Dat is correct en tevens waar. ;)

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #18 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 3 March 2018 - 16:36

De VU+ Zero 4K die ik hier hebben draaien op VTi 13.0.4 juist omdat hier de broodnodige bugs van deze nieuwe telg snel(ler) worden opgelost. Had exact dezelfde problemen (uiteraard) met de eerdere firmware. In eerste instantie deed de CDS/TVV kaart het alleen als je de tunneled seca/nagra uitvinkte. Daarna deed hij het helemaal niet meer. Met de laatste patches van VTi 13.0.3 en inmiddels de VTi 13.0.4 draait de box zoals je mag verwachten. Als de patches straks ook in de OpenPli build geïntegreerd zijn zal dat dus ook opgelost zijn.

De TS heeft dus de optie om de bugs nog even voor lief te nemen of - desnoods tijdelijk - over te stappen op VTi.

 

Opgeloste bugs:

 

DisecQ switching opgelost (in het bijzonder ook de Unicable support)

CI modules worden nu goed gezien en geïnstalleerd

M7 smartcards werken nu 'normaal'. Geen tunneled seca_nagra vinkje meer nodig


Met één been in het graf..... Helaas

Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #19 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,634 posts

+14
Neutral

Posted 3 March 2018 - 16:54

Nou de smartcard reader heb ik niet echt nodig, hij leest toch de smartcards in de woonkamer hd2400. Ook gebruik ik remote streaming voor sat kanalen en een nas voor opnemen (dus niet echt zin om dat allemaal in te stellen in een ander image). Dus de ab problemen en vertraging in mp4 sprongen zijn de enige ongemakken, daar kan ik wel mee leven tot 6.2.

Maar in de nieuwere drivers zijn de problemen dus opgelost bevestig je, hoef ik morgen ook niet te flashen om te testen.

Edited by Dream1975, 3 March 2018 - 16:56.

Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: VU+ zero 4k bevindingen / issues #20 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 3 March 2018 - 18:01

.... Als de patches straks ook in de OpenPli build geïntegreerd zijn zal dat dus ook opgelost zijn.

De TS heeft dus de optie om de bugs nog even voor lief te nemen of - desnoods tijdelijk - over te stappen op VTi.

Patches zijn work-arounds en die komen zelden tot nooit in PLi. Overigens past VTi zelf ook nooit patches toe, maar gebruikt gewoon de images van VU zelve (zonder daarbij aan het vereiste vrijgeven van de bronnen te voldoen).

Problemen worden opgelost in de drivers, en die komen vanzelf ook in PLi. Zoals eerder gezegd wel met enige vertraging: de BSP bevat nog steeds niet de laatste drivers.

 

 

Overigens hoeft TS voor dit specifieke probleem het image helemaal niet te gaan instellen bij het vreemdgaan (wat trouwens bij VTi best wat werk is, en regelmatig tot crashes leidt), omdat hij alleen maar even de AB wil controleren.

En vervolgens is de back-up van PLi zo weer terug gezet.





Also tagged with one or more of these keywords: VU+ zero 4k

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users