Springen naar inhoud


Foto

Ultimo ic.m. soundbar


  • Please log in to reply
Er zijn 11 reacties in dit onderwerp

#1 Crumby

  • Senior Member
  • 66 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 8 november 2018 - 13:33

Hoi allemaal, niet zozeer een OpenPli vraag maar toch even proberen. Ik wil een Sony HT-ST5000 atmos soundbar aanschaffen. Nu zie ik vaak dat je de hdmi-arc vanuit de tv naar de soundbar aansluit. Maar aangezien de tv aan de muur hangt bij ons en het altijd zo'n gedoe is met dat ding eraf. Ik zag op mijn VU+ Ultimo een 2e hdmi, kan ik deze gewoon aansluiten op de soundbar?



Re: Ultimo ic.m. soundbar #2 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14598 berichten

+458
Excellent

Geplaatst op 8 november 2018 - 14:17

Nee, die tweede HDMI connector is een HDMI in, daar gaat zeker geen audio return overheen.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Ultimo ic.m. soundbar #3 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68309 berichten

+1719
Excellent

Geplaatst op 8 november 2018 - 15:35

Die soundbar heeft een SPDIF input, dus je kan de box ook optical aansluiten. Je zult dan waarschijnlijk wel een global audio delay in moeten stellen, in verband met de vertraging op het verwerken van HDMI door de TV. 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Ultimo ic.m. soundbar #4 Crumby

  • Senior Member
  • 66 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 8 november 2018 - 20:33

Hm ok. Nu viel mijn oog ook op de Yamaha YSP5600. Deze heeft 4 hdmi in en 1 hdmi uit. Als ik het goed begrijp kan ik mijn VU+ en mijn BluRay elk via de hdmi uit aansluiten op die soundbar hdmi ingangen, en dan 1 hdmi naar de hdmi arc van de tv? Sorry, als ik als noob overkom, vroeger was het een stuk eenvoudiger :-) 



Re: Ultimo ic.m. soundbar #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68309 berichten

+1719
Excellent

Geplaatst op 8 november 2018 - 22:46

Het lijkt me dat dat de bedoeling is van die HDMI out. ;)

 

Het heeft ook als voordeel dat je audio af kunt spelen (CD, Radio) zonder dat de TV aan moet.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Ultimo ic.m. soundbar #6 Crumby

  • Senior Member
  • 66 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 9 november 2018 - 08:03

Het lijkt me dat dat de bedoeling is van die HDMI out. ;)

 

 

 

Haha, ik had wel een vermoeden maar wilde het even zeker weten :-) 



Re: Ultimo ic.m. soundbar #7 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4735 berichten

+78
Good

Geplaatst op 9 november 2018 - 09:41

Hoi allemaal, niet zozeer een OpenPli vraag maar toch even proberen. Ik wil een Sony HT-ST5000 atmos soundbar aanschaffen. Nu zie ik vaak dat je de hdmi-arc vanuit de tv naar de soundbar aansluit. Maar aangezien de tv aan de muur hangt bij ons en het altijd zo'n gedoe is met dat ding eraf. Ik zag op mijn VU+ Ultimo een 2e hdmi, kan ik deze gewoon aansluiten op de soundbar?

Op mijn Philips uhd tv ondersteunen alle 4 hdmi inputs ARC (Audio Return Channel) dan hoeft de tv ook niet van de muur als dat bij jouw tv ook zo is.

Op mijn Philips soundbar heb ik ook nog een hdmi-in aansluiting zitten anders zou het je een hdmi ingang op je tv kosten.

ARC (werkt pas vanaf hdmi 1.4) is een prachtige optie, maar werkt soms niet goed bij verschillende merken av onderling, vaak moet je dan de hdmi cec aanzetten zoals bij Samsung.

Vreemd eigenlijk want ARC heeft helemaal niets te maken met hdmi-cec, je tv dient bij ARC als een soort audio hub.  


Veranderd door Sagitarius, 9 november 2018 - 09:42

73's

PE1AQZ


Re: Ultimo ic.m. soundbar #8 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 9 november 2018 - 10:01

Ik snap dat hele ARC niet zo goed. Je doet toch gewoon al je apparaten op je versterker aansluiten? TV doet dan niks met audio.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Ultimo ic.m. soundbar #9 hulkman

  • Senior Member
  • 757 berichten

+10
Neutral

Geplaatst op 9 november 2018 - 10:37

Tenzij je bij een smart tv gebruik maakt van bv netflix, dan wil je audio direct uit de tv naar de versterker. En als je toch al zo hebt liggen neem je al snel alle audio uit de tv, dus ook van de box en de blue ray etc. Bijkomend voordeel is minder problemen met synchroniseren audio/video. Ik ver.oed dat het hele ARC gebeuren hierop gebaseerd is, het bespaart je een poort en een kabel, of het logisch of uberhaupt goed werkr is een tweede.
Persoonlijk zou ik spdif van de tv terugkoppelen naar een versterker of soundbar, die techniek is uitgecristaliseerd en werkt bij mijn weten probleemloos.

Re: Ultimo ic.m. soundbar #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68309 berichten

+1719
Excellent

Geplaatst op 9 november 2018 - 14:37

ARC komt uit de tijd dat de TV de bron was van de audio, via een ingebouwde tuner (analoog of digitaal).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Ultimo ic.m. soundbar #11 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 9 november 2018 - 20:45

ARC komt uit de tijd dat de TV de bron was van de audio, via een ingebouwde tuner (analoog of digitaal).

Ja, dat is iets wat ik koste wat koste probeer te vermijden. Een TV moet niks anders doen dan beeld weergeven vanuit HDMI. Je ziet maar weer wat er allemaal van komt voor ellende.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Ultimo ic.m. soundbar #12 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4735 berichten

+78
Good

Geplaatst op 9 november 2018 - 22:07

Ik snap dat hele ARC niet zo goed. Je doet toch gewoon al je apparaten op je versterker aansluiten? TV doet dan niks met audio.

Dat geldt dan voor een AV systeem, maar ts heeft het over een soundbar die is alleen bedoelt voor audio, je hebt op een soundbar alleen wat externe audio-in aansluitingen zoals BT bij mijn soundbar. Ik heb nu maar 1 hdmi kabel nodig bij ARC die regelt alle audio zaken voor me.

Als je verder geen externe audio/video zaken hebt zoals bij ondergetekende is ARC ideaal.


Veranderd door Sagitarius, 9 november 2018 - 22:09

73's

PE1AQZ



1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers