Springen naar inhoud


Foto

Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen)


  • Please log in to reply
Er zijn 22 reacties in dit onderwerp

#1 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 berichten

+41
Good

Geplaatst op 27 februari 2019 - 18:42

Ik heb een HD-TV van Philips van circa 5 jaar oud.

 

Verder heb ik een recent een nieuwe Edison OS Mio 4K. Als ik daarmee van zender wissel hoor een kort krakend geluid :-(
Ik heb de HDMI kabel al vervangen door een kortere en ik heb een andere in HDMI ingang van de TV gebruikt.
Helaas heeft dit niet geholpen.

 

Ik heb nog een VU+ Ultimo 4K en daarmee heb ik dit effect gelukkig niet (met dezelfde TV).
In het verleden heb ik ook een VU+Duo gehad én een ET9500 en ook daarbij kwam dit effect niet voor bij dezelfde TV.

 

Bij alle satelliet ontvangers waren de AV instellingen\ als volgt: Zie bijlage.

 

Wie weet hier een verklaring voor en eventueel een oplossing?

 

Bijgevoegde Bestanden


Veranderd door gerard0610, 27 februari 2019 - 18:45


Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #2 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 berichten

+41
Good

Geplaatst op 5 maart 2019 - 12:23

Helaas is er nog niemand met een reactie :-(

 

Is er iemand die mij kan helpen s.v.p.?
Het blijft een erg irritant probleem :-)



Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #3 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68303 berichten

+1718
Excellent

Geplaatst op 5 maart 2019 - 12:36

Dat  geeft wellicht aan hoeveel mensen dit probleem ook hebben, dan wel weten wat het is en wat je er aan moet doen. 

 

Lastig voor jou, dat snap ik, maar ik vrees dat het niet anders is.

 

Ik kan me er niets bij voorstellen in ieder geval, een HDMI kabel is digitaal transport, als een netwerk kabel, niets daarin kan "kraken" veroorzaken, dat is een analoog gegeven, en die omzetting gebeurd in de TV.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #4 pcman19

  • Member
  • 18 berichten

+1
Neutral

Geplaatst op 5 maart 2019 - 14:20

Het enigste wat ik zo nog kan verzinnen probeer de ontvanger eens op een andere tv.
Als het dan nog is dan vermoet ik dat het zomaar eens in de ontvanger kan zitten

Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #5 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 berichten

+41
Good

Geplaatst op 5 maart 2019 - 18:33

Het enigste wat ik zo nog kan verzinnen probeer de ontvanger eens op een andere tv.
Als het dan nog is dan vermoet ik dat het zomaar eens in de ontvanger kan zitten

Ik heb helaas geen tweede TV om te testen.

 

Wel heb ik de HDMI van de Edison OS Mio 4K op een monitor aangesloten en daarmee had géén krakend/knisperend geluid tijdens het overschakelen naar een andere zender.

Daarna heb dezelfde test gedaan met nog een andere Monitor via HDMI en daarmee had ik ook géén krakend/knisperend geluid.
(zoals al geschreven helpt het verangen van de HDMI kabel ook niet).

 

Voor de zekerheid heb ik ook eenzelfde test uitgevoerd met OpenATV 6.3 maar daarmee had ik ook dit irritante effect.

 

Ik heb nog contact gehad met iemand anders die ook een Edison OS Mio 4K heeft(met een Philips 4K Tv van circa twee jaar). Maar deze heeft dit effect niet ondanks dat hij precies dezelfde audio instelling heeft (OpenPLi 7) zoals in de afbeelding in de eerste post.

 

RaRa :-(
Ik kom er maar niet achter.

 

En het rare is dat ik dus effect niet heb met mijn VU+ Ultimo 4K op dezelfde TV.

 

Kan mij iemand (nog) een suggestie geven wat de reden is of wat een mogelijke oplossing zou kunnen zijn ?


Veranderd door gerard0610, 5 maart 2019 - 18:36


Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #6 pcman19

  • Member
  • 18 berichten

+1
Neutral

Geplaatst op 8 maart 2019 - 21:23

heel toevallig ook een andere hdmi poort geprobeerd.
Er zijn so.s hdmi poorten die ook een andere functie erbij hebben en dat kan soms wel eens storen.

Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #7 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 berichten

+41
Good

Geplaatst op 9 maart 2019 - 17:01

heel toevallig ook een andere hdmi poort geprobeerd.
Er zijn so.s hdmi poorten die ook een andere functie erbij hebben en dat kan soms wel eens storen.

Bedankt voor het meedenken.

 

Ik heb alle vijf de HDMI ingangen van de Philips TV getest (en dat met drie verschillende HDMI kabels), maar helaas blijft het irritante effect aanwezig :(

 

Weet iemand nog een mogelijke reden en of oplossing?

Ik heb het hele internet af gezocht maar helaas.

Alle suggesties zijn welkom want ik weet het echt niet meer :(



Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #8 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 14 maart 2019 - 20:12

Ik heb echt geen idee. Het enige wat ik me kan bedenken is dat bij het zappen de ontvanger een corrupte bitstream veroorzaakt doordat halverwege een sample (PCM) of een frame (AC3) overgeschakeld wordt. Ik denk dat de meeste versterkers en/of televisies daar mee kunnen omgaan, maar wellicht niet allemaal.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #9 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 berichten

+41
Good

Geplaatst op 15 maart 2019 - 10:01

Bedankt voor het meedenken :-)

 

Ik heb dit probleem ook gemeld bij https://www.opena.tv...html#post391888 en daarop volgende reacties in dit draadje.

 

Er heeft zich in ider geval een iemand meer gemeld met dit probleem.

Daar heeft men blijkbaar contact met de fabrikant Edison, zo lijkt het.
Ze hebben al een poging gedaan om een aanpassing aan de driver te maken maar die aanpassing werkte helaas niet.

 

Misschien dat er een oplossing uit die hoek komt :-)


Veranderd door gerard0610, 15 maart 2019 - 10:02


Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #10 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 berichten

+41
Good

Geplaatst op 15 maart 2019 - 16:56

Er heeft zich nog een persoon gemeld met dit probleem: https://www.opena.tv...html#post392386.

Zijn er nog meer dan graag even melden.



Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #11 Jaja

  • Senior Member
  • 128 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 15 maart 2019 - 20:25

Zet de receiver op maximum volume. Regel het geluid met de volumeknop van de  tv. Misschien doe je dit al ?



Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #12 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 berichten

+41
Good

Geplaatst op 20 maart 2019 - 10:11

Blijkbaar is men er achter wat het probleem is :

https://www.opena.tv...html#post391302

 

Opgelost dmv driver aanpassing.
zie OpenATV: https://www.opena.tv...html#post392412

Gisteren OpenATV geupdate en inderdaad was deze oplossing meegenomen en het probleem opgelost.

 

Nu ook melding: https://www.linuxsat...5471#post485471
verwijst naar:
https://github.com/o...7f15aaa4e9017f1

 

Vraag: Klopt het dat de OpenPli Image van de Edison OS Mio deze driver update ook meeneemt in de update van aanstaande van zondag op maandag?


Veranderd door gerard0610, 20 maart 2019 - 10:14


Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #13 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27379 berichten

+393
Excellent

Geplaatst op 20 maart 2019 - 11:46

Afhankelijk van de noodzaak om een driver te updaten voeren wij die door in de Release versie. Of dat voor dit issue ook van toepassing is dat beslis ik niet. 

A.g.v. een driver update die in de BSP geregeld is kunnen er problemen met de build ontstaan waardoor de Release verstoord raakt. Vandaar dat wij eerder bewust gekozen hebben voor een stable Release en de nightly builds van Develop waardoor de eindgebruiker minder of geen last van mislukte builds heeft. 

 

Ik zal het doorgeven maar of dit dringend genoeg is om een BSP update voor de Mio4K en de andere Edision modellen uit te voeren dat is de vraag.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #14 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68303 berichten

+1718
Excellent

Geplaatst op 20 maart 2019 - 11:46

Vraag: Klopt het dat de OpenPli Image van de Edison OS Mio deze driver update ook meeneemt in de update van aanstaande van zondag op maandag?

 

Nee. Er gebeuren geen BSP updates, en dus ook geen driver updates, in release images. Daarvoor zul je op 7.1-release moeten wachten, die in de komende weken komt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #15 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 berichten

+41
Good

Geplaatst op 20 maart 2019 - 16:04

Jammer.

 

Nu ja .... een paar weken zal nog wel lukken :-)
Dan maar even over naar OpenATV voor deze ontvanger :-)



Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #16 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14597 berichten

+458
Excellent

Geplaatst op 20 maart 2019 - 23:10

Jammer.

 

Nu ja .... een paar weken zal nog wel lukken :-)
Dan maar even over naar OpenATV voor deze ontvanger :-)

Of trek de driver er ff uit en zet die in jou openpli image


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #17 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 berichten

+41
Good

Geplaatst op 21 maart 2019 - 16:40

Hallo Tech,

 

Inderdaad leek dit een logische oplossing.

 

Maar  ..... helaas wilde de Mio 4K daarna niet meer booten :-(

Dit mogelijk ook logisch.

 

De instructie luide op het OpenATV forum:
"Install connect with FTP,
copy the files to /lib/modules/5.0.0/extra".

 

Achteraf zie ik dat bij OpenATV de map "/5.0.0/extra" inderdaad aanwezig is maar dat bij OpenPli staat "/4.20.0/extra".
Ik had deze bestanden bij OpenPli in de map "/4.20.0/extra/"gezet. :-(

OpenPli heeft geen map "/5.0.0/extra".

 

Of moet ik de driver ergens anders vadaan halen en op een andere manier in OpenPli zetten.
Sorry ... maar ik heb hier niet zoveel verstand van :-(
 

Mag ik hieruit begrijpen dat OpenPli nog draait onder Linux 4.20 en OpenATV onder 5.0.0 ?

 

P.s : Heeft dit nog consequenties voor de oplossing van dit probleem bij de introductie van OpenPli 7.1-release?


Veranderd door gerard0610, 21 maart 2019 - 16:44


Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #18 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68303 berichten

+1718
Excellent

Geplaatst op 21 maart 2019 - 17:13

ATV heeft inderdaad een 5.0 kernel, dus die drivers moet je niet hebben. En ik weet niet of er nieuwe drivers zijn voor 4.20, want die twee gaan hand in hand.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #19 gerard0610

  • Senior Member
  • 939 berichten

+41
Good

Geplaatst op 22 maart 2019 - 09:13

Wordt OpenPli 7.1 dan wel met een 5.0 kernel?

 

Als OpenPli 7.1 toch met kernel 4.20 blijft werken moet dan Edison de driver aanpassen?
 

Zo ja, heeft OpenPli dan een ingang om dat aan hun te vragen? Als jullie dat dan willen doen zou meer impact hebben en zou dat heel fijn zijn :-)
(Ik zie geen engelstalige website van hun om hun dat dan te vragen).



Re: Krakend geluid tijdens het overschakelen van zender (zappen) #20 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68303 berichten

+1718
Excellent

Geplaatst op 22 maart 2019 - 10:12

7.1-release krijgt de BSP die nu in develop zit, als daar een 5.0 kernel in zit, dan is dat zo.

 

Ik heb even gekeken, in de BSP is die update op 6 maart gedaan: https://github.com/e.../commits/master.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers