Jump to content


Photo

4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1"

4k Hot Bird 4k1

  • Please log in to reply
30 replies to this topic

#1 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 14 February 2019 - 01:29

Heren,

 

M'n Mutant HD51 geeft prima beeld op de UHD Demo kanalen maar

uitgerekend niet op de "Hot Bird 4k1"

Om de seconde blokkerig of groen beeld.

 

Wie ontvangt dit kanaal wel goed en waarmee?

Het is vervelend omdat deze zender voor zover ik het kan beoordelen het beste

beeld heeft van alle UHD zenders.

De bitrate is ook 2 tot 10 maal zo hoog als van andere kanalen.

Geen idee waar het probleem zit, de Mutant, de HDMI kabel, het ontvangst of de TV.

 

 

 



Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #2 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,244 posts

+691
Excellent

Posted 14 February 2019 - 07:40

Heb je je box in mode 1 of 12 (met pip) opgestart?

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #3 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 14 February 2019 - 09:34

Probeer eens een timeshift: Beeld 20 seconden pauzeren, dan weer verder spelen. Op de Ultimo 4K helpt dat.



Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #4 mrbeam

  • Senior Member
  • 300 posts

+6
Neutral

Posted 14 February 2019 - 10:08

Timeshift is idd ook de oplossing voor de hd51!

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x FBC, DVB-T2, DVB-C USB), Octagon SF4008 (dual DVB-S2, DVB-T2 & DVB-C USB), Mutant HD51 (DVB-S2 & DVB-T2), TBS6920 & TBS6925


Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #5 GvdP

  • Senior Member
  • 469 posts

+3
Neutral

Posted 14 February 2019 - 11:14

Dit kanaal ontvang ik middels een simpele HD satbox welke als fallback op mijn uno4k is aangesloten.
Stoort hier niet.
Wel leuk dat je zo met een 4k kabelbox toch 4k vanaf de sat kunt zien met een gewone HD box als sat ontvanger.

Edited by GvdP, 14 February 2019 - 11:16.


Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #6 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 14 February 2019 - 11:56

Heb je je box in mode 1 of 12 (met pip) opgestart?

Ik ben deze term al eerder tegengekomen maar heb geen idee wat mode 1 of mode 12 is en ook al niet dat er verschillende opstart opties zijn.

Hoe doe ik dat en wat is het verschil?



Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #7 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 14 February 2019 - 12:00

Probeer eens een timeshift: Beeld 20 seconden pauzeren, dan weer verder spelen. Op de Ultimo 4K helpt dat.

Ha, wonderbaarlijk, dat werkt.

Wat gaat er nu mis, het lijkt dus dat er iets in de ontvanger niet snel genoeg is.

De specs zeggen dat de Mutant 4k60 aan kan, moet ik nu m'n decoder terugsturen omdat ie dat niet doet?

 

Wat gebeurt er verder met timeshift, wordt nu een ram geheugen steeds gebruikt en hoe is dat voor

de levensduur?



Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #8 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 14 February 2019 - 12:05

Dit kanaal ontvang ik middels een simpele HD satbox welke als fallback op mijn uno4k is aangesloten.
Stoort hier niet.
Wel leuk dat je zo met een 4k kabelbox toch 4k vanaf de sat kunt zien met een gewone HD box als sat ontvanger.

Hier begrijp ik helemaal niets van. Hoe zit dit precies in elkaar hoe zit eea aan elkaar en welke box?

In deze draad lees ik dat timeshift de oplossing is voor de Ultimo, dan neem ik aan de de UNO niet anders is.

Werkt jou UNO4k zonder poespas op dit kanaal?



Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #9 GvdP

  • Senior Member
  • 469 posts

+3
Neutral

Posted 14 February 2019 - 12:46

Ja

Mijn uno is een kabelbox.
Op de slaapkamer heb ik een satelliet hd ontvanger voor fta.
De uno4k in de woonkamer kijkt via fallback de zenders die ik met de sat ontvanger in de slaapkamer ontvang.
Ondanks dat het een gewone HD satbox is stream ie wel de 4k zenders naar mijn kabelbox.
Op de slaapkamer kan ik natuurlijk geen 4k zien met deze box want 't is een HD box.
Omdat mijn vu uno 4k is kan deze ze wel laten zien.

Edited by GvdP, 14 February 2019 - 12:47.


Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #10 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 14 February 2019 - 13:17

Tijdens het streamen van de ene naar de andere box wordt één en ander gebufferd. Bufferen is niets anders dan een timeshift: De ontvangende ontvanger toont het beeld iets vertraagd t.o.v. de zendende ontvanger.


Edited by Zuppelan, 14 February 2019 - 13:18.


Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #11 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,244 posts

+691
Excellent

Posted 14 February 2019 - 18:20

In mode 12 heeft de hd51 issues met p60... maar ik denk hier eerder dat er iets zelf op de zender zelf niet klopt....

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #12 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 14 February 2019 - 18:53

Dat is wel waarschijnlijk, maar omdat het een demozender is het kan ook zomaar zijn dat ze met opzet enkele parameters extra venijnig hebben ingesteld, opdat fabrikanten de tijd hebben hun apparatuur geschikt te maken.



Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #13 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 14 February 2019 - 19:13

Dat zou kunnen maar zou niet netjes zijn, zenders horen natuurlijk gewoon compliant te zijn. Ik denk eerder, zoals gewoonlijk, dat men niet 100% op de hoogte van alle eisen om compliant te zijn.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #14 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 14 February 2019 - 21:11

In mode 12 heeft de hd51 issues met p60... maar ik denk hier eerder dat er iets zelf op de zender zelf niet klopt....

Daarmee ben  ik nog geen stap verder met wat mode 1 of mode 12 is en ook niet hoe ik in de ene of de andere mode kan opstarten.

Verder heb ik een UHD kanaal ( of gehad ) dat perfect beeld geeft met p60.



Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #15 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 14 February 2019 - 22:06

Nou, we hebben het hier over ontvangers van twee verschillende fabrikanten, die beide last hebben van hetzelfde probleem. Enigma2 zit hier volgens mij niet tussen, de videodecoders ontvangen hun data rechtstreeks van de tuner. Dat is een sterke aanwijzing dat het om een meningsverschil tussen zender en onze ontvanger gaat en we er zelf geen invloed op kunnen uitoefenen.  Het is dus zegmaar Mutant en Vu+ aan de ene kant en Eutelsat aan de andere kant die zouden moeten vaststellen wie iets fout doet en de schuldige partij moet de kwestie oplossen.

 

Dat er andere UHD-zenders zijn die het prima doen is juist. Tegelijkertijd speelt de interne tuner van mijn LG C7 de zender probleemloos af. Je kunt dus niet stellen dat enkel en alleen omdat een andere UHD-zender werkt, de fout bij Eutelsat ligt, die zal de bal terugspelen en zeggen dat het op talloze apparaten wel werkt (wat natuurlijk net zo goed kort door de bocht geredeneerd is). Dat gezegd, vanwege de goede staat van dienst van onze ontvangers door de vele jaren heen, acht ik een oorzaak aan de kant van Eutelsat groter dan aan de kant van onze ontvangers. En dan nogmaals: Het zou ook best opzettelijk kunnen zijn, als je als zendende partij een aantal bugs uit ontvangers opgelost wilt zien, dan is dit de methode.



Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #16 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,629 posts

+459
Excellent

Posted 14 February 2019 - 22:49



 



In mode 12 heeft de hd51 issues met p60... maar ik denk hier eerder dat er iets zelf op de zender zelf niet klopt....

Daarmee ben  ik nog geen stap verder met wat mode 1 of mode 12 is en ook niet hoe ik in de ene of de andere mode kan opstarten.

Verder heb ik een UHD kanaal ( of gehad ) dat perfect beeld geeft met p60.

 

Ome Google levert best wel snel resultaat over hoe je van de ene modus naar de andere omschakelt....


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #17 ronald77

  • Member
  • 8 posts

0
Neutral

Posted 15 February 2019 - 00:45

Ja

Mijn uno is een kabelbox.
Op de slaapkamer heb ik een satelliet hd ontvanger voor fta.

De uno4k in de woonkamer kijkt via fallback de zenders die ik met de sat ontvanger in de slaapkamer ontvang.
.

Zou ditzelfde ook werken met een Zero 4K ?



Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #18 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 15 February 2019 - 00:47

Dat ligt wel in de lijn der verwachting.



Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #19 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 15 February 2019 - 10:58

Het feit dat is iets werkt, wil niet zeggen dat het correct is. Kijk maar naar al die sites die het alleen met IE doen. De reden daarvan is niet dat IE een "betere" browser is dan Firefox of Chrome, maar dat is omdat IE meer moeite doet om iets te maken van niet-standaards-compliant HTML. Wat vaak lukt maar soms ook niet. Just door die makkelijke houding van IE hebben al die sites geen motivatie gehad om het goed te maken. En daarom is zo'n houding, in tegenstelling tot wat je zou verwachten, juist contra-productief.

 

Terug naar DVB, in hoeverre niet-standaard-compliant streams worden afgespeeld hangt af van de gebruikte SoC en de drivers en kan dus per ontvanger verschillen. Dat één ontvanger het correct afspeelt en anderen niet wil dus niet zeggen dat die ene ontvanger "beter" werkt dan de anderen.

 

En Zuppelan is correct dat enigma er sowieso niet in deelneemt.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: 4k Ontvangst haperend op "Hot Bird 4k1" #20 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 3 March 2019 - 12:08

Om hier op terug te komen: De oorzaak is dat Eutelsat op deze zender de al oude NTSC-framerate-correctie van 1000/1001 toepast. De framerate is dus geen 60 fps, maar 59,94 fps. Onze ontvangers kunnen daar niet tegen. Volgens de standaarden zijn ze gerechtigd dat te doen, dus de fout ligt bij Mutant en Vu+. Omdat er geen echt goede reden is om op splinternieuwe content zo'n oude relikwie toe te passen denk ik dat de theorie dat Eutelsat dit met opzet doet waarschijnlijker wordt.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users