Jump to content


Photo

Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi


  • Please log in to reply
48 replies to this topic

#1 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 6 February 2019 - 16:32

Goedemiddag,

 

Ik ben momenteel als vriendendienst de lokale fitnessclub een beetje aan het helpen met het wegvallen van het analoge televisiesignaal: De fitnessappatuur heeft televisieschermen ingebouwd, maar enkel analoog. Weggooien alleen om deze reden zou kapitaalvernietiging zijn, dus is het zinnig een reanalogiseringsinstallatie te bouwen.

 

Ik zit aan twee ontwerpen te denken. De eerste is met 1 ontvanger per zender:

 

Attached File  reanalogisering1.jpg   46.84KB   7 downloads

 

Het tweede ontwerp is met een FBC-ontvanger en dan een minicomputertje als een Raspberri Pi om analoge uitgangen te krijgen:

 

Attached File  reanalogisering2.jpg   52.1KB   5 downloads

 

Ik ben een beetje aan het wikken en wegen tussen beiden. De oplossing met veel ontvangers heeft als nadeel dat je om economisch te zijn behoorlijk primitieve ontvangers moet gaan inzetten. Dan zal het is van de goedkoopste Zgemma of iets dergelijks worden en dan nog is de prijs per zender die je kunt reanalogiseren hoger.

 

Het tweede ontwerp vereist het opzetten en configureren van software, de Raspberri Pi'tjes zullen met een Linux geïnstalleerd moeten worden en dan via HTTP zenders moeten gaan streamen. Je kunt uitkomen op lage kosten per zender die je analogiseert, maar de praktijkervaring hoe zo iets in de praktijk gaat ontbreekt een beetje.

 

Zijn er mensen die enige praktijkervaringen hebben met het streamen naar Raspberi Pi's of gelijksoortige apparaten?

 

Verdere op- en aanmerkingen zijn welkom.

 

Voor de modulatoren is het denk ik het beste om voor huis-, tuin en keukenmodulatoren te gaan: Professionele modulatoren die enkele zijbandmodulatie kunnen uitvoeren zijn waarschijnlijk te prijzig om hier economisch te zijn.



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #2 HPPli

  • Senior Member
  • 1,882 posts

+36
Good

Posted 6 February 2019 - 16:44

Denk dat je alles kunt bedienen met een Vu+Uno4K welke voorzien van een FBC-tuner (beide tuner ingangen gebruiken !)

Hieraan "hang je via het netwerk een RaspberrryPi waarop je Emby (MediaServer) installeert.

 

Voorts gebruik je bij ieder display een RaspberryPi welke ook voorzien van de Emby soft als client. Ieder een eigen naampje

en kijken maar.



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #3 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 6 February 2019 - 17:07

Die richting zat ik ook te denken. Coax er uit, UTP er in, en een klein streaming doosje van e.o.a. soort achter de TV hangen. En analoog volledig afschaffen.

 

Ik zou als het kan een low-cost enigma doosje pakken, fallback tuner er in, klaar. Niet-enigma oplossingen vereisen werk, in uitzoeken, opzetten, en beheren (denk aan wijzigende zenderlijsten bv).

 

Of zijn die schermen zo oud dat dat de enige optie is? Als het echt analoog moet zijn, dan is wellicht een rack aan Pi + rf modulators voor de kanalen die je wilt doorprikken wel een optie, maar goedkoper en eenvoudig gaat het niet zijn denk ik. 

 

Als de schermen vervangbaar zijn door iets moderners, ze verkopen hier voor dit doel boxjes die tot 5 IP streams in een DVB-T complex kunnen multiplexen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #4 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 6 February 2019 - 17:20

Er echt analoog van maken is de beste optie: Die loopbanden en crosstrainers en fietsen hebben TV en fitnessinformatie door elkaar heen op hetzelfde scherm: De informatie van je hoe lang je nog moet, welke helling je oprijdt, je snelheid en je hartslag wordt over het televisiebeeld heen geprojecteerd en het is een aanraakscherm om de boel te bedienen. Op zich best wel hip en modern, maar dat geldt niet voor het televisiegedeelte. Op zich hebben die dingen nog wel een composietingang, dus je kunt er een externe ontvanger aan hangen, maar dan zit je nog steeds met het vraagstuk van de bediening.

 

Het is inderdaad het uitzoekwerk en opzetten die het grootste nadeel van de Raspberry Pi gaan zijn. Als daar iets min of meer kant en klaars voor bestaat wat je op de Pi kunt installeren dan wordt die keuze weer een stuk makkelijker.

 

Ik zal dat Emby eens gaan bestuderen.



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 6 February 2019 - 17:41

Als je RF gaat genereren dan hoef je op de Pi niet zo veel bijzonders te doen, die moet niks meer doen dan een IP MPEG stream richting HDMI out gooien, waaraan dan een RF converter hangt. Ik vraag me af of een "full-blown" media server dan geen overkill is, waarschijnlijk is het starten van vlc met de juiste URL al voldoende,

 

Waar je werk aan gaat hebben is dat de HTTP URL verandert als er iets in de zenderlijst verandert, en dat is nooit klaar, dus daar moet je iets op verzinnen.  En natuurlijk iets voor onderhoud en support, hoe complexer iets is, hoe sneller iets kapot gaat en/of niet meer werkt.

 

Leuk klusje voor wat recurrente inkomsten. :)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #6 Jork

  • Senior Member
  • 732 posts

+12
Neutral

Posted 6 February 2019 - 20:35

Dag Zuppelan,

Ik vind het best wel een hele klus wat je van plan bent.

Alleen om tv te kijken?

Ik zou er gewoon een standaard tablet opbouwen van 58 Euro. Qua prijs goedkoper dan Pi 3 en de rest.

Streamen met VLC en de zenderlijst via een m3u8 lijst bv. En nog meer mogelijkheden eenvoudig aan te passen.

nordictrack-elite-5000i-loopband-display


Edited by Jork, 6 February 2019 - 20:36.


Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #7 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 6 February 2019 - 21:27

Dat is wel een heel futuristisch apparaat!

 

Concreet is de situatie dat die apparaten hun gebruikersinterface nu bovenop analoge sneeuw tonen, dus is het monteren van een tablet geen oplossing. Het rechtstreeks aansluiten van een digitale ontvanger op de composietingang zou dan nog een betere optie zijn, maar ook dat geeft bedieningskwesties. Analoog is gewoon de beste optie: Je hebt geen digitale beeldkwaliteit, niet de mogelijkheden van digitale TV, maar de apparaten doen het wel weer gewoon zoals ze bedoeld zijn met hun eigen bediening.

 

De onderwerpen die Wanwizard aansnijdt zijn precies degene die me een beetje terug doen deinzen voor de Raspberry Pi: Je moet iets maken dat ook in praktijk lekker werkt, anders moet je om de week langskomen om weer iets te fixen. Ik wil het serieus onderzoeken, maar als de twijfel blijft, dan ga ik terugvallen naar het eerste ontwerp: Eén ontvanger per zender.



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #8 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 6 February 2019 - 21:37

Ook met 1 ontvanger per zender blijft het probleem, met dat verschil dat je dan x zenderlijsten moet bijwerken. ;)

 

Ik hoop overigens dat het hier over kabel gaat en niet over sat, anders zit je ook nog eens met de SID limiet, of je moet een zakelijke kaart gaan scoren (en niet ook nog een CI module krijgen).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #9 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 6 February 2019 - 21:51

Dat is een goed punt, maar daar valt wellicht nog wel wat aan te doen door met wat Linuxscripting de zenderlijsten op alle Enigma's te synchroniseren.

 

Even terug naar de Raspberry Pi: Ik zit momenteel te lezen over de Enigma2-plugin voor Kodi, wat op een Raspberry Pi geïnstalleerd kan worden. Dat is eigenlijk wel een beetje wat je hier wilt, omdat zo'n plugin enerzijds de boeketten uit de webif van Enigma2 toont en ook een relatief gebruiksvriendelijk menu biedt. Vraagt blijft hoe goed het in praktijk zou werken.

 

Inderdaad gaat het hier over kabeltelevisie (dat is waar analoog uitgefaseerd wordt), satelliet zou inderdaad nog extra hoofdbrekens geven. Het zou wellicht een aanvulling kunnen zijn als je met FTA-zenders als extraatje aan de slag zou willen gaan, maar voorlopig maar even buiten beschouwing laten, zoveel ruimte is er inmiddels niet voor analoge zenders in de UHF.



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #10 HPPli

  • Senior Member
  • 1,882 posts

+36
Good

Posted 6 February 2019 - 22:31

Met 1 RaspberryPi met Emby-Server software achter een Vu+ waarin een FBC-tuner voor (liefst) kabel en aan client zijde een device met video-uit ben je er.

Let wel, je moet wel de kanalen kunnen bedienen dus kun je denken aan;

 

1) RaspberryPi met display voor bediening en voorzien van bijv. Kodi. (Lan of Wlan)

2) Tablet klein model met video uit en waarop je de zender/kanaal keuze kunt maken. (Lan of Wlan)

 

Service en onderhoud voor beheer of voor normaal kijken kan gemakkelijk via VPN (hoeft niet) middels je PC, Tablet of Mobiel (Android free, Apple kleine fee) en inloggen op Emby.

 

Net even getest, dus gelijktijdig met 2x tablet, 1x PC en mobiel, alles gaf een keurig beeld van verschillende gekozen kanalen en bewust alles via Inhouse Wlan !!


Edited by HPPli, 6 February 2019 - 22:32.


Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 6 February 2019 - 22:42

Wat is de toegevoegde waarde van die server software? Als de VU+ die streams ook al leveren kan?

 

De toestellen van tablets voorzien was geen optie had ik begrepen, dus daarmee vervalt m.i. deze piste.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #12 HPPli

  • Senior Member
  • 1,882 posts

+36
Good

Posted 6 February 2019 - 22:59

Wat is de toegevoegde waarde van die server software? Als de VU+ die streams ook al leveren kan?

 

Een fijne i/o om e.e.a. te bedienen, alles wat een mediaserver moet verzorgen is hierin ingebouwd. Heb je hem wel eens getest, bij de eerste kennismaking destijds dacht ik er precies zo over als jij ?

 

 

De toestellen van tablets voorzien was geen optie had ik begrepen, dus daarmee vervalt m.i. deze piste.

 

Natuurlijk, er is een display aanwezig met een overlay/impose functie en dat moet blijven, maar je zult toch iets moeten bedienen voor de keuze van de kanalen en/of interne videocontent etc.

Dit zul je ergens mee moeten realiseren, dus een kleine goedkope tablet(je) met video output is toch gemakkelijk te bevestigen ergens nabij het trainingstoestel. (Een modulator en een client device is toch nodig nabij ieder trainingstoestel.)  


Edited by HPPli, 6 February 2019 - 23:00.


Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #13 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 6 February 2019 - 23:17

Ik denk dat het een goed idee is om er eens een enkele uurtjes mee te gaan experimenten. Even een Pi aan mijn eigen ontvangers thuis hangen en kijken hoe één en ander in praktijk werkt met Emby en/of Kodi en daarna verdere beslissingen nemen.

 

Het is overigens geen modulator/client per toestel, maar per zender die je wilt kunnen tonen en de meterkast waar tot nog toe de analoge versterker hing is dan ook de meest logische plek om de apparatuur neer te zetten. Een eigenschap van analoge TV is immers dat eenmaal een zender op de coax zit, er een onbeperkt aantal apparaten op kunnen afstemmen.



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #14 HPPli

  • Senior Member
  • 1,882 posts

+36
Good

Posted 7 February 2019 - 01:06

Het is overigens geen modulator/client per toestel, maar per zender die je wilt kunnen tonen en de meterkast waar tot nog toe de analoge versterker hing is dan ook de meest logische plek om de apparatuur neer te zetten. Een eigenschap van analoge TV is immers dat eenmaal een zender op de coax zit, er een onbeperkt aantal apparaten op kunnen afstemmen.

 

Heb je gelijk in, er zitten reeds al analoge ontvangers in/bij de toestellen. Misschien eens gaan rondneuzen bij (oude en/of voorheen) CAI-installateurs, die hebben waarschijnlijk nog wel een rekje oude Hirschman of Siemens modulatoren staan die destijds overal werden gebruikt in de steden en dorpen als onderdeel van een totaal ontvangst station met bijbehorende antennemast.



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #15 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 7 February 2019 - 15:00

Een fijne i/o om e.e.a. te bedienen, alles wat een mediaserver moet verzorgen is hierin ingebouwd. Heb je hem wel eens getest, bij de eerste kennismaking destijds dacht ik er precies zo over als jij ?

 

Daar gaat het me niet om, het ging me om het feit dat het niet voldoet aan de requirements ( = bediening met het bestaande touch scherm en geen extra devices op de toestellen).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #16 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 7 February 2019 - 15:33

Ik heb even nagevraagd bij een maat in de hospitality business, en zij gebruiken in locaties waar geen DVB-T ontvangst en de bestaande infra nog geen DVB-T snapt is een IPTV to CATV modulator, maar die zijn niet goedkoop.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #17 Jork

  • Senior Member
  • 732 posts

+12
Neutral

Posted 8 February 2019 - 17:05

Een idee erbij voor later:

Een raspberry pi met een kanaalkiezer  https://github.com/MisterEmm/TVHAT1982

Mochten je analoge tv's stuk gaan :D



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #18 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 9 February 2019 - 10:47

Jork, zeer bedankt. Dat is een behoorlijk interessant script, omdat het kort en bondig demonstreert hoe je de essentie voor elkaar krijgt: Aan de hand van de GPIO-pinnen de bediening doen en als iemand op een knop drukt Gewoon VLC opstarten met een m3u-bestand.

 

Het zou een goede basis zijn voor deze oplossing: Je zou een script moeten maken om de m3u-bestanden van een Enigma2-boeket geautomatiseerd te downloaden naar de Pi, bijvoorbeeld iedere keer als 'ie opstart. En dan soldeer je twee drukknoppen aan de GPIO van de Pi: Eentje voor volgend kanaal, eentje voor vorig. Dan wordt zo'n Pi een heel simpel apparaatje voor de eindgebruiker met twee knoppen + en -: Geen ingewikkelde gebruikersinterface meer, geen instellingen om je zorgen over te maken, maar je reduceert het tot een dom voorwerp dat doet waar het dan voor gemaakt is.

 

De kanalen waaruit gekozen kan worden kunnen dan beheerd worden door het betreffende boeket op de FBC-ontvanger te beheren.



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #19 Jork

  • Senior Member
  • 732 posts

+12
Neutral

Posted 9 February 2019 - 11:54

Graag gedaan.

 

"Koester en ontwikkel originele ideeën, ook als ze niet haalbaar lijken"

 

Prof. dr. B.A. (Bernard) Nijstad



Re: Reanalogiseringsinstallatie - streamen naar Raspberri Pi #20 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 10 February 2019 - 09:36

Even wat uitzoekwerk gedaan. De eerste stap is een lijst van boeketten downloaden:

 

wget -O boeketten.xml http://192.168.1.99/web/getservices

 

Daarna boeketten.xml parsen en de servicereferentie van een bepaald boeket eruit halen. Bijvoorbeeld als de naam is "Reanalogisering", dan is de servicereferentie een hele mond vol: "1:7:1:0:0:0:0:0:0:0:FROM BOUQUET "userbouquet.reanalogisering__tv_.tv" ORDER BY bouquet". Daarna het boeket downloaden:

 

wget -O reanalogisering.xml http://192.168.1.99/...DER BY bouquet'

 

Daarna reanalogisering.xml parsen en de servicereferentie van elk van de kanalen eruit halen. Even als voorbeeldje, voor BVN (want thuis heb ik alleen satelliet) is dat 1:0:1:439F:2CEC:13E:820000:0:0:0:

 

Daarna streamen maar:

 

vlc --fullscreen xine http://192.168.1.99/...:820000:0:0:0:'

 

Dan tijdens het streamen de GPIO-pinnen in de gaten houden en handelingen als P+ en P- uitvoeren.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users