Jump to content


Photo

interactieve tv ziggo mogelijk op VU duo 4k ?


  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Steven54

  • Senior Member
  • 245 posts

0
Neutral

Posted 19 June 2019 - 11:02

Goedemorgen allemaal,

 

Ik heb me hier net nieuw aangemeld met een account. Ik heb sinds kort een VU+ duo 4k. Daarvoor was ik niet anders dan een humax gewend (eerst 5200c en als laatste 5400c). Gelijk meld ik ook maar vast dat ik absoluut geen hobbyist ben op dit gebied, en al helemaal niet thuis ben in de (software) techniek van deze nieuwe ontvanger. Ik heb dan ook bij de winkel waar ik hem heb gekocht bij de bestelling gevraagd om hem geheel gebruiksklaar voor kabel met als provider ziggo te leveren. Dat is ook netjes gebeurd. Voor zover ik hem nu heb gebruikt ben ik dit tevreden over zijn prestaties en ook beeldkwaliteit. Er is overigens Openpli op geïnstalleerd en er zit een harde schijf in van 2TB.

 

Ik heb dus zelf echt helemaal geen verstand van de techniek achter dit apparaat, en dus ook niet van de technische termen als "flashen" etc (geen idee wat dat is). Puur als leek op dit terrein wil ik hem gewoon graag als opvolgende ontvanger van mijn humax 5400c kunnen gebruiken.

 

Maar.......ik heb in mijn ziggo abonnement bijvoorbeeld ook movies en series xl, en mede daardoor kon ik op mijn humax ook probleemloos uitzending gemist gebruiken voor een groot aantal zenders (in de meeste gevallen zonder extra kosten). Op de afstandbediening van de humax zat daarvoor een knop "tv portal". Via die knop kwam ik bij o.a. HBO series, uitzending gemist en movies en series xl. Ik heb hier eerlijk gezegd bij de bestelling van de duo 4k helemaal niet bij nagedacht maar ik zou toch wel erg graag die toepassingen daarop ook willen kunnen gebruiken. Daarom zijn mijn vragen de volgende:

 

- kan dat en zo ja hoe ?

- wie zou mij in dat geval daarbij "live" behulpzaam willen zijn (hoeft uiteraard niet gratis maar een "vriendenprijsje/vergoeding" (uiteraard incl. reiskostenvergoeding) zou natuurlijk wel erg fijn zijn). Feitelijk is mijn vriendelijke verzoek wie dat voor mij zou willen doen.

 

Als er onder jullie zijn die mij serieus en oprecht hiermee kunnen en willen helpen, graag een reactie, al dan niet in een PB.

 

Alvast hartelijk dank voor de reacties.

 

Mvg,

Steven.



Re: interactieve tv ziggo mogelijk op VU duo 4k ? #2 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,629 posts

+459
Excellent

Posted 19 June 2019 - 11:41

Het is niet mogelijk om interactieve TV te bekijken, je kunt alleen de digitale TV signalen ontvangen, het DVB-C deel dus, wel kan je streams bekijken zoals die bijvoorbeeld in de kanalenlijsten van Hans zitten.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: interactieve tv ziggo mogelijk op VU duo 4k ? #3 Steven54

  • Senior Member
  • 245 posts

0
Neutral

Posted 19 June 2019 - 11:53

O dank je wel.

 

Dat is even jammer als duidelijk. Dan ben ik blij (want ik vermoedde dit ondertussen al enigszins), dat ik ondertussen de mediabox xl die ik ook van ziggo heb, maar dan in bruikleen, om kan en ga ruilen voor de nieuwe "next", en dat kost gelukkig niks. De "next" is de opvolger van de mediabox xl, die ik van begin af aan een onding vond, vanwege zowel zijn lawaai als het feit dat hij zo belachelijk warm wordt (ook gewoon in een open ruimte). Maar deze next, ook veel kleiner, heeft geen harde schijf meer maar is wel volledig geschikt voor interactieve tv (er hoeft ook geen smartcard in). Dan sluit ik die er maar bij aan voor alleen dat deel en blijf ik gewoon tv kijken via de duo 4k. Lijkt voor mij op zich ietwat omslachtig om het zo te moeten doen, want dat is volgens mij toch weer een extra hdmi aansluiting op de tv en een extra utpkabel naar de next, maar goed, De 4k van de duo is me ook een hoop waard (sowieso om voorbereid te zijn op de toekomst van tv signaal), dus dan maar naast elkaar gebruiken.



Re: interactieve tv ziggo mogelijk op VU duo 4k ? #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 19 June 2019 - 11:59

Het is de prijs die betaald moet worden voor gesloten systemen en vendor lock-in. Ik vrees dat dit naar de toekomst toe nog wel erger gaat worden.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: interactieve tv ziggo mogelijk op VU duo 4k ? #5 Rick Hunter

  • PLi® Core member
  • 9,051 posts

+56
Good

Posted 23 June 2019 - 17:51

Maar deze next, ook veel kleiner, heeft geen harde schijf meer maar is wel volledig geschikt voor interactieve tv (er hoeft ook geen smartcard in). Dan sluit ik die er maar bij aan voor alleen dat deel en blijf ik gewoon tv kijken via de duo 4k. Lijkt voor mij op zich ietwat omslachtig om het zo te moeten doen, want dat is volgens mij toch weer een extra hdmi aansluiting op de tv en een extra utpkabel naar de next, maar goed, De 4k van de duo is me ook een hoop waard (sowieso om voorbereid te zijn op de toekomst van tv signaal), dus dan maar naast elkaar gebruiken.

 

De Ziggo Next ontvanger is prima en makkelijk om uitzendingen mee terug te kijken. De schotel ontvanger gebruik ik zelf voor de overige zaken. Let wel even op de Ziggo Next ontvanger.. De HDMI-CEC is behoorlijk dwangmatig naar de tv toe. Als de Next aan staat, en je naar je schotel wilt, zul je de next uit moeten zetten.

 

Mocht je de mediabox XL nog hebben.. kun je voor ik meen 19,95 activatiekosten, de ontvanger wisselen. (Zeker een aanrader tov de mediabox xl gammelbak). Echter moet je dan wel een alle in 1 Compleet of Max abbo nemen. Ik heb zelf de Next al bijna een jaar thuis staan en gebruik hem regelmatig om uitzendingen terug te kijken. Zeker een aanrader. 

 

Wat je ook in de gaten kunt houden is de Apple TV. Ziggo is bezig om een app hiervoor te maken waarmee je ook tv kunt kijken. Deze app is nog niet beschikbaar in Nederland.. maar ik verwacht deze wel over enkele maanden. (Ze zijn nu in Slowakije ermee aan het testen heb ik begrepen). 


Plinux member We have a.. (ehmm.. morgage) house.

Re: interactieve tv ziggo mogelijk op VU duo 4k ? #6 Rick Hunter

  • PLi® Core member
  • 9,051 posts

+56
Good

Posted 23 June 2019 - 17:54

Het is de prijs die betaald moet worden voor gesloten systemen en vendor lock-in. Ik vrees dat dit naar de toekomst toe nog wel erger gaat worden.

 

Dat denk ik ook. Ze willen hiermee eigenlijk van de kaartjes af.. en naar een verplichte ontvanger of app. 

Ik verwacht ook (helaas) dat op lange termijn het dvd-c signaal er af gaat en alles op IP over gaat. Al zal dit nog wel een jaar of 5 duren. 


Plinux member We have a.. (ehmm.. morgage) house.

Re: interactieve tv ziggo mogelijk op VU duo 4k ? #7 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 23 June 2019 - 19:15

 

Het is de prijs die betaald moet worden voor gesloten systemen en vendor lock-in. Ik vrees dat dit naar de toekomst toe nog wel erger gaat worden.

 

 

Ik verwacht ook (helaas) dat op lange termijn het dvd-c signaal er af gaat en alles op IP over gaat. Al zal dit nog wel een jaar of 5 duren. 

 

Nou bij Ziggo nog zeker niet, die breiden de dvb-c band juist uit naar boven tot 1250Mhz, Hirchsmann en nog wat gerenommeerde merken hebben filters en aansluitmateriaal al aangepast


73's

PE1AQZ


Re: interactieve tv ziggo mogelijk op VU duo 4k ? #8 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 23 June 2019 - 23:14

Bij veelbekeken zenders gaat de logica nog steeds op dat DVB-C stukken goedkoper is dan IP. Zodra Nederland 1 in UHD gaat uitzenden (en ja dat moment lijtk niet nabij), zul je zien dat Ziggo deze via DVB gaat doorgeven.



Re: interactieve tv ziggo mogelijk op VU duo 4k ? #9 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,260 posts

+691
Excellent

Posted 24 June 2019 - 06:53

Alle bandbreedte die nu naar analoge en ook digitale tv gaat, gaat gebruikt worden voor ip verkeer. Reken er maar op dat ook bij Ziggo ooit dvb-c eruit gaat. Het is alleen maar de vraag wanneer. Alternatief TV kijken kan dan nog steeds. Er zijn nu ook al genoeg illegale IPTV streams te abonneren.... de piracy zal hiermee helaas niet verdwijnen.

Edited by littlesat, 24 June 2019 - 06:53.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: interactieve tv ziggo mogelijk op VU duo 4k ? #10 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 30 June 2019 - 11:39

Ze zullen het dan wel met multicasting moeten gaat doen, anders zit je kabelnetwerk héél snel vol. En multicasting is berucht tricky goed te implementeren. De access control ("kaart") is ook lastiger, maar op zich wel te doen.

 

Vervolgens moeten ze nog steeds alle zenders tegelijk uitzenden, dus voor de totale capaciteit op het netwerk maakt het niet eens zoveel uit.

 

DVB is ontworpen op real-time media, IP niet. Ik vermoed dat we nog wel een tijdje van DVB mogen genieten. IPtv is voor niche omgevingen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users