Jump to content


Photo

Audio-instellingen AC3 veel zachter dan MPEG


  • Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 dolphs

  • Senior Member
  • 980 posts

+8
Neutral

Posted 4 August 2018 - 07:26

Hallo,

 

Ik loop mij al een tijdje te ergeren dat de NPO zenders zeer zwak qua geluid binnenkomen.

We hebben het hier over Ziggo digiale kabel TV, een Vu+ Uno 4k (eerste uitgave) OF direct op de TV icm en een 7.1 audio-installatie.

De aansluiting TV-versterker is middels HDMI ARC en de Vu+ is middels een HDMI kabel verbonden aan de Versterker.

 

De NPO zenders zijn kampioen w.b.t. dit gedrag, maar eigenlijk bij elke zender met AC3, moet ik de versterker qua volume omhoog jagen richting 50 wil ik fatsoenlijk geluid krijgen ( MPEG is dan wel keihard ). Dat ligt gelukkig niet aan mijn oren, of misschien toch ook wel een beetje … Echter als ik direct via mijn TV kijk ( middels CI+ module ), dan hoef ik  de versterker minder omhoog te jagen en volstaat rond de 35 … De TV kiest ook AC3 als default spoor, indien aanwezig bij een zender ( audiovoorkeur: auto en dus geen MPEG forced of SPDIF auto en niet PCM forced), beeldverbeteraars even out of scope.

 

W.b.t. de Vu+ zet ik de audio-instellingen ( downmix , PCM multichannel, etc  wbt audio ) zoveel mogelijk uit.

Bovendien staat het geluid van de Vu+ op 100% en wordt middels HDMI volume + of - , via de versterker geregeld, dat even terzijde.

W.b.t. audio-instellingen heb ik van de Vu+ een screenshot met huidige instellingen als bijlage toegevoegd.

 

Het is mij duidelijk dat AC3 uitzendingen " zachter " zijn dan MPEG maar ik merk verschil tussen TV en Vu+ en wellicht is er wat dat betreft nog ergens iets " te winnen " 

Attached Files


Edited by dolphs, 4 August 2018 - 07:27.


Re: Audio-instellingen AC3 veel zachter dan MPEG #2 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 4 August 2018 - 07:56

Normaal wordt ac3 Digitaal doorgegeven aan de versterker en meestal zou je dst moeten kunnen instellen bij de versterker.. of je zet het (pcm) geluid op de ontvanger zachter... heb je downmix ook uit staan?

Edited by littlesat, 4 August 2018 - 07:58.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Audio-instellingen AC3 veel zachter dan MPEG #3 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 4 August 2018 - 10:19

Downmix staat uit, dat schrijft hij toch.....

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Audio-instellingen AC3 veel zachter dan MPEG #4 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 4 August 2018 - 11:56

Dan het gewone geluid zachter zetten lijkt me..

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Audio-instellingen AC3 veel zachter dan MPEG #5 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 16,974 posts

+635
Excellent

Posted 4 August 2018 - 13:55

Ik begrijp dat je met de geluidsinstellingen op de receiver (enigma2) alleen van MP2 en MP3 geluid het volume kunt regelen.

AC-3 en DTS (en ook nog wat andere exoten) worden digitaal doorgestuurd naar de TV of de versterker.  Instellen van het volume met de enigma2 ontvanger heeft hierop geen enkel effect.

 

Van deze observatie kun je gebruik maken om het volume van de MPEG zenders en AC-3 zender wat gelijk te trekken.

Stel het volume op de enigma2 ontvanger voor MPEG zenders (geluid) zo in (dus niet op 100% zetten) dat ze ze een comfortabel geluid geven op Uw versterker.  (je kunt dit doen met de knoppen op de ontvanger zelf, zodat je niet moet gaan knoeien aan de AB instellingen)

Nadien kun je het volume regelen met de versterker zoals je dat ook doet voor de AC-3 kanalen.

 

Willy


Edited by doglover, 4 August 2018 - 13:58.

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: Audio-instellingen AC3 veel zachter dan MPEG #6 dolphs

  • Senior Member
  • 980 posts

+8
Neutral

Posted 5 August 2018 - 06:18

OK bedankt voor de reacties ik ga ermee aan de slag.

 

Met name 

 

 

" Ik begrijp dat je met de geluidsinstellingen op de receiver (enigma2) alleen van MP2 en MP3 geluid het volume kunt regelen.

AC-3 en DTS (en ook nog wat andere exoten) worden digitaal doorgestuurd naar de TV of de versterker.  Instellen van het volume met de enigma2 ontvanger heeft hierop geen enkel effect. "

 

 

en dus:

 

" Normaal wordt ac3 Digitaal doorgegeven aan de versterker en meestal zou je dst moeten kunnen instellen bij de versterker.. of je zet het (pcm) geluid op de ontvanger zachter." ( het gewone geluid dus ).

 

dank!




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users