Springen naar inhoud


Foto

Initialisatie HDD duurt geologisch lang.

hdd init GB UE 4K gigablue

  • Please log in to reply
Er zijn 25 reacties in dit onderwerp

#1 cellie

  • Senior Member
  • 120 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 16 mei 2019 - 13:43

Vandaag heb ik na lange tijd een HDD in m'n GB UE 4K geïnstalleerd na jarenlang op een nas te hebben opgenomen.
De sat box is al een paar uur bezig met de HDD initialiseren, het is 320GB, ik zie geen voortgang indicator of error ergens optreden en vraag me af hoe lang dat kan duren.
En ja ik heb de melding gezien dat het lang kan duren.
De nas mount doet het nog steeds dus ik heb geen probleem met de box maar vraag me toch af hoe ik zonder een terminal te openen kan zien of de initialisatie klaar is of vastgelopen.
En waarom duurt het zo lang? Het is tenslotte een aardige box qua hardware...

 2451  1790 root     S     5300   1%   0% mkfs.ext4 -C 262144 -T largefile -N 262144 -m0 -O dir_index,bigalloc,sparse_super /dev/sda1


Veranderd door cellie, 16 mei 2019 - 13:45

Assumption is the mother of all fuckups

Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68311 berichten

+1719
Excellent

Geplaatst op 16 mei 2019 - 13:51

Als je gewoon via het menu een format actie hebt gestart, dan moet je de voortgang kunnen zien onder de blauwe knop.

 

De specs van de hardware zeggen niks over de snelheid van formatteren, uitsluitend de snelheid van de disk en zijn interface, en het type formatteren, is relevant.

 

De interface is niet van de snelste (zelden het geval bij een system-on-chip), en ext4 kent geen "quick format", die moet elke sector formatteren, inode tables bijwerken, etc. Op een forse TB disk kan dat een dag duren ;).

 

Modernere mkfs versies kennen "-E lazy_itable_init=1" die het flink sneller maakt, maar ik betwijfel of de busybox versie in OpenEmbedded die optie heeft...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #3 cellie

  • Senior Member
  • 120 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 16 mei 2019 - 14:02

Ah bedankt, 51%.... al een uur...

Dus een slimmere keuze in het vervolg is om eerst op de pc te formatteren?
En dan ext4 of kan ext3 ook?
 


Assumption is the mother of all fuckups

Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68311 berichten

+1719
Excellent

Geplaatst op 16 mei 2019 - 15:08

Nee.

 

Ten eerste heb je daar een PC met linux voor nodig, Windows kan geen ext4 formatteren. En een ander formaat is alleen maar tijdverlies. Ten tweede is de beperkte factor het ext4 formaat, en niet de handware, zoals ik al schreef. De handware veranderen levert dan ook niet of nauwelijks winst op.

 

De laatste 3TB disk die ik met ext4 heb geformateerd duurde ruim 16 uur, dus je zult gewoon wat geduld moeten tonen.

 

En nee, ext3 helpt niks, dat heeft dezelfde beperkingen, en valt bovendien niet te optimaliseren voor grote bestanden (waar die -O opties voor zijn).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #5 cellie

  • Senior Member
  • 120 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 16 mei 2019 - 15:58

Duidelijk. bedankt!


Assumption is the mother of all fuckups

Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #6 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 16 mei 2019 - 16:38

Ik herken hier niks van!

 

mke2fs (-t ext2 of -t ext3 of -t ext4) doet alleen superblocks initialiseren. Vroeger kon dat nog een flink aantal zijn, maar de optie "sparse superblock" is al heel lang default, waarbij in geval van grote partitie niet iets van 10.000 maar slechts iets van 25 superblocks worden geschreven (en dat is zeer ruimschoots voldoende). Een mke2fs hoort binnen een halve minuut klaar te zijn.

 

Tenzij enigma2 ook een "badblocks" draait. De vraag is of je dat wel moet willen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68311 berichten

+1719
Excellent

Geplaatst op 16 mei 2019 - 16:53

Heb je het nu over de linux versie of de busybox versie? Want dat kunnen wel eens twee compleet verschillende beesten zijn.

 

En nee, Enigma draait geen badblocks, dat zou helemaal wat zijn. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #8 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56123 berichten

+685
Excellent

Geplaatst op 16 mei 2019 - 17:32

Blijft idd vreemd dat een e2 box er zo lang blijkbaar over doet.//

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #9 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1408 berichten

+62
Good

Geplaatst op 16 mei 2019 - 17:56

Behalve de superblocks kosten ook de inodetabellen bij Ext* tijd om aan te maken en volgens mij de meeste tijd. Gezegd dat ik niet iedere dag mijn ontvanger formatteer en de meeste ervaring die ik heb het aanmaken van bestandssystemen op sjieke RAID-arrays is, moet je zowel kijken naar de hoeveelheid superblocks als de hoeveelheid inodes om de mkfs-tijd flink te verkorten. Moderne ext4-systemen initialiseren evenwel vaak in de achtergond.

Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #10 Jork

  • Senior Member
  • 732 berichten

+12
Neutral

Geplaatst op 16 mei 2019 - 18:01

Onlangs ook een 2 TB HDD proberen te formateren in een GB 4K Quad.

Deze deed er heel lang over, wat me totaal niet normaal leek.

Na onderzoek bleek de onboard sata connector vol te zitten met (chinese) flux residue.

Na deze schoongemaakt te hebben met alcohol was het euvel opgelost.

Anderhalve minuut formateren en klaar 100%.

Dus ook even controleren of je een dergelijk sata connectie probleem hebt misschien?



Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #11 cellie

  • Senior Member
  • 120 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 17 mei 2019 - 13:24

De format is still running...


Assumption is the mother of all fuckups

Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #12 cellie

  • Senior Member
  • 120 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 17 mei 2019 - 13:28

Ik ga Jork z'n suggestie even bekijken...


Assumption is the mother of all fuckups

Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #13 cellie

  • Senior Member
  • 120 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 17 mei 2019 - 13:59

@Jork De connector was niks mis mee.

 

HDD uitgebouwd, via een usb dingetje aan de pc en binnen 2 seconden geformatteerd.
Inclusief inbouwen misschien 15 minuten.

 

@ WanWizard, probeer het de volgende keer ook eens zo.

 

Allemaal bedankt voor het meedenken!


Assumption is the mother of all fuckups

Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #14 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68311 berichten

+1719
Excellent

Geplaatst op 17 mei 2019 - 14:01

Ik heb al jaren geen interne disken meer. Bij mij hangt alles aan de NAS, en ik heb een laptop disk in een USB enclosure voor speciale / noodgevallen.

 

Bovendien is alles linux hier, dus ik formateer meestal via mijn laptop of tower... ;)

 

Blijft het feit dat de box ook een interne disk zonder problemen moet kunnen formatteren. Dus daar zit een probleem dat nog steeds niet boven is (en dus ook niet structureel opgelost kan worden, mocht het software gerelateerd zijn).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #15 cellie

  • Senior Member
  • 120 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 17 mei 2019 - 14:09

Hier ook een Linux en met name DIY ESP32 malloot.

 

Maar toch blijft het lange wachten een punt.
Anderhalve dag is gewoon onzin. 
 


Assumption is the mother of all fuckups

Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #16 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68311 berichten

+1719
Excellent

Geplaatst op 17 mei 2019 - 14:10

Eens. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #17 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 17 mei 2019 - 14:16

Busybox blijf ik altijd, als het even kan, ver van weg, dus daar kan ik niks over zeggen.

 

Maar gewoon een mke2fs draaien, mag echt hooguit een paar minuten duren.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #18 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68311 berichten

+1719
Excellent

Geplaatst op 17 mei 2019 - 14:37

Dat snap ik, maar daar kopen de rest van de gebruikers niks voor. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #19 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 17 mei 2019 - 14:38

Ik heb nooit harddisks in ontvangers, dus kan het sowieso niet uitproberen. Vrijwilligers?

 

We kunnen natuurlijk altijd ervoor kiezen om de echte mk2efs in het image op te nemen, maar dan moeten we wel zeker weten dat dat deze ellende oplost.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Initialisatie HDD duurt geologisch lang. #20 cellie

  • Senior Member
  • 120 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 17 mei 2019 - 14:43

Vrijwilligers als in om te testen?
Ik wil wel eea testen..


Assumption is the mother of all fuckups



Also tagged with one or more of these keywords: hdd init, GB UE 4K, gigablue

1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers