Jump to content


Photo

waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt)

unmount usb

  • Please log in to reply
31 replies to this topic

#1 maicod

  • Member
  • 15 posts

0
Neutral

Posted 20 May 2018 - 23:29

Hallo. Ik heb een Mut@nt met openPLI er op en kan nergens vinden hoe ik een USB HDD kan unmounten alvorens ik de USB kabel loskoppel. Ik neem aan dat ook ext-partities beschadigd kunnen raken als je zomaar een USB HDD loskoppelt ? Ik zet nu de Mut@nt eerst op standby maar ik weet niet of hij dan de USB HDD unmount ? Alvast bedankt voor je hulp.

 



Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #2 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,597 posts

+458
Excellent

Posted 21 May 2018 - 07:15

Die optie is niet aanwezig, als je dan perse de stick zou willen unmounten, moet je dat in cli doen maar dat is weer geen gesneden koek voor een hoop gebruikers.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #3 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 21 May 2018 - 13:28

Standby heeft op dit punt ook geen zin, dan zou je hem echt uit moeten zetten.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #4 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,781 posts

+186
Excellent

Posted 21 May 2018 - 13:55

Volgens mij heb je alleen een risico i.h.g.v "delayed writing" en hebben de meeste "OS'n" dit voor "removable drives" uitstaan. Daarnaast heb je voor een "umount" in een Linux omgeving "root access" nodig en die krijg je als user (bijna) nergens ;), overigens verschijnt er wel een Unmount mogelijkheid (bij de distro die ik gebruik) als ik er een USB stick inplug, maar ik ben daar natuurlijk ook "root" ;)


Edited by 40H3X, 21 May 2018 - 13:56.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #5 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,597 posts

+458
Excellent

Posted 21 May 2018 - 14:31

Ik ben nooit als gebruiker root ingelogd op mijn systeem en heb default ook geen ‘root-rechten’ maar sta wel in de sudoers lijst ;)

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #6 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,781 posts

+186
Excellent

Posted 21 May 2018 - 14:45

....en dat is veel verstandiger dan wat ik doe... en ff "sudo" intikken is niet zo moeilijk ;)


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 21 May 2018 - 18:58

Maar op de box allemaal niet zo relevant, daar draait alles als root. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #8 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 16,974 posts

+635
Excellent

Posted 22 May 2018 - 06:42

Op een box kun je via telnet of Putty in de CLI gewoon mount en umount gebruiken zonder dat je vragen krijgt over administrator rechten. 

Deze commando's kun je hier gewoon gebruiken.

 

Willy


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #9 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 22 May 2018 - 06:45

Willen we hier een unmount optie via het ui? Met hdd en mmc uitgesloten?

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #10 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,597 posts

+458
Excellent

Posted 22 May 2018 - 06:49

Willen we hier een unmount optie via het ui? Met hdd en mmc uitgesloten?

Als jij tijd over hebt...? ;)

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #11 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 22 May 2018 - 06:55

Eigenlijk zo gebeurt... half uurtje-uurje?

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #12 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,379 posts

+393
Excellent

Posted 22 May 2018 - 07:36

Dan zou het ten tijde van deze posting al ‘klaar’ kúnnen zijn. ;)
Wat een service hè! :)

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #13 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 16,974 posts

+635
Excellent

Posted 22 May 2018 - 07:41

Een sh scriptje dat de USB stick unmount (als er maar één stick is aangesloten)

#!/bin/sh
Answer=$(df -h | grep "/dev/")
MAP=${Answer#*/media/}
MAP="/media/"$MAP
echo $MAP

umount $MAP

Willy


Edited by doglover, 22 May 2018 - 07:42.

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #14 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 22 May 2018 - 09:28

Het ontwerk kost de meeste tijd...

 

Ik dacht eraan om bij het harddisk menu een optie te maken unmount... Daar krijg je een lijst van alles wat in /media gemount is met de hdd en mmc-tjes uitgezonderd.... Klikken en dan een popup als het klaar is (of fout gegaan is)... 

 

Alleen ff een uurtje vinden met 'box' tijd...

 

En voor de 'nerds' de functie ook toegankelijk maken via Hotkey (of het context blauwe menu via een config). Of gewoon 'altijd' en 'alleen' via het blauwe menu als er een niet /hdd of neit /mmc gemount is....


Edited by littlesat, 22 May 2018 - 09:30.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #15 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+20
Neutral

Posted 22 May 2018 - 12:18

Bestaat daar geen plugin voor


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #16 maicod

  • Member
  • 15 posts

0
Neutral

Posted 23 May 2018 - 01:49

Als hier iemand een unmount optie kan maken voor in het hoofdmenu (liefst) dan zou dat geweldig zijn. Ik heb het nu zo opgelost: Op de box in /home/root heb ik een bash scriptje gemaakt en dat roep ik aan vanuit een bureaublad icoon vanuit mijn Desktop PC (via een batch scriptje dat plink.exe gebruikt en dan op de Mut@nt dat scriptje in /home/root aanroept). Een tweede optie heb ik gemaakt door bij de hotkeys (expert mode moet aan staan !) de Power Lang (dus lang drukken op de power knop op de afstandsbediening) enkel te koppelen aan volledig uitschakelen. Plink.exe kan je aan komen door Putty te downloaden. Bijgevoegd beide scripts. Attached File  scripts.zip   513bytes   2 downloads



Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #17 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 23 May 2018 - 07:00

Niet in het hoofdmenu, daar hoort het zeker niet Thuis... hooguit in het extension menu (blauw). Trouwens batch (sh) files gaan ook via hotkey... ik denk dat dit makkelijker is. Maar ik las dat je dat al door had...


Edited by littlesat, 23 May 2018 - 12:43.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #18 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 23 May 2018 - 11:11

"Trousers"?  :unsure:  


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #19 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 23 May 2018 - 12:43

iPhone auto correction hihihihihi


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: waar zit de unmount optie voor een USB device ? (ik gebruik een Mut@nt) #20 maicod

  • Member
  • 15 posts

0
Neutral

Posted 24 May 2018 - 01:32

Niet in het hoofdmenu, daar hoort het zeker niet Thuis... hooguit in het extension menu (blauw). Trouwens batch (sh) files gaan ook via hotkey... ik denk dat dit makkelijker is. Maar ik las dat je dat al door had...


goed idee om het scriptje via een hotkey te laten starten. weet jij of er een app/plugin is om iets op het display (4 tekens) van de HD500c te zetten ? bijv OK bij een succesvolle unmount. Ik wil niet perse de tv/monitor aan hoeven te hebben om een bericht te zien of de unmount succesvol is.


1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users