Jump to content


Photo

Vreemd VU+Duo probleem


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 10 March 2019 - 16:17

Ik ben tegen een probleem aangelopen wat me typisch VU+Duo lijkt. Eerst een ontvanger, maar ondertussen al 4 ontvangers met hetzelfde euvel.

Eentje start niet op met de bekende rood knipperende led dus dat zal wel het bekende voedingsprobleem zijn.

 

Dan eentje waar al eens wat elco's van zijn vervangen, jaar lang goed gespeeld na reparatie, geen probleem. Op een gegeven moment begon hij problemen te geven met zenders. Sommigen wilde hij niet meer ontvangen. Sommigen pas als je echt de ontvanger een minuut lang op die zender had staan. Kwaliteit gaf dan ook slechts 45 a 50% aan. Dus de meter aan de schotel gehangen, daarna achter de ontvanger aan de kabel, maar goed signaal.

Proberen aan de andere tuner van de ontvanger, want misschien dan tunerblik stuk. Nee zelfde euvel.

 

Goed, een VU+Duo van iemand gekregen en hups 63% signaal/kwaliteit wat minder dan op de meter maar dat kan. Weer perfect beeld alhoewel het soms ook een paar seconden duurde voordat beeld kwam en je soms twee keer zender moest wisselen voordat het beeld er op kwam (signaal was er wel). Dit duurde echter slechts een week en hups het zelfde probleem weer.

Super RTL bijvoorbeeld in eerste instantie no signal en 0% signaal en dus na minuutje wachten 45-55% en weer beeld, soms wel blokkerig en met regen vergeet het maar. En veel andere zenders niet te ontvangen. Kreeg ook niets meer op Astra 3 door dus schakelen leek ie ook niet meer te doen, weet ik niet meer zeker.

Ook hier weer op beide tuners.

 

Daarna heb ik nog twee andere VU's gekregen om eens naar te kijken omdat die niet zo geweldig zouden ontvangen en wat denk je? Juist, zelfde euvel.

 

Nu begon ik toch weer aan mijn schotel installatie te twijfelen, misschien LNB stuk? Of werkt alleen met bepaalde frequenties (hoog/laag verschil?) of sluiting? Dus eens een oudere STAB FTA ontvanger er tussen gehangen. Perfect signaal en beeld. Hee... da's vreemd.

Dan maar een nieuwe VU+Zero gekocht voor de vrouw. Deze er tussen gehangen, ook perfect beeld en signaal. Ook nog met een andere ontvanger getest, ook geen problemen.

 

Het moet dan dus toch echt aan die VU+Duo's liggen. Maar ik ben dit probleem nog niet tegen gekomen. Wel het voedingsprobleem met het rode lampje.

 

Vraag aan de technici hier. Als je dit verhaal leest, zouden dit dan ook allemaal voedingsproblemen kunnen zijn? Want 1 tunerblik stuk oke, maar omdat het euvel zich op beide tuners voor doet, lijkt het probleem toch wel te liggen in iets wat die tuners aan stuurt. Want ik kan me niet voorstellen dat in 4 stuks VU+Duo allemaal beide tuners opeens stuk zijn.

 

Wat kan dit zijn en is dit te repareren?


Edited by Black Tiger, 10 March 2019 - 16:18.

Greetings, Black Tiger

Re: Vreemd VU+Duo probleem #2 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 10 March 2019 - 17:35

C848, 847 bij de tuner controleren...
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Vreemd VU+Duo probleem #3 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 10 March 2019 - 18:03

Dank je wel!

 

Aangezien het wat oudere ontvangers zijn, is het dan misschien verstandig om de hele bende te vervangen tegelijk?

Dus C801, C805, C812, C814 C819, C850, C897, C847 en C848?

Dan kunnen ze er gelijk weer een tijdje tegenaan, of niet?


Greetings, Black Tiger

Re: Vreemd VU+Duo probleem #4 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 10 March 2019 - 18:41

Dat is wel verstandig...
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Vreemd VU+Duo probleem #5 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 10 March 2019 - 19:18

Dan is het toch veel eenvoudiger dan ik dacht. Thanks!


Greetings, Black Tiger

Re: Vreemd VU+Duo probleem #6 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 10 March 2019 - 20:55

Ik denk wel dat je even alert moet zijn op de keramische condensatoren: Menig vervangende elco verdraagt de zware omstandigheden waarin ze moeten werken slechter dan de originele. Bij de in- en uitgangscondensatoren van de AOZ1021 dus een keramische condensator meesolderen, bij de overige condensatoren doe je dat niet.



Re: Vreemd VU+Duo probleem #7 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 10 March 2019 - 21:05

Ah oke. Ik ben zelf geen electronica man maar schrijf wel alles op, dus ik zal ook dit even noteren en doorgeven aan diegene die ermee aan de slag gaat (m'n buurman).

Bedankt!


Greetings, Black Tiger

Re: Vreemd VU+Duo probleem #8 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 11 March 2019 - 22:25

Ik heb intussen een behoorlijk aantal Vu's onder handen genomen en het probleem is vaak verdwenen als je de elco's van 1000uF ook even vervangt, de positie nummers moet ik je even schuldig blijven maar ze staan redelijk in de buurt van de andere elco's die problemen geven.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Vreemd VU+Duo probleem #9 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 11 March 2019 - 23:12

Oke dank je wel Tech, zal dat ook even doorgeven. Gelijk beter even helemaal goed doen als we toch beginnen. ;)


Greetings, Black Tiger

Re: Vreemd VU+Duo probleem #10 Beasty Boy

  • Senior Member
  • 149 posts

+2
Neutral

Posted 13 March 2019 - 19:30

Ik ben wel benieuwd hoe de afloop is in dit verhaal.

Ik heb zelf ook een DUO staan welke een probleem heeft.

Daar in het verleden de bekende elco al vervangen is...


Als je iets niet weet, schroom niet om het te vragen

Re: Vreemd VU+Duo probleem #11 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 13 March 2019 - 20:36

de bekende elco

Dat is vaak een probleem, niet alleen de bekende elco vervangen, maar een aantal, in elk geval zeker als het een voedingsprobleem is.

Ik had er vorige keer volgens mij een stuk of 3 a 4 laten vervangen.

 

De afloop van dit verhaal kan nog wel even op zich laten wachten, want de buurman heeft het momenteel ook even druk, dus ik weet niet wanneer hij tijd heeft hiervoor.

Als ik er aan denk dan kom ik het wel even melden.


Greetings, Black Tiger

Re: Vreemd VU+Duo probleem #12 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 13 March 2019 - 21:00

Als je last hebt van slechte ontvangst zou ik C819 en C848 zeker vervangen, ik heb er (bij gebrek aan 1000uF types) elco’s van 1500uF in gezet en heb weer een uitstekend signaal.

Besteed ook even aandacht aan C23 en C25 op de voeding, die willen door de warmte van de koellichamen ook snel uitdrogen.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users