Jump to content


Photo

Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten.


  • Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 13 February 2019 - 08:42

Beste mede pli gebruikers, ik heb hetvolgende probleempje. Ik gebruik met veel plezier de plugin lcd4linux waarbij ik de functie opslag media gebruik waar je kan zien hoeveel geheugen er nog over is op de interne harde schijf en externe usb schijven en sticks. Maar steeds als ik om wat voor reden dan ook mijn ontvanger opnieuw opstart wijzigt de naam in de netwerkmat zodat ik daarna steeds deze namen moet wijzigen in lcd4linux. Bijvoorbeeld is de eerste usb-stick naam media/usb en zeg maar de tweede is media/sdb1, stick nummer 3 is media/sdb2 maar als ik opnieuw opstart wijzigt dit uit zichzelf in bijvoorbeeld media/sdc1, sdc2 en ook bijvoorbeeld in media/sdd1 of sdd2. Na een volgende opstart wordt het sde1 enz. enz. Kan ik iets doen om deze usb-sticks een vaste naam te geven? Bij een antwoord of uitleg graag in niet al te moeilijke technische taal graag. Ik heb als ontvangers een Mutant HD51, Hd2400 en een HD11 en het gebeurd bij alle drie de apparaten. Alvast bedankt voor een eventuele oplossing. Mvg, Youto.

Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #2 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 13 February 2019 - 08:45

In Windows of zo de sticks een naam geven zou moeten helpen...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #3 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 13 February 2019 - 10:40

Okee. Klinkt aannemelijk. Ik kan dit vanavond pas uitproberen. Ik zal het resultaat daarna melden. Want de interne harde schijf krijgt geen andere naam.

Edited by Youto, 13 February 2019 - 10:41.


Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #4 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 13 February 2019 - 11:41

Gewoon in Windows de rechter muistoets op de USB stick en het een naam geven.. Dan krijgt hij diezelfde naam in /media als je hem daar gegeven hebt.


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,312 posts

+1,719
Excellent

Posted 13 February 2019 - 11:47

De device namen worden toegewezen door de kernel in de volgorde waarin de devices worden gedetecteerd. Dit probleem speelt niet alleen bij opslag devices maar ook bij ethernet interfaces en zo.

 

Voor opslag is het inderdaad makkelijkst om ze een naam te geven. Ze worden dan ook op die naam gemount, dus /media/STICKNAAM ipv /media/usb, /media/sdc1, etc... 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #6 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 14 February 2019 - 01:01

Het lijkt zo simpel en logisch maar ik stuit op hetvolgende probleem. Via de mutant apparaten lukt het mij niet om een naamswijziging te doen. Maar als ik de usb-stick rechtstreeks in mijn pc prik geeft deze aan dat ik deze eerst moet formatteren voordat ik iets kan doen met de stick. Maar ik neem heel veel op en dan ben ik alles kwijt wat daar op staat. Ik zal waarschijnlijk eerst deze bestanden moeten kopiëren naar de harde schijf van de pc en dan de naamswijziging doen. Of is er nog een andere oplossing? Kopiëren en daarna terug zetten is opzich wel te doen maar op één externe schijf staat ruim 200 Gb dus dat duurt wel even.

Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #7 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 14 February 2019 - 03:23

Ik heb inmiddels om het uit te proberen de stick met de minste inhoud in zijn geheel gekopieerd naar de pc-schijf en de stick via Windows een naam gegeven en wat jullie eerder al vertelden klopt inderdaad. Mijn ontvangers onthouden nu deze naam en ook na een herstart veranderd de naam niet meer. Het kost me wel behoorlijk wat tijd om alle bestanden eerst naar de pc te kopiëren en daarna weer terug kopiëren naar de desbetreffende stick en/of externe schijf maar het eindresultaat is dat mijn probleem/vraag is opgelost. En zo heb ik weer wat geleerd wat ik moet doen als ik een nieuwe of andere geheugen stick ga gebruiken. Wat mij betreft mag dit topic als klaar en opgelost gemarkeerd worden. Bedankt voor het meedenken.

Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #8 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 14 February 2019 - 07:58

Maar waarom stop je eigenlijk zoveel sticks in je box?

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #9 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 14 February 2019 - 11:15

Omdat ik destijds een kleine interne HDD (250) over had en deze al snel te klein bleek. Als tussen oplossing een usb stick erbij gedaan. En later nog een. Maar nu, vandaag dus, ben ik voor de grap eens gaan googlen wat een grotere HDD kost en dat valt me eigenlijk best mee. En daarom heb ik meteen weer een nieuwe vraag, kan er in de mutant HD51 en hd2400 ook een SSD schijf. Die kom in namelijk ook genoeg tegen. Ik heb er wel eentje in m'n pc zitten en die dingen zijn zo ontzettend snel dus lijkt mij dit ook wel wat voor de mutant. Ik weet alleen niet of dit kan.

Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,312 posts

+1,719
Excellent

Posted 14 February 2019 - 16:10

Labeling is een functie van het filesystem, je kunt alleen op je PC een label toegevoegen als die PC het formaat snapt.

 

En dat is met een ext4 geformateerde stick niet het geval, die zul je op de box (of een PC met linux) moeten labelen:

e2label <device> <label>

device moet je even opzoeken, makkelijkst is via

mount | grep "/dev"

dan kun je zowel het device zien (/dev/sda1 bijvoorbeeld) als waar het gemount is (zodat je weet welke stick welk device is).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #11 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 14 February 2019 - 18:17

Voor opnames zou ik niet extra in een ssd investeren

Edited by littlesat, 14 February 2019 - 18:17.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #12 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 16 February 2019 - 00:10

Om van al het gedoe met een te kleine harde schijf en de extra bijgeprikte geheugensticks af te zijn, heb ik het slimme idee gehad om eens op marktplaats te gaan zoeken naar 2.5 inch harde schijven met groot geheugen met als resultaat dat ik iemand heb gevonden die, zo vertelde hij, op zijn werk in nieuwe laptops SSD schijven moet plaatsen en de originele schijven die eruit komen, verkoopt hij dan op marktplaats. Dus nu heb ik twee nieuwe schijven met 1TB geheugen voor 25 euro per stuk. Waarom ik niet eerder op dit idee ben gekomen begrijp ik niet maarja, probleem opgelost. Maar alsnog bedankt voor het meedenken en beantwoorden van mijn vraag. Wellicht heeft een iemand anders nog iets aan de oplossingen die zijn aangedragen. Mvg, Youto.

Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #13 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 16 February 2019 - 07:43

25 Euri voor een 1T SSD lijkt mij te mooi om waar te zijn. Of zijn het dan normale schijven?

Edited by littlesat, 16 February 2019 - 07:43.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #14 cobus

  • Senior Member
  • 4,747 posts

+69
Good

Posted 16 February 2019 - 07:46

Het zijn normale schijven want hij schrijft dat diegene ssd schijven heeft geplaatst en deze uit die laptops komen.

Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #15 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 16 February 2019 - 07:46

;)

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #16 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 16 February 2019 - 10:41

Lezen is ook een vak ;)

 

Klinkt wel slim om het zo te doen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #17 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,312 posts

+1,719
Excellent

Posted 16 February 2019 - 10:57

Ik doe dat al een tijdje, maar dan met top-end disks.

 

Ik koop bij een broker SSD's en 15K SAS disks op van NETAPP, die worden per contract elke 3 jaar vervangen, zonder dat er verder wat aan mankeert. Ik ben op dit moment een NAS cluster met 24 x 600GB 15K Hitachi in elkaar aan het zetten. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #18 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 16 February 2019 - 11:35

 Ik ben op dit moment een NAS cluster met 24 x 600GB 15K Hitachi in elkaar aan het zetten. ;)

Doe maar lekker decadent ;) 

 

Stuur mij er ook ff een paar :)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #19 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,312 posts

+1,719
Excellent

Posted 16 February 2019 - 11:49

Een paar nog al liefst, is een cluster niet genoeg? ;)

 

Attached File  IMG_20190216_104435.jpg   113.98KB   3 downloads

 

Je kunt deze wel overnemen als hij klaar is, 6.7TB netto high-available NFS op ZFS, met een SSD mSATA boot disk en een 120GB NVMe ZIL.

 

Voor 4500 euro mats ik je wel, exclusief verzendkosten, en exclusief oordoppen, want ze maken de herrie van een 747... :)  


Edited by WanWizard, 16 February 2019 - 11:51.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Usb geheugen naam veranderd steeds bij opnieuw opstarten. #20 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 16 February 2019 - 13:29

Een paar nog al liefst, is een cluster niet genoeg? ;)

 

attachicon.gifIMG_20190216_104435.jpg

 

Je kunt deze wel overnemen als hij klaar is, 6.7TB netto high-available NFS op ZFS, met een SSD mSATA boot disk en een 120GB NVMe ZIL.

 

Voor 4500 euro mats ik je wel, exclusief verzendkosten, en exclusief oordoppen, want ze maken de herrie van een 747... :)  

Neuh, ik doelde eerder op de SSD schijven ;)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users