Jump to content


Photo

VU+ Ultimo4K reageert soms traag


  • Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 adjedream

  • Senior Member
  • 254 posts

0
Neutral

Posted 23 August 2019 - 16:09

Sinds enige tijd al weer ben ik in het bezit van een VU+Ultimo4K.

Beeld technisch en dergelijk heel tevreden, echter een klein dingetje begint me nu te storen.

 

Wanneer ik naar opnames wil kijken en de daarvoor benodigde knop in druk, dan duurt het wel even voordat ik in bijvoorbeeld de map kom waar de opnames zijn opgeslagen.

Soms staat het rondje zelfs 10 tot 20 seconden te draaien links boven in beeld voordat de gewenste map opent en in beeld komt, en er staat eigenlijk niet bijzonder veel in deze map.

In de Ultimo4K zit een 1Tb HDD en hij doet dit reeds vanaf de eerste dag dat ik hem heb, momenteel heb ik ongeveer 1/4 misschien 1/3 aan ruimte verbruikt op de schijf.

 

Is hier iets aan te doen of is er een oorzaak aan te wijzen?

 


DM7020 - DM7025 - VU+Duo - VU+Ultimo - VU+Duo2 - VU+Ultimo4K: Samsung LED UE40B8000 - Samsung LED UE46C6500 - Samsung UE55F9000 - Samsung UE55MU8000 - Samsung HW-K950 - Samsung QLED 9 65 inch en nu ook een LG OLED65CX6LA....OLED....nog mooier beeld !


Re: VU+ Ultimo4K reageert soms traag #2 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 23 August 2019 - 16:34

Hoezo in de map waar de opnames staan? Dat is toch de map /hdd/movie?
Hier moet ik, als de harddisk sliep, hooguit 2 sec wachten en zie de betreffende map.

Vaak wijst de gebruiker standaard de software als schuldige aan terwijl (vaak) de fout bij de gebruiker ligt.
Overigens heb ik het hier ook over een Ultimo 4K met een 1Tb harde schijf.
Misschien dat er een verschil zit in het gebruikte type harddisk. Ik gebruik al jaren een gewone 1Tb 3.5” harddisk die ik ook in de ET10000 gebruikte.

Edit: Als de harddisk wakker is, dan duurt het nog geen seconde voordat ik de lijst zie.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: VU+ Ultimo4K reageert soms traag #3 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 23 August 2019 - 16:38

Een suggestie. Misschien is de harddisk niet helemaal lekker aangesloten. Check dus de connectoren.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: VU+ Ultimo4K reageert soms traag #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 23 August 2019 - 16:42

Hoeveel opnames staan er in die lijst? Bij het openen van de lijst wordt de meta data van alle opnames ingelezen, en dat kan bij veel opnames en/of een traag medium best wel even duren.

 

Ik heb op mijn NAS (en die is sneller dan mijn lokale disk) een directory waarin 360 opnames staan, en daar duurt het openen ook wel een seconde of 10...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ Ultimo4K reageert soms traag #5 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,629 posts

+459
Excellent

Posted 23 August 2019 - 20:55

Ik ervaar dit ook alleen op de NAS als ik mijn muzieklijst opvraag, daar staat een paar TB aan (muziek)data


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: VU+ Ultimo4K reageert soms traag #6 adjedream

  • Senior Member
  • 254 posts

0
Neutral

Posted 23 August 2019 - 21:30

Hoezo in de map waar de opnames staan? Dat is toch de map /hdd/movie?
Hier moet ik, als de harddisk sliep, hooguit 2 sec wachten en zie de betreffende map.

Vaak wijst de gebruiker standaard de software als schuldige aan terwijl (vaak) de fout bij de gebruiker ligt.
Overigens heb ik het hier ook over een Ultimo 4K met een 1Tb harde schijf.
Misschien dat er een verschil zit in het gebruikte type harddisk. Ik gebruik al jaren een gewone 1Tb 3.5” harddisk die ik ook in de ET10000 gebruikte.

Edit: Als de harddisk wakker is, dan duurt het nog geen seconde voordat ik de lijst zie.


De map die je noemt bedoel ik. Ik zal de HDD converters eens gaan checken. Heb deze machine zo besteld en binnen gekregen en doet dit vanaf de eerste dag

Edited by adjedream, 23 August 2019 - 21:32.

DM7020 - DM7025 - VU+Duo - VU+Ultimo - VU+Duo2 - VU+Ultimo4K: Samsung LED UE40B8000 - Samsung LED UE46C6500 - Samsung UE55F9000 - Samsung UE55MU8000 - Samsung HW-K950 - Samsung QLED 9 65 inch en nu ook een LG OLED65CX6LA....OLED....nog mooier beeld !


Re: VU+ Ultimo4K reageert soms traag #7 adjedream

  • Senior Member
  • 254 posts

0
Neutral

Posted 23 August 2019 - 21:36

Hoeveel opnames staan er in die lijst? Bij het openen van de lijst wordt de meta data van alle opnames ingelezen, en dat kan bij veel opnames en/of een traag medium best wel even duren.

Ik heb op mijn NAS (en die is sneller dan mijn lokale disk) een directory waarin 360 opnames staan, en daar duurt het openen ook wel een seconde of 10...


Er staan 29 opnames in de lijst en ik heb 85 % ruimte er op. Ik zie net dat het een 2 Tb schijf is.

DM7020 - DM7025 - VU+Duo - VU+Ultimo - VU+Duo2 - VU+Ultimo4K: Samsung LED UE40B8000 - Samsung LED UE46C6500 - Samsung UE55F9000 - Samsung UE55MU8000 - Samsung HW-K950 - Samsung QLED 9 65 inch en nu ook een LG OLED65CX6LA....OLED....nog mooier beeld !


Re: VU+ Ultimo4K reageert soms traag #8 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 23 August 2019 - 22:48

Ik kan, hoewel er wel vaker meer dan 30 (bewaarde) opnames op staan het door jou geconstateerde gedrag niet bevestigen.
Misschien een keer een log opmaken om te objectiveren waardoor de traagheid ontstaat.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: VU+ Ultimo4K reageert soms traag #9 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 24 August 2019 - 08:12

Hier ook nooit meer dan een seconde nodig om de HDD (2,5”) te benaderen. Misschien de schijf zijn integriteit checken, zeker als aan en uit niet met de GUI is gebeurd, want dan is de kans op beschadiging van het filesysteem reeël.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: VU+ Ultimo4K reageert soms traag #10 adjedream

  • Senior Member
  • 254 posts

0
Neutral

Posted 24 August 2019 - 13:49

Even een update, en ik snap er echt helemaal niets van, maar sinds gisteravond lijkt de Ultimo4K nu wel soepel en vlot te reageren.

Het enige dat ik deze week ook had opgelost door een tip alhier in het forum, was het zappen dat traag ging en zelfs aangaf "afstemmen mislukt" en 9 van de 10 keer daarna wel beeld.

Ook dat deed deze machine vanaf dag 1, en na een een update een paar weken geleden werd een paar seconden zo een 10 seconden voor er weer beeld kwam.

 

Ik heb zoals aangegeven in de tip toen de LCD4Linux oplossing uitgevoert en dat verhielp het probleem met het zappen.

Zou dit dan ook mijn probleem zoals ik heb beschreven in dit Topic hebben verholpen?.......het lijkt er wel op.

Zo ondervond ik ook als ik eenmaal een opname aan het bekijken was dat terug en vooruit "spoelen" ook traag ging, soms wel seconden lang wachten, dat gaat nu ook weer zoals ik gewent was bij de ander VU+ boxen.


Edited by adjedream, 24 August 2019 - 13:50.

DM7020 - DM7025 - VU+Duo - VU+Ultimo - VU+Duo2 - VU+Ultimo4K: Samsung LED UE40B8000 - Samsung LED UE46C6500 - Samsung UE55F9000 - Samsung UE55MU8000 - Samsung HW-K950 - Samsung QLED 9 65 inch en nu ook een LG OLED65CX6LA....OLED....nog mooier beeld !


Re: VU+ Ultimo4K reageert soms traag #11 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 24 August 2019 - 14:01

Ik betwijfel het ten zeerste want het aan Lcd4linux gerelateerde schakelprobleem heb ik nooit gezien op mijn Ultimo4k maar wél op mijn Uno 4Kse. Maar als jij vindt dat het beter werkt a.g.v. het déactiveren van de plugin dan is het toch goed? ;)

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: VU+ Ultimo4K reageert soms traag #12 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 24 August 2019 - 14:12

Net als mijn voorganger zie ik zo geen relatie tussen deze plugin en je HDD toegankelijkheid, toch ook maar even checken, je hebt de Ultimo 4K toch niet rechtstreeks aan het internet gehangen?

M.b.t. het spoelen, dit doe je toch met de "skip" toetsen op de AB, de originele spoel toetsen werken bijna nooit lekker met Gstreamer, zie ook https://wiki.openpli...weaks#Skip_time


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: VU+ Ultimo4K reageert soms traag #13 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,246 posts

+691
Excellent

Posted 24 August 2019 - 14:19

Welke skin gebruik je? Er zijn namalijk skins met toeters en bellen en slechte python code met lussen e.d. toegevoegd die eea wel eens wilt vertragen


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: VU+ Ultimo4K reageert soms traag #14 adjedream

  • Senior Member
  • 254 posts

0
Neutral

Posted 24 August 2019 - 15:10

Welke skin gebruik je? Er zijn namalijk skins met toeters en bellen en slechte python code met lussen e.d. toegevoegd die eea wel eens wilt vertragen

De skin is de HD skin van Pli


DM7020 - DM7025 - VU+Duo - VU+Ultimo - VU+Duo2 - VU+Ultimo4K: Samsung LED UE40B8000 - Samsung LED UE46C6500 - Samsung UE55F9000 - Samsung UE55MU8000 - Samsung HW-K950 - Samsung QLED 9 65 inch en nu ook een LG OLED65CX6LA....OLED....nog mooier beeld !


Re: VU+ Ultimo4K reageert soms traag #15 adjedream

  • Senior Member
  • 254 posts

0
Neutral

Posted 24 August 2019 - 15:12

Ik betwijfel het ten zeerste want het aan Lcd4linux gerelateerde schakelprobleem heb ik nooit gezien op mijn Ultimo4k maar wél op mijn Uno 4Kse. Maar als jij vindt dat het beter werkt a.g.v. het déactiveren van de plugin dan is het toch goed? ;)

Ik heb ook geen idee verder, het is echter wel zo dat na de oplossing van het zappen dit ook ineens weer normaal werkte.

Omdat jullie altijd graag weten hoe en wat dacht ik toch even de moeite te moeten nemen dit te melden.


DM7020 - DM7025 - VU+Duo - VU+Ultimo - VU+Duo2 - VU+Ultimo4K: Samsung LED UE40B8000 - Samsung LED UE46C6500 - Samsung UE55F9000 - Samsung UE55MU8000 - Samsung HW-K950 - Samsung QLED 9 65 inch en nu ook een LG OLED65CX6LA....OLED....nog mooier beeld !


Re: VU+ Ultimo4K reageert soms traag #16 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 24 August 2019 - 15:16

O maar dat was ook prima hoor. Wij horen graag als een issue opgelost is dus gewoon blijven rapporteren.
Sowieso bedankt voor de terugmelding.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users