Jump to content


Photo

Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden


  • Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 molendid

  • Senior Member
  • 33 posts

0
Neutral

Posted 1 September 2018 - 18:52

Hallo,

 

Ben een beetje ten einde raad, heb een Formuler F1 met 3 quad LNB's (Hotbird, Astra 1 en Astra 3) Sinds vorige week heb ik enkele freq. die niet meer lijken te ontvangen. Meerdere malen rescan gedaan, geen oplossing.

Heb de satellites.xml vernieuwd, opnieuw scan -> geen oplossing.

Ondertussen heb ik ook voor iedere tuner een rescan gedaan van de aanwezige lnb's. Er komt er maar één tevoorschijn (Astra 1) ?? Als ik manueel Astra 3 en Hotbird invoer zijn deze wel aktief en de kanalen daarop zijn zichtbaar. Aangezien bij deze automatsche scan ik enkele sats zie voorbijgaan die ik niet nodig heb en dat mijn satellite.xml enkel de drie sats bevat welke ik gebruik heb ik de nijging om te denken dat al mijn problemen gelinkt zijn aan ergens de software.

 

Nu had ik ergens gelezen dat er buiten satellites.xml er een ander bestand aanwezig zou kunnen zijn met dezelfde soort gegevens. Weet iemand waar ik die zou vinden?

 

Het probleem van enkele freq die 'onbestaand' lijken kan daar misschien ook aan gelinkt zijn..

 

Hopelijk is dir een beetje begrijpelijk.

 

Dank voor jullie advies,

 

Didde


Formuler F1 -  3 Megasat Multifeed Quad LNB - Hotbird/Astra1/Astra3


Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #2 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 1 September 2018 - 20:26

Er zijn 2 locaties waar je de satellites.xml kunt vinden:

etc/tuxbox
etc/enigma2

Het handigst is om de niet gevonden transponders even handmatig te scannen. Lukt dit dan zit het in de satellites.xml, lukt het niet dan moet je het in de hardware gaan zoeken...
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #3 molendid

  • Senior Member
  • 33 posts

0
Neutral

Posted 1 September 2018 - 22:16

Handmatige scan geeft geen resultaat. Eén van de transponders is op : Astra3 11856 V 29900 2/3

Heb nog enkele andere transponders op Astra 3 en 1 die niet lijken te werken (of ten minste geen signaal geven).

 

Aan wat dacht je op hardware gebied?


Formuler F1 -  3 Megasat Multifeed Quad LNB - Hotbird/Astra1/Astra3


Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #4 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 1 September 2018 - 23:33

Kijk eens of de niet werkende kanalen toevallig in dezelfde polarisatie zitten.. Dus H of V.
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #5 molendid

  • Senior Member
  • 33 posts

0
Neutral

Posted 2 September 2018 - 11:36

De meeste zitten V maar heb er toch enkele H gevonden. Had er ook al naar gekeken maar vergeten te melden..

Ik heb enkel en satellite.xml onder /tuxbox. Nochtans, als ik de tuner automatisch laat configureren zie ik andere sats voorbijgaan dan diegene die in mijn satellite.xml staan. Dat lijkt me serieus bizar..

Ik denk niet dat het probleem van de tuner of switch komen aangezien ik die al heb omgewisseld.


Formuler F1 -  3 Megasat Multifeed Quad LNB - Hotbird/Astra1/Astra3


Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 2 September 2018 - 11:58

"Automatisch configureren" gebruikt de satellite.xml niet, die gebruikt een vast lijstje van sats/transponders om langs te lopen.

 

Ik denk niet dat daar code in zit die checkt of je een gestripte satellites.xml gebruikt, stippen van die file is van nul en generlei waarde, die lijst gebruik je maar 1 keer, bij het instellen van je tuners.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #7 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 2 September 2018 - 16:02

Je moet ook helemaal niet gaan scannen als je een bepaalde transponder niet lijkt te kunnen ontvangen. Scanning doet zenders zoeken wanneer de frequenties al bekend zijn, jij moet een stap terug, de frequentie zelf. Ga eens proberen met de signaalzoeker, zoek de frequentie uit de voorgeprogrammeerde lijst of voer handmatig de gegevens in. Dan eerst eens een LOCK zien te krijgen, dan kun je gaan scannen (en dat is heel makkelijk op dat punt, gewoon op OK drukken).


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #8 molendid

  • Senior Member
  • 33 posts

0
Neutral

Posted 2 September 2018 - 16:37

Eric, daar krijg ik al geen Lock.

 

Maar voordat we verder gaan, er zou dus wel een polarisatie probleem zijn. Waarschijnlijk heb ik over het hoofd gezien dat ik zenders van zowel Astra 1 en 3 aan het controleren was. Dom van mij

Mijn excuses hiervoor! :wacko:


Formuler F1 -  3 Megasat Multifeed Quad LNB - Hotbird/Astra1/Astra3


Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #9 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 2 September 2018 - 18:46

Domme acties bestaan niet, anders dan zelf niks doen en alles door anderen laten uitzoeken ;) Ik hoor het graag, hoe het is afgelopen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #10 molendid

  • Senior Member
  • 33 posts

0
Neutral

Posted 3 September 2018 - 10:49

Nog een beetje zitten prutsen.. Nieuwe (oude) image geinstalleerd, geen verschil.. (met en zonder backup)

Bij automatisch scannen van de sats per tuner is het enkel Astra 1 die wordt gevonden. De anderen (Astra 3 & Hotbird) moet ik manueel instellen.. Veranderd van Diseqc switch heeft ook niet voor een oplossing gezorgd.

 

Vraagje : wat doet de LNB de polarisatie veranderen ? Is dat de 22khz pulse?

 

Merci!


Formuler F1 -  3 Megasat Multifeed Quad LNB - Hotbird/Astra1/Astra3


Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 3 September 2018 - 13:15

22khz switcht tussen low-band en high-band, 13V-18V switcht tussen H en V.

 

Om precies te zijn: 12.5V tot 14.5V selecteert verticaal, 15.5V to 18V selecteert horizontale polarisatie.


Edited by WanWizard, 3 September 2018 - 13:17.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #12 molendid

  • Senior Member
  • 33 posts

0
Neutral

Posted 4 September 2018 - 10:14

Als ik logisch nadenk kan het nog enkel de LNB zijn die een defekt zou zijn?

 

En wat mijn het probleem dat de sats, behalve Astra 1, niet automatisch worden gedetecteerd per tuner?


Formuler F1 -  3 Megasat Multifeed Quad LNB - Hotbird/Astra1/Astra3


Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 4 September 2018 - 11:42

Als een LNB defect is dan is doorgaans een heel kwadrant weg, vertikaal-hoog bijvoorbeeld. En dat is heel goed mogelijk. 

 

Automatisch detecteren werkt door een bepaalde frequentie te tunen en het resultaat te checken. Als die in het dode gebied zit, dan werkt dat natuurlijk niet.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #14 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 14 September 2018 - 11:52

Ik heb wel eens een tuner gehad die op dat punt defect was, kon geen toneburst genereren, waardoor ik maar de helft van de zenders kreeg.

 

Ik mis nog een stukje in de beschrijving van je set up. Je schrijft: 3 quad LNB's en een Formuler F1. De Formuler F1 heeft, zo uit m'n hoofd, twee interne tuners en een opionele derde tuner. Dus in principe zou je daar ook een S2 tuner in kunnen steken en dan elke quad LNB op elk een tuner aansluiten. Dat zou kunnen, maar dat zou niet slim zijn.

 

Dus ik ga er vanuit dat er twee maal DiSEqC switches tussen zitten. Ook die kunnen stuk gaan. Maar waarom heb je quad LNB's als je dan maar twee uitgangen gebruikt? Of zit er een multiswitch achter, dan wordt het verhaal weer heel anders. Of een SCR switch, weer heel anders.

 

Verder zijn er wel wat issues bekend me DiSEqC op de F1.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #15 molendid

  • Senior Member
  • 33 posts

0
Neutral

Posted 14 September 2018 - 12:33

Heb mijn situatie niet volledig uitgelegd :

 

3 Inverto Quad LNB's. aangesloten op 3 Disecq 4-1 switch. Momenteel gebruik ik maar 2 van de 3 switchen (Formuler F1 met 2 tuners). Had er tot voorheen nog een vu+ op aangesloten.

De switchen zijn al op de andere tuner geplaatst geweest, ik veronderstel dus dat de switchen en tuners ok zijn, ofwel heb ik de pech dat ze allen tesamen stuk zijn..

 

 

Heb met de F1 in het begin ook problemen gehad, daar leek het softwarematig te zijn : https://forums.openp...e-1#entry934003

 

Heb de parameters die Littlesat voorstelde nagekeken en sec.setSeqRepeat staat nog steeds op False.


Edited by molendid, 14 September 2018 - 12:37.

Formuler F1 -  3 Megasat Multifeed Quad LNB - Hotbird/Astra1/Astra3


Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #16 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 18 September 2018 - 19:06

Ja dan ben ik toch bang de marginale DiSEqC van de F1. Je kunt proberen met repeats en delays het werkend te krijgen, garantie tot aan de deur helaas  :huh: Ik heb zelf een hele tijd een F1 gebruikt, maar die heeft alleen op multiswitches aangesloten gezeten (dus signalering met alleen DiSEqC, geen voltage of tone burst nodig) en dat ging best goed. Maar van anderen, die eenvoudige DiSEqC switches gebruikten, heb ik ook wel eens over problemen gehoord, helaas.


Edited by Erik Slagter, 18 September 2018 - 19:08.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #17 molendid

  • Senior Member
  • 33 posts

0
Neutral

Posted 25 September 2018 - 17:20

Heb nog zitten prutsen aan kabels/connectoren, LNB één per één aansluiten, ... Niets geeft maar enige indicatie dat het probleem zich na de tuner situeert. Ik zou willen een volledige herinstallatie doen van een image, heb dit al enkele malen gedaan maar ondervonden dat een instelling welke ik wijzigde in /usr/lib/enigma2/python/Components/NimManager.py na herinstallatie niet gewijzigd was (dus niet basisparameter).Ik mag er dus vanuit gaan dat er misschien nog andere zaken niet op factory defaults staan.

 

Is er een moglijk om er zeker van te zijn dat ik een installatie van 0 begin?

 

Ik tracht alle opties te proberen, gaat dit niet denk ik dat ik er mij ga moeten neerleggen aan wat Erik schrijft, maar waarom heeft het 2 jaar goed gewerkt?....

 

Dank bij voorbaat.


Formuler F1 -  3 Megasat Multifeed Quad LNB - Hotbird/Astra1/Astra3


Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #18 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 26 September 2018 - 15:49

Ja, de factory defaults wil wel eens wat laten staan, dat klopt. Beste is opnieuw flashen zonder backup, dan is het 100% schoon.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #19 molendid

  • Senior Member
  • 33 posts

0
Neutral

Posted 26 September 2018 - 15:51

Heb ik al gedaan, maar de NimManager.py blijft staan met de wijzigingen die ik eraan heb aangebracht....


Formuler F1 -  3 Megasat Multifeed Quad LNB - Hotbird/Astra1/Astra3


Re: Dual tuner - sats worden niet automatisch gevonden #20 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 26 September 2018 - 15:55

Dan heb je geen flash zonder backup gedaan...


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users