Springen naar inhoud


Foto

Hoe makkelijkst op installatie met veel stored postions terug gotoX/USALS gaan?


  • Please log in to reply
Er zijn 13 reacties in dit onderwerp

#1 jeandubois

  • Senior Member
  • 293 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 7 november 2019 - 15:16

Mijn huidige installatie (schotel met rotor) bevat een waslijst aan stored positions, ik zou echter terug willen gotoX/Usals gaan. De helling van de schotel is volgens mij goed ingesteld, gezien

de hoge ontvangstwaarden op heel wat ver uiteenlopende posities (meer dan 90% of 95%) maar het nulpunt is niet correct. Hoe ga ik best te werk om dat nulpunt weer goed te krijgen?

Kan ik de software zelf op basis van een aantal stored positions een gecorrigeerd nulpunt laten berekenen zodat gotoX weer goed werkt?

 

dank bij voorbaat

Jean

 



Re: Hoe makkelijkst op installatie met veel stored postions terug gotoX/USALS gaan? #2 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4735 berichten

+78
Good

Geplaatst op 7 november 2019 - 16:33

Mijn huidige installatie (schotel met rotor) bevat een waslijst aan stored positions, ik zou echter terug willen gotoX/Usals gaan. De helling van de schotel is volgens mij goed ingesteld, gezien

de hoge ontvangstwaarden op heel wat ver uiteenlopende posities (meer dan 90% of 95%) maar het nulpunt is niet correct. Hoe ga ik best te werk om dat nulpunt weer goed te krijgen?

Kan ik de software zelf op basis van een aantal stored positions een gecorrigeerd nulpunt laten berekenen zodat gotoX weer goed werkt?

 

dank bij voorbaat

Jean

Wat heb je als satelliet voor de "0" (mechanische !!!) positie genomen ? Dan is 5 graden oost de meest gebruikelijke satelliet dat zit het dichtst bij hoogste punt aan de clarkebelt voor jouw locatie in Nederland.

Als je usals gebruikt heb je geen opgeslagen posities nodig, ik denk dat je nu nog diseqc 1.2 gebruikt, bij usals heb je dat niet nodig dan zoekt je rotor mits die usals ondersteund vanzelf de goede positie op. Er is wel een voorwaarde je moet wel jouw schotel opstel coördinaten  invoeren. :)


Veranderd door Sagitarius, 7 november 2019 - 16:36

73's

PE1AQZ


Re: Hoe makkelijkst op installatie met veel stored postions terug gotoX/USALS gaan? #3 jeandubois

  • Senior Member
  • 293 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 7 november 2019 - 17:02

 

Mijn huidige installatie (schotel met rotor) bevat een waslijst aan stored positions, ik zou echter terug willen gotoX/Usals gaan. De helling van de schotel is volgens mij goed ingesteld, gezien

de hoge ontvangstwaarden op heel wat ver uiteenlopende posities (meer dan 90% of 95%) maar het nulpunt is niet correct. Hoe ga ik best te werk om dat nulpunt weer goed te krijgen?

Kan ik de software zelf op basis van een aantal stored positions een gecorrigeerd nulpunt laten berekenen zodat gotoX weer goed werkt?

 

dank bij voorbaat

Jean

Wat heb je als satelliet voor de "0" (mechanische !!!) positie genomen ? Dan is 5 graden oost de meest gebruikelijke satelliet dat zit het dichtst bij hoogste punt aan de clarkebelt voor jouw locatie in Nederland.

Als je usals gebruikt heb je geen opgeslagen posities nodig, ik denk dat je nu nog diseqc 1.2 gebruikt, bij usals heb je dat niet nodig dan zoekt je rotor mits die usals ondersteund vanzelf de goede positie op. Er is wel een voorwaarde je moet wel jouw schotel opstel coördinaten  invoeren. :)

 

Ik heb de satelliet op 4.8 graden Oost indertijd genomen als startpunt, toen liep in eerste instantie alles prima met louter USALS/gotoX (mijn coordinaten zitten correct in de instellingen). Maar in de tijd is de zaak enigszins uit kalibratie geraakt (veroudering, stormweer...) en heb ik dan voor meer en meer satellieten

USALS uitgeschakeld en door met positioner setup op zoek te gaan naar een beter signaal per satelliet de posities opgeslagen. Ik zou nu het nulpunt echter softwarematig willen herinstellen, kan dat door de schotel op 4.8e te richten en dan recalculate of recalibrate of zo iets te doen? Of is er een plugin die op basis van meerdere opgeslagen posities het nulpunt kan herkalibreren?

 

mvg.

Jean



Re: Hoe makkelijkst op installatie met veel stored postions terug gotoX/USALS gaan? #4 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4735 berichten

+78
Good

Geplaatst op 7 november 2019 - 18:33

Ik denk dat je niet helemaal snapt hoe een schotel afstelling werkt, het is geen fm antenne die je even op maximaal signaal afstelt, je hebt met de geostationaire positie van de satellieten te maken en die liggen niet op één horizontale lijn maar staan aan een geostationaire baan de zgn. clarke belt https://nl.wikipedia...tationaire_baan

Ik zou dat corrigeren niet software matig doen als je rotor/schotel mechanisch niet goed afgesteld is krijg je hem nooit goed, hooguit voor wat satellieten in het midden van je range, maar voor de uiterste satellieten kun je het wel vergeten.

Mijn advies regel eerst alle mechanisch goed af, daarvoor zal je helaas zal je het dak voor op moeten klimmen, en met dit weer geen pretje :rolleyes:


Veranderd door Sagitarius, 7 november 2019 - 18:37

73's

PE1AQZ


Re: Hoe makkelijkst op installatie met veel stored postions terug gotoX/USALS gaan? #5 jeandubois

  • Senior Member
  • 293 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 7 november 2019 - 20:50

>Ik denk dat je niet helemaal snapt hoe een schotel afstelling werkt,

>het is geen fm antenne die je even op maximaal signaal afstelt,

De gedachten zijn natuurlijk vrij maar dat denk ik heus niet hoor

 

>je hebt met de geostationaire positie van de satellieten te maken en die liggen niet op één horizontale lijn

>maar staan aan een geostationaire baan de zgn. clarke belt https://nl.wikipedia...tationaire_baan

Ook dat weet ik

 

>Ik zou dat corrigeren niet software matig doen als je rotor/schotel mechanisch niet goed afgesteld is krijg je hem nooit goed, hooguit voor wat satellieten in het midden van je range

>, maar voor de uiterste satellieten kun je het wel vergeten.

>Mijn advies regel eerst alle mechanisch goed af, daarvoor zal je helaas zal je het dak voor op moeten klimmen, en met dit weer geen pretje :rolleyes:


Momenteel haal ik op 53E 84%, op 28.2E 87%, op 23.5E 98%, op 19.2E 99%, op 4.8E 82%, op 0.8W 84% op 30W 97%, dus staat ie mechanisch zeker niet zo slecht afgesteld, het enige wat mis is, is die nulpuntinstelling, precies daarom

verkies ik een softwarematige herinstelling, alleen vind ik op de OpenPli-wiki niet wat "calibrate", "calculate" en "allocate" in de "positioner setup" precies doen en ik ga niet zomaar wat indrukken. Dus concreet:

weet iemand hier hoe je het nulpunt softwarematig terug correct instelt?

 

dank bij voorbaat en mvg.

 

Jean


Veranderd door Frenske, 7 november 2019 - 20:53
Ik heb de reactie maar even uit de quote verwijderd. ;)


Re: Hoe makkelijkst op installatie met veel stored postions terug gotoX/USALS gaan? #6 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4735 berichten

+78
Good

Geplaatst op 7 november 2019 - 21:31

Jean, hoge signaal waardes zegt helemaal niets je moet ook nog kwaliteit hebben, afgezien daarvan sw matig kun je het 0 punt niet kalibreren zeker als je schotel verdraaid is zoals je vermoede. Bij usals kun je ook geen 0 punt instellen, ja kunt hem er handmatig naar toe draaien maar niet opslaan, of je moet weer via diseqc 1.2 gaan werken maar dan moet je weer alle satellieten ''vast'' gaan zetten en opslaan..


73's

PE1AQZ


Re: Hoe makkelijkst op installatie met veel stored postions terug gotoX/USALS gaan? #7 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4735 berichten

+78
Good

Geplaatst op 7 november 2019 - 22:59

Beste Jean, lees dit http://huweschap.com/article/usals nog eens door daar staat precies beschreven hoe Usals werkt.

Een klein uittreksel hieronder en een beet op zijn googel translate/ België achtig opgeschreven  :rolleyes: maar het verhaal op zich is wel duidelijk.

 

Hoe werkt USALS

De interne programmatuur van de satellietontvanger of externe positionering berekent de positie van alle satellieten waarneembaar uit de gelijkenis van de positie van dezelfde uitgedrukt in lengte- en breedtegraad. Dit maakt een eenvoudige en precieze wijzen van alle satellieten, zelfs door gebruikers zonder specifieke technische vaardigheden.

Vergeleken met DiSEqC 1.2, is het bij USALS niet nodig om handmatig lokalisatie en opslag van de relatieve posities van satellieten waargenomen, maar volstaat het identificeren en collimeren één satelliet in een positie nabij het zuiden van de locatie van de antenne


Veranderd door Sagitarius, 7 november 2019 - 23:02

73's

PE1AQZ


Re: Hoe makkelijkst op installatie met veel stored postions terug gotoX/USALS gaan? #8 jeandubois

  • Senior Member
  • 293 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 8 november 2019 - 08:38

>Jean, hoge signaal waardes zegt helemaal niets je moet ook nog kwaliteit hebben,

Dat een hoge signaalwaarde niet alles zegt akkoord maar dat ze helemaal niets zouden zeggen is toch een te sterke uitspraak: voor dergelijke hoge waardes heb ik hier altijd een zeer goede kwaliteit

 

 

>afgezien daarvan sw matig kun je het 0 punt niet kalibreren

Daar ben ik nog steeds niet van overtuigd, Volgens mij moet het kunnen met  1 van de functies "calibrate", "calculate" of "allocate" die aanwezig zijn in de "postioner set up menu".

Ik ben dan ook op zoek naar een goede uitleg van die functies maar heb die tot op heden nergens kunnen terugvinden. Ik ga daarom een aparte thread in het forum aanmaken met die vraag.

 

>Bij usals kun je ook geen 0 punt instellen, ja kunt hem er handmatig naar toe draaien maar niet opslaan,

Het maakt toch niet uit of je de schotel manueel op 0 zet of via de positoner setup menu en vervolgens USALS gaat gebruiken. Het enige wat ik nodig heb is een functie in de software waarmee ik het systeem duidelijk kan maken, nu sta je op nul

 

 

 

>of je moet weer via diseqc 1.2 gaan werken maar dan moet je weer alle satellieten ''vast'' gaan zetten en opslaan..

Dat is niet de bedoeling

mvg.

Jean



Re: Hoe makkelijkst op installatie met veel stored postions terug gotoX/USALS gaan? #9 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4735 berichten

+78
Good

Geplaatst op 8 november 2019 - 11:20

Je snapt er nog steeds niets van, je wilt de rotor sw matig op 0 zetten ok maar dat wil niet zeggen dat je rotor dan ook aan het hoogste punt van de clarkebelt staat uitgericht, dat zal je echt bij de rotor zelf moeten doen als ie verdraaid is

Bij je schotel moet je om te beginnen de schotel en rotor as in een lijn te zetten en dan de hele handel (schotel en motor) op de bevestigings mast op 5 oost uitrichten en dat is dan het ''0'' punt

 

indicator.jpg


73's

PE1AQZ


Re: Hoe makkelijkst op installatie met veel stored postions terug gotoX/USALS gaan? #10 jeandubois

  • Senior Member
  • 293 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 8 november 2019 - 18:22

>Je snapt er nog steeds niets van

Op mijn leeftijd heb er geen probleem meer mee dat iemand een foute perceptie van mij of mijn begripsvermogen heeft ;-)

 

 

>je wilt de rotor sw matig op 0 zetten ok maar dat wil niet zeggen dat je rotor dan ook aan het hoogste punt van de clarkebelt staat uitgericht,

>dat zal je echt bij de rotor zelf moeten doen als ie verdraaid is

Voor het oplossen van een probleem heb je naast een "beste oplossing" vaak ook een "second best option", het staat je vrij mee te gaan in mijn zoektocht naar die "second best option" of niet.

 

>Bij je schotel moet je om te beginnen de schotel en rotor as in een lijn te zetten en dan de hele handel (schotel en motor) op de bevestigings mast op 5 oost uitrichten en dat is dan het ''0'' punt

Je hoeft dat niet blijven te herhalen, ik weet dat heus wel, ik heb het ook al vaak zo gedaan, alleen was het toen beter weer.

 

indicator.jpg

 

 

 

 

Ik kan je intussen meedelen dat ik het volgende experimenteel uitgetest heb:

1. In "positioner setup" "goto 0" uitgevoerd

2. calibrate function geactiveerd-->dit leverde mij een offset op van 0.9°

3. ik heb dan de longitude setting veranderd van de originele (correcte) waarde naar: originele waarde + offset

 

Na deze stappen werkte als weer prima met USALS (van 53E tot 30W), ook moeilijker posities 26e, 7W, 8W kwamen door.

Ik vermoed dat stap 3 misschien vermeden kan worden door gebruik te maken van de calculate-functie, maar wil eerst meer uitleg vinden daarover voor ik dat probeer

 

Besluit:

Deze methode kan zeker toegepast worden als de "beste methode" (tijdelijk) geen optie is.

 

mvg.

Jean


Veranderd door Tech, 9 november 2019 - 09:58
Op verzoek van de auteur aangepast..


Re: Hoe makkelijkst op installatie met veel stored postions terug gotoX/USALS gaan? #11 jeandubois

  • Senior Member
  • 293 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 9 november 2019 - 07:22

 

>Je snapt er nog steeds niets van

Op mijn leeftijd heb er geen probleem meer mee dat iemand een foute perceptie van mij of mijn begripsvermogen heeft ;-)

 

 

>je wilt de rotor sw matig op 0 zetten ok maar dat wil niet zeggen dat je rotor dan ook aan het hoogste punt van de clarkebelt staat uitgericht,

>dat zal je echt bij de rotor zelf moeten doen als ie verdraaid is

Voor het oplossen van een probleem heb je naast een "beste oplossing" vaak ook een "second best option", het staat je vrij mee te gaan in mijn zoektocht naar die "second best option" of niet.

 

>Bij je schotel moet je om te beginnen de schotel en rotor as in een lijn te zetten en dan de hele handel (schotel en motor) op de bevestigings mast op 5 oost uitrichten en dat is dan het ''0'' punt

Je hoeft dat niet blijven te herhalen, ik weet dat heus wel, ik heb het ook al vaak zo gedaan, alleen was het toen beter weer.

 

indicator.jpg

 

 

 

 

Ik kan je intussen meedelen dat ik het volgende experimenteel uitgetest heb:

1. In "positioner setup" "goto 0" uitgevoerd

2. calibrate function geactiveerd-->dit leverde mij een offset op van 0.9°

3. ik heb dan de longitude setting veranderd van de originele (correcte) waarde naar: originele waarde + offset

 

Na deze stappen werkte als weer prima met USALS (van 53E tot 30W), ook moeilijker posities 26e, 7W, 8W kwamen door.

Ik vermoed dat stap 3 misschien vermeden kan worden door gebruik te maken van de calculate-functie, maar wil eerst meer uitleg vinden daarover voor ik dat probeer

 

Besluit:

Deze methode kan zeker toegepast worden als de "beste methode" (tijdelijk) geen optie is.

 

mvg.

Jean

 

p.s. Ik heb nu zelfs goede ontvangst op 62E

mvg.

Jean



Re: Hoe makkelijkst op installatie met veel stored postions terug gotoX/USALS gaan? #12 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4735 berichten

+78
Good

Geplaatst op 9 november 2019 - 08:51

Waarom toch steeds alles blijven ''quoten'' :mellow:


73's

PE1AQZ


Re: Hoe makkelijkst op installatie met veel stored postions terug gotoX/USALS gaan? #13 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14628 berichten

+459
Excellent

Geplaatst op 9 november 2019 - 10:00

Waarom toch steeds alles blijven ''quoten'' :mellow:

Ik denk dat het komt omdat een aantal gebruikers denkt dat dat de reply knop is......


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Hoe makkelijkst op installatie met veel stored postions terug gotoX/USALS gaan? #14 jeandubois

  • Senior Member
  • 293 berichten

0
Neutral

Geplaatst op 9 november 2019 - 13:18

Waarom toch steeds alles blijven ''quoten'' :mellow:

Je hebt gelijk, hier was het niet nodig.

 

mvg.

Jean




1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers