Jump to content


Photo

UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei

news

  • Please log in to reply
17 replies to this topic

#1 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 16 May 2019 - 15:26

UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei

pagina    inhoud
2    (Kanalen)nieuws en wijzigingen
2    Algemeen omroepnieuws
3    Astra 1, 19,2 oost
4    Astra 3, 23,5 oost
4    Astra 2, 28,2 oost
5    Hotbird, 13,0 oost
5    Eutelsat 9B, 9 oost
6    Kabel, IPTV/OTT, DAB+, DVB-T(2), FM, AM, 5G, streams, enzovoort…
7    Reacties en vragen van lezers
7    Wetenswaardigheden
17    Hardwarenieuws
17    Dreambox One Ultra HD
17    QVIART T2H265
18    Softwarenieuws
18    DCC versie 2.30 handleiding, DCC 2.40 uit
18    Dreamset 2.4.13 is uit
18    OpenPLi 7.1 Release Candidate is uit
19    OpenPLi handleiding
19    OpenPLi multiboot
19    Sundtek driver fixed
20    De Transponder
20    Thema clubdag 25 mei: geen
20    Oproep voor 'demonstranten'
20    Uitsmijters
20    Ondertitelen, vak apart en Netflix zit er vaak naast
22    Mexico
23    Radiomast splitst caravan
 

Attached Files


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 16 May 2019 - 15:33

Dank weer. Gaat op 't kussen voor vanavond! :)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei #3 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 16 May 2019 - 15:40

heb liever dat je het leest met je ogen vanaf een beeldscherm...  :D


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei #4 Remi_4

  • Senior Member
  • 242 posts

+6
Neutral

Posted 16 May 2019 - 20:48

Bedankt weer

Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
Currently using: UV+ DUO 4K +1TB WD hdd green en CT ET900 + 1 TB WD hdd, beide met PLI en oscam.

Re: UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei #5 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,781 posts

+186
Excellent

Posted 16 May 2019 - 20:52

Dank redactie

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 16 May 2019 - 22:29

Door de reclame spoelen (‘doorspoelen’) kan niet meer op de commerciële zenders (RTL en

Talpa). Dit is met onder andere Canal Digitaal afgesproken,

 

Ik denk dat hierbij duidelijk gemaakt moet worden dat dit alleen gaat over online? Want volgens mij heb ik nog niet gezien dat CDS over gaat naar CI+.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei #7 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 16 May 2019 - 22:33

Dankjewel Hans en mede redactieleden voor dit maandelijkse leesvoer.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei #8 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 17 May 2019 - 09:34

 

Door de reclame spoelen (‘doorspoelen’) kan niet meer op de commerciële zenders (RTL en

Talpa). Dit is met onder andere Canal Digitaal afgesproken,

 

Ik denk dat hierbij duidelijk gemaakt moet worden dat dit alleen gaat over online? Want volgens mij heb ik nog niet gezien dat CDS over gaat naar CI+.

 

Alleen online, of ook bij de eigen MP201 ontvangers en wellicht ook de M7 cam 701?



Re: UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei #9 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 17 May 2019 - 10:36

helaas, kan hier geen zinnig antwoord op geven, wie het weet mag het hier plaatsen.


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei #10 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,597 posts

+458
Excellent

Posted 17 May 2019 - 11:07

Dat kan alleen als ze het "+" deel in de CI inschakelen, hoe het op hun eigen hardware geregeld is heb ik geen idee van maar het lijkt me dat het alleen met de online media kan en de opname's die eventueel in de cloud staan.

 

In elk geval zijn de commerciëlen goed bezig hun eigen graf te graven met zulke verplichtingen, ze hebben de jeugd intussen al weggejaagd, de content is bedroevend en ik snap niet waarom ze nog een film uitzenden, ze moeten telkens de reclameboodschappen onderbreken om de film te laten zien, dat vind de kijker niet fijn..... ;)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei #11 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 17 May 2019 - 13:40

Even een opmerking over de ondertiteling. En dan vooral de plaatsing ervan.

 

Hier in Nederland wordt (gelukkig) voor de meeste zenders gebruik gemaakt van teletext ondertiteling. Deze kun je op je enigma ontvanger inschakelen door naar teletext te gaan en pagina 888 te kiezen. Dat is echter niet de slimste manier. Je kunt ook de "ondertitel" knop op de afstandbediening gebruiken. Meestal is audio -> geel, soms is er een speciale "subtitle" knop. Als je daar "TXT 888" kiest, dan worden ook de teletext ondertitels getoond, maar die worden dan door enigma als tekst (niet grafisch) gerenderd. Kort gezegd is betekent dat dat enigma de tekst zelf omzet naar tekens (in een font). Enigma heeft daar een puik font voor en door gebruik te maken van FreeType wordt dat ook heel netjes en scherp gerenderd in beeld. Aanradertje dus wat mij betreft. Ik denk dat er maar weinig andere soorten ontvangers zijn die zulke nette teletekst ondertitels hebben.

 

Maar dan naar de crux. Standaard staan de ondertitels van Enigma zodanig ingesteld dat zoveel mogelijk de layout van de uitzender gevolgd wordt. Ik ben daar zelf niet zo enthousiast over omdat de uitzender daar vaak niet zoveel liefde in stop als nodig is. Voor mijzelf vind ik het daarnaast ook heel hinderlijk dat de titels vaak halverwege het beeld staan (men houdt rekening met overscan, die ik niet heb) en dat de ondertitels gecentreerd worden, waardoor het altijd even zoeken is naar het eerste woord.

 

Daarom kun je ook kiezen voor de instelling "herformatteren". Alle tekst van de huidige ondertitel wordt dan op één hoop gegooid en netjes over de beschikbare ruimte verdeeld. Wat je dan ook kun doen is zelf de plaats van de ondertitels kiezen. Dat zou in dit geval dan dus onder of boven de antwoorden van het programma kunnen zijn. Ik zet ze zelf altijd bijna tegen de onderkant van het beeld aan, dan heb je dit probleem meestal niet. Dit zit allemaal onder de instellingen van de ondertitels (wat volgens mij wel een "expert" instelling is).


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei #12 hro

  • Senior Member
  • 2,546 posts

+754
Excellent

Posted 17 May 2019 - 15:15

Dank voor je toelichting Erik.

De ondertiteling staat bij mij ingesteld als volgen wat de zender doet. Als het een programma is net als de Postcodeloterij dan zie je niets meer als de ondertiteling over vragen komt te staan. Thans na verzoek opgelost.

Om nu standaard, dus ook als er geen vragen zijn, de ondertiteling halverwege het scherm te zetten... daar voel ik niets voor. Dan heb je dit bij alle programma's of je moet blijven switchen in je instellingen.

 

Bijna tegen de onderkant... kan het eens proberen, hoop dat ze er niet 'afvallen' als het twee regels tekst zijn.


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei #13 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 17 May 2019 - 15:35

Ik zou zeggen, inderdaad gewoon eens uitproberen. Ik vind zelf het voordeel dat je meestal met één regel toe kunt, waar de zender origineel vaak twee of drie regels nodig heeft en onnodig het beeld verstiert.

 

Als het echt niet past dan worden er alsnog twee regels gemaakt, er valt nooit wat af. Mocht dat vaak voorkomen, dan kun je eventueel overwegen om de lettergrootte iets kleiner te zetten.

 

Er is nog een, vind ik zelf, leuke optie in de ondertiteling. Bij ondertitels vanaf teletext worden vaak (maar niet altijd) kleuren toegewezen aan sprekers. Vooral als de optie "herformatteren" aan staat, kan dit de duidelijkheid bevorderen. Maar niet alle zenders doen dat en bij ondertitels van media kan dat niet (srt formaat ondersteunt geen kleuren). Je kunt dan de optie "conversaties van kleur voorzien" (of hoe dat ook moge heten in het Nederlands) aanzetten, als er dan van spreker gewisseld wordt (wordt meestal aangegeven met een minus '-' aan het begin van de regel), dan wordt ook de kleur aangepast.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei #14 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 17 May 2019 - 16:16

Het grootste probleem dat ik zie met alles op een regel vrotten is dat de regel dan heel erg breed wordt, en mijn ogen dan in "tennis-match" modus moeten. Dat houd ik 30min vol, en dan val ik van vermoeidheid in slaap... ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei #15 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 17 May 2019 - 16:25

Het grootste probleem dat ik zie met alles op een regel vrotten is dat de regel dan heel erg breed wordt, en mijn ogen dan in "tennis-match" modus moeten. Dat houd ik 30min vol, en dan val ik van vermoeidheid in slaap... ;)

Helemaal mee eens: tekstregels mogen niet te lang zijn.

Re: UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei #16 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 17 May 2019 - 16:36

Da's goed voor je man, dan heb je nog een beetje beweging voor de TV  :D

 

Ik houd ervan om een beeldvullende ervaring te hebben (als in: de afstand tussen oog en tv is zodanig dat niet de helft van je blik wordt gevuld met muur), dus dan zul je sowieso je ogen moeten bewegen om alles te zien. Ik kijk altijd naar het hele beeld. Dus dan mag de tekst ook best aan de rand beginnen. Beter dan dat de tekst in de weg staat van allerlei zaken.

 

Ik heb ook een hekel aan websites waar ze tekst kunstmatig smaller maken door enorme margins links en rechts te maken. IMHO als je de tekst smaller wilt hebben omdat dat makkelijker leest, kun je ook het window even wat smaller maken, dan is iedereen gelukkig.

 

Maar smaken verschillen ook hier weer duidelijk.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei #17 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,597 posts

+458
Excellent

Posted 17 May 2019 - 21:45

 

Het grootste probleem dat ik zie met alles op een regel vrotten is dat de regel dan heel erg breed wordt, en mijn ogen dan in "tennis-match" modus moeten. Dat houd ik 30min vol, en dan val ik van vermoeidheid in slaap... ;)

Helemaal mee eens: tekstregels mogen niet te lang zijn.

 

En het scherm niet te groot ;)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: UP/DOWNLINK 2019-5, 16 mei #18 wortellica

  • Senior Member
  • 1,370 posts

+33
Good

Posted 18 May 2019 - 22:21

Dank jullie weer....



Also tagged with one or more of these keywords: news

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users