Jump to content


Photo

Een conventionele schotel installatie aansluiten op een Tuner met meerdere FBC tuners


  • Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 posts

+41
Good

Posted 20 October 2018 - 15:34

Een VU+ Ultimo FBC – S2X multistream welke al een FBC S2X multistream tuner bezit (dus met twee fysieke  satelliet ingangen);

met daarbij in de andere twee slots:

01 x losse VU+ FBC S2X multistream tuner (dus met twee fysieke satelliet ingangen);

01 x losse VU+ DUAL C/T2 tuner.

 

Op het dak staat een schotel met vijf Quad LNB's (28,23,19,13 en 9 East) welke elk via een conventionele DiSEqC switch S8/1PCP-W2 (P.168-W) naar beneden gaan (dus er lopen drie coax kabels naar beneden) én een draaibare schotel (met één coax kabel naar beneden).

 

Ik heb OpenPli 6.2 geinstalleerd.

Ik zie 16 Tuners (welke op dit moment alle staan op "FBC Automatisch door lussen" en twee tuners voor DVB-C
 

Vraag:

Nu is mijn vraag welke tuner ik waar op in moet stellen voor de satelliet ontvangst?

Optie 1:

Moet ik de drie kabels welke van de 8/1 EMP DiSeqC swich komen op Tuner A, B én tuner C aansluiten?
En de draaibare schotel op Tuner D.
En moet ik dan de overblijvende  12 tuners (E t/m P) instellen op "FBC automatisch doorlussen'?

 

Of moet ik instellen volgens optie 2:
Moet ik de drie kabels welke van de 8/1 EMP DiSeqC swich komen op Tuner A, E én tuner I aansluiten?
En de draaibare schotel op Tuner M.
En moet ik dan de overblijvende  12 tuners instellen op "FBC automatisch doorlussen'?

 

Optie 3:
Anders? Hoe dan?
 

 

 



Re: Een conventionele schotel installatie aansluiten op een Tuner met meerdere FBC tuners #2 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 20 October 2018 - 16:28

dus als ik het goed lees dan heb je 5 ingangen : 2x 2 FBC voor satelliet, 1x voor kabel/terrestrieel......

er lopen 4 coaxen naar beneden, 3 vanuit een multiswitch en één naar een draaibare schotel.

geen probleem dus :

* 2 kabels naar de eerste FBC tuner

* 3e kabel naar eerste ingang 2e FBC tuner

* kabel van draaibare schotel naar 2e ingang 2e FBC tuner

de doorgeluste tuners kan je niet instellen, die staan automatisch op doorgelust.

tuner 1 van de 1e FBC (tuner 'a') stel je in met de waarden van de multiswitch

tuner 2 van de 1e FBC (tuner 'b') en tuner 1 van de 2e FBC (ik neem aan tuner 'i') zet je op "gelijk als tuner a"

tuner 2 van de 2e FBC (ik neem aan tuner 'j') stel je in met de waarden van de draaibare schotel

de doorgeluste tuners van de 1e FBC (c-d-e-f-g-h) kan je niet instellen, evenmin de doorgeluste tuners van de 2e FBC (k-l-m-n-o -p)

rest nog de kabel/terrestriele tuner (ik vermoed 'q').

da's wél een super krachtig opnamemachine ....... geeft dat geen problemen met oscam ? Ik weet dat CCcam maar tot 8 kanalen kan decrypteren, vanaf het 9e kanaal wordt alles zwart. En ik neem aan dat je niet steeds FTA gaat werken.....


DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: Een conventionele schotel installatie aansluiten op een Tuner met meerdere FBC tuners #3 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 20 October 2018 - 16:30

Volgens mij was er van de week iemand met werkelijk exact dezelfde opstelling en daar heb ik toen op geantwoord.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Een conventionele schotel installatie aansluiten op een Tuner met meerdere FBC tuners #4 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 20 October 2018 - 16:35

Even voor de (on)duidelijkheid:

 

input 1 van slot A is "tuner A"

input 2 van slot A is "tuner B"

input 1 van slot B is "tuner I"

input 2 van slot B is "tuner J"

input 1 van slot C is "tuner Q"

input 2 van slot C is "tuner R"

 

VU+ heeft het niet erg doorzichtig gemaakt, door de tuner slots A, B, C te noemen en dan ook nog eens de input van de FBC tuners "A,B" en "I,J". Als ik het mogen zeggen had ik de inputs genoemd:

 

0/0,0/1

1/0,1/1

2/0,2/1

 

en dan alleen de echte tuner letters geven.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Een conventionele schotel installatie aansluiten op een Tuner met meerdere FBC tuners #5 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 posts

+41
Good

Posted 20 October 2018 - 16:46

Bedankt voor het meedenken, maar sorry voor het misverstand.

 

Ik heb geen Multiswitch op het dak maar drie Quad LNB's naar een conventionele DiSEqC switch S8/1PCP-W2 (P.168-W). Zie http://www.emp-centa...=prodview&id=82.
En verder inderdaad nog een draaibare USALS schotel met een single LNB en dus een coax kabel rechtsreeks naar beneden.

 

Ik zie in OpenPli alleen dat ik de eerste twee Tuners (A en B) in kan stellen op een conventionele LNB.
bij de andere Tuners (C t/m P) kan dat niet maar wel de opties:

 - FBC Automodus of
 - FBC SCR (Unicable/JESS.
Maar ik zie geen optie om een normale LNB / DiSEqC swicth in te kunnen stellen :-(



Re: Een conventionele schotel installatie aansluiten op een Tuner met meerdere FBC tuners #6 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 posts

+41
Good

Posted 20 October 2018 - 16:49

In slot 1 zit dus een FBC tuner waarop twee ingangen zitten.

Idem zo in slot 2.

In slot 3 zit een DVB-C/T tuner (maar dit is géén FBC tuner).



Re: Een conventionele schotel installatie aansluiten op een Tuner met meerdere FBC tuners #7 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 posts

+41
Good

Posted 20 October 2018 - 16:52

Oops ...

Erik: Nu zie ik inderdaad dat ik bij I en J inderdaad deze op een conventionele manier in kan stellen.

Ik zal dat vandaag of anders morgen vroeg gaan proberen.
Ik meld me weer :-)


Edited by gerard0610, 20 October 2018 - 16:53.


Re: Een conventionele schotel installatie aansluiten op een Tuner met meerdere FBC tuners #8 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 20 October 2018 - 17:01

Ik heb geen Multiswitch op het dak maar drie Quad LNB's naar een conventionele DiSEqC switch S8/1PCP-W2 (P.168-W). Zie http://www.emp-centa...=prodview&id=82.

En verder inderdaad nog een draaibare USALS schotel met een single LNB en dus een coax kabel rechtsreeks naar beneden.

maakt niet uit. tuner A instellen op 'geavanceerd' met disecq 1.1

tuner B & I zet je "gelijk aan A"

en tuner J dan terug 'geavanceerd' met disecq 1.2 voor de rotor

je hebt hiermee op elk moment 4 onafhankelijke kwadranten van gelijk welke satelliet ter beschikking die naar de interne tuners kunnen doorgelust worden.

je kan dus van 16 transponders op die 4 kwadranten terzelfdertijd opnemen

en je kan uiteraard meerdere zenders op eenzelfde transponder terzelfdertijd opnemen

en daar komt dan nog eens de C/T tuner erbij.

chapeau !


Edited by jeanclaude, 20 October 2018 - 17:02.

DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: Een conventionele schotel installatie aansluiten op een Tuner met meerdere FBC tuners #9 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 20 October 2018 - 19:10

Tuner cdefgh zet je op de automodus.... dan kan hij zelf kijken of een kwadrant beschikbaar is op a of b.... want deze tuners kunnen of naar a of naar b doorlussen...

Edited by littlesat, 20 October 2018 - 19:11.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Een conventionele schotel installatie aansluiten op een Tuner met meerdere FBC tuners #10 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 21 October 2018 - 11:15

En dat ook voor "klmnop". Niet configureren = automatisch. Niet nodig in om te stellen dus.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Een conventionele schotel installatie aansluiten op een Tuner met meerdere FBC tuners #11 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 posts

+41
Good

Posted 21 October 2018 - 17:40

Beste allemaal:

 

Bedankt voor jullie adviezen.
Inderdaad werkt het nu perfect.

 

Vanmiddag alleen op de satelliet tuners al negen zenders   tegelijk opgenomen. (zodanig genomen dat de tuners A t/m J alle bezet waren wat je op het frontdisplay kan zien)

Daarna ook nog twee zenders tegelijk op DVB-C opgenomen en daarbij waren tuners Q en R bezet.

 

Ik kan voorlopig weer vooruit :-)

 

Nu met andere opties van de VU+ Ultimo 4K gaan spelen. Kijken of dat gaat lukken :-)




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users