Jump to content


Photo

4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie

4k Testbeeld

  • Please log in to reply
81 replies to this topic

#1 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 23 February 2019 - 23:15

Is er ergens zo'n ouderwetse stijl testbeeld te vinden waarbij de lijntjes met resolutie te zien zijn

en ook nog in een format dat op de Sat decoders afgespeeld kan worden.

 

 

 

 

 

 



Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #2 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 23 February 2019 - 23:53

Menu instellingen systeem audio/video testschermen 7
Daar vind je een officieel hd testbeeld...

Edited by littlesat, 23 February 2019 - 23:53.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #3 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 24 February 2019 - 00:00

Hier zijn wat 4K testbeelden te vinden maar geen enkele box kan die nog via de osd afspelen... dan zal iemand er en hevc onframe loop van mogen maken of zo om hem als ts file of zo (net als de bootlogo’s) af te kunnen spelen...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #4 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 24 February 2019 - 10:39

M'n taal staat op engels maar ik zie geen systeem audio/video testschermen 7

Verder zei ik dat het afgespeeld moet kunnen worden maar eigenlijk zou ik

het in hetzelfde format willen als de decoders opnemen.

 

Lijkt me een leerzame test.



Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #5 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 24 February 2019 - 10:41

Dan zet je het ff op Nederlands... maar als je hem niet vind dan staan je menu denk ik niet In expert mode....

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #6 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 24 February 2019 - 12:31

Ik kan het wel vertalen hoor. Oh net de expert mode gevonden.

Ging ervan uit dat er slecht 2 modes beschikbaar waren, normaal en geavanceerd maar er is dus nog een expert mode.

Nu zie ik testbeelden zonder info over de resolutie, wat zijn de kleinste/fijnste streepjes?

Deze veranderen bij het kiezen dan een andere resolutie in TV/AV settingen.

Bij configuraie resolutie afbeeldingen kan ik kiezen tussen :

hetzelfde als de skin

Of andere resoluties t/m 1080! Dat is geen 4k UHD.

 

Kies ik hetzelde als skin, ( UHD ) zijn dan de fijnste streepjes UHD resolutie?



Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #7 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 24 February 2019 - 13:08

Er bestaan (nog) geen 4K osd skins....

Edited by littlesat, 24 February 2019 - 13:08.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #8 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 24 February 2019 - 13:12

Misschien moet edmund even uitgelegd worden dat "TV" beeld en on-screen-graphics niks met elkaar van doen hebben, dat zijn twee separate zaken die door de hardware over elkaar heen gelegd worden.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #9 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 24 February 2019 - 13:14

Oh sorry ik doelde hier op de TV resolutie setting.

Het testbeeld veranderd ook met de TV resolutie setting.



Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 24 February 2019 - 13:17

De plaatjes die je ziet in de menu optie die littlesat noemt hebben niks met de TV resolutie te maken, die worden als graphics getoond.

 

Zoals ik al schreef, die twee hebben niks met elkaar te maken.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #11 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 24 February 2019 - 13:23

De plaatjes die je ziet in de menu optie die littlesat noemt hebben niks met de TV resolutie te maken, die worden als graphics getoond.

 

Zoals ik al schreef, die twee hebben niks met elkaar te maken.

Wat gebeurt er dan met het testbeeld wanneer ik de resolutie in de sat decoder verander.



Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #12 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 24 February 2019 - 13:36

Dan zal het testbeeld mee slechter/beter worden omdat de osd meegeschaald wordt... dan ga je vooral aliazing in fijne lijntjes zien.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #13 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,524 posts

+140
Excellent

Posted 24 February 2019 - 13:43

Wel geen 4k maar wel goed om je tv in te stellen.

Attached Files



Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #14 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 24 February 2019 - 13:51

Dan zal het testbeeld mee slechter/beter worden omdat de osd meegeschaald wordt... dan ga je vooral aliazing in fijne lijntjes zien.

OK dan zie ik dat het verschijnsel zich voor doet dat de fijnste lijntjes bij een lager gekozen Sat Decoder resolutie zich als dikkere lijntjes laten zien.

Kan kloppen, maar jammer genoeg zie ik geen tekst welke resolutie die fijnste lijntjes vertegewoordigen.

Bij een decoder instelling  van 2160, zie ik het testbeeld met van links naar rechts, steeds fijnere lijntjes.

Welke resolutie vertegenwoordigen de fijnste lijntjes hier?



Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #15 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 24 February 2019 - 14:40

Nog maar een keer dan. Beeld resolutie en OSD resolutie hebben niks met elkaar te maken.

 

De OSD heeft een vaste resolutie (afhankelijk van de gekozen skin 720x576 of 1920x1080, er is nog geen box die een hogere resolutie OSD heeft). De SoC legt deze OSD als een overlay bovenop het beeld. Daarbij wordt de resolutie van de OSD geschaald (up of down) naar de resolutie van het beeld. En dat geheel wordt dan nogmaals geschaald, indien de beeldresolutie afwijkt van de output resolutie van de box.

 

Kortom, als je naar een 4K uitzending zit te kijken, en de box een vaste 1080p output resolutie ingesteld heeft, dan wordt de OSD geupscaled naar 4K, en het geheel vervolgens gedownscaled naar 1080p.

 

En dus kun je niks zeggen over "resolutie van lijntjes".


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #16 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 24 February 2019 - 15:26

Nog maar een keer dan

Mooi, misschien is het eens goed te realiseren dat niet iedereen hier net als jij 24/7 met deze materie bezig is.

 

Beeld resolutie en OSD resolutie hebben niks met elkaar te maken.

Hmm beeld resolutie en O(n) S(creen)D(isplay) hebben niets met elkaar te maken, dat klinkt best wel gek.

Dit zal wel afhankelijk zijn van wat men precies OSD noemt en wat men precies beeld resolutie noemt.

 

De OSD heeft een vaste resolutie (afhankelijk van de gekozen skin 720x576 of 1920x1080, er is nog geen box die een hogere resolutie OSD heeft).

Kijk, bedoel dat de O(n) S(creen)D(isplay) de SKIN setting bedoelt wordt? ( die hoeft van mij zeker geen UHD te zijn )

 

De SoC legt deze OSD als een overlay bovenop het beeld. Daarbij wordt de resolutie van de OSD geschaald (up of down) naar de resolutie van het beeld.

 

Geen idee wat een Soc is  maar het wordt geschaald naar de resolutie van "ḧet beeld" Welk beeld?

 

 

En dat geheel wordt dan nogmaals geschaald, indien de beeldresolutie afwijkt van de output resolutie van de box.

 

Welke beeldresolutie?

 

 

Kortom, als je naar een 4K uitzending zit te kijken, en de box een vaste 1080p output resolutie ingesteld heeft, dan wordt de OSD geupscaled naar 4K, en het geheel vervolgens gedownscaled naar 1080p.

 

Goed dus de box moet ingesteld worden op een 2160 als je UHD wilt zien, wat doet dat dan met de HD content?

 

En dus kun je niks zeggen over "resolutie van lijntjes".

 

Een testbeeld is toch om een beeld te testen en die lijntjes zijn er toch speciaal voor gemaakt om te zien of een systeem een bp resolutie kan weergeven.



Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #17 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 24 February 2019 - 15:48

De testbeeld plaatjes worden door de skin getoond, als de skin niet meer dan 1080 kan, heb je er weinig aan op een 4k tv, het plaatje blijft gewoon de resolutie van 1080 houden.

 

Ik vind dat WanWizard dat best wel duidelijk heeft uitgelegd.

 

De SoC is een alles in één systeem, daar zit dus alles wat de box aan demultiplexers, processoren, netwerk en bedenk het maar, nodig heeft, in één chip gebakken, System on a Chip dus.

 

Hier vind je ook wat info..


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #18 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 24 February 2019 - 16:02

Om het "beeld" te kunnen testen heb je, zoals littlesat hierboven al schreef, zo'n test plaatje in de juiste resolutie nodig, die je dan met ffmpeg moet converteren naar een mvi file (one-frame-mpeg file).

 

Eens je die hebt kun je die, via de commandline, na het stoppen van Enigma, met het showiframe commando in het beeld zetten. Zo werkt het bootlogo of de radio achtergrond ook, en dan ga je niet via de OSD.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #19 edmund

  • Senior Member
  • 460 posts

+1
Neutral

Posted 24 February 2019 - 16:31

Om het "beeld" te kunnen testen heb je, zoals littlesat hierboven al schreef, zo'n test plaatje in de juiste resolutie nodig

 

 

Dat was danook m'n eerste vraag.

 

, die je dan met ffmpeg moet converteren naar een mvi file (one-frame-mpeg file).

 

Eens je die hebt kun je die, via de commandline, na het stoppen van Enigma, met het showiframe commando in het beeld zetten. Zo werkt het bootlogo of de radio achtergrond ook, en dan ga je niet via de OSD.

 

Eerst moet ik zo'n testbeeld zien te vinden.

Vervolgens zou ik het liefst in het gewone opname format van de sta box hebben om zodoende een echte test te kunnen doen dat vergelijkbaar is met een normale UHD opname.

Ik heb namelijk geen idee wat omzetten naar zo'n mvi of mpg format met de kwaliteit doet.



Re: 4k Testbeeld a la oude NOS met lijntjes voor de resolutie #20 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 24 February 2019 - 17:24

Let even op de manier waarop je quote en je antwoorden plaatst, want dit is onleesbaar.

 

Dat omzetten doet niks met de kwaliteit, aannemende dat de resolutie dezelfde is. een mvi is gewoon een mpeg file met slechts 1 frame er in, namelijk dat plaatje.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users