Jump to content


Photo

Codes afstandsbediening Vu+ onder OpenPli wijzigen


  • Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 MaartenM

  • Senior Member
  • 158 posts

+3
Neutral

Posted 6 November 2018 - 01:03

Hallo,

 

Op een WIKI-pagina van Vu+ zag ik dat de codes van de afstandsbedieningen van Vu+ kunnen worden gewijzigd. De ontvanger moet dan ook worden aangepast. Er wordt aangegeven hoe dat in VTi moet worden gedaan. Maar hoe zou dat in OpenPli moeten gebeuren? Kan dat?

 



Re: Codes afstandsbediening Vu+ onder OpenPli wijzigen #2 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,597 posts

+458
Excellent

Posted 6 November 2018 - 17:25

Daar is een plugin voor welke in de feeds staat, ik meen dat dat 'remotecontrolchannel' is.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Codes afstandsbediening Vu+ onder OpenPli wijzigen #3 MaartenM

  • Senior Member
  • 158 posts

+3
Neutral

Posted 7 November 2018 - 16:44

Dank je, Tech, intussen ben ik daar ook achter.

 

Die app werkt trouwens netjes. Je moet na het wijzigen van de codeset via de app hetzelfde eerst op je afstandsbediening doen, om je wijziging met het OK-commando uit de nieuwe codeset te bevestigen. Anders wordt je opdracht genegeerd. Daar heb je standaard 30 seconden voor. Dat is krap, wanneer je het voor het eerst doet, maar die tijd kun je ook aanpassen.

 

Ook staat keurig op het scherm hoe je dan de codeset van je afstandsbediening moet wijzigen.



Re: Codes afstandsbediening Vu+ onder OpenPli wijzigen #4 Mbi

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 12 April 2019 - 13:14

Hallo,

 

Als nieuwe open PLI gebruiker en dus absolute leek in heel de materie heb ik al heel wat info teruggevonden op dit forum, waarvoor dank.

Ik had graag de code van de afstandsbediening gewijzigd (naar een compatible code voor een oude bose media center).

Hiervoor dacht ik gebruik te kunnen maken van de plug-in 'remotecontrolchannel'.

 

als ik deze plug-in echter wil laten lopen dan krijg ik een GSOD en gaat de ontvanger rebooten.

 

in lunix ben ik al helemaal een leek maar als ik het goed heb ben ik er misschien toch in geslaagd een foutenlogbestand terug te vinden welke ik bij deze meestuur.  Hopelijk is dit het goeie bestand en ziet iemand van jullie er graten in.

Voor wat het waard is, ik gebruik een Qviart Lunix3 4K

Alvast bedankt voor een reactie.

 

 

 

Attached Files



Re: Codes afstandsbediening Vu+ onder OpenPli wijzigen #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 12 April 2019 - 13:33

Er bestaat geen mogelijkheid om via software een afstandbediening te programmeren, als je dat bedoeld/wilt.

 

Als dat al kan, dan moet dat op de afstandbediening zelf, die bepaalt de methode (IR of RF) en de keycodes die aan elke key hangen. Net als bij PC's doet de box niks anders dan een keycode koppelen aan een functie.

 

Die plugin is bedoeld voor boxen die meerdere afstandbedieningen ondersteunen, om te kunnen wisselen. Die functie zit al een tijdje in Enigma zelf, dus deze kan wel weg lijkt me.

 

p.s. in die crasg log staat niks, alleen maar de eerste paar regels, en het zijn de laatste 10 of zo die het meest interessant zijn.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Codes afstandsbediening Vu+ onder OpenPli wijzigen #6 Mbi

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 12 April 2019 - 14:34

Hey WanWizard,

dank voor je snelle reactie.

Het is zeker niet de bedoeling om de afstandsbediening opnieuw te programmeren. wel om te laten werken via een andere 4-cijferige code die nog wel bekend is in m'n ouwe Bose.

Bose bied namelijk geen update's meer wegens 'te oud' (na 10 jaar).

 

Bij de instellingen voor 'invoerapparaat' staat alleen Lunix3 4K remotecontrol (native) dus daar zie ik geen mogelijkheid om te wijzigen.

vandaar dat ik hoopte op deze plugin.

 

ik slaag er blijkbaar niet in om een degelijk foutlogbestand terug te vinden dus in bijlage deze keer een screenshot van het GSOD

 

 

Attached Files



Re: Codes afstandsbediening Vu+ onder OpenPli wijzigen #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 12 April 2019 - 14:40

Wat jij wilt is de afstandsbediening andere codes uit laten sturen, om een ander toestel dan je Lunix3 te bedienen.

Wat die plugin doet (deed, want dat is nu ingebouwd), is de Lunix3 naar een andere afstandsbediening laten luisteren.

 

Twee heel verschilende dingen. ;)

IOError:[Errno2]No such file or directory:'/proc/stb/ir/rc/mask0'

betekent dat de box helemaal geen ondersteuning heeft voor het aanpassen van de afstandbediening, slordig dat dat niet wordt afgevangen.

 

Ik heb even gekeken, maar die plugin is van voor 2009 (er is geen eerdere history), dus ik vraag me zo wie zo af of die plugin nog wel zinvol is.

 

Er zal een ontwikkelaar naar moeten kijken, en of fixen, of uit de plugin downloads gooien,


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Codes afstandsbediening Vu+ onder OpenPli wijzigen #8 Mbi

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 12 April 2019 - 14:52

Eigenlijk komt het toch op hetzelfde neer,

De bedoeling is weldegelijk dat de Linux3 ook naar andere afstandsbedieningen kan luisteren, (maar ook nog steeds de origniele).

De Bose AB is RF en stuurt zet dit om in een IR signaal (in afgesloten kast) maar moet natuurlijk wel met de juiste code kunnen versturen. (en die codes zijn beperkt door de leeftijd van het toestel)

 

Jij schrijft dat deze mogelijkheid ondertussen is ingebouwd, hoe of waar kan ik die ergens vinden dan? 



Re: Codes afstandsbediening Vu+ onder OpenPli wijzigen #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 12 April 2019 - 15:11

Nee, je blijft me niet begrijpen. ;)

 

Programmering is een functie van de afstandbediening, niet van het toestel. Als je een niet-standaard afstandbediening gebruikt, dan moet die geprogrameerd worden voor het te bedienen toestel. Afstandbedieningen die dat kunnen gebruiken vaak 3 of 4 cijferige nummers om de juiste emulatie te kunnen kiezen. Als de afstandbediening geen emulatie code heeft voor het te bedienen toestel, dan houdt het op.

 

De optie die in Enigma zit, is dat sommige boxen in de hardware drivers ondersteuning hebben voor andere afstandbedieningen dan die is bijgeleverd. Die functie is er, of is er niet, daar valt verder niks aan te doen.

 

En er is ook geen optie om de IR en keymap van de box aan te passen naar een willekeurige afstandbediening.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Codes afstandsbediening Vu+ onder OpenPli wijzigen #10 Mbi

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 12 April 2019 - 15:18

ok, duidelijk nu  ;)

spijtig dat deze funcite dus niet is voorzien in de lunix3. 

Er zal dus niet veel anders opzitten dan te zappen met GSM dus.

 

Bedankt voor je toelichting en reacties.



Re: Codes afstandsbediening Vu+ onder OpenPli wijzigen #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 12 April 2019 - 15:24

Even voor mijn begrip: wat is er mis met de bijgeleverde afstandbediening? Die lijkt me stukken zappen handiger dan een GSM... ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Codes afstandsbediening Vu+ onder OpenPli wijzigen #12 Mbi

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 12 April 2019 - 15:40

Uiteraard is er niets mis met de bijgeleverde afstandsbediening, behalve dat je die steeds moet richten naar het toestel (infrarood)

Bij mij is de ontvanger gekoppeld aan een Bose Mediacenter en wordt het beeld doorgestuurd naar 3 televisietoestellen die allen op verschillende ruimtes (kamers) opgesteld zijn. uiteraard geven die allen hetzelfde beeld maar dat is de bedoeling. op elke kamer is de geluidsinstallatie gekoppeld aan de bose (multilink) en kan de plaatselijke afstandsbediening commando's doorsturen (via radiofrequentie) over alle verdiepingen en door alle muren heen naar het mediacenter dat op zijn beurt die commando's kan doorsturen via infrarood naar de sattelietontvanger.  Op dat moment wordt dat de 'zender van de commando's' en deze is standaard voorzien van enkele honderden 'codes' voor verschillende merken en types ontvanger voorgeprogrammeerd,  alleen is de Lunix3 te recent en komt deze niet voor in de 'lijst' van compatibele toestellen. Bij Bose heb ik al geïnformeerd maar deze willen geen update leveren wegens toestel te oud (10 jaar)

vandaar dat ik had gehoopt om de Lunix op een andere 'code' te laten werken die ik wel met de Bose kon laten uitsturen.... zoals ik vroeger ook met m'n ouwe Philips ontvanger kon doen. (die zat wel in de standaardlijst van Bose)

 

dus, aangezien ik van op meerdere plaatsen wil bedienen zal dit niet lukken met de standaard AB.   :(



Re: Codes afstandsbediening Vu+ onder OpenPli wijzigen #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 12 April 2019 - 17:40

Duidelijk. En een interessante setup. ;)

 

Het zou mooi zijn als alle boxen een soort van universele code zouden kunnen emuleren (zoals een philips videorecorder van 15 jaar terug of zo, een code die in elk lijstje wel zit), maar ik vrees dat dat er niet in zit.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Codes afstandsbediening Vu+ onder OpenPli wijzigen #14 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 12 April 2019 - 18:11

Uiteraard is er niets mis met de bijgeleverde afstandsbediening, behalve dat je die steeds moet richten naar het toestel (infrarood)

Bij mij is de ontvanger gekoppeld aan een Bose Mediacenter en wordt het beeld doorgestuurd naar 3 televisietoestellen die allen op verschillende ruimtes (kamers) opgesteld zijn. uiteraard geven die allen hetzelfde beeld maar dat is de bedoeling. op elke kamer is de geluidsinstallatie gekoppeld aan de bose (multilink) en kan de plaatselijke afstandsbediening commando's doorsturen (via radiofrequentie) over alle verdiepingen en door alle muren heen naar het mediacenter dat op zijn beurt die commando's kan doorsturen via infrarood naar de sattelietontvanger.  Op dat moment wordt dat de 'zender van de commando's' en deze is standaard voorzien van enkele honderden 'codes' voor verschillende merken en types ontvanger voorgeprogrammeerd,  alleen is de Lunix3 te recent en komt deze niet voor in de 'lijst' van compatibele toestellen. Bij Bose heb ik al geïnformeerd maar deze willen geen update leveren wegens toestel te oud (10 jaar)

vandaar dat ik had gehoopt om de Lunix op een andere 'code' te laten werken die ik wel met de Bose kon laten uitsturen.... zoals ik vroeger ook met m'n ouwe Philips ontvanger kon doen. (die zat wel in de standaardlijst van Bose)

 

dus, aangezien ik van op meerdere plaatsen wil bedienen zal dit niet lukken met de standaard AB.   :(

Dat is toch allemaal niet zo moeilijk om meerdere ontvangers op verschillende plaatsen te kunnen bedienen zonder GSM (belachelijk overigens of je moet het via wifi doen maar daar zijn andere mogelijkheden voor), je kunt IR extenders over Coax kopen die via de coax van de ontvangers gaat, ik heb ze hier ooit eens gebruikt maar heb ze nu niet meer nodig. Vroeger had je van die Power mid's die konden je IR signaal verlengen en via RF naar een andere ruimte sturen waar weer een Power mid receiver stond die het IR signaal weer in die ruimte verspreide. Helaas werkte die troep op 433Mhz dat is echt naadje.

Nog een optie is een IR verlenger via hdmi te gebruiken mits die 3 tv's via hdmi op je Bose aangesloten zijn. Of een IR verlenger via je lan. Afgezien daarvan ik zou geen 3 tv's die in andere ruimtes staan zonder dat je daar zicht op hebt vanuit 1 kamer te bedienen, je zal je maar eens vergissen bij het zappen en per ongeluk een ''natuurfilm'' inschakelen op b.v de kinderkamer.....oeps ik vrees dan dat je echt een probleem hebt, of deze installatie moet in een bordeel hangen tja dan is dit precies wat je zoekt. :rolleyes:

pb_hoqa1533286928.jpg


Edited by Sagitarius, 12 April 2019 - 18:12.

73's

PE1AQZ



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users