Jump to content


Photo

Nieuwe opzet van satelliet kijken

Hulp bij opzet

  • Please log in to reply
49 replies to this topic

#1 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 9 February 2019 - 13:22

Hallo
Daar wij gaan verhuizen zal ik mijn schotel park nieuw moeten opzetten.
Nu zou ik graag wat advies willen ontvangen.
Ik heb nu een 60cm schotel met een tripple lnb met 4 uitgangen waar van 3 in gebruik.
1 naar de tuin mutant 1200HD en 2 naar solo4k. Solo heeft ook 1 DVB-c tuner met gebruik van de vrije kanalen van Ziggo.
Met deze opstelling hebben wij in ons huidige huis genoeg en in princiepe in ons nieuwe ook.
Echter wil ik via de falbacktuner boven in de slaapkamer mijn oude vu duo gaan gebruiken die nu in de kast ligt niets te doen.
Daar ik toch nieuwe kabels moet trekken lijkt het mij dus verstandig om unicable aan te leggen zodat ik ook de voordelen van de FBC tunners kan gebruiken.
Moet ik hier nu dan ook een andere lnb voor aankopen en zo ja wat adviseren jullie mij dan?

Mvg
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #2 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 9 February 2019 - 14:10

Het antwoord is ja, daar zijn andere LNB's voor nodig. Het is redelijk stabiel in het produktenaanbod en ik denk dat de Inverto IDLU-32UL40-UNBOO-OPP die ik ook in mijn schotel heb nog altijd één van de beste keuzes is die je kunt maken. Je hebt ook een programmeerapparaat nodig als je meerdere satellietposities wilt kunnen ontvangen.



Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #3 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 9 February 2019 - 14:39

Het antwoord is ja, daar zijn andere LNB's voor nodig. Het is redelijk stabiel in het produktenaanbod en ik denk dat de Inverto IDLU-32UL40-UNBOO-OPP die ik ook in mijn schotel heb nog altijd één van de beste keuzes is die je kunt maken. Je hebt ook een programmeerapparaat nodig als je meerdere satellietposities wilt kunnen ontvangen.


Dank voor de snelle reactie.
Ok dus nieuwe LNB. Duidelijk.
Maar nu nog ff snappen hoe?
Ik wil dus graag de 19.2 de 23.5 en de 28.2 kunnen blijven ontvangen.
Ik zie in de door uw aangegeven LNB’s maar 1 aansluiting en ga er van uit dat 1 zo LNB ook maar 1 satelliet kan ontvangen.
Wat ik graag zou willen moet ik dan 9 LNB’s en 9 kabels trekken?

Mvg
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #4 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 9 February 2019 - 14:43

Hallo

Na even nadenken zou dat wel niet kloppen wat ik zeg van de 9 LNB’s en 9 kabels.
Maar ja hoe dan wel is als nog de vraag?

Mvg
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #5 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 9 February 2019 - 14:46

Nee, je kunt dan de kabels doorlussen van LNB naar LNB middels, bijvoorbeeld een ordinair T-stuk.

 

Je komt met 1 kabel naar buiten, de LNB 'programmeer' je met het apparaat zodanig dat elke LNB een eigen reeks adressen krijgt, er is een tijd geleden een heel stuk over geschreven....

 

https://forums.openp.../page-2?hl=jess


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 9 February 2019 - 14:56

Misschien eerst even bijlezen? SCR (single cable reception) zoals Unicable of JESS werkt heel anders dan reguliere LNB's.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #7 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 9 February 2019 - 15:13

Het is het makkelijkst uit te leggen met een tekening:

 

Attached File  satopstelling.jpg   23.66KB   26 downloads

 

  • Iedere satelliet zijn eigen LNB. De moet de LNB's met het programmeerapparaat vertellen welke LNB ze zijn.
  • De LNB's knoop je aan elkaar met T-stukken (mag geen splitter zijn)
  • Vervolgens komt er nog maar één kabel van je schotel af
  • Daar zet je een sat-splitter op
  • Van de sat-splitter een kabel naar iedere ontvanger in huis

Verder nog:

  • Je kunt Unicable onbeperkt verder opsplitsen. De je kunt een centrale splitter hebben, maar bijvoorbeeld ook in de buurt van je TV nog een tweede splitter zodat je zowel je Linuxontvanger als de ingebouwde tuner van je TV van signaal kunt voorzien.


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #8 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 9 February 2019 - 15:15

Hallo

Voordat ik er verder mee ga want het lijkt me nog niet zo eenvoudig als ik me ff voorstelde.
Ik hoop dat jullie mij kunnen bevestigen dat als ik zoals nu mijn opstelling meeneem en dan alleen alvast de unicable er tussen monteer dat dan alles gewoon weer werkt zoals nu?
Dan nog even de vraag over de LNB’s die Zuppelan voorsteld.
Deze zijn dus te programmeren, maar wat is dan te progameren?
Ik neem aan dat ik dan voor iedere satelliet positie 1 LNB nodig heb dus in mijn geval 3?

Mvg
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #9 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 9 February 2019 - 15:16

Het is het makkelijkst uit te leggen met een tekening:
 
attachicon.gifsatopstelling.jpg
 
[LIST][*]Iedere satelliet zijn eigen LNB. De moet de LNB's met het programmeerapparaat vertellen welke LNB ze zijn.[/*]
[*]De LNB's knoop je aan elkaar met T-stukken (mag geen splitter zijn)[/*]
[*]Vervolgens komt er nog maar één kabel van je schotel af[/*]
[*]Daar zet je een sat-splitter op[/*]
[*]Van de sat-splitter een kabel naar iedere ontvanger in huis[/*]
[/LIST]Verder nog:
[LIST][*]Je kunt Unicable onbeperkt verder opsplitsen. De je kunt een centrale splitter hebben, maar bijvoorbeeld ook in de buurt van je TV nog een tweede splitter zodat je zowel je Linuxontvanger als de ingebouwde tuner van je TV van signaal kunt voorzien.[/*]
[/LIST]


Sorry

Ik had al gereageerd voordat ik dit had gelezen.
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #10 KlaasVV

  • Senior Member
  • 100 posts

+1
Neutral

Posted 9 February 2019 - 16:46

Naar aanleiding van de vraag van IkkeKappie het volgende.

Ik was ook van plan om mijn Duo-LNB van Canaldigitaal te vervangen voor 2 Unicable-LNB's voor de satellieten op de posities 19.2 en 23.5.

 

De topicstarter wil alles bewerkstelligen met slechts 1 kabel, ik ga niet verhuizen dus ik kan de bestaande kabels gebruiken.

Nu mijn vraag. Ik neem aan dat het dan niet nodig is om die LNB's te programmeren, omdat het signaal via aparte kabels naar de hoofdontvanger loopt. Die unicable-LNB's hebben standaard een 'default'-waarde, die in OpenPli voor elke tuner weer ingevuld kan worden.

 

Kloppen bovenstaande aannames?



Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #11 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 9 February 2019 - 16:49

Als je ontvanger twee ingangen heeft, en dat is het geval bij de Vu+ FBC-ontvangers, dan zou je inderdaad iedere LNB met zijn eigen kabel aan kunnen sluiten. Het haalt een beetje het principe van Unicable onderuit, namelijk dat er maar één kabel naar schotel en iedere ontvanger nodig is, maar het kan wel. Programmeren is dan niet nodig, de fabrieksinstelling is dat ze het LNB-nummer dat de ontvanger doorstuurt negeren.


Edited by Zuppelan, 9 February 2019 - 16:51.


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #12 charlesduco

  • Senior Member
  • 62 posts

+6
Neutral

Posted 10 February 2019 - 10:29

Een (duur) programmeerapparaat voor unicable is in principe niet meer nodig: https://github.com/akosinov/unicable



Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #13 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 10 February 2019 - 12:17

Ik weet dat daar mensen mee bezig zijn, maar ik heb eigenlijk nog geen kant en klaar recept gezien, van "zo doe je het zonder programmeerapparaat". Op dit link zie ik ook alleen maar broncode en zoek het maar uit wat je met die broncode doet. Ik weet eigenlijk überhaupt niet of er al iemand is die het zonder programmeerapparaat gelukt is, maar de huidige stand van techniek lijkt in ieder geval nog niet zover dat het relatief eenvoudig uitvoerbaar is zonder programmeerapparaat.


Edited by Zuppelan, 10 February 2019 - 12:19.


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #14 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 10 February 2019 - 12:19

Het is ook door elkaar, sommige broncode is voor Windows, andere voor Linux. En vanaf een PC kun je zo wie zo niks, tenzij je weet hoe je daar een LNB aan moet hangen?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #15 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 10 February 2019 - 13:29

Het is het makkelijkst uit te leggen met een tekening:
 
attachicon.gifsatopstelling.jpg
 
[LIST][*]Iedere satelliet zijn eigen LNB. De moet de LNB's met het programmeerapparaat vertellen welke LNB ze zijn.[/*]
[*]De LNB's knoop je aan elkaar met T-stukken (mag geen splitter zijn)[/*]
[*]Vervolgens komt er nog maar één kabel van je schotel af[/*]
[*]Daar zet je een sat-splitter op[/*]
[*]Van de sat-splitter een kabel naar iedere ontvanger in huis[/*]
[/LIST]Verder nog:
[LIST][*]Je kunt Unicable onbeperkt verder opsplitsen. De je kunt een centrale splitter hebben, maar bijvoorbeeld ook in de buurt van je TV nog een tweede splitter zodat je zowel je Linuxontvanger als de ingebouwde tuner van je TV van signaal kunt voorzien.[/*]
[/LIST]


Dit is inderdaad duidelijker zo voor mij.
Ik begrijp dus dat ik met deze opstelling 4 ontvangers zou kunnen aansluiten?
Voor mij genoeg daar er 1 naar de tuin zal gaan en 2 naar de Solo4k.

Mvg
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #16 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 10 February 2019 - 13:32

Naar aanleiding van de vraag van IkkeKappie het volgende.
Ik was ook van plan om mijn Duo-LNB van Canaldigitaal te vervangen voor 2 Unicable-LNB's voor de satellieten op de posities 19.2 en 23.5.
 
De topicstarter wil alles bewerkstelligen met slechts 1 kabel, ik ga niet verhuizen dus ik kan de bestaande kabels gebruiken.
Nu mijn vraag. Ik neem aan dat het dan niet nodig is om die LNB's te programmeren, omdat het signaal via aparte kabels naar de hoofdontvanger loopt. Die unicable-LNB's hebben standaard een 'default'-waarde, die in OpenPli voor elke tuner weer ingevuld kan worden.
 
Kloppen bovenstaande aannames?


Sorry maar dan heeft u mij verkeerd begrepen.
Het is niet de bedoeling alles met 1 kabel werkend te krijgen.
Tuin en binnen moeten in iedergeval een eigen aansluiting hebben.
Daar de Solo4k 2 tunners heeft lijkt het mij handig ook 2 kabels aan te sluiten.

Mvg
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #17 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 10 February 2019 - 15:20

Hallo

Kan iemand mij wel bevestigen dat ik gewoon mijn oude schotel kan op hangen met de oude LNB’s maar daar al wel vast de nieuwe Unicable tussen kan aanleggen en dan gewoon beeld heb?

Mvg
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #18 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 10 February 2019 - 15:21

Daar de Solo4k 2 tunners heeft lijkt het mij handig ook 2 kabels aan te sluiten.

 

Nee, de Solo 4K heeft een FBC-tuner en dat komt in praktijk neer op 8 tuners. Je sluit je Solo 4K met één kabel aan, vervolgens hebben alle 8 de tuners signaal.



Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #19 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 10 February 2019 - 15:24

Kan iemand mij wel bevestigen dat ik gewoon mijn oude schotel kan op hangen met de oude LNB’s maar daar al wel vast de nieuwe Unicable tussen kan aanleggen en dan gewoon beeld heb?

 

Hoe stel je je dat voor?

 

Ik kan in ieder geval zeggen dat het niet kan: Oude LNB's hebben één uitgang per tuner en dus noodzakelijkerwijs is het aantal kabels dat je moet trekken het aantal tuners maal het aantal LNB's.



Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #20 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 10 February 2019 - 15:31

Daar de Solo4k 2 tunners heeft lijkt het mij handig ook 2 kabels aan te sluiten.

 
Nee, de Solo 4K heeft een FBC-tuner en dat komt in praktijk neer op 8 tuners. Je sluit je Solo 4K met één kabel aan, vervolgens hebben alle 8 de tuners signaal.

Ok dat had ik nog niet begrepen.
Ik ging er met mijn gedachten vanuit dat als ik er 2 aansluit dat ik dan nooit ergens last van zou hebben als ik de vu duo die ik zo als ik schreef boven wil gaan gebruiken met de falback optie dat een tunner bezet is.

Mvg
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen


1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users