Jump to content


Photo

USB harddisk niet zichtbaar in netwerk


  • Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 Neptunus

  • Senior Member
  • 56 posts

0
Neutral

Posted 4 May 2019 - 20:09

Hi there, 

Dit is de configuratie : sat ontvanger Enigma 2 met de laatste openpli, een usb harddisk verbonden aan de sat ontvanger. Een Nvidia Shield en een windows pc. Uiteraard dit alles in hetzelfde netwerk. Op de disk staan opnames gemaakt door de sat ontvanger en films/series die via de pc op de disk zijn gezet en die worden bekeken via de Shield (kodi). 


Nu heb ik onlangs de openpli geüpdatet naar de laatste versie omdat daar HDMI-cec in zit. Sindsdien is de harddisk niet meer zichtbaar in windows verkenner (foutmelding : kan netwerpad niet vinden) en ook niet via de Shield, via de pc is er nog wel een mogelijkheid via een ftp programma maar via de shield is er vooralsnog nog oplossing. 


Volgens mij zou ik samba.conf moeten aanpassen maar als ik die bekijk zie ik een waarschuwing "do not edit this file" of zoiets. 

Heeft er iemand een workaround? 

Re: USB harddisk niet zichtbaar in netwerk #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,306 posts

+1,719
Excellent

Posted 4 May 2019 - 20:51

De configuratie staat in smb-user.conf.

 

Maar voordat je gaat zitten sleutelen zul je eerst de oorzaak moeten vinden.

 

Eerst Wndows:

 

Als de box niet zichtbaar is in de verkenner, dan draait (een deel van) samba niet. Samba heeft de correcte tijd nodig bij het opstarten, anders start het niet. En dat los je niet op met wat config. Dus eerst kijken of smbd, nmbd en wsdd draaien. En zo niet,

/etc/init.d/samba.sh restart

zolang samba niet correct draait, is verder kijken vrij zinloos.

 

Wat Nvidia Shield is of doet, geen idee, maar wellicht probeert dat een SMBv1 connectie te maken. En dat staat het laatste jaar overal, ook in OpenPLi uit, in verband met security gaten. En daarmee staat ook NetBIOS broadcasts uit. Dus even kijken wat dat wil en doet, en of je daar aan kunt geven dat hij SMBv2 moet gebruiken.

 

Maar hier naar kijken heeft pas zin als Windows weer werkt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: USB harddisk niet zichtbaar in netwerk #3 flipp022

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 20 May 2019 - 22:59

De configuratie staat in smb-user.conf.

 

Maar voordat je gaat zitten sleutelen zul je eerst de oorzaak moeten vinden.

 

Eerst Wndows:

 

Als de box niet zichtbaar is in de verkenner, dan draait (een deel van) samba niet. Samba heeft de correcte tijd nodig bij het opstarten, anders start het niet. En dat los je niet op met wat config. Dus eerst kijken of smbd, nmbd en wsdd draaien. En zo niet,

/etc/init.d/samba.sh restart

zolang samba niet correct draait, is verder kijken vrij zinloos.

 

Wat Nvidia Shield is of doet, geen idee, maar wellicht probeert dat een SMBv1 connectie te maken. En dat staat het laatste jaar overal, ook in OpenPLi uit, in verband met security gaten. En daarmee staat ook NetBIOS broadcasts uit. Dus even kijken wat dat wil en doet, en of je daar aan kunt geven dat hij SMBv2 moet gebruiken.

 

Maar hier naar kijken heeft pas zin als Windows weer werkt.

hallo hier Ane ik ben nieuwe hier , een nieuwen 3 tb WD drive word herken , op d51 box met 7,0 soft , neen ik na een opname de usb kabel uit box en sluiten de kabel aan op me pc Windows 7  64 bit , dan loopt me pc vast , dan moet ik de drive van me pc af halen en pc her starten anders wekt pc niet meer , sluiten ik hem weer aan op me box d51 dan word de drive ook niet herken , is dan een weg gooi drive leuk boel hoor , ik had nog oude laptop met XP er op en die kon drive weer formateren , ik ga terug naar 4,0 soft kon daar meer op nemen en bewerken de files op me pc , sorry ik schrijf niet helemaal goed want ik dood moet dat gedoe ben 73 jaar. er is altijd wat



Re: USB harddisk niet zichtbaar in netwerk #4 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 21 May 2019 - 04:08

Dat is niet zo raar. De STB werkt in Linux en formateerd/initialiseert op ext4 formaat. Dat kent Windows niet en loopt dus vast. Formateer je hem op de PC dan is het FAT32 of NTFS. Dat laatste herkent Linux weer niet. En zo blijf je dus aan de gang. De schijf moet je helemaal niet loshalen en ompluggen. Gewoon via FTP naar je PC kopiëren en klaar ben je...
Met één been in het graf..... Helaas

Re: USB harddisk niet zichtbaar in netwerk #5 flipp022

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 21 May 2019 - 09:30

Gewoon via FTP naar je PC kopiëren, ik weet niet hoe dat werkt , ik wil nu een hard schijf in de box , en dan kopiëren naar  een 2de hard schijf ? ik doe nu ieder geval nu 750 GB in de STB, en zie wel of dat leuk naar 2de hard schijf , ik heb ook een NTFS schijf vol met films die speelt de STB goed af op tv . maar bedankt reply 



Re: USB harddisk niet zichtbaar in netwerk #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,306 posts

+1,719
Excellent

Posted 21 May 2019 - 10:23

Ik kan me niks voorstellen bij "vastlopen". Windows interesseert het niks als je er een device met EXT4 formattering op aan sluit, die ziet Windows gewoon als "niet geformateerd".

 

Dit suggereert eerder een corrupte disk in een formaat dat Windows wel lezen kan, wat me ergens niet verbaasd gegeven het zo maar lostrekken van de disk...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: USB harddisk niet zichtbaar in netwerk #7 flipp022

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 21 May 2019 - 14:53

Ik kan me niks voorstellen bij "vastlopen". Windows interesseert het niks als je er een device met EXT4 formattering op aan sluit, die ziet Windows gewoon als "niet geformateerd".

 

Dit suggereert eerder een corrupte disk in een formaat dat Windows wel lezen kan, wat me ergens niet verbaasd gegeven het zo maar lostrekken van de disk...

 

Gewoon via FTP naar je PC kopiëren, ik weet niet hoe dat werkt , ik wil nu een hard schijf in de box , en dan kopiëren naar  een 2de hard schijf ? ik doe nu ieder geval nu 750 GB in de STB, en zie wel of dat leuk naar 2de hard schijf , ik heb ook een NTFS schijf vol met films die speelt de STB goed af op tv . maar bedankt reply 

hallo hier Ane flipp022 , het is gelukt , een hard schijf in de box of STB , en de 3TB hard drive in de STB is NTFS formatteert de   schijf , en de opname verplaatsen van STB naar NTFS schijf , en goed afspelen op de pc. TS Video File (VLC) (.ts) ,/ het zo maar lostrekken van de disk ik in STB geen optie veilig verwijder. maar oké het opgelost zo, maar bedank voor de service




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users