Jump to content


Photo

Aantal zenders springt FEC terug


  • Please log in to reply
30 replies to this topic

#1 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 22 November 2019 - 19:29

Hoi,

 

Sinds een week of wat kreeg ik plots Dave niet meer open. (afstemmen mislukt) In eerste instantie dacht ik dat deze plots niet meer FTA was maar na navraag op sat4all bleek het probleem bij mij te zitten.

 

De FEC is schijnbaar veranderd van 2/3 naar 5/6. Nu zou je zeggen dat even aanpassen met dreambox edit en klaar, maar om een of andere reden springt deze steeds na x tijd standby (geen deep-standby) weer terug naar 2/3.

 

Ik heb reeds een "verse" en opgeschoonde satellites.xml erin gezet maar tot op heden nog geen succes. Ik ervaar dit probleem op allebei mijn boxen een DM8000 en een VuUno4k beide voorzien van OpenPLi 6.2 stable.

 

Eveneens ben ik in zijn algemeenheid op zoek naar een uitleg/overzicht hoe "zenderlijsten" nu in elkaar steken. Daarmee bedoel ik hoe verhouden zich satellites.xml, lamedb, services, userbouqets etc etc. De lamedb bevat zover ik met een tekst editor kan zien de serviceslijst waarin, denk ik, de transponders, satellietposities, polarisatie ed in opgeslagen zitten. De bouquetten bevatten dan weer een selectie van die services. Ik heb een idee maar ik snap nog niet helemaal hoe de vork in de steel zit.

 

Verder zag ik dat in de userbouquetten ook een aantal zendernamen vermeld staan, kan het zijn dat als ik voor iedere service/zender daar netjes de namen invul ik dan voortaan in de Oscam logger ook kan zien welke zender dan speelt?

 

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

 

 

gr. Thijs

 

 

 

Attached Files

  • Attached File  pli.jpg   97.55KB   3 downloads


Re: Aantal zenders springt FEC terug #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 22 November 2019 - 19:52

Als er iets "terug springt" dan is er iets wat je lamedb overschrijft.

 

Moderne boxen hebben overigens tuners die auto-tunen, en dan heb je zelfs met foute parameters nog steeds beeld, dus oppassen met dingen overzetten van Uno4K naar DM8000....


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Aantal zenders springt FEC terug #3 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 23 November 2019 - 19:03

Hoi Wanwizard, heb jij een idee waar ik zou kunnen beginnen met zoeken? Enige plugin die ik zou kunnen verdenken is de auto backup, voor de rest heb ik vrijwel geen plugins draaien. Bij mijn weten backup die alleen maar en restore't die alleen na het flashen maar ik kan me vergissen natuurlijk. Ik zal hem eens uitzetten en kijken wat het brengt.

 

De DM8000 is in dit huishouden "leading", dwz ik hierop maak ik de aanpassingen e.d. en die schiet ik dan naar ook naar de Vu.



Re: Aantal zenders springt FEC terug #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 23 November 2019 - 19:22

Nee, dat lijkt me de boosdoener niet. Voor zover ik weet heeft de DM8000 geen moderne tuner, dus als het daar goed staat, dan moet dat verder ok zijn lijkt me.

 

Ik bouw mijn lijsten op een SAB, die heeft wel zo'n tuner, het heeft een paar dagen geduurd voordat ik begreep waarom Dave het daar wel deed, maar niet op mijn VU Duo 4K.

 

Hoe doe je dat "schieten"? Ik gebruik de fallback tuner configuratie daarvoor, dan hoef je manueel niks meer te doen. Ik heb jou probleem niet, dus wellicht zit het 'm in de handelingen die je uit voert?

 

Ook: de transponder instellingen vinden hun basis in de satellites.xml. Als die fout is, of een goed door een fout wordt overschreven, dan kan het ook nog wel eens fout gaan...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Aantal zenders springt FEC terug #5 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 23 November 2019 - 19:50

Met schieten bedoel ik dat ik met dreambox edit de zenderlijsten bijwerk en die upload (schiet) ik dan via FTP de boxjes in. Mijn handelswijze is als volgt, ik maak een download met dreambox edit, pas de zenderlijsten waar nodig aan en die upload ik weer naar de box. Daarop volgt meteen het uploaden naar de tweede box op de slaapkamer.

 

Wat je zegt van satellites.xml dat is nu net wat ik niet snap. Daar staat ie 100% zeker goed in. Het lijkt net alsof er ergens nog een schaduwcopy op de box staat die na standby gebruikt wordt ipv die in /etc/tuxbox. Als ik naar de timestamp kijk van satellites.xml in /etc/tuxbox klopt die gewoon met de laatste wijzigingen die ik gedaan heb.

EDIT: nog even als aanvulling op bovenstaande alinea: ik heb een verse satellites.xml gemaakt om te testen en daar de timestamp van opgeschreven. Op dat moment werkte Dave. De ochtend daarna niet meer (box gaat nooit in diep standby) en toen ging ie weer niet meer open. De timestamp van satellites.xml was ongewijzigd. Dus het gaat ergens anders mis was mijn conclusie.

 

Daarom ben ik ook heel benieuwd hoe dat nu allemaal onder de motorkap (zie openingspost) met elkaar werkt, ik heb er wel al een tijdje op gegoogled maar ik heb nog niet echt een duidelijk topic gevonden waar dit staat uitgelegd.

 

Dat de transponderinstellingen allemaal in satellites.xml staan was me inmiddels wel duidelijk, wat ik niet snap is dat er in de lamedb ook "iets" met die services gebeurd wat ik niet kan plaatsen. Ik weet nu iig wel zeker dat ze op de betreffende transponder recentelijk van FEC 2/3 naar 5/6 zijn gegaan. Alleen wil die wijziging nu maar niet blijven plakken op beide boxen.

 

Wat bedoel je overigens met de fallback tuner? Die heb ik ingesteld zodat de woonkamer een tuner van de slaapkamerbox kan gebruiken en vice versa. Doet dat ook iets met zenderlijsten dan?


Edited by Thijs_Rallye, 23 November 2019 - 19:55.


Re: Aantal zenders springt FEC terug #6 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 23 November 2019 - 20:02

Of je satellites.xml, of je lamedb is fout. Enigma doet background scans van transponders, en ik vermoed dat dit zorgt voor het terugzetten. Ik zou het anders niet weten.

 

En ja, fallback kan ook de zenderlijsten overhalen, en/of de EPG. In 7.2 straks zelfs van 2 verschillende boxen (in mijn geval is de SAB de fallback voor zenderlijst en streaming, mijn Duo 4K voor EPG).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Aantal zenders springt FEC terug #7 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,781 posts

+186
Excellent

Posted 23 November 2019 - 20:06

MIsschien even een nieuwe satellites.xml maken en erop zetten http://satellites-xml.org/


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Aantal zenders springt FEC terug #8 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 23 November 2019 - 20:09

Ik zit as we speak in de lamedb en lamedb5 te grasduinen, mijn TSID is 2022 en in lamedb5 staat de volgende regel: t:011a0000:07e6:0002,s:12129000:27500000:1:2:282:2:0 , als ik mijn niet vergis is 07e6h gelijk aan 2022d, dus dit zou wel eens de boosdoener kunnen zijn.

De mask zou:

#     DVBS  FEPARMS:   s:frequency:symbol_rate:polarisation:fec:orbital_position:inversion:flags
#     DVBS2 FEPARMS:   s:frequency:symbol_rate:polarisation:fec:orbital_position:inversion:flags:system:modulation:rolloff:pilot[,MIS/PLS:is_id:pls_code:pls_mode]

 

Wat dus zou betekenen dat hierin de FEC nog steeds op 2/3e staat. Wat doen de lamedb5 lamedb precies?

 

@40H3X dat had ik al gedaan, die wordt ook niet aangepast door de box want de date last modified verandert niet.

Ik zie wel dat de lamedb5 iedere nacht rond 4:16 date last modified heeft en de autobackup trapt af om 4. Toeval?

 

 

En uiteraard beiden hartelijk dank voor het reageren.

 

 

gr. Thijs


Edited by Thijs_Rallye, 23 November 2019 - 20:12.


Re: Aantal zenders springt FEC terug #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 23 November 2019 - 20:19

lamedb5 is een lamedb in versie5 formaat, lamedb is een lamedb in versie4 formaat.

 

Probleem wordt dus indirect veroorzaakt door DreamboxEdit: die doet naat aan lamedb5, overschrijft de lamedb, maar daar doet enigma niks mee, die blijft de lamedb gebruiken. Gooi hem eens weg op de VU+ voordat je de lijst overzet?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Aantal zenders springt FEC terug #10 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 23 November 2019 - 20:39

Okay duidelijk, dus de lamedb doet in feite "niets" voor enigma, die kijkt alleen naar de lamedb5 als ik je goed begrijp.

 

Ik heb voor nu handmatig met notepad++ de lamedb en lamedb5 aangepast en kijk eens of dat blijft plakken. Morgen zal ik eens de lamedb weggooien op de Vu en dan de lijst overzappen en kijken wat dat doet.

 

Nogmaals dank voor het meedenken!



Re: Aantal zenders springt FEC terug #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 23 November 2019 - 21:33

Ja. En genereert lamedb5 vanuit lamedb als die er niet is (in kader van backward compatibility met exact dit soort tools).

 

En niet de lamedb weggooien (die wordt toch door DreamboxEdit overschreven), maar lamedb5.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Aantal zenders springt FEC terug #12 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 24 November 2019 - 12:17

Hmm, helaas, vandaag weer prijs :P. Ik heb nu de lamedb5 ge-renamed (lamedb5.old) en de huidige zenderlijst overschreven met DBE. (nadat ik de FEC voor de betreffende transponder weer op 5/6 heb gezet)

 

Box volledig geherstart maar ik zie geen nieuwe lamedb5 verschijnen. Klopt dat of wordt die op een ander moment gegenereerd?



Re: Aantal zenders springt FEC terug #13 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 24 November 2019 - 12:21

Op dit moment wordt lamedb5 wel aangemaakt maar eigenlijk niet gebruikt....
Ik Wilde dat vanaf 8 anders doen... lamedb inlezen, verwijderen daarma en als lamedb niet bestaat lamedb5
Inlezen. Met aparte flag/cache lamedb5 file ernaast.
En voor oude setting editors een loses lamedb(1) file create optie

Edited by littlesat, 24 November 2019 - 12:25.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Aantal zenders springt FEC terug #14 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 24 November 2019 - 13:18

De lamedb5's zijn nu wel gegenereerd, ik had iets meer geduld moeten hebben ;). Ik heb nu op beide boxen de lamedb5's gerenamed naar .old, bij beide de zenderlijsten er opnieuw ingezet met DBE.

 

De data in satellites.xml / lamedb / lamedb5 lijkt tot nu toe allemaal te kloppen voor de betreffende transponder. Ik meld me over een dagje weer.

 

Overigens, ik hou me nog steeds aanbevolen voor een beknopte uitleg hoe deze bestanden onderling werken. Maakt het begrijpen wat ik nu aan het doen ben ook wat makkelijker ;). Ook lijkt het me mooi om de serviceslijsten "netjes" te krijgen, dan kan ik bv ook in de Oscam logger zien welke service op dat moment speelt op een leesbare manier :).


Edited by Thijs_Rallye, 24 November 2019 - 13:20.


Re: Aantal zenders springt FEC terug #15 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,781 posts

+186
Excellent

Posted 24 November 2019 - 13:44

Misschien dit ook even lezen https://wiki.openpli...g-over-and-over


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Aantal zenders springt FEC terug #16 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 25 November 2019 - 16:39

Misschien dit ook even lezen https://wiki.openpli...g-over-and-over

Die blijft netjes staan. Ik heb het idee dat de box alleen iets doet met satellites.xml zodra je transponders gaat scannen.

 

Er is "iets" dat de lamedb aanpast, maar wat heb ik nog geen idee van.



Re: Aantal zenders springt FEC terug #17 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 25 November 2019 - 17:07

Dat hangt er vanaf. Als je scant met "Netwerk: Ja", dan gebruikt de scan de NIT tabel van de satelliet, als je scant met "Netwerk: Nee", dan wordt de satellites.xml gebruikt. Die laatste is meestal sneller omdat wij geen ongebruikte of feed transponders in de lijst hebben staan. 

 

Die van ons staat in /usr/share, maar als er eentje in /etc/enigma2 staat, dan zal Enigma die gebruiken (je kunt zo als gebruiker de standaard overrulen). 

 

En zoals al eerder opgemerkt:

 

het maakt voor de transponder parameters uit welke tuner je gebruikt voor het scannen: een moderne auto-detect tuner zal beeld geven ook al is de FEC fout, en scan je met zo'n tuner, dan gaat dus ook de foute FEC de lamedb in. En dan werkt de lijst niet op een box met tuners die niet auto-detect zijn, en de juiste parameters vereisen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Aantal zenders springt FEC terug #18 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 25 November 2019 - 17:51

Ok, dat is goed om te weten. Scannen was wellicht niet het juiste woord, ik heb toen ik ontdekte dat Dave nog FTA was met de signaalzoeker de betreffende satelliet / transponder / frequentie etc ingesteld om te kijken of ik daar wel wat binnen kreeg. Met een scan daar kreeg ik plots weer beeld.

 

Vanaf daar ben ik gaan graven en ik moet zeggen dat ik nu wel weet welke files worden aangepast, maar het waarom ontbreek nog. Ik heb Dreamset eens gedownload om te proberen maar die vind ik niet zo heel gebruikersvriendelijk met het opzetten van zenderlijsten. Verbinding is ook tamelijk instabiel naar de DM8000, maar de VU trekt ie goed de data naar binnen.

 

Ik kan in DBE een save as maken naar lamedb5 en dat heb ik nu ook gedaan voor beide boxen. Die vervolgens handmatig in de betreffende mapjes gezet en een reload van de settings gedaan. Eens kijken of dat nu wel wil anders ga ik denk ik maar eens een keer vanaf scratch beginnen. Typisch vind ik het wel :P, het gaat al vanaf 2015 goed op deze manier en nu steekt er zoiets vreemds de kop op. 

 

Overigens, ik draai nog op 6.0, build van 12-12, ik was in de bonen met de info in de OP.



Re: Aantal zenders springt FEC terug #19 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 25 November 2019 - 18:25

Dat doet ook gewoon een scan, maar dan van een enkele transponder. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Aantal zenders springt FEC terug #20 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 25 November 2019 - 19:18

Dat doet ook gewoon een scan, maar dan van een enkele transponder. ;)

 

Al typende realiseerde ik me dat ook ja :P. Ik heb net al mijn boeketten maar eens opgeschoond en een hoop meuk (kabel frequenties ed) uit de serviceslijst geknikkerd. Destijds in 2015 vol enthousiast met de Henksat lijst begonnen en daar stond ook een hoop kabel en stream spul tussen waar ik eigenlijk niks mee doe of gedaan had.

 

Maar mijn motto don't fix if it ain't broke geldt ook nog steeds, dus nu is een mooi moment om eens schoon schip te maken.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users