Jump to content


Photo

Van Duo naar Ultimo 4K


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 14 January 2019 - 21:57

Hallo!

Sedert enkele dagen heb ik een VU+ Ultimo 4K in huis. Het nieuwe jaar leek me een goed moment voor een upgrade, omdat in 2019 vast wel wat zenders in MPEG-H van start gaan, 4K of geen 4K. Naast een FBC-satelliettuner zit er ook een conventionele DVB-T2-tuner in, zodat binnen enkele maanden ook eens bekeken of de publieke omroep in 1080p50 iets is. Hij staat momenteel nog naast de Vu+ Duo terwijl ik hem langzaam gereed maak om het werk over te nemen. Ik heb de OpenPLI 7 RC geïnstalleerd, omdat het een nieuw apparaat is, dacht ik dat ik er het best gelijk met het nieuwste van het nieuwste kon beginnen. Tijdens het instellen komen enkele vraagjes naar boven over met name nieuwe instellingen.

 

Enkele bevindingen over de upgrade:

  • Op de Duo gebruik ik autoresolution, zodat de TV het schalen doet. Op de Ultimo 4K heb ik de zaak vast ingesteld op 2160p. De beeldkwaliteit is goed vergelijkbaar bij 50p-bronnen. Als er gedeïnterlaced moet worden, is de schaler van de Ultimo4K superieur aan die van de televisie en levert scherpere plaatjes op bij snel bewegend beeld.
  • Over het nut van 4K blijf ik mijn twijfels hebben, toch zien 4K-zenders er erg mooi uit, maar dat ligt net zozeer aan 50p, vaak hoge bitrates en HDR. De hogere resolutie van het OSD op de Ultimo 4K is duidelijk merkbaar t.o.v. de Duo waar het 720p is.
  • HDMI in 2160p in RGB in 12 bit zou een bitrate opleveren die de specificaties van HDMI 2.0a overstijgt. Enigszins tot mijn verbazing slikt mijn LG C7 het zonder te morren en kan ik zonder problemen de maximale resolutie gebruiken. Enigszins opmerkelijk is dat hij bij 2160p altijd de BT.2020-kleurenruimte op de HDMI-ingang detecteert, of de zender het nu gebruikt of niet.
  • De Ultimo 4K blijkt aanzienlijk beter om te gaan met internetstreams. Het bufferen gaat een stuk vlotter en de streams zijn ook stabieler
  • Wat ik erg opvallend vind is dat als je op een zender met HDR afstemt (één van de vele demozenders), ook de gebruikersinterface opeens een stuk feller wordt.

Over het algemeen gaat de migratie vrij vlot en lijkt het erop dat de Duo zeer spoedig met pensioen kan.

 

Tijdens het testen ben ik ook nog op enkele vraagjes gestuit:

  1. Wat doet de instelling "Multichannel PCM"? Ik neem aan dat iets te maken heeft met het uitsturen van 5.1 PCM. Hoe verhoudt dit zich tot de downmix-instelling en heeft het te maken met SP/DIF, HDMI of beiden?
  2. Wat is het verschil of ik de herhaalfrequentie op "Auto" danwel "Multi" zet?
  3. Ik heb de kabel aangesloten op de eerste ingang, dus tuner A. De tweede ingang heeft geen kabel. Ik heb tuner B ingesteld op "Verbonden met tuner A" en hem een andere gebruikersband dan tuner A toegewezen. Is dit de juist instelling om de tuner te gebruiken met mijn Unicable II LNB's?
  4. De Bitrate Viewer geeft geen videobandbreedte weer. Wellicht nog een probleempje met OpenPLI 7, of nog iets met de drivers?

Kan iemand hier iets over zeggen?



Re: Van Duo naar Ultimo 4K #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 14 January 2019 - 22:33

1. Geen idee.

2. Dat heeft te maken met 50Hz/60Hz support. Voor Multi moet je een TV hebben die beide aan kan.

3. Ja. Unicable kun je gewoon doorlussen. Hetzelfde moet je overigens ook doen met C t/m H, je hebt niet voor niks een FBC complex met 8 tuners in die box.

4. Drivers.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Van Duo naar Ultimo 4K #3 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 14 January 2019 - 23:46

Ik snap dat multi te maken heeft, met 50/60 Hz en "multi" dus duidt op beide. Maar slaat "auto" dan niet net zo goed op ondersteuning van beiden?



Re: Van Duo naar Ultimo 4K #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 15 January 2019 - 00:46

auto snapt ook 24fps.

 

Dus

  • als je 1080p24 afspeelt en je TV snapt dat niet, dan moet je 'm niet op auto zetten maar op multi.
  • als je 1080p60 afspeelt en je TV snapt dat niet, dan moet je 'm niet op multi zetten maar op 50hz.

( ik heb de teksten niet bedacht, dit haal ik uit de code ;) ).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Van Duo naar Ultimo 4K #5 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 15 January 2019 - 09:11

Aha, oké, bedankt!



Re: Van Duo naar Ultimo 4K #6 erwinde

  • Senior Member
  • 32 posts

+1
Neutral

Posted 15 January 2019 - 10:52

 

  1. De Bitrate Viewer geeft geen videobandbreedte weer. Wellicht nog een probleempje met OpenPLI 7, of nog iets met de drivers?

Kan iemand hier iets over zeggen?

 

Ik heb ook een Ultimo 4K met daarin 2 x DVB-S2X ( de 45308X ), 1 x een DVB-T(2) tuner en nog een externe Vuplus Turbo via USB voor DVB-C. Op alle tuners werkt de bitrate viewer prima en krijg ik keurig de video en audio snelheden. Ik draai de OpenPLI 7.0 release van 13 januari.

Onder 6.2 werkte de bitrate viewer niet op de USB tuner, nu dus wel.



Re: Van Duo naar Ultimo 4K #7 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 15 January 2019 - 19:19

Nog een paar kleine opmerkingen:

 

- Ik geloof niet dat er zenders zijn/komen (echte zenders, geen demo's) die 12 bit encoding gebruiken. Als het er 10 zijn is het al bijzonder. Ik zou me daar niet al te druk over maken en los daarvan, ik vermoed dat er door de SetTopBox niet echt 12 bits diepe data verstuurd wordt over de HDMI aansluiting.

- aangezien jij zo van correcte nomenclatuur houdt ;) Unicable II is de naam die concurrent Inverto heeft gegeven aan hetgeen wat Jultec bedacht heeft (en zelfs heeft laten standaardiseren) omdat ze kennelijk weerzin hebben tegen het gebruik van de naam van de concurrent ;) Ik vind dat een beetje flauw, en het is dus gewoon JESS (of SCR voor alles "unicable"-achtig).

- in ieder geval VU+, maar volgens mij meerdere merken, ondersteunen geen 25, 30 en 60 Hz. De mogelijkheden zitten er wel, maar het werkt gewoon niet goed. Output dus gewoon vastzetten op 2160p50 (of 1080p50 als je geen UHD TV hebt). Je hebt dan bij materiaal anders dan 50 Hz wel af en toe een hikje, helaas, maar dan werkt het wel gewoon. 24 Hz werkt volgens mij wel goed, moet ik nog eens uitproberen.


Edited by Erik Slagter, 15 January 2019 - 19:22.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Van Duo naar Ultimo 4K #8 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 15 January 2019 - 20:42

Die kwestie rond bits is nog wel wat tekst waard. Ik heb recent nog eens in de ETSI-documenten lopen neuzen en daar staan toch wel heel interessante dingen in over zenders die in HEVC uitzenden. De ETSI heeft met HEVC een hele hoop balast uit het verleden weggegooid. Zo is het bij gebruik van HEVC verboden om SD-resoluties te gebruiken, de laagst toegestane resolutie voor een televisiezender is 960x540. Het is een HEVC-zender ook verboden om in interlacing te gebruiken en progressive 25/30Hz is ook verboden. (Daarom koos Digitenne dus voor 1080p50.) Tevens is 50 en 60Hz samengevoegd in een enkele apparatuurklasse, bij H264 zijn er nog aparte klassen zodat een H264-apparaat niet persé beiden hoeft te ondersteunen. Je zou kunnen zeggen dat alle erfenissen van PAL en NTSC zijn opgeruimd.

 

Over de hoeveelheid bits, is het op zich toegestaan voor een zender om in 8 bits uit te zenden, maar in de standaard staat een opmerking dat bij gebruik van UHD-resoluties afgeraden wordt om voor 8-bit te kiezen. Dit omdat het problemen veroorzaakt bij HDR en HFR. Inderdaad is de HLG HDR-norm dat voor zo'n beetje alle HDR-uitzendingen gebruikt wordt, gespecificeerd op 10 bits. Kortom, UHD-zenders die HDR ondersteunen, zullen meer dan 8 bits gaan gebruiken. 10 bits lijkt voorlopig wel adequaat, maar ligt net zo goed buiten de specificaties van HDMI 2.0. Om de demo UHD-zenders te bekijken, en ja, als je een nieuwe ontvanger hebt ga je toch weer even die zenders opzetten, is een hogere instelling dus zinnig.

 

Ik ben het met je eens over de kwestie JESS versus Unicable II. De standaard heet JESS.



Re: Van Duo naar Ultimo 4K #9 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 16 January 2019 - 19:28

Gezien de kwaliteit die de meeste providers leveren (net genoeg om niet heel veel klachten te krijgen) vermoed ik dat toch 8 bits de norm gaat worden. Kijk maar eens naar de gemiddelde zender van Discovery en Viacom (MTV). Dan mag je al blij zijn als ze anamorph 16:9 aanbieden (zonder zwarte randen). En je krijgt er gratis nog wat rafelranden bij.

 

Dat UHD van DVB (en niet per sé HEVC, want die heeft er wel support voor, helaas) interlaced zou verbieden is al enige tijd bekend en daar ben ik erg blij mee. Overigens zie ik dat lang niet alle players HEVC met interlaced ondersteunen, vandaar dat als ik een televisie-uitzending 50i transcodeer naar HEVC, ik 'm bob&weave met motion compensation naar 50p. 50p wordt het er niet van, maar is toch wel beter dan 50i.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users