Jump to content


Photo

VU+ Duo 4K - usb schijf lijkt niet wakker te worden / driverprobleem?

Duo4K usb driver wakeup

  • Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 Skully☺

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 19 July 2019 - 15:57

Foutomschrijving:

- recent overgestapt van Vu+ Duo 2 naar de Duo 4K; beide met twee twin S2 tuners

- interne schijf uit de Duo 2 gehaald en in als interne schijf in de Duo 4K gezet

- usb kabel vd ICY Box usb3 HDD behuizing uit de Duo 2 gehaald en in de Duo 4K geplugd (de ICY Box heeft een externe voeding; de ICY Box zet na een 2 minuten inactiviteit de ingebouwde HDD uit, dwz, de HDD draait niet meer)

- na het booten van de Duo 4K worden zowel de interne als de USB schijf goed herkend; er kunnen opnames afgespeeld worden en er kan naar beide schijven opgenomen worden

- wanneer de usb schijf gestopt is met draaien wordt deze niet meer herkend door de Duo 4K; via Menu → Informatie → Uw ontvanger wordt dan alleen nog de interne HDD getoond, terwijl direct na het booten beide schijven getoond worden

- soms wordt de USB schijf nog wel herkend, maar wordt een lege schijf getoond bij het openen ervan via Windows Verkenner, maar ook via De Duo 4K; wanneer de USB schijf dan opnieuw benaderd wordt, is die verdwenen uit de lijst met schijven; het gekke is dat de USB schijf voelbaar draait (ook na de 2 minuten die de behuizing hanteert om de hdd uit te zetten, maar het lampje van de HDD behuizing brandt niet)

- andere keren wordt de USB schijf wel herkend terwijl die al in slaap is en kunnen bestanden wel afgespeeld worden nadat de HDD na zo'n 15 seconden weer op toeren is gekomen

- de interne HDD wordt wel wakker nadat die gestopt is met draaien; opnames kunnen gewoon bekeken worden

- de enige manier om met mijn Duo 4K een HDD in de ICY box te laten herkennen is de Duo 4K opnieuw op te starten of de ICY Box uit en dan weer aan te doen

- via Windows 10 Pro 64bit krijg ik in Windows Verkenner op \\VUDUO4k na het in slaap vallen vd USB schijf alleen nog de interne HDD en de root te zien; voor het in slaap vallen kon ik ook bestanden op de USB schijf afspelen

- bij de Duo 2 trad dit probleem nooit op (maar wel talloze freezes en GSOD's tijdens het zappen gedurende een opname/epg-refresh met twee twin-tuners geïnstalleerd - mogelijk zijn de bad blocks in de flash de oorzaak)

 

Aanvullend:

- Duo 2 en Duo 4K draaien op OpenPLI 7.1 van 15 juli 2019

- beide schijven waren met de Duo 2 geformatteerd (dus niet met een PC)

- met Linux ben ik niet thuis, maar ik kan via Open Web IF commando's invoeren

 

Mijn vragen:

- welke logbestanden kan ik posten en in welke directory/directories kan ik die vinden?

- zijn er dingen die ik moet doen voordat ik de logbestanden post (bv in debug mode opstarten)?

 

NB: door mijn werk ben ik regelmatig dagenlang niet in staat om naar dit forum te gaan; sorry alvast wanneer ik traag reageer; dit weekeind heb ik wat meer tijd, komende week niet



Re: VU+ Duo 4K - usb schijf lijkt niet wakker te worden / driverprobleem? #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 19 July 2019 - 16:16

Fenomeen nog nooit meegemaakt, ik heb hier ook een externe HDD in een USB enclosure, aan een Duo 4K. Kan me er ook even niks bij voorstellen.

 

En zonder wat linux kennis wordt het ook lastig debuggen vrees ik, je zult toch onder de motorkap moeten kijken om uit te zoeken wat er gebeurd. Maakt het nog uit welke USB poort je op de Duo gebruikt? USB3 lijkt niet altijd even stabiel te zijn, wellicht werkt een USB2 poort beter.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ Duo 4K - usb schijf lijkt niet wakker te worden / driverprobleem? #3 Skully☺

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 27 July 2019 - 15:29

Fenomeen nog nooit meegemaakt, ik heb hier ook een externe HDD in een USB enclosure, aan een Duo 4K. Kan me er ook even niks bij voorstellen.

 

En zonder wat linux kennis wordt het ook lastig debuggen vrees ik, je zult toch onder de motorkap moeten kijken om uit te zoeken wat er gebeurd. Maakt het nog uit welke USB poort je op de Duo gebruikt? USB3 lijkt niet altijd even stabiel te zijn, wellicht werkt een USB2 poort beter.

 

Dank voor het meedenken WanWizard :thumbs-up:

Inmiddels is het probleem opgelost door vorig weekeind de USB 3 kabels te vervangen door USB 2 kabels en een schone flash te doen.

De afgelopen week dat ik niet thuis was zijn alle opnames gelukt. Ook worden de beide USB schijven elke keer wakker nadat ze zijn gestopt met draaien.

 

Om je vraag te beantwoorden: het maakte niet uit welk van de beide USB poorten gebruikt werd met de USB 3 kabels.

 

Aanvullend:

- behalve het probleem met de USB3 drives ging het decoderen met de Canal Digitaal kaart ook niet goed

- tijdens het installeren van OpenPLI 7.1 was ik net te laat om Nee te antwoorden op de vraag of de herkende oude instellingen hersteld moesten

- heb daarom een schone flash gedaan via een USB stick; vervolgens handmatig alle instellingen ingevoerd; een backup van de instellingen gemaakt en via de Windows pc in het netwerk etc\enigma2\timers.xml van de Duo 2 gekopieerd naar de backup van de instellingen van de Duo 4K; deze backup hersteld waarop de timers van de Duo 2 in de lijst van de Duo 4K stonden

- opmerking: heb in het verleden (OpenPLI 6 en eerder) met de Duo 2 via Windows geprobeerd een backup van timers.xml direct naar etc\enigma te kopiëren; na een herstart werden de timers niet herkend; vandaar bovenstaande methode

- bij Hoofdmenu → Applicaties heb ik vervolgens Backupsuite, EPG refresh en VLC video player toegevoegd

- heb voor de double-check opnieuw de USB 3 kabels aangesloten, waarop de beide schijven weer niet of met onvolledige directorystructuur herkend worden wanneer ze gestopt zijn met draaien

- aan mijn Windows PC zijn er geen problemen met de USB 3 behuizingen en een NTFS schijf erin

- conclusie: terug naar USB 2 kabels voor de Duo 4K

 

In Linux ben ik niet zo thuis.

Heb in de jaren 80 en 90 in een aantal Basic varianten, assembler taal, DOS batch, Excel, dBase, SPSS-PC+ en nog wat meer op amateur niveau geprogrammeerd/scripts geschreven.

Heb -denk ik- wat basiskennis van hoe pc's en operating systems werken.

 

Als je een link hebt met uitleg welk(e) logbestand(en) waarvoor dienen en in welke directory ze staan, kan ik ze alsnog posten met zowel de USB 2 als de USB 3 kabels aangesloten.

Kan de Duo 4K in de debug mode herstarten als het nodig is, maar heb dit nog niet geprobeerd om de logbestanden via Hoofdmenu → Informatie → Uw ontvanger → Foutzoeken te bekijken.



Re: VU+ Duo 4K - usb schijf lijkt niet wakker te worden / driverprobleem? #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 27 July 2019 - 15:39

Zoals ik al zei, USB3 is niet altijd even stabiel. ;) Al vraag me niet waarom, je bent de eerste niet met deze klacht.

 

En wat niet is kan nog komen, we zijn zo te zien van dezelfde generatie, en ik ben ook pas laat overgeschakeld naar Linux...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ Duo 4K - usb schijf lijkt niet wakker te worden / driverprobleem? #5 Skully☺

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 27 July 2019 - 15:52

Zoals ik al zei, USB3 is niet altijd even stabiel. ;) Al vraag me niet waarom, je bent de eerste niet met deze klacht.

 

En wat niet is kan nog komen, we zijn zo te zien van dezelfde generatie, en ik ben ook pas laat overgeschakeld naar Linux...

 

Thnx. Ik beschouw de topic dan als closed.

Is het overigens mogelijk om solved of workaround aan de topic toe te voegen?



Re: VU+ Duo 4K - usb schijf lijkt niet wakker te worden / driverprobleem? #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 27 July 2019 - 16:32

Nee, dat is een feature dat dit board niet heeft. Wellicht de volgende versie wel, er moet nog een upgrade gebeuren.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ Duo 4K - usb schijf lijkt niet wakker te worden / driverprobleem? #7 Skully☺

  • Member
  • 5 posts

0
Neutral

Posted 28 August 2019 - 13:05

Blij dat de topic niet gesloten kon worden: met twee andere USB 3 HDD behuizingen zijn de problemen opgelost.

Aanvullende informatie:

- OpenPLI v7.1 (elke week update op maandag);

- de fouten genoemd in de 1e post ontstonden met de Icy Box IB-351 StU3S-B behuizing met de Prolific PL2773 USB 3.0 to SATA bridge controller; na 2 minuten schakelde de schijf zich uit, ondanks 30 minuten geselecteerd in de instellingen; het uitschakelen na 2 minuten gebeurde ook bij mijn vorige box, de VU+ Duo 2, ondanks een veel langere tijd die in de instellingen was gekozen;

- met de Orico 3518S3 behuizing met de JMicron JMS583 USB 3.1 gen2 chip bleven de problemen bestaan; ook nu weer automatisch uitschakelen na 2 of 5 minuten (ik ben het kwijt);

- met de Ewent EW7056 behuizing met de JMicron JMS578 USB 3.1 gen1 chip zijn de problemen opgelost; met deze chipset lijkt de uitschakeltijd die in OpenPLI is gekozen wel geaccepteerd te worden (1,5 week getest).

Met vriendelijke groet,

 

Skully




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users