Springen naar inhoud


Foto

Overscan wizard probleempje


  • Please log in to reply
Er zijn 31 reacties in dit onderwerp

#1 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 berichten

+6
Neutral

Geplaatst op 6 mei 2019 - 19:23

Misschien vergeet ik ergens iets, maar heb dat ding al lang niet meer gebruikt.

 

Recent Openpli 7.x op mijn Xtrend ET9x00 gezet, ging prima verder. Overscan wizard gedaan, leek goed, niet echt op gelet.

Er staat ook een IPTV applicatie op en daarvan viel me op dat de ondertiteling wat erg laag zat, net een klein stukje onder het beeld zelfs.

 

Dus maar eens die Overscan Wizard gestart en dan gebeurt het volgende.

- Start Overscan wizard, pijlen zijn niet volledig in beeld te zien.

- Klik naar rechts voor "nee" dat ze niet goed te zien zijn, beeld blijft hetzelfde.

- Klik nog een keer naar rechts voor "nee"

- Op dat moment verspringt het beeld opeens en staan de pijlen goed. Ik kan dus op dat moment wel de pijlen verschuiven, maar dat zou dan op de gok moeten omdat ze goed staan, lijkt me niet de bedoeling.

 

Soms als ik dan weer op OK klik en dan als er "ja" staat voor afsluiten nog eens op OK klik, zie ik het beeld weer heel even terug verspringen.

Dit grapje kan ik eindeloos herhalen dus reproduceren.

 

Het vreemde is dat dit springen van het beeld op dat moment voorheen nooit gebeurd is. Toen had ik er nog Openpli 6.2 op zitten.

 

Weet iemand hoe dit kan dat dit juist op dat moment verspringt? Ligt dat aan een 7.x instelling of iets van m'n ET9000 of komt dit door een TV instelling (niets aan verandert overigens).

 


Greetings, Black Tiger

Re: Overscan wizard probleempje #2 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 berichten

+6
Neutral

Geplaatst op 6 mei 2019 - 19:25

Misschien niet nodig maar ter info, het is een ET9000.

Systeem OE: PLi-OE

Firmware versie: OpenPLi 7.0-release (2019-02-12-release-7.0)

Kernel versie / stuurprogramma datum: 3.8.7 / 3.8.7+20180412-r0.0


Veranderd door Black Tiger, 6 mei 2019 - 19:26

Greetings, Black Tiger

Re: Overscan wizard probleempje #3 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56258 berichten

+691
Excellent

Geplaatst op 6 mei 2019 - 19:32

Heb je oude drivers op je box gezet? Dit is nu precies het akkefietje wat oudere drivers hebben.. niet goed reagerende procs!

Veranderd door littlesat, 6 mei 2019 - 19:34

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Overscan wizard probleempje #4 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 berichten

+6
Neutral

Geplaatst op 6 mei 2019 - 19:45

Euh... niet dat ik weet. Eerst update gedaan via het menu. Toen wilde de ontvanger niet meer doorstarten, was dus niet goed gelukt van een oude 6.2 naar iets nieuwers.

Dus met de USB stick die versie 7.x er op gezet.

Oude drivers weet ik niets van, heb er alleen die 7.x op gezet, de Oscam via de addons en dan dat iptv ding, maar die installeert/overschrijft dacht ik geen drivers.

Kan ik dat ergens mee checken met telnet, ssh of zoiets ergens?


Veranderd door Black Tiger, 6 mei 2019 - 19:45

Greetings, Black Tiger

Re: Overscan wizard probleempje #5 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5790 berichten

+186
Excellent

Geplaatst op 7 mei 2019 - 17:09

De driver versie gaat mee met de versie van OpenPLi (mits er updates zijn natuurlijk). In het info (menu -> information -> about) scherm staat welke driver versie je hebt.

Veranderd door 40H3X, 7 mei 2019 - 17:12

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Overscan wizard probleempje #6 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 berichten

+6
Neutral

Geplaatst op 7 mei 2019 - 18:01

Ik heb geen about scherm, maar wel iets soortgelijks.

DVB driver versie: 2018-04-12

Gstreamer versie 1.14.4

Pythoversie 2.7.13

 

Is dit wat je bedoeld? De Openpli info staat in mijn tweede bericht vermeld.


Greetings, Black Tiger

Re: Overscan wizard probleempje #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68544 berichten

+1737
Excellent

Geplaatst op 7 mei 2019 - 18:52

In het Nederlands heet het iets als "Informatie", "Mijn ontvanger" of zo... 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Overscan wizard probleempje #8 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 berichten

+6
Neutral

Geplaatst op 7 mei 2019 - 19:55

Ja precies, daarom schreef ik al "iets soortgelijks".

Daarin stond de info die ik boven vermeld heb.

Alleen de datum van de build had ik nog niet vermeld dat is 22-04-2019 en kernel 3.8.7.

Dan heb ik alles gehad wat er te vinden is.

Dus ik denk dat de driver versies in mijn vorige bericht stonden vermeld?


Greetings, Black Tiger

Re: Overscan wizard probleempje #9 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5790 berichten

+186
Excellent

Geplaatst op 7 mei 2019 - 20:05

Ja en dvb driver is de driver waar we over praten, ik heb zo even geen idee welke versie er in OpenPLi 6.2 zaten of er in 7 een nieuwere versie zit. De datum die bij dvb driver staat is de datum die de fabrikant er aan heeft gegeven, drivers worden nl niet door OpenPLi gemaakt.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Overscan wizard probleempje #10 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 berichten

+6
Neutral

Geplaatst op 7 mei 2019 - 20:34

Nja, als het aan de drivers ligt kan ik er dus ook niets aan doen, daar ben ik niet aan geweest.

Ander probeer ik toch maar op de gok hem iets hoger te zetten eventueel.


Greetings, Black Tiger

Re: Overscan wizard probleempje #11 cobus

  • Senior Member
  • 4754 berichten

+69
Good

Geplaatst op 8 mei 2019 - 07:02

Dat gaat niet je kunt wel lager maar je heb de nieuwste erin zitten.


Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Overscan wizard probleempje #12 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 berichten

+6
Neutral

Geplaatst op 8 mei 2019 - 13:48

Ja dat ligt er aan hoe je het bekijkt. Jij bedoeld beeld lager, ik bedoelde pijltje hoger. :)


Greetings, Black Tiger

Re: Overscan wizard probleempje #13 cobus

  • Senior Member
  • 4754 berichten

+69
Good

Geplaatst op 8 mei 2019 - 14:09

Nee drivers je hebt de nieuwste erin zitten en nieuwere zijn er niet wel kun je de oude erin zetten volgens mij werken die beter.


Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Overscan wizard probleempje #14 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 berichten

+6
Neutral

Geplaatst op 8 mei 2019 - 14:47

Oh LoL, sorry dan had ik je verkeerd begrepen. Maar ik zou niet weten hoe ik oudere drivers er in zou kunnen zetten. Behalve dan door oude firmware er in te plaatsen of zijn er andere methodes?

Maar zo erg is het niet, want zo vaak kijk ik niet naar die IPTV en dan zet ik voor die ondertiteling wel even op de gok de onderkant van de wizard iets beter.


Greetings, Black Tiger

Re: Overscan wizard probleempje #15 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68544 berichten

+1737
Excellent

Geplaatst op 8 mei 2019 - 15:02

Kun je niet beter zorgen dat de overscan op je TV uit staat, dan heb je heel die overscan settings handel niet nodig?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Overscan wizard probleempje #16 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 berichten

+6
Neutral

Geplaatst op 8 mei 2019 - 15:57

Oh je bedoelt zoiets als bij de beeldscherminstellingen het "auto-breed"? Dat kan ik op 16:9 zetten maar dan heb ik boven en onder van die zwarte balken. Vind ik niet echt een verbetering, heb liever vol beeld. Met Breedbeeldzoom is ie weer iets groter maar heb je dunnere zwarte balkjes, niet echt mijn ding.

Kwestie van smaak natuurlijk.

Zal ook wel deels aan de IPTV addon liggen. Want als ik gewoon TV kijk of vanaf de NAS naar de TV stream heb ik totaal geen last van de ondertiteling. Althans... nog even testen, heb nog niet gekeken sinds ik 7.0 heb. Maar met Netflix in elk geval geen probleem.


Veranderd door Black Tiger, 8 mei 2019 - 15:57

Greetings, Black Tiger

Re: Overscan wizard probleempje #17 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68544 berichten

+1737
Excellent

Geplaatst op 8 mei 2019 - 16:05

Hoe het heet hangt heel erg af van het merk en type TV. Misschien kun je vertellen wat je precies hebt?

 

Elke HD (dus niet HD-ready!) en hoger TV moet een optie hebben om het beeld 1:1 te laten zien, zonder te gaan knippen en sleutelen (want dat is overscan eigenlijk), als je een HD TV hebt, dan wil je ook HD kunnen kijken, en niet een geknipt en ingezoomd beeld.

 

Anders gezegd, als je in OpenPLi het testbeeld op zet (menu - setup - system - audio/video - testscreens - 6) dan moeten alle 4 blauwe pijlen zichtbaar zijn, zonder deze via de overscan plugin in beeld te moeten zetten.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Overscan wizard probleempje #18 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 berichten

+6
Neutral

Geplaatst op 8 mei 2019 - 16:28

Jazeker, ik heb een ouwetje van 2010.

Het is wel een HD TV met 3D en smart. Een Samsung UE46F3620AWXXN. Ik weet zeker dat het een HDTV is, dus geen ready. Enige wat ik niet meer zeker weet is of ie 1080i en/of 1080p of beiden aan kan. Satelliet ontvanger staat bij AV op 1080i ingesteld.

 

Oke, als ik doe wat jij schrijft, dan zijn niet alle 4 de blauwe pijlen zichtbaar. Wel allemaal zichtbaar maar niet volledig. Maar als ik dan probeer de auto-breed van de TV uit te schakelen dan kan dat niet op dat moment, die optie is dan blanked out en de instelling geeft aan dat hij op 16:9 staat i.p.v. auto-breed.

De resolutie staat dan op 1920x1080 staat in het testbeeld aangegeven. 16x9 (1.78.1) dus dat is niet 1:1.

 

Satelliet ontvanger uitgezet. TV nu ingesteld gewoon op 16:9, niks auto breed of zo meer. Satelliet ontvanger weer aangezet, zelfde test, zelfde resultaat.

 

Het maakt ook niet uit of ik bij de AV instellingen de 16:9 op Letterbox of "alleen schalen" heb staan in de sat ontvanger.

 

Kun je uit bovenstaande al iets meer afleiden?


Veranderd door Black Tiger, 8 mei 2019 - 16:29

Greetings, Black Tiger

Re: Overscan wizard probleempje #19 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68544 berichten

+1737
Excellent

Geplaatst op 8 mei 2019 - 16:56

Wat ik met 1:1 bedoel is dat hij 1-op-1 moet weergeven wat hij binnen krijgt. En dat is dus niet zo, de TV krijgt 1920x1080 van de box binnen, snijd daar rondom 5% van af, en zoomt het restand in totdat het weer beeld vullend is. Daarmee zit je dus nooit naar echt HD te kijken, maar altijd naar een geschaalde versie, en daarmee verlies je kwaliteit.

 

Wel of niet overscan is een setting die los staat van het display formaat, wat is waar jij naar zit te kijken (auto, 16:9, etc). Er moet een aparte instelling voor zijn, in een ander menu, en op sommige TV's kun je het per HDMI input instellen. Als je pech hebt kun je niet niet als gebruiker, en moet je ervoor in het service menu zijn. Samsung gebruikt (in het Engels) de termen "Screen fit" en "Just scan".

 

En dan kan het nog zijn dat jou Samsung nog de idiote setting heeft dat alle TV inputs vast een overscan hebben, dat kun je soms aanpassen door de input om te zetten naar "PC" of "Game".


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Overscan wizard probleempje #20 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 berichten

+6
Neutral

Geplaatst op 8 mei 2019 - 17:19

Erger nog. Mijn Samsung heeft helemaal nergens van dat soort instellingen.

En dan kan het nog zijn dat jou Samsung nog de idiote setting heeft dat alle TV inputs vast een overscan hebben, dat kun je soms aanpassen door de input om te zetten naar "PC" of "Game".

Ik ben bang dat dit het geval is en dat bij mijn tv het "soms" ook niet van toepassing is. Ik heb geen PC of Game opties op deze TV. Het nieuwere model van m'n dochter heeft dat wel.

Alle andere beeldscherm instellingen die er zijn gaan alleen maar over dynamisch contrast, zwart, kleuren etc. en een optie Motionplus maar die doet niets aan resolutie.

Dan Beeldmodus -> Dynamisch, normaal, natural en film deze staat op normaal.

En nog een stand Filmmodus, deze kan op uit, auto1 en auto2 en staat op uit.

 

Ik heb ook geen opties zoals modernere Samsungs om HDMI apart in te stellen of aparte namen te geven. Dus ik ben bang dat ik wat dit betreft dan in de categorie "pech gehad" val.


Greetings, Black Tiger


1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers