Springen naar inhoud


Foto

4K Mutant HD51


  • Please log in to reply
Er zijn 22 reacties in dit onderwerp

#1 ririnus

  • Senior Member
  • 361 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 3 februari 2019 - 17:54

Beste Satters,

 

Ik heb de Mutant HD51 met een nieuwe harddisk erin,de tv die ik heb is de samsung Q9 2018.

 

Nu heb ik wat 4k videos gedownload van youtube,als ik die wil kijken via de mutant Hapert mijn beeld,

 

weet iemand hoe dit komt.

 

bij voorbaat dank.

 

 

 



Re: 4K Mutant HD51 #2 hulkman

  • Senior Member
  • 757 berichten

+10
Neutral

Geplaatst op 3 februari 2019 - 22:17

Ik kan er alleen naar raden,

 

- HDMI kabel niet 4K, kan bitrate niet aan, is te lang?

- Mode 12 of Mode 1 configuratie van de STB?

- HDD ext3 of 4 geformateerd?

- H264 of H265?



Re: 4K Mutant HD51 #3 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68528 berichten

+1736
Excellent

Geplaatst op 4 februari 2019 - 11:30

30fps?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: 4K Mutant HD51 #4 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 4 februari 2019 - 19:49

Eerder 60 fps. Werkt niet (goed) op de SoC van de hd51, is bekend. Bcm7251 is budget model, de bcm7252 kan het wel.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: 4K Mutant HD51 #5 ririnus

  • Senior Member
  • 361 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 4 februari 2019 - 21:40

ls,

 

hdmi 4k heb ik

 

mode 12 of 1 ,begrijp ik niet.

 

hdd geformateerd,maakt dat wat uit,hoe?

 

h264 of 265 moetik dat instellen op de stb?

 

30 of 60 fbps??

 

sorry,maar begrijp het zo effe neit meer.



Re: 4K Mutant HD51 #6 Gman2oo6

  • Senior Member
  • 335 berichten

+4
Neutral

Geplaatst op 5 februari 2019 - 00:08

ls,

 

hdmi 4k heb ik     -> Mooi dat is goed

 

mode 12 of 1 ,begrijp ik niet.

 

hdd geformateerd,maakt dat wat uit,hoe?

 

h264 of 265 moet ik dat instellen op de stb?   -> is de video codec waarmee de film wordt afgespeeld oude is H264 Grotere file nieuwe is H265 kleinere file zelfde resultaat ( Dit is btw NIET in te stellen )

info hier : https://nl.hardware....volger-van-h264

 

30 of 60 fbps??   -> het aantal frames per seconden dus 30 of 60 frames waarbij 60 dus intensiever is voor je box dan 30 frames

 

sorry,maar begrijp het zo effe neit meer.

 

De andere vragen mag iemand anders invullen die weet ik ook niet , sorry


Veranderd door Gman2oo6, 5 februari 2019 - 00:09

Happy with my (sec) ET9500 ET10000 and PLI 8.1

I'm honorary banned member at sat4all :-)


Re: 4K Mutant HD51 #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68528 berichten

+1736
Excellent

Geplaatst op 5 februari 2019 - 00:15

Dit heeft te maken het feit dat de box een DVB TV ontvanger is, en geen media player. 

 

Het aantal beeldformaten dat door de hardware (de SoC) kan worden verwerkt is beperkt tot hetgeen gedefinieerd is in de DVB standaard, plus nog een paar waarvoor de SoC features heeft, en de fabrikant bereid is de licentie te betalen. Daarbij geldt in veel gevallen dat low-budget boxes (zoals de HD51) minder features hebben dan duurdere / meer complete boxen.

 

Voor een aantal beeldformaten kan in software rond deze beperking heen gewerkt worden, hetzij via gstreamer, hetzij via een ffmpeg gebaseerde player. Maar die zijn weer beperkt tot wat de power van de CPU in de SoC is, die komt niet in de buurt van een PC processor, dus wat de box in software kan verwerken is beperkt.

 

Kortom:

  • Elke box ondersteunt de formaten gedefinieerd in de DVB standaarden.
  • Alle andere formaten zijn een nice to have.
  • Wat een box kan zegt niks over wat een andere box kan.

Die boot mode van de HD51 is zo'n typisch gevolg van de budget SoC in de box, in mode 1 heb je andere features dan in mode 12, de box heeft niet voldoende resources om alle features tegelijk actief te hebben.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: 4K Mutant HD51 #8 ririnus

  • Senior Member
  • 361 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 5 februari 2019 - 14:27

ls,

 

oeps daar was ik me niet van bewust,welke mediaplayer moet ik dan kopen voor 4k beelden?



Re: 4K Mutant HD51 #9 hulkman

  • Senior Member
  • 757 berichten

+10
Neutral

Geplaatst op 5 februari 2019 - 14:50

Mode 1 en 12 is hierboven uitgelegd, de beste kans maak je in mode 1, maar het is niet verkeerd ook mode 12 te proberen. Je kunt dit doen door bij multiboot te kiezen voor herstarten in mode 1 danwel mode 12.

H264 heeft meer ruimte en dus ook bandbreedte nodig (mogelijk onvoldoende doorvoersnelheid), H265 daar in tegen vraagt een hogere verwerkingssnelheid van de HW en/of software, dit heeft dan ook weer iets te maken met het hiervoor genoemde punt. In deze bepaald de opname wat nodig is (natuurlijk).

 

Als je zeker weet dat je TV, je HDMI kabel en HDD snel genoeg zijn voor 4K kun je alleen nog proberen die mode te veranderen, anders houdt het denk ik op, het is een STB en de 4K zender speelt ie goed af.



Re: 4K Mutant HD51 #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68528 berichten

+1736
Excellent

Geplaatst op 5 februari 2019 - 15:18

oeps daar was ik me niet van bewust,welke mediaplayer moet ik dan kopen voor 4k beelden?

 

Als je bedoeling is om  je dagen te vullen met downloads kijken ipv TV, dan is een enigma2 box wellicht een verkeerde keuze, tenzij je bereid bent om die downloads te converteren naar een gangbaar formaat als ze niet afspelen.

 

Als je een "speelt alles af" box zoekt, ben je wellicht beter af met een Android boxje of zo...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: 4K Mutant HD51 #11 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 16 februari 2019 - 12:45

oeps daar was ik me niet van bewust,welke mediaplayer moet ik dan kopen voor 4k beelden?

Een hd51. En die heb je al. Je moet alleen zorgen dat het in hapklare brokken is voor de ontvanger (i.a.w. DVB compliant), dan speelt-ie het prima af.

 

Als je spullen wilt afspelen die je van internet "download" (en moeite wilt doen om het om te zetten) dan moet je geen satelliet/kabel-ontvanger kopen.


Veranderd door Erik Slagter, 16 februari 2019 - 13:17

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: 4K Mutant HD51 #12 edmund

  • Senior Member
  • 460 berichten

+1
Neutral

Geplaatst op 18 februari 2019 - 11:32

Heeft iemand ook een praktische oplossing om gedownloade 4k movies toch of the spelen op de Mutant?

De laatste 2 responses klinken mij nogal flauw in de oren... als je je dagen wilt vullen met  downloads te kijken.... phoe phoe.

De man wil gewoon iets 4k bekijken op z'n 4 k box, helemaal niet zo'n absurde gedachte dunkt me.

 

Erik zegt "(en moeite wilt doen om het om te zetten)" ik neem aan dat ie bedoelt en NIET de moeite wilt doen...

 

Stel dat je WEL de moeite wilt doen om het om te zetten, wat is daar dan een goede manier voor, "gecomprimeerde"

data overzetten naar een andere format gecomprimeerde data gaat denk ik niet lossless.

Nog even buiten beschouiwing of het uitgangsformat al lossless was/is.



Re: 4K Mutant HD51 #13 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1408 berichten

+62
Good

Geplaatst op 18 februari 2019 - 11:43

Mencoder en FFmpeg zijn daarvoor veel gebruikte programma's. Encoders zijn net iets ingewikkelder dan "druk op een knop en klaar", dus je zult je daar in moeten lezen. Lossless zal het inderdaad niet zijn, maar een goede kwaliteit is haalbaar.

 

Als de man je gewoon iets in 4K wil kijken... zet een 4K-zender op satelliet op.



Re: 4K Mutant HD51 #14 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68528 berichten

+1736
Excellent

Geplaatst op 18 februari 2019 - 11:55

Heeft iemand ook een praktische oplossing om gedownloade 4k movies toch of the spelen op de Mutant?

De laatste 2 responses klinken mij nogal flauw in de oren... als je je dagen wilt vullen met  downloads te kijken.... phoe phoe.

De man wil gewoon iets 4k bekijken op z'n 4 k box, helemaal niet zo'n absurde gedachte dunkt me.

 

Het is een "absurde" gedachte om te veronderstellen dat alles wat "4K" genoemd wordt zomaar afgespeeld kan worden op een 4K DVB ontvanger. Die is gemaakt voor de 4K DVB standaard, en meer niet.

 

Wanneer snappen mensen nu eens dat een DVB ontvanger geen media player is?

 

Wat het kan afspelen is beperkt tot wat de hardware ondersteund. En als je een niet ondersteund formaat hebt (en die zijn er maar zat), dan zul je inderdaad moeten gaan converteren. Of een media player kopen die wel gemaakt is om allerlei verschillende formaten af te spelen, vaak goedkoper en sneller, als het over veel materiaal gaat.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: 4K Mutant HD51 #15 edmund

  • Senior Member
  • 460 berichten

+1
Neutral

Geplaatst op 18 februari 2019 - 15:11

Mencoder en FFmpeg zijn daarvoor veel gebruikte programma's. Encoders zijn net iets ingewikkelder dan "druk op een knop en klaar", dus je zult je daar in moeten lezen. Lossless zal het inderdaad niet zijn, maar een goede kwaliteit is haalbaar.

 

Als de man je gewoon iets in 4K wil kijken... zet een 4K-zender op satelliet op.

De man wil iets specifieks bekijken dat ie in handen heeft, moet dat echt uitgelegd worden

en ja wat is een goede kwaliteit als we het over uhd hebben?

Je wilt natuurlijk het maximale met UHD.



Re: 4K Mutant HD51 #16 ririnus

  • Senior Member
  • 361 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 18 februari 2019 - 15:16

ja'

 

vraag alleen maar of het mogelijk is.

 

we komen er wel uit,anders maar geen 4k.

 

 

 

Mencoder en FFmpeg zijn daarvoor veel gebruikte programma's. Encoders zijn net iets ingewikkelder dan "druk op een knop en klaar", dus je zult je daar in moeten lezen. Lossless zal het inderdaad niet zijn, maar een goede kwaliteit is haalbaar.

 

Als de man je gewoon iets in 4K wil kijken... zet een 4K-zender op satelliet op.

De man wil iets specifieks bekijken dat ie in handen heeft, moet dat echt uitgelegd worden

en ja wat is een goede kwaliteit als we het over uhd hebben?

Je wilt natuurlijk het maximale met UHD.

 



Re: 4K Mutant HD51 #17 edmund

  • Senior Member
  • 460 berichten

+1
Neutral

Geplaatst op 18 februari 2019 - 15:25

 

Heeft iemand ook een praktische oplossing om gedownloade 4k movies toch of the spelen op de Mutant?

De laatste 2 responses klinken mij nogal flauw in de oren... als je je dagen wilt vullen met  downloads te kijken.... phoe phoe.

De man wil gewoon iets 4k bekijken op z'n 4 k box, helemaal niet zo'n absurde gedachte dunkt me.

 

Het is een "absurde" gedachte om te veronderstellen dat alles wat "4K" genoemd wordt zomaar afgespeeld kan worden op een 4K DVB ontvanger. Die is gemaakt voor de 4K DVB standaard, en meer niet.

 

Wanneer snappen mensen nu eens dat een DVB ontvanger geen media player is?

 

Wat het kan afspelen is beperkt tot wat de hardware ondersteund. En als je een niet ondersteund formaat hebt (en die zijn er maar zat), dan zul je inderdaad moeten gaan converteren. Of een media player kopen die wel gemaakt is om allerlei verschillende formaten af te spelen, vaak goedkoper en sneller, als het over veel materiaal gaat.

 

Iedereen mag van mij een stapeltje players aanschaffen hoor, ook al zijn ze inwendig voor een groot gedeelte hetzelfde.

Goed voor de economie enzo, persoonlijk vind ik het helemaal niet absurd om te veronderstellen dat een apparaat dat een opgenomen 4k file kan

afspelen ook een ander format kan afspelen, zelfs als ie daar in eerste instantie niet voor ontworpen is.

Een 4k sat decoder speelt immers verschillende formats en verschillende resoluties af.

Ik kan me ook voorstellen dat er eea softwarematig aangapast kan worden.

Daarbij weet ik helemaal niet of de eerste te beste mediaspeler het immer groeiende aantal formats wel zomaar kan afspelen.



Re: 4K Mutant HD51 #18 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68528 berichten

+1736
Excellent

Geplaatst op 18 februari 2019 - 17:31

Ik snap best dat je je van alles "kunt voorstellen". Dan kan ik ook. Maar daar wordt het geen realiteit door.

 

Feit blijft: 

  • de hardware kan ALLEEN afspelen wat de SoC hardwarematig aan formaten ondersteund.
  • de CPU (die niet zo bijzonder krachtig is) kan middels gstreamer een beperkt aantal extra formaten omzetten naar ondersteunde formaten (en veelal gaat het dan niet om codecs maar om containers) om die vervolgens aan de SoC te voeren.
  • alle andere zaken kunnen NIET worden afgespeeld zonder conversie.

Er lopen wat initiatieven om, op de meest recente en krachtige CPU's, via bv extplayer3 en ffmpeg in realtime een conversie in software te doen. Dat werkt op sommige boxen en voor sommige streams, maar het blijft behelpen.

 

Als je de kennis mocht hebben om hier actief wat aan te kunnen doen, graag, we komen zeker ervaren technische handen te kort. Mocht je die niet hebben, aan stuurlui aan de wal hebben we niet zo veel vrees ik...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: 4K Mutant HD51 #19 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4528 berichten

+140
Excellent

Geplaatst op 18 februari 2019 - 22:56

Vandaag 116 updates opgehaald en geïnstalleerd en binnen 3 minuten weer beeld.

Re: 4K Mutant HD51 #20 edmund

  • Senior Member
  • 460 berichten

+1
Neutral

Geplaatst op 19 februari 2019 - 10:56

 

ja'

 

vraag alleen maar of het mogelijk is.

 

we komen er wel uit,anders maar geen 4k.

 

 

 

Mencoder en FFmpeg zijn daarvoor veel gebruikte programma's. Encoders zijn net iets ingewikkelder dan "druk op een knop en klaar", dus je zult je daar in moeten lezen. Lossless zal het inderdaad niet zijn, maar een goede kwaliteit is haalbaar.

 

Als de man je gewoon iets in 4K wil kijken... zet een 4K-zender op satelliet op.

De man wil iets specifieks bekijken dat ie in handen heeft, moet dat echt uitgelegd worden

en ja wat is een goede kwaliteit als we het over uhd hebben?

Je wilt natuurlijk het maximale met UHD.

 

 

ririnus, misschien een aardige work-around.

Je TV kan ook verschillende formats afspelen, staan je opnames op een NAS, dan kun je de files -afhankelijk van format- zo met de TV afspelen,  werkt hier perfect

terwijl de gedownloade youtube files alleen zwart beeld geven via de Mutant.

Staan het op een HDisk aan de Mutant, zal je dit moeten delen en toegankelijk voor de TV moeten maken, moet mogelijk zijn lijkt me.

 

Net even op de NAS getest en ik sta weer paf van de prachtige beeld kwaliteit.




1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers