Jump to content


Photo

Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital


  • Please log in to reply
34 replies to this topic

#1 Baadd

  • Member
  • 24 posts

0
Neutral

Posted 8 January 2019 - 22:26

Beste mensen: HELP!

 

Sinds enige tijd ben ik er achter gekomen dat het gelijk opnemen en kijken niet meer lukt. Ik heb al heel veel op dit (en andere) forums hierover gelezen en van alles wat daar stond geprobeerd maar nog steeds geen succes. De ultieme snelle test: kijk naar NPO1, neem dat op en zap vervolgens naar NPO2 (waar ik dan nu steeds een zwart beeld heb).

 

Vroeger nooit een probleem gehad om meerdere programma’s - ook gelijktijdig - op te nemen; iets wat volgens iedereen ook nu zou moeten kunnen…

 

We  hebben:

  • CanalDigital BasisHD
  • VU+ Solo2 met 2 tuners, die beide apart verbonden zijn met “de schotel”
  • OpenPLi 4 (versie december 2018)
  • De CD-kaart is een oranje versie (waarschijnlijk zo’n 7 jaar oud) en zit in de onderste kaartlezer van de VU+
  • In de entitlements (via Oscam webif gezien) zie ik dat de kaart RevI4G heeft.
  • Geen CI+ of iets dergelijks in gebruik
  • OSCAM 1.20 r11400

 

OSCAM is “vers” geïnstalleerd (de oude config-files van jaren geleden heb ik eerst gewist, voordat de nieuwe opnieuw geïnstalleerd werd.

 

De tuners zijn ingesteld als:

Tuner A: BCM7356 DVB-S2 NIM (internal) (DVB-S2) - Diseqc A/B, Satellieten: 19.2E Astra 1KR/1L/1M/1N Ku Band, 23.5E Astra 3B, spanning en 22kHz optie, diseqc enkel bij satellietwijziging

Tuner B: hetzelfde - apart ingesteld.

 

Verder in de instelling de voorkeurstuner en tuner voor opnamen op “auto”. 

Ik heb recent ook - voor de zekerheid - mijn kaart via de CD-site opnieuw geïnitialiseerd.

 

Zou OpenPLi 6.2 helpen?

 

Hoe dan ook: hoe kan ik dit weer werkend krijgen??



Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 8 January 2019 - 22:28

Ook twee kabels, zodat elke tuner onafhankelijk van elkaar aan de schotel hangen?

 

NPO 1 HD zit horizontaal, NPO 2 HD zit vertikaal (of andersom, kan ff niet checken), en daarvoor heb je dus twee onafhankelijke tuners nodig, een doorgeluste kabel gaat niet werken. 

 

Aan OpenPli 4 is al bijna drie jaar niks verandert, de kans dat het daar aan ligt is heel erg klein (en de kans dat een nieuwere OpenPLi het oplost dus ook).

 

Als je wel twee aparte kabels hebt, dan kan het ook nog dat er een tuner, een kabel, of een LNB defect is.

 

Dat kun je testen door tuner A uit te schakelen, kijken of je beeld blijft houden, dan A weer in te schakelen en B uit te schakelen. Heb je dan een tuner die geen beeld geeft, dan kun je beide kabels omdraaien. Verhuist het probleem dan van tuner, dan heb je een defecte kabel of een defecte LNB, wat je verder kunt bepalen door aan de kant van de schotel kabels op te wisselen. Verhuist het probleem niet, dan heb je een tuner probleem.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #3 Baadd

  • Member
  • 24 posts

0
Neutral

Posted 9 January 2019 - 08:31

Het zijn twee aparte kabels die naar de twee tuners gaan.

OK, ik begrijp de aanpak en ga het deze week testen.

Bedankt tot zover.



Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #4 Baadd

  • Member
  • 24 posts

0
Neutral

Posted 9 January 2019 - 09:25

Zou  ik trouwens niet aan de signaalsterkte meters ergens binnen de OpenPli-settings kunnen zien of er een foute LNB/tuner/kabel is? 



Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #5 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,379 posts

+393
Excellent

Posted 9 January 2019 - 10:06

Éen voor één de tuners déactiveren en via menu - instellingen - zenders zoeken - signaalzoeker het signaal bekijken.
Dan kom je er snel genoeg achter of beide tuners / kabels in orde zijn. Je kunt ook nog eerst even de beide kabels verwisselen.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #6 Baadd

  • Member
  • 24 posts

0
Neutral

Posted 10 January 2019 - 08:35

Gisteren niet veel tijd gehad (vanavond wel) maar wel deze test kunnen doen:

  • Tuner B uitzetten: vervolgens kan ik alle kanalen bekijken (ik zie ook een "groene A" in beeld.
  • Vervolgens, B aanzetten en A uitzetten: vervolgens kan ik alle kanalen bekijken (met groene B in beeld).

Zegt dit al niet genoeg dat Tuners+kabels+LNB in orde zijn? Of zie ik nu iets over het hoofd?

 

Ik zag gisteren ook, dat er naast Oscam op de een of andere manier ook een "scam" geïnstalleerd is en die kan ik - via het menu - niet verwijderen i.v.m. rechten. Hoort "scam" er te staan of is dit wellicht een verstorende factor en zo ja, wat is commando om het te de-installeren (ik ben een Unix/Linux kenner maar ken deze package-manager niet goed).



Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #7 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,379 posts

+393
Excellent

Posted 10 January 2019 - 09:02

Dan sluit ik niet uit dat er ergens in de backup die blijkbaar gerestored wordt een of meerdere zaken staan die er niet in thuis horen. Hoe scam anders geinstalleerd wordt is mij een raadsel.

Mijn advies is dus compleet VERS flashen en niets restoren. Netjes de installatiewizard doorlopen, zeker v.w.b. de satellietconfiguratie (diseqc A/B) en automatisch laten detecteren, oscam standaard installeren en dan moet het gewoon werken.

Succes.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #8 Baadd

  • Member
  • 24 posts

0
Neutral

Posted 10 January 2019 - 09:34

OK, bedankt! Ik ga de compleet verse installatie doen.



Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 10 January 2019 - 13:05

Hoe je iets "ivm rechten" niet kunt verwijderen is mij ook een raadsel, alles op de box draait als root, root is de enige gebruiker, en die heeft altijd alle rechten...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #10 Baadd

  • Member
  • 24 posts

0
Neutral

Posted 10 January 2019 - 14:29

Dan zou het nog kunnen zijn dat het bestand gelockt / in gebruik is of de database vd package manager is corrupt voor dat onderdeel en zo een verkeerde foutmelding geeft - hoe dan ook, inderdaad beter om alles te verversen. Ben benieuwd - ga er vanavond mee aan de slag en laat het weten als het (al dan niet :) ) gelukt is...



Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #11 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 10 January 2019 - 17:43

Of iets op een NAS.

 

Wat ik mis in dit verhaal:

 

- satelliet of kabel (aanname satelliet)

- hoezo werkt niet, geen ontvangst of geen decryptie, dat is cruciaal

 

Met de signaalzoeker kun je individueel tuners kiezen, je hoeft dus geen kabels los te trekken of tuners te deactiveren.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #12 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,597 posts

+458
Excellent

Posted 10 January 2019 - 17:49

Dat staat in de eerste posting :)


We  hebben:

  • CanalDigital BasisHD
  • VU+ Solo2 met 2 tuners, die beide apart verbonden zijn met “de schotel”
  • OpenPLi 4 (versie december 2018)
  • De CD-kaart is een oranje versie (waarschijnlijk zo’n 7 jaar oud) en zit in de onderste kaartlezer van de VU+
  • In de entitlements (via Oscam webif gezien) zie ik dat de kaart RevI4G heeft.
  • Geen CI+ of iets dergelijks in gebruik
  • OSCAM 1.20 r11400

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 10 January 2019 - 18:18

Het eerste punt wel, het tweede punt niet.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #14 Baadd

  • Member
  • 24 posts

0
Neutral

Posted 10 January 2019 - 19:59

Als ik op NPO1 een opname start, dan geeft het zappen naar NPO2 "afstemmen mislukt!". Veronica/DisneyXD HD is bijvoorbeeld wel te zien maar RTL 7 HD geeft "zender niet gevonden! (SID not found in PAT). 

 

Dit trouwens allemaal na een verse installatie van OpenPli 4 die ik zojuist gedaan heb (de eerder genoemde "scam" is er nu niet meer, alleen Oscam). Dat heeft dus niet geholpen.

 

Met de signaalzoeker, zie ik voor zowel A als B voor zowel 19.2E Astra Ku als 23.5E Astra 3B een SNR signaal van 82+%, AGC ook 80+% 

 

Wat is er aan de hand? Brakke LNB? Tuner?



Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #15 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 10 January 2019 - 20:08

Soms is "82%" ook niet genoeg. Ik vrees dat het toch even het dak op klimmen wordt en alles nog eens heel goed, optimaal, uitrichten, toch het ècht niet beter kan.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #16 Baadd

  • Member
  • 24 posts

0
Neutral

Posted 10 January 2019 - 20:21

Heb zojuist bij de tuner-configuratie, voor zowel Tuner A als Tuner B, voor zowel poort A als B op automatisch gezet (zoals Frenske dat eerder voorstelde - had ik eerder niet gedaan)... dan worden voor beide tuners keurig de twee Astra's gevonden en nu lijkt het te werken!!

:o

Ik ga nog verder testen met meerdere timer-opnamen maar het lijkt goed....

 

Waarom werkt het zelf instellen niet meer goed? Dat gaf vroeger (ergens vorig jaar) geen problemen...



Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #17 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 10 January 2019 - 20:30

Eerder andersom. Ik kan zelf automatisch zoeken niet echt aanbevelen, teveel kans dat het misgaat.

 

Als het met handmatig instellen niet goed gaat, dan heb je een foutje gemaakt ;)

 

Wellicht "doorlussen" gekozen in plaats van "zelfde als"?


Edited by Erik Slagter, 10 January 2019 - 20:31.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #18 Baadd

  • Member
  • 24 posts

0
Neutral

Posted 10 January 2019 - 20:33

Nee, beslist geen doorlussen... zal toch wel ergens een tikfout zijn ofzo... voorlopig ben ik echter BLIJ! 

Dank voor de hulp en meedenken allen!

Ik hoop dat ik de komende dagen dit topic niet opnieuw hoef te openen  :)



Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #19 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,379 posts

+393
Excellent

Posted 10 January 2019 - 20:54

Heb zojuist bij de tuner-configuratie, voor zowel Tuner A als Tuner B, voor zowel poort A als B op automatisch gezet (zoals Frenske dat eerder voorstelde - had ik eerder niet gedaan)... dan worden voor beide tuners keurig de twee Astra's gevonden en nu lijkt het te werken!!
:o
Ik ga nog verder testen met meerdere timer-opnamen maar het lijkt goed....
 
Waarom werkt het zelf instellen niet meer goed? Dat gaf vroeger (ergens vorig jaar) geen problemen...

Handmatig instellen werkt hier ook gewoon goed maar voor veel standaardconfiguraties bij de eindgebruiker / tv kijker is het bijna standaard instellen van de box (voor nederland met Astra 1-3) het handigst om dit vrijwel default te doorlopen.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Gelijk opnemen op VU+ Solo2 met CanalDigital #20 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 10 January 2019 - 20:56

NPO 1 en Veronica zitten allebei Vertikaal, NPO 2 en RTL8 allebei Horizontaal...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users