Jump to content


Photo

Lightning arrester (rf)


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 2 September 2018 - 08:29

Heeft iemand hier ervaring mee.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Lightning arrester (rf) #2 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 2 September 2018 - 09:21

Waarmee?



Re: Lightning arrester (rf) #3 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 2 September 2018 - 09:31

Jee. Oftewel: ja ik heb een jaar of 5 een bliksembeveiliging opgenomen in de coax. Maar nee, die is nooit getest met een blikseminslag. Dus geen ervaring of het afdoende werkt.



Re: Lightning arrester (rf) #4 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 2 September 2018 - 09:46

Ik snap ik was niet duidelijk, met ervaring bedoelde ik niet een werklijke inslag ;) maar meer merk, prijs en montage en "strategie".

 

Mijns inziens zijn er 2 zaken (ik hoor graag als er meer zijn)  die je zou kunnen beperken m.b.v. een overspanningsbeveliging als het om coax kabels gaat:

 

1. Beveiliging van de schotel bij directe inslag (hier, is die kans denk ik wat kleiner, omdat de schotel op de grond staat)

 

2. Coax vanaf de schotel naar het huis ligt hier in de grond, dus een "indirecte" inslag waar de spanning overspringt op in de grond aanwezige kabels lijkt me risco voller.


Edited by 40H3X, 2 September 2018 - 09:50.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Lightning arrester (rf) #5 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 2 September 2018 - 09:51

Nog nooit een dergelijk apparaat zien werken. Bij indirecte inslag te dicht in de buurt 'blaast' alles gewoon door. De spanning en stroom is zo hoog dat de boel al beschadigd is voordat de beveiliging in werking treedt. Allemaal verkooptrucjes om geld uit je zak te kloppen. Enige wat werkt is om de apparatuur in een kooi van Farraday te plaatsen en de inkomende leidingen af te koppelen en af te doppen..
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Lightning arrester (rf) #6 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 2 September 2018 - 09:57

Nog nooit een dergelijk apparaat zien werken. Bij indirecte inslag te dicht in de buurt 'blaast' alles gewoon door. De spanning en stroom is zo hoog dat de boel al beschadigd is voordat de beveiliging in werking treedt. Allemaal verkooptrucjes om geld uit je zak te kloppen. Enige wat werkt is om de apparatuur in een kooi van Farraday te plaatsen en de inkomende leidingen af te koppelen en af te doppen..

Helder standpunt :)


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Lightning arrester (rf) #7 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 2 September 2018 - 10:02

Ah, een overspanningsbeveiliging.....

 

Ja, daar heb ik wel ervaring mee.

Hier (in Frankrijk) lopen telefoonkabels en stroomkabels bovengronds en vormen daarmee een flinke antenne; die pakt spanning op uit de lucht als er onweer in de buurt is. In het begin heeft daardoor bij mij flink wat apparatuur schade opgelopen; sinds ik diverse overspanningsbeveiligingen in mijn huis heb geplaatst, is dat nooit meer gebeurd.

Telefoonkabel gebruik ik nu niet meer, maar ook die had ik voorzien van een overspanningsbeveiliging (is hier vaak opgenomen in een stekerblok).

 

Overigens: dat zelfde onweer zorgt hier ook voor veel (vaak heel kortdurende) spanningsuitval, wat ook snel schade veroorzaakt. Sinds al mijn elektronische apparatuur achter een UPS hangt, is me dat ook niet meer overkomen.

 

Ook overspanning die door LNB/coax wordt opgepikt lijdt snel tot schade tijdens onweer (meerdere malen een ontvanger door beschadigd). Een tijdlang heb ik dat voorkomen door bij dreigend onweer de coaxen los te koppelen van de ontvangers, maar sinds een jaar of tien gebruik ik overspanningsbeveiligingen in de coaxen en sindsdien heb ik nooit meer een probleem gehad (en koppel ik de coax ook niet meer los).

 

Voor alle duidelijkheid:

1- tegen directe blikseminslag is niets bestand. Als je dat overkomt, heb je gewoon schade. Maar de kans daarop is erg klein, terwijl de kans op schade zoals boven omschreven wel groot is als je geen maatregelen neemt.

2- ook als je geen bovengrondse elektriciteitskabels hebt, treden er vaak (kortdurende) hoge spanningen op.


Edited by Rob van der Does, 2 September 2018 - 10:04.


Re: Lightning arrester (rf) #8 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 2 September 2018 - 10:06

Dank Rob, wat voor type(s) cq merken heb je gebruikt?


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Lightning arrester (rf) #9 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 2 September 2018 - 11:36

Voor de coaxen gebruik ik https://www.electric...c-tv-sat-285699

 

Op de 'surgeprotectors' die ik in het lichtnet gebruik (in feite gewoon een tussensteker) staat geen naam/type.



Re: Lightning arrester (rf) #10 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 2 September 2018 - 14:28

Dank voor de info!


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Lightning arrester (rf) #11 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 2 September 2018 - 15:13

Op de 'surgeprotectors' die ik in het lichtnet gebruik (in feite gewoon een tussensteker) staat geen naam/type.

Het grappige van die dingen is dat niet alleen de apparatuur die daarop aangesloten is wordt beschermd, maar ook alles ervoor. Zo'n ding beschermt de gehele groep; je hebt er dus maar net zoveel nodig als je groepen in huis hebt, om alle apparatuur te beschermen.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users