Jump to content


Photo

Vu duo geen beeld op HD, wel op SD


  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 9 November 2019 - 22:01

Ben bezig geweest met VU+Duo nummertje 3. Nummer 1 heeft dus waarschijnlijk een voedingsprobleem en nummer 2 is goed gelukt en werkt perfect.

 

Nummer 3 geeft wel beeld op de SD zenders, maar niet op de HD zenders. In het begin kort signaal (als je geluk hebt) daarna valt het signaal volledig weg en dus geen beeld.

Melding:  probleem met afstemmen.

SD zenders op dezelfde satelliet werken goed en stabiel met een signaal van 79% (11,1 dB als ik me niet vergis). Andere ontvangers werken perfect op dezelfde installatie (hier thuis slaapkamer).

 

Er is al de C848 en de C819 vervangen.

C807 is ook vervangen en er zit een 1 uF brug op.

 

Ontvanger lijkt verder goed te werken, alleen wil ie dus geen beeld geven (of enkele seconden) op HD zenders.

 

Is er nog een specifieke elco die dit kan veroorzaken?

 


Edited by Black Tiger, 9 November 2019 - 22:01.

Greetings, Black Tiger

Re: Vu duo geen beeld op HD, wel op SD #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 10 November 2019 - 00:25

79% is wel wat marginaal voor de M7 HD zenders, zeker als het weer wat tegen zit. Heb je daar toevallig ook 19.2, of 28.2, om daar een FTA zender als de BBC of ZDF te proberen?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vu duo geen beeld op HD, wel op SD #3 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 10 November 2019 - 00:57

Huh? 79% marginaal? Nou ik noem dat best goed. Alles boven de 75 is goed wat mij betreft.

Ook geen last van spikes of gehakkel tijdens regen. Dat het beter kan oke, maar het gaat hier dan ook al om een oude schotel en lnb. Krijg dat hier ook niet beter uitgericht.

 

Op de M7 HD zenders zal ie misschien wat meer signaal hebben. Maar dat weet ik dus niet omdat geen enkele HD zender het doet ook niet ARD of ZDF HD. :)

Die 79% was voor een Duitse SD zender, dat was FTA Disney Channel als ik het goed herinner.

Tuner 2 trouwens zelfde verhaal.

Boven heb ik alleen 19,2 en 23,5 en beneden kan ik niet testen om diverse redenen.

 

In elk geval is het zeer zeker geen signaal probleem. Een andere VU+Duo die pas gemaakt is en een VU+Zero hebben totaal geen ontvangstproblemen met HD zenders.


Edited by Black Tiger, 10 November 2019 - 00:58.

Greetings, Black Tiger

Re: Vu duo geen beeld op HD, wel op SD #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 10 November 2019 - 01:14

Huh? 79% marginaal? Nou ik noem dat best goed. Alles boven de 75 is goed wat mij betreft.

 

De M7 zenders zij zo marginaal en geknepen, met 9/10 FEC's, om maar zo veel mogelijk zenders op een transponder te krijgen, dus een sterk signaal is zeker nodig.

 

geen enkele HD zender het doet ook niet ARD of ZDF HD. :)

 

Meer wilde ik niet weten, dan ligt het niet aan het zunnig zijn van M7. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vu duo geen beeld op HD, wel op SD #5 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 10 November 2019 - 01:47

dus een sterk signaal is zeker nodig.

Ja dat klopt voor M7 inderdaad, maar die liggen hier volgens ook hoger, zo rond de 85 op de duo's en 92 op de Zero als mijn geheugen me niet in de steek laat.

Alleen op deze duo dus nog niet getest vanwege niet mogelijk. :)


Greetings, Black Tiger

Re: Vu duo geen beeld op HD, wel op SD #6 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 10 November 2019 - 13:08

C848 wordt het meest in verband gebracht met ontvangstproblemen. C848 is onderdeel van het circuit rond U805. Er zitten meer elco's in dat circuit, namelijk C846, C850 en C852. Je kunt de schema's die in het C807-draadje geplaatst zijn erbij pakken. Als C848 vervangen niet helpt, dan zou ik de overige elco's in dat circuit onderzoeken.

Een kenmerk van een defecte C848 is dat je gemeten signaalsterkte maar een klein beetje achteruit gaat, maar je signaal wel vrij snel wegvalt. Als je bij een goede Duo al rond de 60% signaal beeld hebt, dan kan je bij een defecte C848 best zo zijn dat je pas bij 75% beeld krijgt en 8PSK-transponders doen natuurlijk een stuk moeilijke dan QPSK-transponders, wat je SD-/HD-ervaring mogelijk kan verklaren. Kortom, als C848 niet helpt, dan zijn de overige elco's in dat circuit het onderzoeken waard.

Edited by Zuppelan, 10 November 2019 - 13:09.


Re: Vu duo geen beeld op HD, wel op SD #7 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 10 November 2019 - 16:55

Je kunt de schema's die in het C807-draadje geplaatst zijn erbij pakken. Als C848 vervangen niet helpt, dan zou ik de overige elco's in dat circuit onderzoeken.

Ai, dat zal dan ook weer iets worden voor iemand anders, ik ken geen schema's lezen. Doe zelfs normaliter nooit iets met electronica, alleen eens een elco vervangen of zo dat lukt nog net. :)

 

Het lastige is dat al die elco's er goed uit zien (ook bij de vorige waar me de reparatie wel gelukt was), er stond er geen bol of niet open of niks, zagen er nog uit als nieuw. En voor een amateur als mij op elektronica gebied schiet dat dan niet op.

Zal er nog eens naar kijken anders ben ik bang dat deze ook gaat blijven liggen totdat de buurman eens tijd/zin heeft.

 

Dank je wel.


Greetings, Black Tiger

Re: Vu duo geen beeld op HD, wel op SD #8 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 10 November 2019 - 22:19

De moeilijkheidsgraad valt wel mee, maar je hebt iets nodig om die elco's te kunnen testen, anders ga je ze als een blinde lopen vervangen. Zoek op AliExpress eens naar een "transistor tester", dat zijn geniale apparaatjes (overigens ontworpen door een Duitser) waar je een willekeurig onderdeel in kunt stoppen, zoals een elco, en het apparaat geeft aan wat het is en wat de waarden zijn. Dan kan je zo zien of ze stuk zijn en voor je het weet repareer je er her en der op los.

Re: Vu duo geen beeld op HD, wel op SD #9 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,597 posts

+458
Excellent

Posted 10 November 2019 - 22:30

Ik heb ook zo'n simpel ding van Ali, het is bizar hoe goed die dingen kunnen meten.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Vu duo geen beeld op HD, wel op SD #10 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 10 November 2019 - 22:35

Je bedoeld zoiets of een ander model?


Greetings, Black Tiger

Re: Vu duo geen beeld op HD, wel op SD #11 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,597 posts

+458
Excellent

Posted 10 November 2019 - 23:25

Deze

Attached Files


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Vu duo geen beeld op HD, wel op SD #12 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 10 November 2019 - 23:40

Bedankt!


Greetings, Black Tiger

Re: Vu duo geen beeld op HD, wel op SD #13 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 11 November 2019 - 10:59

De ontwerper, Karl-Heinz Kübbeler, heeft de firmware en bouwinstructies on-line gezet. Al deze Chinese producentjes maken hun eigen apparaatje op basis van datzelfde ontwerp. Elektronisch zijn al die apparaatjes vergelijkbaar, het kastje, type scherm e.d. verschilt soms. Kies wat je mooi en praktisch vindt. Soms zie je apparaatjes met Russische firmwares zoals in jouw link, kennelijk hebben ze veel Russische klanten. Ik zou momenteel om die Russische versies heen lopen, maar in beginsel kun je je eigen firmware erin flashen, ik heb er een Nederlandstalige firmware in gezet.

Re: Vu duo geen beeld op HD, wel op SD #14 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 11 November 2019 - 16:03

Dank je wel. Ik had ook al Engelstalige dingetjes gezien van wat in mijn voorbeeld stond inderdaad, lijkt allemaal heel veel op elkaar. Maar die Chinezen clonen ook alles dus da's niet zo vreemd. :)

De Russiche markt is daar flink stijgende de laatste 2 jaar inderdaad, je ziet het steeds meer dus ik let normaliter wel op de taalmogelijkheden.

Bedankt voor je toelichting!


Greetings, Black Tiger

Re: Vu duo geen beeld op HD, wel op SD #15 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 11 November 2019 - 16:07

Ze moeten daar wat, nu Trump ze probeert buiten de deur te houden. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vu duo geen beeld op HD, wel op SD #16 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,597 posts

+458
Excellent

Posted 11 November 2019 - 17:24

De ontwerper, Karl-Heinz Kübbeler, heeft de firmware en bouwinstructies on-line gezet. Al deze Chinese producentjes maken hun eigen apparaatje op basis van datzelfde ontwerp. Elektronisch zijn al die apparaatjes vergelijkbaar, het kastje, type scherm e.d. verschilt soms. Kies wat je mooi en praktisch vindt. Soms zie je apparaatjes met Russische firmwares zoals in jouw link, kennelijk hebben ze veel Russische klanten. Ik zou momenteel om die Russische versies heen lopen, maar in beginsel kun je je eigen firmware erin flashen, ik heb er een Nederlandstalige firmware in gezet.

Dat apparaatje in die link is in de Russische en Engelse versie te zien, alleen moet je dat bij de bestelling wel even opgeven :)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Vu duo geen beeld op HD, wel op SD #17 Black Tiger

  • Senior Member
  • 317 posts

+6
Neutral

Posted 11 November 2019 - 18:47

Yep, was me bekend, maar ik gaf het slechts als model voorbeeld. Weet nog niet zeker of ik zoiets ga bestellen, want ik gebruik dat misschien nooit meer aangezien ik niet aan electronica doe. Misschien bestel ik er wel eentje als kadootje voor de buurman. ;)


Greetings, Black Tiger


1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users