Springen naar inhoud


Foto

[VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt


  • Please log in to reply
Er zijn 30 reacties in dit onderwerp

#1 Shorty365

  • Member
  • 17 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 16 december 2018 - 16:22

2 weken geleden eindelijk mijn  Topfield 7710 vervangen door de VU+ UNO 4K SE. Ik loop bij het gebruik van de nieuwe ontvanger tegen de melding 'Afstemmen mislukt' aan en die krijg ik niet opgelost.

 

Op de VU+ maak ik gebruik van 2 aansluitingen waarop 4 LNB's zijn aangesloten. Op A, zit Astra 19.2, op B Astra 23.5, op C Astra 28.2 en op D HotBird. Tuner B het ik hetzelfde gemaakt als tuner A en de overige tuners op de VU+ heb ik ingesteld als doorgelust. Ik heb geen unicable systeem.

 

De CanalDigitaal smartcard zit in het cardslot en geeft via OSCAM 11420 geeft deze prima beeld. Op de meeste zenders heb ik een SNR van rond de 70%.

 

Bij het zappen van vooral CanalDigitaal zenders krijg ik heel vaak de melding 'Afstemmen mislukt', een paar seconden na deze melding komt er dan alsnog beeld. Bij het zappen op de Engelse zenders krijg ik de melding nooit. Ik heb ook de officiële CanalDigitaal CAM gebruikt maar ook dan krijg ik de meldingen 'Afstemmen mislukt'. Bij het zappen over de Nederlandse zenders zie ik vaak dat tuner A in eerste instantie een 'gele' status heeft in het scherm en nadat er beeld is gekomen is de status 'groen' geworden.

 

Ik heb al een paar keer een factory-reset uitgevoerd maar ook dit geeft geen oplossing. Ik gebruik de meest actuele OpenPLi (2018/12/10) versie met de HenkSat lijst van afgelopen week.

 

Ik heb een log bijgevoegd waarbij ik in debug mode de zenders NED1 t/m Veronica langszap en daarna een aantal Enegelse zenders langszap. In het log zie ik voor de Nederlandse zenders een aantal 'failed to tune' meldingen maar ik zie waardoor deze meldingen veroorzaakt worden.

 

Kan iemand me helpen met de oplossing van dit probleem?



Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #2 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5781 berichten

+186
Excellent

Geplaatst op 16 december 2018 - 16:43

Je zegt dat je de tuners C en verder op doorlussen hebt staan, daar zijn toch maar 2 opties FBC SCR or Automatic en je hebt het over de settings van Henk volgens mij zijn die er al niet meer.


Veranderd door 40H3X, 16 december 2018 - 16:46

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #3 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27379 berichten

+393
Excellent

Geplaatst op 16 december 2018 - 16:53

Het vreemde is dat ik het hier zelden of nooit zie maar onlangs wel ervoer met een nieuw geplaatste Uno 4Kse. Het plaatsen van een CI module is sowieso niet van invloed. Ik zou de kaart gewoon in de box stoppen en fijn met Oscam kijken zo lang het nog kan. De beperking van de module gooit anders vast snel roet in het water v.w.b. het opnemen van meerdere programma's tegelijk.

En ongetwijfeld bedoel jij de zenderlijst van Hans. Henksat  lijsten zijn al enige jaren niet meer van toepassing. ;)

Ik vrees dat het een driverissue is van Vu+ en dan zal dit op termijn wel opgelost gaan worden. Er was namelijk hier al eerder iets over geschreven.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #4 Shorty365

  • Member
  • 17 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 17 december 2018 - 17:50

40H3X en Fresnke, bedankt voor jullie snelle reacties.

 

Ik gebruik inderdaad de zenderlijsten van Hans, geen idee hoe ik bij Henk kom. Ik heb de Tunerconfiguratie nog even opgeroepen;

Tuner A, Diseqc A/B/C/D

Tuner B, Gelijk aan gebruikte tuner A

Tuner C t/m H, FBC automatisch doorlussen

 

De smartcard ga ik gewoon direct in de box houden, dus zonder CAM zodat ik meerdere programma's tegelijk kan kijken of opnemen.

 

Ik zag in het Duitse forum ook een actueel draadje over 'Afstemmen mislukt' en kreeg de indruk dat hier een ontwikkelaar mee las. Ik ga hier nog op aanhaken.

 

Ondertussen oefen ik nog even geduld/



Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68301 berichten

+1718
Excellent

Geplaatst op 17 december 2018 - 18:22

Niet vergeten Oscam te installeren als je de kaart direct in een cardreader steekt, anders gebeurt er nog niks. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #6 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27379 berichten

+393
Excellent

Geplaatst op 17 december 2018 - 18:46

Niet vergeten Oscam te installeren als je de kaart direct in een cardreader steekt, anders gebeurt er nog niks. ;)


Dat had ik hem uiteraard al meegedeeld. ;)

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #7 Shorty365

  • Member
  • 17 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 19 december 2018 - 08:13

Bedankt voor jullie toevoegingen mbt OSCam maar die had ik al geïnstalleerd.



Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #8 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 19 december 2018 - 20:51

40H3X en Fresnke, bedankt voor jullie snelle reacties.

 

Ik gebruik inderdaad de zenderlijsten van Hans, geen idee hoe ik bij Henk kom. Ik heb de Tunerconfiguratie nog even opgeroepen;

Tuner A, Diseqc A/B/C/D

Tuner B, Gelijk aan gebruikte tuner A

Tuner C t/m H, FBC automatisch doorlussen

 

De smartcard ga ik gewoon direct in de box houden, dus zonder CAM zodat ik meerdere programma's tegelijk kan kijken of opnemen.

 

Ik zag in het Duitse forum ook een actueel draadje over 'Afstemmen mislukt' en kreeg de indruk dat hier een ontwikkelaar mee las. Ik ga hier nog op aanhaken.

 

Ondertussen oefen ik nog even geduld/

 

Dat is de correcte instelling.


Veranderd door Erik Slagter, 19 december 2018 - 20:51

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #9 Shorty365

  • Member
  • 17 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 23 december 2018 - 14:46

Na de laatste mail ben ik nog aan het knutselen (prutsen) geweest om het zap-probleem op te lossen, dit had natuurlijk ook met de WAF te maken...

 

Ik heb eerst OpenVTi geïnstalleerd, in de veronderstelling dat dit image wellicht beter zou werken omdat er nauwer samengewerkt wordt met VU+ en dat ze alleen VU+ tuners ondersteunen. Het zappen ging met OpenVTi inderdaad veel beter, zonder de 'Afstemmen mislukt' meldingen. Het beeld viel alleen op diverse zenders wel regelmatig weg of was erg blokkerig en dat verveeld heel snel. Daarnaast vond ik OpenVTi erg lastig om mee te werken en blijken veel add-ons etc. allemaal erg oud te zijn.

 

Gisteren dan maar aan de slag gegaan met het originele image van VU+ zelf. Flashen ging prima maar daarna, ik heb geen beeld kunnen krijgen op de Canal Digitaal zenders geen Fast Scan etc. Na 2 uur verwensingen ben ik weer terug gegaan naar de meest actuele OpenPLi en ra-ra geen zap-problemen.

 

Ik weet niet wat er mis was maar het zappen gaat nu een stuk beter en alleen bij de overstap in de Hans-lijst van de Nederlandse zenders naar een van de Belg krijg ik heel kort de melding 'Afstemmen mislukt'. Hier kunnen we mee leven.

 

Kunnen we rustig de kerst in.



Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #10 Niceguy

  • Senior Member
  • 244 berichten

+3
Neutral

Geplaatst op 3 januari 2019 - 21:18

Ik heb dit probleem iniddels ook al enige tijd, gebruik ook 4 sat posities en idem instellingen als hierboven en regelmatig afstemmen mislukt op gecodeerde zenders bij omschakelen....

 

Gezien de ervaring van Shorty lijkt het me toch een driver issue... Ik heb geprobeerd het laatste image eens te flashen maar dat hielp niet... Overigens bij FTA komt dit niet voor... Probeer de Duitse zenders maar... Ik vermoed dus decodering/oscam en ook Ccam 2.3.2 (kort geprobeerd) problemen.

 

Wat kan ik nog doen om te helpen dit op te lossen? Logs etc?



Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68301 berichten

+1718
Excellent

Geplaatst op 3 januari 2019 - 21:29

"Afstemmen mislukt" is een melding van geen lock op het signaal, dat heeft niks te maken met het wel of niet kunnen zien?

 

Als ik dat combineer met "het beeld viel regelmatig weg of was blokkerig" dan kan ik alleen naar tot de conclusie komen dat het signaal slecht of marginaal is. Bij M7 kan dat al voorkomen als de LNB ook maar iets gedraaid is, daar is heel weinig reserve.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #12 azbox

  • Senior Member
  • 68 berichten

+2
Neutral

Geplaatst op 4 januari 2019 - 21:28

by de formul s 4k komt er ook gecodeerd even in het beeld te staan by een canaal wissel


1 x formuler f1 met openpli 7.1 x sab triple hd met openvision 7.0 1x formuler s 4k uhd....1 x azbox elite hd org sw


Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68301 berichten

+1718
Excellent

Geplaatst op 4 januari 2019 - 21:29

Met een CI module zeker? Ik zou anders niet weten waar die melding vandaan zou moeten komen. 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #14 erwinde

  • Senior Member
  • 32 berichten

+1
Neutral

Geplaatst op 4 januari 2019 - 22:28

Ik zie de 'Afstemmen mislukt' ook regelmatig op mijn Vu Ultimo 4K. Het gebeurt lang niet altijd, maar als de melding er is, is het altijd na het zappen naar een Canal Digitaal zender. Gek genoeg zie ik het nooit, als ik ik naar een van de Franse gecodeerde zenders op 5 West zap. 

 

Ik heb een oranje CD kaart en een Fransat kaart die beiden onder Oscam draaien. (OpenPLI 6.2 van 31 dec 2018). Er zitten 2 FBC tuners (beiden de 45308X) in de ontvanger waarop 4 kabels zijn aangesloten die naar 4 switches (diseqc 1.1) gaan met elk 6 LNB's. Ouderwets legacy mode dus, 

 

Ik heb nog totaal geen logica kunnen ontdekken, wanneer de melding komt. Het lijkt willekeurig.



Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #15 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 5 januari 2019 - 11:06

"Afstemmen mislukt" naar 23.5E en niet naar 5W. Ik zie de logica wèl!


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #16 erwinde

  • Senior Member
  • 32 berichten

+1
Neutral

Geplaatst op 5 januari 2019 - 12:00

Ik niet. Gisteren en vandaag ben ik een uurtje aan het zappen geweest, ook naar FTA zenders van andere aanbieders op 23.5E  en er is geen correlatie met 23.5E, ook niet met het kwadrant waar de zender in zit. Ik heb de melding tot nu toe alleen nog maar gezien na een zap naar een van de CD zenders, onafhankelijk vanaf welke zender er gezapt wordt. Met andere woorden; of er wel of niet geschakeld moet worden door de switch en/of kwadrant in de lnb.

 

Je zou haast gaan denken dat er iets aan het signaal op de CD transponders mankeert, waardoor de tuner meer moeite heeft om een lock te krijgen.



Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #17 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 6 januari 2019 - 10:58

Dat klopt, de kwaliteit van het signaal van de M7 transponders kan heel goed minder zijn dan van andere providers. Alleen de grootste partijen (denk aan BSkyB) kunnen zich de beste apparatuur veroorloven.

 

Dus dan wordt het toch maar weer eens uitrichten. Met een redelijke schotel en goed uitrichten kun je ook op de M7 transponders 14-15 dB halen. Maar de > 16 dB die ik zie op 28.2E, dat zit er niet in.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #18 Shorty365

  • Member
  • 17 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 7 januari 2019 - 08:07

Dat afstemmen mislukt blijft een vreemd probleem want na het compleet opnieuw flashen heb ik praktisch geen last meer van deze melding. De realatie met een slecht uitgerichte schotel zie ik ook want mijn schotel staat niet helemaal goed. Bij het zappen naar BVN op de HotBird volgens de lijst van Hans mislukt. (ik zie momenteel helemaal niets op HB) Als ik daarna doorzap naar Belgie 1 krijg ik ook kort de melding 'Afstemmen mislukt'. Daarna in de CD-lijst van Hans geen problemen met zappen. Op de VU+ Uno 4K SE heb ik bij de CD-zenders een SNR van rond de 70%. Voor goed beeld is dit voldoende want geen blokjes etc. (Had ik wel met het OpenVTi) maar is dit het maximaal haalbare?



Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #19 adjedream

  • Senior Member
  • 254 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 15 augustus 2019 - 14:28

Ik heb dit probleem ook, al een hele tijd echter het was eerst slechts een seconde maximaal 3 en dan was er weer beeld.

Sinds een paar weken, en 4 online updates terug duurt het om en nabij 10 seconden en dan verdwijnt de melding afstemmen mislukt en 1 a 2 seconden later weer beeld.

Een enkele keer komt er geen beeld, dan ff zappen en dan direct beeld op de andere zender en weer terug dan na 10 seconden en een dan weer beeld.

Het betreft enkel de sat zenders.

 

Ik heb er alleen last van met de Ultimo4K, is er een oplossing of schuldige aan te wijzen?


Veranderd door adjedream, 15 augustus 2019 - 14:29

DM7020 - DM7025 - VU+Duo - VU+Ultimo - VU+Duo2 - VU+Ultimo4K: Samsung LED UE40B8000 - Samsung LED UE46C6500 - Samsung UE55F9000 - Samsung UE55MU8000 - Samsung HW-K950 - Samsung QLED 9 65 inch en nu ook een LG OLED65CX6LA....OLED....nog mooier beeld !


Re: [VU+ UNO4K SE] Afstemmen mislukt #20 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27379 berichten

+393
Excellent

Geplaatst op 15 augustus 2019 - 15:57

Met de Ultimo 4K heb ik het nu juist niet, maar daar kijk ik meestal via kabel en daar komt het niet voor.
Déactiveer LCD4linux eens en kijk of het dan ook weg is?

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.



1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers