Jump to content


Photo

HDMI kleurdiepte colorimetrie

HDMI

  • Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 mdizy

  • Senior Member
  • 31 posts

0
Neutral

Posted 21 October 2019 - 22:25

Ik heb in Mijn  Gigablue UE 4K Met Openpli 7.1 in de A/V instellingen de hdmi kleurdiepte en colorimetrie beide op auto staan. Heeft deze auto instelling nu een een bepaalde vaste voorinstelling of wordt hier de instelling aangepast aan de andere hdmi apparaten zoals mijn av Receiver en tv? Ik heb soms wel eens dat het beeld op mijn tv met intervallen van 1 sec. Aan en uit gaat zo eens in de 2-3 weken en vermoed dat dit iets met de hdmi verbinding te maken heeft. 
 

apparaten:

PhIlips 65PUS8503

onkyo TX-L20D

gjgablue UE 4K



Re: HDMI kleurdiepte colorimetrie #2 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 22 October 2019 - 09:37

Ik heb in Mijn  Gigablue UE 4K Met Openpli 7.1 in de A/V instellingen de hdmi kleurdiepte en colorimetrie beide op auto staan. Heeft deze auto instelling nu een een bepaalde vaste voorinstelling of wordt hier de instelling aangepast aan de andere hdmi apparaten zoals mijn av Receiver en tv? Ik heb soms wel eens dat het beeld op mijn tv met intervallen van 1 sec. Aan en uit gaat zo eens in de 2-3 weken en vermoed dat dit iets met de hdmi verbinding te maken heeft. 
 

apparaten:

PhIlips 65PUS8503

onkyo TX-L20D

gjgablue UE 4K

Ik ken(de) dat probleem, ik heb het hier in mijn Mutant HD60 zo staan:

Attached File  auto kleurdiepte.jpg   98.37KB   7 downloads

 

En deze zit direct aangesloten op HDMI 1 van de tv, Philips heeft nl 2 HDMI aansluitingen gereserveerd alleen voor UHD.

En in je tv (heb zelf de 49PUS7101) moet je bij Menu/ Alle instellingen/ Algemene instellingen/ HDMI Ultra hd/ HDMI 1,2/ UHD 4:4 4/4:2:2 aanvinken . 

Ik had er een keer een 4k HDMI switch tussen zitten en toen hikte het beeld ook, dus zet je 4k ontvanger eerst eens direct op HDMI 1 of 2 en daarna testen met je Onkyo av systeem, als deze niet geschikt is voor 4k gaat ie hikken om de zoveel tijd. :o


73's

PE1AQZ


Re: HDMI kleurdiepte colorimetrie #3 mdizy

  • Senior Member
  • 31 posts

0
Neutral

Posted 24 October 2019 - 22:00

Bedankt voor de tip. Ik hoop allen toch dat iemand de Auto instelling kan uitleggen.



Re: HDMI kleurdiepte colorimetrie #4 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 25 October 2019 - 08:20

Bedankt voor de tip. Ik hoop allen toch dat iemand de Auto instelling kan uitleggen.

Laat nog ff weten of het nu ook werkt. Die kleurdiepte dat zal ik nog ff voor je opzoeken.


73's

PE1AQZ


Re: HDMI kleurdiepte colorimetrie #5 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 25 October 2019 - 12:01

Heb nog even getest, de optie ''HDMI colormetrie'' heeft (in mijn Mutant HD60) 4 instellingen 

Auto

BT 2020 NCL
BT 2020 CL
BT 709

 

In dit https://www.homecine...-is-wide-color/  artikel word dit uitgelegd wat de verschillende formaten inhouden,

Op Auto zal je tv kiezen voor de beste instelling, welke dat is hangt af van je tv.

 

Mijn tv  (49PUS7101) kan Rec 2020 aan. :)

 

Rec. 2020 (ITU-R Recommendation BT.2020) defines several aspects of UHDTV as supported resolutions, frame rates, color space, color depth, etc. The Rec. 2020 color space covers 75.8% of CIE 1931. In comparison, the DCI-P3 covers 53.6% and the Rec. 709 covers 35.9% of CIE 1931. 

 

Bij mijn tv heeft hij dan bij UHD met Rec 2020 68% kleurruimte.

 

Heb net nog wat getest met de Auto stand, als ik hem op auto zet heb ik een prima beeld met goede kleuren op alle niet UHD zenders en UHD zenders, maar op Rec 2020 NCL en CL  word het beeld flats en kleurloos, op Rec 709 heb ik dan wel een mooi beeldbij HD en SD.

Bij een goede UHD uitzending is het beeld op rec 2020 goed maar weer iets minder bij rec 709.

Om op je vraag terug te komen op de stand Auto kiest je tv de juiste kleurdiepte dus rec 2020 bij UHD en rec 709 bij hd en sd uitzendingen.


Edited by Sagitarius, 25 October 2019 - 12:02.

73's

PE1AQZ


Re: HDMI kleurdiepte colorimetrie #6 mdizy

  • Senior Member
  • 31 posts

0
Neutral

Posted 27 October 2019 - 21:47

Bedankt voor alle info. Probleem is dat de fout bij mij niet vaak optreedt gemiddeld eens in de 3 weken tot een maand.

om nu weken lang mijn sound systeem niet te gebruiken vind ik minder. Als het probleem optreedt en ik trek de hdmi stekker eruit d en daarna terug blijft het beeld aan uit gaan. Schakel ik over op de smarttv van de tv dan is het aan uit verschijnsel weg. Dus ik denk wel dat het een hdmi handshake probleem is. Als ik de tv dan opnieuw opstart in Android menu is het probleem daarna weer weg en blijft weken weg.overigens heeft de combinatie zeker 7-8 maanden na aankoop van de tv dit probleem niet vertoont en heb vermoeden dat het na een update van de onkyo of tv voor het eerst is opgetreden. Ik heb de kleurdiepte nu eens vast op 10 bit gezet en de colorimetrie op auto. Eens kijken wat er nu gebeuren de komende weken. Blijft moeilijk om dat het probleem relatief zelden optreedt.



Re: HDMI kleurdiepte colorimetrie #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,312 posts

+1,719
Excellent

Posted 27 October 2019 - 22:00

Zou goed kunnen, ik kan je horror stories vertellen over Onkyo en software updates... :(


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.




Also tagged with one or more of these keywords: HDMI

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users