Jump to content


Photo

Fallback tuner juist instellen.


  • Please log in to reply
22 replies to this topic

#1 Geradus

  • Senior Member
  • 97 posts

+2
Neutral

Posted 8 May 2018 - 15:58

Het lijkt allemaal goed te gaan totdat je een programma wil opnemen dan gaan er diverse zenders op zwart. Geen vrije tuner is dan de melding. Opname stop en beide boxen geven weer beeld.

 

Boxen op Pli 6.2  Zgemma H.2S met CD kaart en Mutant 1500 als cliënt, hiervan staan de tuners op "niet ingesteld". Omgedraaid kaart in Mutant en uiteraard daar tuners aan maar geeft zelfde effect.

Om de kaart uit te sluiten ook met alleen FTA geprobeerd maar zelfde resultaat.

 

 Buiten 2 Megasat Quad LNB’s met 4 DiseqC naar de 4 tuners toe. Het lijkt of er maar 2 tuners gebruikt worden. LNB omgedraaid van de Astra 1 naar Astra 3 en ook de DiseqC vervangen maar geen resultaat.

Nu weet ik het niet meer wat zit er dan toch fout?



Re: Fallback tuner juist instellen. #2 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 8 May 2018 - 16:17

Als je de H2S nu eens standby zet, dan zou het moeten werken en heb je 2 tuner vrij, als hij aanstaat heb je maar 1 vrije tuner voor fallback. En heb je dezelfde lamedb in beide ontvangers gezet?


73's

PE1AQZ


Re: Fallback tuner juist instellen. #3 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,551 posts

+1,737
Excellent

Posted 8 May 2018 - 16:18

"geen vrije tuner" is een melding van de client box, dat heeft niks met een kaart of CAM te maken.

 

Het is me niet duidelijk hoe het precies zit en wat je precies doet. Je hebt het over een H2S en een 1500, en vervolgens over 4 tuners. Waarin, want geen van beiden hebben 4 tuners? Schets dus eerst je situatie even?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Fallback tuner juist instellen. #4 Geradus

  • Senior Member
  • 97 posts

+2
Neutral

Posted 8 May 2018 - 16:42

Ik heb 4 tuners geschreven maar had ze bij elkaar opgeteld. Elke box heeft 2 tuners en de zenderlijsten zijn volkomen gelijk, hier heb ik speciaal opgelet.



Re: Fallback tuner juist instellen. #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,551 posts

+1,737
Excellent

Posted 8 May 2018 - 16:46

Maar je schrijft "tuners staat op niet ingesteld". Dus wat hangt precies waar aan, en hoe is dat ingesteld?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Fallback tuner juist instellen. #6 Geradus

  • Senior Member
  • 97 posts

+2
Neutral

Posted 8 May 2018 - 16:50

De box waar de kaart inzit (Zgemma) staan de tuners ingesteld op Astra 1 en Astra 3. De box zonder kaart staan de tuners uit. Anders werkt de fallback toch niet?



Re: Fallback tuner juist instellen. #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,551 posts

+1,737
Excellent

Posted 8 May 2018 - 17:44

Ok.

 

Dus je hebt maar 2 tuners beschikbaar, allebei in de Zgemma, en allebij ingesteld als "Simple, DiseqC A/B", op Astra 1 en Astra 3?

 

En op de Zgemma kun je wel opnemen en kijken tegelijk, of gaat het daar al fout? Als dat wel werkt, waar had je dan die opname lopende toe je de fout kreeg, op de Zgemma of op de Mutant?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Fallback tuner juist instellen. #8 Geradus

  • Senior Member
  • 97 posts

+2
Neutral

Posted 8 May 2018 - 18:16

Correct, tuners op de Zgemma staan ingesteld als "Simple, DiseqC A/B" en één opname gaat probleemloos maar alleen dan wanneer de 2e box in standby staat. Zet je die ook aan dan heb je maar een beperkt aantal zenders om te kijken en dat is dan op beide boxen. Mijn gedachte was juist dat de 2 andere tuners zouden bijspringen, maar zo werkt het hier niet dus.

De opnames overigens gaan naar de Synology Nas DS118 en het netwerk is bekabeld met cat6.



Re: Fallback tuner juist instellen. #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,551 posts

+1,737
Excellent

Posted 8 May 2018 - 18:24

Ah, bedoel je dat.

 

Nee dus, de fallback is bedoelt om een tuner bij een andere box te lenen. Dus de Mutant (als client) leent zijn tuner bij de Zgemma als er lokaal niks beschikbaar is. Andersom niet, want de tuners in de Mutant staan immers uit?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Fallback tuner juist instellen. #10 Geradus

  • Senior Member
  • 97 posts

+2
Neutral

Posted 8 May 2018 - 18:38

Dank voor de uitleg. Dat heb ik dan inderdaad goed begrepen maar als ik de tuners van de cliënt ook aanzet is er geen beeld op de CD zenders maar alleen op de FTA zenders. Dit heb ik net nog even weer geprobeerd. Hij ziet dan de kaart niet. Is dit volgens de regels?



Re: Fallback tuner juist instellen. #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,551 posts

+1,737
Excellent

Posted 8 May 2018 - 18:55

Dat heeft dan weer niks met de fallback te maken, om de kaart van een andere box te gebruiken zul je de softcam dusdanig moeten configureren. 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Fallback tuner juist instellen. #12 Geradus

  • Senior Member
  • 97 posts

+2
Neutral

Posted 8 May 2018 - 19:10

Heerlijk dat dit forum er is. Het beeld is nu duidelijk (leuke beeldspraak) dank daarvoor. Wat ik probeerde te bereiken kan wel dus met een box waar 4 tuners inzitten en niet met 2x2 tuners.

 

Best wel spijtig want mijn trouwe ouwe Xtrend 9200 heb ik aan de kant gezet omdat ik dacht dat er een tuner probleem was, niet dus.

 

De softcam configureren zou een leuke oplossing zijn maar ik zou niet weten hoe dat te doen helaas.



Re: Fallback tuner juist instellen. #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,551 posts

+1,737
Excellent

Posted 8 May 2018 - 19:26

Eh... Dat is niet gezegd hoor.

 

Je hebt zelf gezegd dat de tuners in de Mutant uit staan. En dan lijkt het me logisch dat die niet gebruikt worden, toch?

 

Als je de beide tuners in zowel de Zgemma en de Mutant zou aan zetten, en op beide boxen de fallback zou definieren, wijzent naar elkaar, dan gaat dat gewoon werken, om het moment dat op een van de boxen beide tuners in gebruik zijn. Ik gebruik de fallback tuner dagelijks, ik heb alleen DVB-T in mijn kantoor, dus ik moet met de fallback SAT zenders naar mijn test/dev boxen toehalen.

 

Idem voor het delen van een smartcard tussen beide boxen. Eerst aan de praat helpen op de box waarin de kaart zit, daarbij op de box een gebruiker maken voor de andere box, en op die andere box een client (reader in Oscam speak), en je bent in business. Er is hier vast wel iemand die je met Oscam helpen kan. Oscam heeft een web interface, dus je hoeft niks in bestandjes aan te passen, dan kan allemaal vanaf de PC.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Fallback tuner juist instellen. #14 Geradus

  • Senior Member
  • 97 posts

+2
Neutral

Posted 8 May 2018 - 20:34

Als ze uit staan kunnen ze niet werken en dat is echt dom van mij. Ik heb ze uitgezet om beeld op de CD kanalen te krijgen en dat werkt inderdaad dan via de tuner van de andere box. Maar het kwartje is nu gevallen.

 

Misschien kan ik de ET9200 nu ook weer aanzetten, tenminste als ik de bijpassende switch kan vinden maar daar heb ik er nu zoveel van gezien dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

 

Oscam zie ik op de pc van beide boxen, ipnummer en poort 8081. Maar even rustig afwachten of er wat leuks gaat aankomen. De fallback wijst inderdaad naar elkaar, het maakt niet uit in welke box of de kaart zit.

 



Re: Fallback tuner juist instellen. #15 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,551 posts

+1,737
Excellent

Posted 8 May 2018 - 20:51

De fallback heeft niets van doen met de Softcam. Dat de beide boxen elkaar zien als fallback zegt nog niks over of de softcams elkaar zien en met elkaar kunnen praten.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Fallback tuner juist instellen. #16 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 9 May 2018 - 07:44

Ik weet niet of het iets aanvult, maar bij een locale softcam share leent de softcam op box A zonder kaartje de gegevens/abonnement m.b.v. de softcam van box B, dus elk gebruikt zijn eigen tuners en eigen coax kabels die naar schotel ed. lopen. Deze setup gebruik je als je een kaart in huis wil delen.

Als je voor box A een remote fallback tuner selecteerd, zeg box B, dan gebruikt box A de tuner(s) van box B, zodra box A er één tekort komt of geen van zijn tuners een coax aansluiting hebben en mits B de tuners niet zelf gebruikt. Dus als A de tuner van B gebruikt wordt ook de softcam van B gebruikt, dit is heel handig als op A geen coax kabel is aangesloten. Deze setup gebruik je als je geen of te weinig coax aansluitingen op een box hebt.


Edited by 40H3X, 9 May 2018 - 12:00.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Fallback tuner juist instellen. #17 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,630 posts

+459
Excellent

Posted 9 May 2018 - 08:20

Voordeel is dat box A in dit geval ook helemaal geen softcam/kaart nodig heeft.
Nadeel is dat als de ‘master box’ (box B ) maar twee tuners heeft, er niet veel speelruimte overblijft.
Als op beide boxen gelijktijdig wordt gekeken, blijft er weinig speling voor een eventueel geplande opname.

En juist om die reden gebruik ik dus FBC in combinatie met een JESS opstelling voor satelliet en op de kabel een FBC tuner welke in de meterkast naast het AOP hangt.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Fallback tuner juist instellen. #18 Geradus

  • Senior Member
  • 97 posts

+2
Neutral

Posted 9 May 2018 - 09:41

Dank voor de reacties,  het is me duidelijk geworden hoe het in elkaar steekt. En een oplossing kan zijn een aanpassing doen in Oscam en het zou zeer gewaardeerd worden als ik daar de gegevens voor kan ontvangen hoe dat te doen.

 

Overigens de reden dat ik dat niet eerder gemerkt heb is dat we hier ruim 10 jaar in beide boxen een kaart hadden en pas na weer een forse prijsstijging bij CD de 2e kaart hebben opgezegd.

De enige korting die ik hier krijg zit op de AOW en pensioen, dus het is tering naar de nering zetten.

 

Fallback heeft vanaf het begin dat Eric ons hierover vertelde goed gewerkt maar door de 2 kaarten had ik niet door welke tuners er van welke box in gebruik waren. Wel een perfect systeem zeg.

 

Inmiddels heb ik nu 3 boxen met elk 2 tuners en nog een ET4000 met 1 tuner. De mogelijkheid is er om 6 coax aansluitingen te realiseren, maar dan moet ik nog wel de juiste switch zien te vinden om die goed aan te sluiten in het netwerk. Hou me aanbevolen voor tips hierover.



Re: Fallback tuner juist instellen. #19 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 9 May 2018 - 09:42

Aan JESS hangt een behoorlijk prijskaartje, dat is het mij niet waard voor die paar opnames die ik maak, met mijn 4 tuners (2x dvb-s en 2x dvb-c) in de et10000, en een triple quad lnb en 2 draaibare schotels en Ziggo kabel heb ik eigenlijk nooit tuners te kort. Mijn Zgemma h2h heeft ook nog 2 tuners die kan ik ook nog inzetten.


73's

PE1AQZ


Re: Fallback tuner juist instellen. #20 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 9 May 2018 - 10:07

Dank voor de reacties,  het is me duidelijk geworden hoe het in elkaar steekt. En een oplossing kan zijn een aanpassing doen in Oscam en het zou zeer gewaardeerd worden als ik daar de gegevens voor kan ontvangen hoe dat te doen.

 

Overigens de reden dat ik dat niet eerder gemerkt heb is dat we hier ruim 10 jaar in beide boxen een kaart hadden en pas na weer een forse prijsstijging bij CD de 2e kaart hebben opgezegd.

De enige korting die ik hier krijg zit op de AOW en pensioen, dus het is tering naar de nering zetten.

 

Fallback heeft vanaf het begin dat Eric ons hierover vertelde goed gewerkt maar door de 2 kaarten had ik niet door welke tuners er van welke box in gebruik waren. Wel een perfect systeem zeg.

 

Inmiddels heb ik nu 3 boxen met elk 2 tuners en nog een ET4000 met 1 tuner. De mogelijkheid is er om 6 coax aansluitingen te realiseren, maar dan moet ik nog wel de juiste switch zien te vinden om die goed aan te sluiten in het netwerk. Hou me aanbevolen voor tips hierover.

Standaard heeft OpenPLi (mits er in de OSCam config geen "persoonelijke aanpassingen" zijn gedaan) OSCam zo voor geconfigureerd dat het delen van een kaart met een tweede box mogelijk is, dit wordt ook in de wiki uitgelegd https://wiki.openpli.../Softcam/OSCam

 

Het delen van de kaart gaat (nu nog) tot 4 zenders, dat is een limiet van de CD kaarten.

 

Ik zou dit eerst even lezen en kijken of het met deze info lukt. Zoals mijn voorganger al aangeeft heb je, als je niet voor een JESS/Unicable oplossing kiest, voor elke opname cq. kijken naar een zender van een andere transponder, steeds weer één coax aansluiting nodig.


Edited by 40H3X, 9 May 2018 - 10:43.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users