Jump to content


Photo

Archer T4U v3 driver hulp


  • Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Skalion

  • New Member
  • 3 posts

0
Neutral

Posted 2 April 2019 - 22:40

Heren, ik heb hulp nodig om een usb wifi dongle werkend te krijgen. Heb de dongle gekocht na lezen van succesvol werkend versies op deze forum.

Ik weet,globale advies is koop een wifi bridge. Wil het liefst een minimalistisch oplossing.

Nu komt het vraag waarom werkt het niet: versie 3 heeft nog geen officiele drivers voor linux.

Lsusb gaf 2357:0115
Driver RTL8812BU

Heb dit al via plugin overzicht geïnstalleerd, maar helaas heeft het geen resultaat geleverd. Ook tevens 8812eu.

Op de forum van tplink heeft iemand het werkend:
https://github.com/jeremyb31/rtl8822bu
Edit the /os_dep/linux/usb_intf.c file and add in your usb device id in the " CONFIG_RTL8822B" section

https://github.com/E...97f4cdf8bf8ddb8

Ik ben zelf een programmeur voor de win wereldje, een virtual met ubuntu is ook geen probleem. De github van openpli heb ik ook binnen gehaald, maar elke keer als ik voor vu duo2 wil builden krijg ik errors mbt bitmake. Dit nog voor dat ik de benodigde drivers + wijzigen heb uitgevoerd.

Wie zou een ipk of image kunnen maken zodat ik me usb dongle werkend kan krijgen. Het gaat om vu duo2 en de laatste versie van openpli.

Edited by Skalion, 2 April 2019 - 22:45.


Re: Archer T4U v3 driver hulp #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,307 posts

+1,719
Excellent

Posted 2 April 2019 - 23:43

Er is geen RTL8812BU driver beschikbaar voor de vuduo2, dat had je al gevonden.

 

Onderhouden van wifi drivers is een nachtmerrie (in linux algemeen). Het merendeel zit helemaal niet in de kernel net moet dus out-of-tree gebouwd worden. Van de drivers die wel in de kernel zitten mis je er een heleboel, omdat VU+ nog steeds op een oude 3.x kernel draait, en dus alles wat recent is mist. En dan zit je met het feit dat het subsystem regelmatig verandert met nieuwe kernel releases, dus ook die verschillen moeten bijgehouden worden.

 

Het heeft me een maand gekost om die paar drivers die we out-of-tree bouwen in OpenPLi 7 werkende te krijgen, het gaat goedkoper voor je zijn om een wel werkende stick te kopen dat mij te vragen dit voor je te regelen. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Archer T4U v3 driver hulp #3 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,307 posts

+1,719
Excellent

Posted 2 April 2019 - 23:47

elke keer als ik voor vu duo2 wil builden krijg ik errors mbt bitmake.

 

Daarvoor moet je misschien een topic open in https://forums.openp...ty-development/, ik denk dat de meeste op Ubuntu bouwen, dus hulp is wel aanwezig. Ik val daar zelf niet onder, bovendien is mijn setup niet-standaard, dus daar heb je weinig aan...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Archer T4U v3 driver hulp #4 Skalion

  • New Member
  • 3 posts

0
Neutral

Posted 3 April 2019 - 14:59

Het heeft me een maand gekost om die paar drivers die we out-of-tree bouwen in OpenPLi 7 werkende te krijgen, het gaat goedkoper voor je zijn om een wel werkende stick te kopen dat mij te vragen dit voor je te regelen. ;)

 
Welke stick raad je dat ik zal aanschaffen. Het moet alleen wel werken op 5ghz. 
 
802.11ac
MT7610/12U: (external driver)
RTL8812AU: (external driver)
RTL8814AU: (external driver)
RTL8821AU: (external driver)
BCM435: No linux support
 
Volgens wiki hebben alle ac versies externe ondersteuning nodig, toen ik deze dongle kocht ging ik er van uit dat ik alleen 8812au nodig zou hebben om dit werkend te krijgen. 
Tevens heb ik het problemen mbt bitbake opgelost en ben ik aan het builden van een image. Dit gaat redelijk wat tijd in nemen zo te zien..Alleen weet ik nu niet waar de bestanden van https://github.com/jeremyb31/rtl8822bu moet neerzetten zodat het ook mee komt in de image build van openpli. Moet ik de resultaat ook nog aanpassen, zodat ik een gemakkelijk instal kan doen via usb ?


Edited by Skalion, 3 April 2019 - 15:02.


Re: Archer T4U v3 driver hulp #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,307 posts

+1,719
Excellent

Posted 3 April 2019 - 15:14

Welke stick raad je dat ik zal aanschaffen. Het moet alleen wel werken op 5ghz. 

 

Geen, ik blijf zelf zo veel mogelijk weg bij USB devices, niks dan ellende. Maar die boodschap had je al begrepen. ;)

 

Alleen weet ik nu niet waar de bestanden van https://github.com/jeremyb31/rtl8822bu moet neerzetten zodat het ook mee komt in de image build van openpli.

 

Helaas is het zo eenvoudig niet.

 

Je moet de bestanden nergens neerzetten, je moet een busybox build recipe maken (een bb file, in vaktermen), in ./meta-local. Daarvoor kun je spieken in ./meta-openpli/recipes-connectivity/realtek, waar de recipes van de wel ondersteunde chipsets staan.

 

In zo'n recipe verwijs je naar de source via SRC_URI (jou github link), laat je er eventuele patches op los (nodig als de compile mislukt, een box is geen linux pc). Zorg ervoor dat je een source hebt die geschikt is voor je kernel versie.

 

Vervolgens kun je met "bitbake -f -c compile <recipe>" die package los van de rest compileren. Als alles werkt, moet je vervolgens een dependency op je package inschieten om te zorgen dat deze ook in de image terecht komt. In meta-local staat daartoe een "my-image.bb" waarin je dependencies kunt zetten, en die je kunt bouwen om een custom image te krijgen. Voor meer details moet ik je weer verwijzen naar het development forum, want zoals eerder gezegd gebruik ik geen standaard bitbake.

 

Leesvoer: https://www.yoctopro...ived-documents/ (OpenPLi 7 is gebaseerd op Yocto Pyro 2.3.4).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Archer T4U v3 driver hulp #6 Skalion

  • New Member
  • 3 posts

0
Neutral

Posted 5 April 2019 - 22:47

Dank voor de ondersteuning. Maar dit gaat net iets te ver voor mij. Dit zal mij meer dan 2 dagen in beslag nemen. Als je dat om zet naar mijn uurloon, is de conclusie bridge kopen.

Heb de vonets ac1200 (vap11ac) aangeschaft. Heeft iemand er ervaring mee ?De meest minimalistisch oplossing ipv router met wifi of een ap. Had het liefst bij het kopen van mijn woning overal cat6 wegverwerkt in de muur.

Ik heb in me netwerkje een nas staan met films. Heb het uiteraard gemount als film map, is er een app of toevoeging waardoor ik film info van imdb/moviemeter of dergelijk kan krijgen ?

Edited by Skalion, 5 April 2019 - 22:51.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users