Springen naar inhoud


Foto

Solo-4k Werking AGC


  • Please log in to reply
Er zijn 11 reacties in dit onderwerp

#1 JanKap

  • Senior Member
  • 33 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 22 juni 2019 - 13:58

Ik gebruik een Solo-4k voorzien van een DVB C/T2 ( gekocht in 2017) om via een kabelnetwerk de CDzenders te ontvangen. De ontvanger vindt het complete pakket van 55 zenders, maar de EPG informatie is zeer gebrekkig en slaat soms dagen over.
Hierdoor kunnen we soms niet opnemen wat we willen opnemen. De leverancier heeft enige tijd geleden de SW geupdate en nu werkt de signaal zoeker wel. Het signaal is 100% en ook de AGC is 100%. Dit laatste zou volgens de leverancier lager moeten. Door een extra kabel versterker aan te sluiten van 0-25dB komt de AGC op 99%.(pfff).
Maar heb nog steeds het EPG probleem. Ik begrijp wat AGC zou moeten doen alleen de definitie ervan is mij niet duidelijk. Als het op 100% staat betekent het dan dat de versterking op maximaal staat? Het vreemde is dat mijn sony ontvanger dit versterkte signaal niet pruimt en blokjes geeft.
Kan het zijn dat het EPG signaal net iets buiten de banddoorlaat van het gedistributeerde kanaal ligt van het kabelnetwerk?

Re: Solo-4k Werking AGC #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68528 berichten

+1736
Excellent

Geplaatst op 22 juni 2019 - 14:12

Als je 100% ontvangst hebt, is de kans eerder dat je moet verzwakken in plaats van versterken. Tuners vinden een veel te sterk signaal helemaal niet lekker.

 

Voor wat betreft blokjes, heb je dat op alle zenders, of alleen op bepaalde? In geval van dat laatste kan het best storing zijn, door instraling van 4G of DVB-T. Mijn ouders missen daardoor een complete transponder (bekabeling kan niet vervangen worden).

 

EPG wordt ontvangen op het moment dat het wordt uitgezonden, mits je dan op een kabel zender staat. Het kan dus best gewoon dat je te weinig af stemt op die zenders, en daarom gaten hebt. Dat kun je oplossen met de EPGrefresh plugin, die laat je dan gewoon 's nachts een half uur zo'n kabel zender selecteren om de EPG binnen te halen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Solo-4k Werking AGC #3 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 23 juni 2019 - 09:07

DVB-T/C tuners zijn heel simpel. Ze geven wel "iets" terug bij SRN, AGC en BER maar de informativiteit is zeer beperkt. Meestal zijn er maar vier waardes mogelijk voor SNR (0/33/66/99) en de AGC en BER, tsja, geen idee wat dat moet voorstellen.

 

AGC heb je (TS) inderdaad goed begrepen, maar "iemand" heeft destijds bedacht dat het logischer zou zijn voor de gebruiker als de waarde zou toenemen in plaats van afnemen met de signaalsterkte. En de meeste fabrikanten hebben dat zo overgenomen. Dat geldt voor DVB-S tuners. Zoals gezegd op DVB-C/T tuners zijn de waardes sowieso niet informatief.

 

Ik moet Wanwizard hier een heel klein beetje aanvullen/corrigeren: SNR geeft geen signaalsterkte maar signaalkwaliteit. De AGC zou een indicatie moeten zijn van de signaalsterkte en daarop zou je dan kunnen beslissen een verzwakker toe te passen. Ware het niet dat die waardes bij DVB-C/T tuners niet informatief zijn. Maar kan sowieso geen kwaad om te proberen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solo-4k Werking AGC #4 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 23 juni 2019 - 09:08

Nog even ook voor de TS, EPG wordt als metadata meegestuurd bij de zenders (transponders/complexen). Het is geen apart "signaal" ofzo.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solo-4k Werking AGC #5 JanKap

  • Senior Member
  • 33 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 27 juni 2019 - 11:33

Hallo Eric at all,

Bedankt voor jullie uitleg. 

Als ik het goed begijp is het EPG probleem dus meer gerelateerd aan tijd ipv mogelijk een te zwak signaal of zo.

Het betekent dus ook dat EPG signalen niet met de regelmaat vd klok worden uitgezonden. Is hier een vast patroon voor? Bijvoorbeeld elk uur of zo?

En je moet dus op de zender afgestemd zijn om zeker te zijn dat het volledige EPG wordt binnengehaald?

Ik had ook al eens de VU+ voledig uitgezet in de hoop dat bij inschakelen dan wel het volledige EPG info wordt opgehaald, maar dat werkt dus niet zo heb ik gemerkt.



Re: Solo-4k Werking AGC #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68528 berichten

+1736
Excellent

Geplaatst op 27 juni 2019 - 11:57

In het geval van EIT EPG data wordt EPG data continue in een loop uitgezonden, op een aparte PID (een aparte datastroom) binnen de transponder, met een vrij lage bandbreedte. Het komt dus binnen terwijl je bent afgestemd op een zender.

 

Niet alle providers doen dat op dezelfde manier, sommige sturen het uit over elke transponder, andere alleen op bepaalde transponders, en dan kun je gaten krijgen als je nooit kijkt naar zenders op die transponders. Op de satelliet duurt het een minuut of 10 voordat alles binnen is, bij het afstemmen op een NPO zender. Ik heb geen kabel, dus geen idee hoe dat bij Ziggo zit.

 

Bij andere systemen (bv OpenTV EPG, zoals dat door SKY gebruikt wordt) moet je expliciet afstemmen op een speciale transponder om de data binnen te halen. SKY boxen doen dat dus bij het inschakelen, daarom moet je bij die dingen minuten lang wachten voordat je de box kunt gebruiken, als hij uit heeft gestaan...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Solo-4k Werking AGC #7 JanKap

  • Senior Member
  • 33 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 27 juni 2019 - 16:18

Wanwizard, bedankt voor je uitleg.

 

Wat hier gebeurt is dat de signalen van Canal Digital worden gebruikt om op verschillende transponders in het kabelnet weer aan te bieden.

Als ik het wel heb worden er 3 of 4 transponderfrequenties gebruikt om de 55 kanalen te transporteren over het kabelnetwerk.



Re: Solo-4k Werking AGC #8 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68528 berichten

+1736
Excellent

Geplaatst op 27 juni 2019 - 18:12

Ah, redistributie, ziekenhuis, zorginstelling, hotel of zo? Dat is wel relevante informatie.

 

Dan zou het best wel eens zo kunnen zijn dat de omzetting in de headend niet goed gebeurd, waardoor je geen EPG data hebt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Solo-4k Werking AGC #9 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46951 berichten

+541
Excellent

Geplaatst op 30 juni 2019 - 11:06

Ja, dat verklaart dan een boel... Mee eens.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solo-4k Werking AGC #10 cobus

  • Senior Member
  • 4754 berichten

+69
Good

Geplaatst op 30 juni 2019 - 21:40

En op te lossen met de rytec plugin denk ik.

Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Solo-4k Werking AGC #11 JanKap

  • Senior Member
  • 33 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 6 augustus 2019 - 14:24

Het lokale netwerk is ingericht op een bungalowpark.
Ik heb geen internet aansluiting op de VU+ en kan dus niet via die weg EPG ophalen.
Inmiddels begrepen dat EPG niet altijd direct aanwezig is maar in tijd gezien "binnensukkelt".
Dat is erg fustrerend, zeker als vrouwlief meteen iets wil opnemen.
Na een paar dagen valt alles gelukkig op zijn plek.

Re: Solo-4k Werking AGC #12 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68528 berichten

+1736
Excellent

Geplaatst op 6 augustus 2019 - 14:37

Als de EPG gewoon "met het signaal" mee komt, dan kun je de EPG Refresh plugin gebruiken, die haalt dan als de box in standby staat de boel binnen door langs een aantal zenders te zappen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers