Springen naar inhoud


Foto

verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling


  • Please log in to reply
Er zijn 40 reacties in dit onderwerp

#1 PiPli

  • New Member
  • 4 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 31 oktober 2018 - 11:42

Wil de .srt tv opnames comprimeren. Heb dat met Handbrake gedaan wat goed werkt. Helaas worden de engelse tt ondertitels van bijv ITV3 niet bewaard.

Met Subtitle Edit is het mij ook niet gelukt om deze te extracten om ze in de mediaplayer VLC mee te voeren.

 

Hoe kun je dit voor mekaar krijgen?


Veranderd door PiPli, 31 oktober 2018 - 11:43


Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #2 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 31 oktober 2018 - 16:13

Je bedoelt neem ik aan dat je opnames wilt herencoden en dat je daarbij de ondertitels wilt bewaren.

 

Ik doe dat met ffmpeg, daar werkt dat gewoon, maar ffmpeg is niet echt voor beginners...


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #3 PliPi

  • Senior Member
  • 454 berichten

+1
Neutral

Geplaatst op 31 oktober 2018 - 18:46

Ik bedoel dat ik de bestandsgrootte wil verkleinen, oftewel comprimeren. En de tt ondertitel mag niet verloren gaan, anders kan ik net zo goed meteen het hele bestand verwijderen.

Het liefst een gebruikersvriendelijk programma in windoos.



Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #4 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 16974 berichten

+635
Excellent

Geplaatst op 31 oktober 2018 - 20:20

Download MKVtoolnix.

Installleer ze.

 

Open MKVtoolnix en sleep het ts bestand van de opname naar MKVtoolnix.

Sla gewoon de MKV file op.

 

Open nu de MKV file met SubtitleEdit.  En de ondertitles zullen dan in SubtitleEdit staan.

Vanaf hier weet je wel denk ik.

 

Willy

 

PS: het is missschien wel aan te raden eerst de voor- en achterloop, en eventuele reclames  weg te knippen met de tools die je vindt op Uw receiver.


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #5 PliPi

  • Senior Member
  • 454 berichten

+1
Neutral

Geplaatst op 31 oktober 2018 - 23:01

hoi Willy, MKVtoolnix verandert  de srt in een mkv maar verkleint het bestand niet. Althans ik heb geen idee hoe de 2.5 gb terug te brengen naar zeg 1 gb. Weet iemand hoe dat moet?



Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #6 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 16974 berichten

+635
Excellent

Geplaatst op 1 november 2018 - 08:28

OK.  Mijn uitleg was bedoeld om de ondertitels eruit te halen.  Dit moet je wel eerst doen, vooraleer je aan een hercodeer opdracht wilt beginnen.

Ik was onder indruk dat het hercoderen wel lukte, maar dat je dan de ondertitels miste.

MKVtoolnix hercodeerd inderdaad niet.  Is enkel een remuxer (maar dan wel een hele goede)

 

De MKV die je net gemaakt hebt zul je moeten hercoderen.  (Dit kan ook rechtstreeks met .ts file).  Tijdens dit hercoderen gaan de ondertitels verloren, je moet die dus er eerst uit halen, zolas hoger beschreven.

 

Hercoderen.

Download : Handbrake of AVANTiGui

Beiden kunnen de job (en zijn Freeware)

Je zult moeten leren omgaan met één van beiden.  (Hercodeer instellingen om een kleinere file over te houden)

 

Willy

 

Eén woord van raad:  Gebruik de ondertitel instellingen van Handbrake of AVANTI niet.  Ofwel brand je de ondertitles in beeld, yikes.  Ofwel worden ze opgeslagen in een formaat dat niet afspeelt op een enigma2 reciever.  Je zult dus de ondertitles opnieuw moeten muxen met MKVtoolnix met de file die je met Handbrake of AVANTI gemaakt hebt.


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #7 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 1 november 2018 - 10:50

Op zich is het technisch niet heel moeilijk, kennelijk, want ffmpeg doet dit allemaal standaard in één keer door. Er is vast wel ergens een vensters programma dat dat mbv ffmpeg en een mooie GUI eromheen ook voor elkaar krijgt.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #8 PliPi

  • Senior Member
  • 454 berichten

+1
Neutral

Geplaatst op 1 november 2018 - 21:05

Ik bedoelde natuurlijk verkleinen van de TS files, niet de SRT files.

Enfin, WinFF van (ffmpeg) geprobeerd, die kan  helaas NIET de TT mee bewaren.

En het omzetten resulteert vaak in verkeerde resolutie: tv bestanden van 704X576 worden lukraak verandert in een niet aangegeven resolutie grootte van 640 X 480.



Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #9 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 16974 berichten

+635
Excellent

Geplaatst op 2 november 2018 - 08:02

Ik bedoelde natuurlijk verkleinen van de TS files, niet de SRT files.

Enfin, WinFF van (ffmpeg) geprobeerd, die kan  helaas NIET de TT mee bewaren.

En het omzetten resulteert vaak in verkeerde resolutie: tv bestanden van 704X576 worden lukraak verandert in een niet aangegeven resolutie grootte van 640 X 480.

 

Dat is een kwestie van instellingen.  (640x480 is een NTSC instelling)

Hetgeen je wilt doen is met mijn uitleg hierboven, te verwezenlijken. 

Maar het lijkt erop dat je nog veel moet leren over de de instellingen.  Die zijn logish, maar je moet je er wel eens in verdiepen.

Nu doe je klik, klik, klik en denk je klaar te zijn.

 

Nog maar eens resumeren:

 

1. De TT ondertitles eruit halen, door de ts file te converteren naar MKV, en met SubtitleEdit de ondertitles naar srt om te zetten.

2. De MKV file the hercoderen, met een lagere bitrate, met Handbrake of AVANTIGui.  Beide zijn gebaseerd op ffmpeg.

3. Ondertitels opnieuw toevoegen aan de nieuw MKV file met MKVtoolnix.

 

Lijkt ingewikkeld. Is het niet.  En het gaat nog redelijk snel.

 

Willy


Veranderd door doglover, 2 november 2018 - 08:05

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #10 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 berichten

+28
Good

Geplaatst op 2 november 2018 - 10:31

als het iets mag kosten dan raad ik VideoRedo aan - werkt perfect.

voorloop, naloop & reklame's eruit knippen en saven naar een "lager" profiel om de bestandsgrootte te verkleinen. Alle audio & ondertitelingsstreams blijven hierbij bewaard.

het re-encoderen van de opname zal wel een tijdje in beslag nemen maar je kan er een batch van maken die je 's nachts laat uitvoeren.


DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #11 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 2 november 2018 - 13:43

Ik bedoelde natuurlijk verkleinen van de TS files, niet de SRT files.

Enfin, WinFF van (ffmpeg) geprobeerd, die kan  helaas NIET de TT mee bewaren.

En het omzetten resulteert vaak in verkeerde resolutie: tv bestanden van 704X576 worden lukraak verandert in een niet aangegeven resolutie grootte van 640 X 480.

Wat een waardeloos programma dan, want ffmpeg kan het allemaal moeiteloos.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #12 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 2 november 2018 - 13:53

Dat is een kwestie van instellingen.  (640x480 is een NTSC instelling)

640x480 is een populaire resolutie onder media sharers (zal ik het zo maar zeggen). Er is niet echt een technische reden voor, anders dan dat het vroeger een standaard 4:3 VGA resolutie was.

 

PAL, NTSC en SECAM zijn analoge (!) kleurmodulatiestandaarden. Hebben niks te maken met resoluties en al helemaal niet in het digitale domein. Het is wel zo dat afhankelijk van het land er verschillende beeldformaten worden gebruikt. In het analoge tijdperk had je daar de CCITT (nu ITU-R) één-of-twee-letter standaarden voor. In Nederland had je B en G, beide overeenkomend met een refresh rate van 50 Hz interlaced en een "resolutie" (niet echt 1:1 te vergelijken met digitale resolutie) van 768x576 (minus blanking -> 720x576). In een groot deel van Amerika werden andere standaarden gebruikt, meestal interlaced met een refresh rate van 60 Hz (of ook wel 60000/1002 =~ 59.88 Hz) en 480 beeldlijnen.

 

Bij de overgang naar het digitale domein zijn veel van die parameters overgenomen, hoewel daar strikt genomen niet echt een reden voor was. Maar daarmee wordt kleurbeeld 720x576@50 dus nog steeds niet de PAL B/G van vroeger...

 

Als ik ffmpeg gebruik, dan neemt die gewoon de resolutie van de source over, tenzij ik het expliciet aanpas. En idem dus de ondertitels, die worden ook gewoon meegenomen. Meestal laat ik de resolutie gelijk (dat is optimaal), maar soms zitten er zwarte balken in het beeld of overdreven logos, of vbi/metadata lijnen, die knip ik er dan altijd uit. Je zou dan het beste de resolutie gelijk kunnen houden (na het knippen), maar soms maak ik er dan toch wel weer de "standaard" 720x576 van, of 1920x1080, dan weet je zeker dat elk apparaat het correct kan afspelen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #13 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 16974 berichten

+635
Excellent

Geplaatst op 2 november 2018 - 17:41

ffmpeg is een command line utility.  En het is niet iedereen gegeven dit zomaar te gebruiken.

 

Handbrake en Avanti zijn GUI's voor ffmpeg.  Ik ben zeker dat er nog zijn.

 

Willy


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #14 PliPi

  • Senior Member
  • 454 berichten

+1
Neutral

Geplaatst op 3 november 2018 - 22:02

Grootste probleem dat ik nu tegenkom is dat Handbrake het audiospoor NARRATOR van de .ts/ mkv ook meeneemt, dit valt niet meer apart uit te schakelen na comprimeren. Film word daardoor niet meer aan te horen/zien.



Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #15 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 16974 berichten

+635
Excellent

Geplaatst op 4 november 2018 - 08:03

In Handbrake kun je audiosporen af en aan zetten. Of niet mee converteren als je dat wilt.

Het lijkt erop dat je alleen het Narrator spoor meegenomen hebt. 

Als er meerdere audiosporen zijn, moet je onder de tab Audio eens na kijken of je de andere sporen kunt aanzetten.  En eventueel het narrator spoor verwijderen.

 

Willy

 

PS:  het is een kwestie van er leren mee werken, en de opties te vinden.

Eén raad, blijft van de ondertitels in Handbrake af.  Schakel daar alles uit AUB.

Ofwel codeer je de ondertitels in het beeld - yikes.

Ofwel wordt een formaat gebruikt waarvan enigma2 crashed.


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #16 Jork

  • Senior Member
  • 732 berichten

+12
Neutral

Geplaatst op 4 november 2018 - 09:43

FFmpeg 3 & 4 support zit in OpenShot.



Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #17 PliPi

  • Senior Member
  • 454 berichten

+1
Neutral

Geplaatst op 8 november 2018 - 15:19

 


 

Als ik ffmpeg gebruik, dan neemt die gewoon de resolutie van de source over, tenzij ik het expliciet aanpas. En idem dus de ondertitels, die worden ook gewoon meegenomen.

 

 

Op ffmpg linux bash zonder enige andere parameter de ts omgezet in mp4. De TT ONDERTITELS gaan verloren. Erik Slagter, kan jij aub aangeven welke parameter nodig is om deze tt ondertitels mee te nemen?



Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #18 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 9 november 2018 - 11:24

Als je niks opgeeft, dan gaat het zéker fout. De defaults van ffmpeg slaan nergens op.

 

Dit is wat mijn script maakt voor conversie naar h264. Ik zal maar geen h265 doen, daar heb je echt een zware processor voor nodig.

 

ffmpeg -y -hwaccel vaapi -vaapi_device /dev/dri/card0 -hwaccel_output_format nv12 -i INFILE -codec:v libx264 -preset medium -c:v libx264 -x264opts 'level=42:nr=1000:keyint=100:vbv-bufsize=62500:vbv-maxrate=62500:ref=3:bframes=8:b-adapt=1:subme=9:crf=24' -profile:v high -level 42 -map 0:v -codec:a ac3 -b:a 256k -channels 2 -r:a 48000 -map 0:a:0 -dn -vsync cfr -shortest  -f matroska OUTFILE

 

Dit gaat er vanuit dat het beeld @25 progressief is (al deinterlaced).

 

Het kan zijn dat ffmpeg de subs niet meteen zelf kan vinden, dan moeten we even een handje helpen met wat -map opties. Je gaat dan eerst met ffprobe kijken welke subs bekend zijn en die expliciet opgeven.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #19 PliPi

  • Senior Member
  • 454 berichten

+1
Neutral

Geplaatst op 9 november 2018 - 16:02

@Erik Slagter, bedankt, gelukkig  heb ik hulp van iemand die hier wel raad mee weet.

Nog even:  maakt dit commando van de ts een mp4? Dat zie ik nergens staan.

Hoeveel mb maakt het ongeveer van een 1gb opname?

 

"Dit gaat er vanuit dat het beeld @25 progressief is (al deinterlaced)."

Het zijn vnl opnames van oude series op ITV en nieuwe series van BBC. Geen idee. VLC geeft onder DETAILS over de opnames: 25frames/sec  en 48000khz



Re: verkleinen .srt opnames mbv ondertiteling #20 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 9 november 2018 - 20:34

Je maakt hiermee een Matroska Video container. Aanrader, is de beste container die er is en vrij algemeen afspeelbaar. Mocht dat echt niet lukken, dan kun je er ook een mp4 van maken, door "-f matroska" te vervangen door "-f mp4" en .mkv te vervangen door .mp4.

 

Als de allerhoogste kwaliteit niet gehaald hoeft te worden, kun je het al dan niet interlaced zijn negeren. Het is vaak redelijk lastig om te achterhalen of videomateriaal daadwerkelijk interlaced is. Het wordt in principe altijd als "interlaced" uitgezonden, maar dat wil niet zeggen dat dat ook zo is. Ik zit regelmatig met de beeld-voor-beeld functie te kijken wat het nou is, dat is de enige manier om het zeker te weten. Krijg je bij heftige bewegingen tussen twee frames de bekende "kam-effecten" te zien, dan is het interlaced. Als het alleen maar wazig is rond de beweging, dan is het niet interlaced.

 

Hoeveel er over blijft ligt heel erg aan de inhoud van het beeld. De hardware encoders van bijv. Ziggo en M7 zijn niet maximaal efficient omdat ze real-time moeten omzetten. Libx264 en libx265 kunnen er alle tijd voor nemen, waardoor bij stukken met weinig verandering in het beeld een erg lage bitrate gehaald kan worden. Weinig beweging is positief voor de bitrate (gaat omlaag), ruis/sneeuw/vervorming is slecht voor de bitrate (gaat omhoog).

 

Met h265 kom ik vaak op 1/10 uit van de oospronkelijke uitzending in 1080p. Als je de resolutie tegelijk terugschroeft, naar bijv. 720x576 (standaard SD), dan kun je nog flink lager komen (en sneller ook...)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.



1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers