Jump to content


Photo

UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019

news

  • Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 hro

  • Senior Member
  • 2,557 posts

+756
Excellent

Posted 6 December 2019 - 11:51

UP/DOWNLINK, jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019

pagina:    inhoud:
2    (Kanalen)nieuws en wijzigingen
2    Algemeen omroepnieuws
5    Astra 1, 19,2 oost
6    Astra 3, 23,5 oost
6    Astra 2, 28,2 oost
6    Hotbird, 13,0 oost
7    Eutelsat 9B, 9 oost
7    Kabel, IPTV, DAB+, DVB-T2, FM, AM, VOD, 5G, streams (enzovoort)
9    Reacties en vragen van lezers
10    Wetenswaardigheden
21    Hardwarenieuws: aparte DAB+ radio's
22    Softwarenieuws
22    Adobe Awesome Audio
22    OpenPLi 7.2-rc voor Mutant HD51 nu met Blindscan-functie
25    TADAAM in België gelanceerd
26    Ziggo: voorlopig geen 1Gb, eerst docsis 3.1, eind 2020 alles gereed?
27    Stel je eens voor… deze (eerste) keer: Hans
29    Oproep: hulp gezocht in Zuid-Limburg
29    De Transponder
29    Oproep voor 'demonstranten'
29    Uitsmijters
29    Brainstormen over nieuwe naam voor XS4ALL begonnen
30    Houd je hoofd bij het verkeer!
30    Reclamemuziek Top 40 aller tijden, stem!
30    Sinterklaas niet zo live als gedacht…

Reacties aan: specials@detransponder.nl

Attached Files


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 6 December 2019 - 13:13

Merci Hans, gaat weer op de stapel voor later vandaag!


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #3 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 6 December 2019 - 13:28

Dank redactie


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #4 twente

  • Senior Member
  • 93 posts

+6
Neutral

Posted 6 December 2019 - 14:01

Hartelijk dank voor deze leesvoer  :)



Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #5 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 6 December 2019 - 14:08

Misschien een klein cosmetisch detail, maar op pagina 22 wordt OpenPLi 7.2-rc vertaald naar release control en dat moet zijn release canditate, misschien ten overvloede en niet aanmatigend bedoeld https://nl.wikipedia...lease_candidate


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #6 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 6 December 2019 - 17:53

canditate -> candidate :ph34r:


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #7 hro

  • Senior Member
  • 2,557 posts

+756
Excellent

Posted 6 December 2019 - 18:56

canditate -> candidate :ph34r:

ik vat het... in het januari-nummer een correctie... stom eigenlijk want bij een herstart (doe ik praktisch dagelijks na bijwerken kanalenlijst) zie je het staan. Hele redactie las er over heen... oeps, sorry... :wub:


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #8 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 7 December 2019 - 11:25

Ik ga hem ook zeker weer doorspitten. En zoals altijd weer bedankt voor jouw / jullie inspanningen.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #9 hro

  • Senior Member
  • 2,557 posts

+756
Excellent

Posted 14 December 2019 - 14:47

het blad is nu meer dan een week uit... aardig wat downloads via het forum van OpenPLi en vele ook via de site De Transponder...

 

maar: inhoudelijk geen reacties... jammer. Wat vinden jullie van de inhoud? Wil iemand zich voor januari voorstellen?


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 14 December 2019 - 16:04

Ik wil best reageren dat ik inhoudelijk geen reactie heb, maar daar wordt je ook niks wijzer van. ;)

 

En verder heb ik niet zo'n behoefte mezelf in de schijnwerpers te zetten...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #11 hro

  • Senior Member
  • 2,557 posts

+756
Excellent

Posted 14 December 2019 - 17:22

OK, alle begrip.

 

Volgens de downloads hebben we tussen 600 en 800 lezers... snap je mijn verbazing dat niemand dan reageert? Het blad is niet commercieel, het is echt voor en door hobbyisten. Maar als er geen behoefte (meer) aan is dan is de tiende jaargang de laatste.


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #12 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 14 December 2019 - 17:47

Ik snap je heel goed. Voor mij als "buitenlander" is het wat lastig reageren op de inhoud, veel ervan is interessant maar "ter kennisgeving", want ver van mijn bed... ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #13 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 15 December 2019 - 01:16

Ik vind het altijd wel leuk om te lezen. Ook voor mij geld dat ik niet zonodig in de schijnwerpers hoef te staan.

Daarnaast zou ik in eerste instantie verwachtten dat de transponder leden zelf zich massaal zouden aanmelden om zich voor te stellen...



Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #14 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 15 December 2019 - 08:42

En wat voorgaande mannen aangeven geldt eigenlijk ook wel voor ondergetekende. Ik lees trouw de up/down iedere maand en als daar bepaalde zaken in staan die voor mij mogelijk interessant zijn dan check ik dat in voorkomende gevallen ook.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #15 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,262 posts

+691
Excellent

Posted 15 December 2019 - 08:49

Ik vind het echt prachtig steeds te lezen.... als ik al commentaar wil geven (opbouwend bedoeld) dan zou ik de algrmene nieuwtjes vooraan zetten, dan het transponder en zender nieuws, met de klapper van de maand als afsluiter gewoon wel achteraan laten ;)

Not sjips voor mij... Total country is op 28.2 oost gestopt en de stream van the country channel is een pay stream geworden en Nashville tv is nog steeds fta, maar is waardeloos...

Edited by littlesat, 15 December 2019 - 08:50.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #16 hro

  • Senior Member
  • 2,557 posts

+756
Excellent

Posted 15 December 2019 - 10:38

Dank voor deze reacties en suggesties.

 

De volgorde... we zijn primair een satellietblad, dus daarom staan wijzigingen op de belangrijkste satposities voor algemeen nieuws. Maar zal het voorleggen aan de rest van de redactie.


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #17 Zwelgje

  • Senior Member
  • 104 posts

+3
Neutral

Posted 15 December 2019 - 14:09

Hallo Hans, Zo weinig reacties uit zoveel lezers is toch wel jammer.
Bij deze dan een reactie van een gemiddelde satelliet TV-kijker. Ik lees "De Transponder"  telkens weer met veel plezier. Veel nieuws is voor mij niet van toepassing of ligt buiten mijn interessegebied. Maar toch leerzaam te vernemen wat er zoal in de satelliet TV-wereld zoals gebeurd. De technische artikelen interesseren mij het meest. Ik ontwerp/werk zelf veel met en aan VSAT-installaties, dus alle frequenties hoger dan 10GHz heeft mijn belangstelling :).

 

Over de opmaak heb ik niet zo veel op te merken. Het kan altijd mooier en fraaier, maar het is en blijft liefdewerk oud papier. De inhoud vind ik vele malen belangrijker!

Ik hoop dat je/jullie het bijltje er nog niet bij neergooien!

succes!


Dish 60cm, 19,2°E- 23,5°E-28,2°E, VU+ Uno 4K, OpenPli 8.0


Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #18 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 15 December 2019 - 14:25

Nu moet ik natuurlijk met fluwelen vingers gaan schrijven om mensen niet tegen het hoofd te stoten. Laat ik beginnen met de verdediging. In de 80-er jaren zeer actief geweest in de Amiga scene. Clubblad, penningmeester en vele, vele demonstratiedagen. Ook toen al een redelijke opgave om op tijd kopij te krijgen. Veel animo voor 'lenen' van software, gratis en veel voor weinig. Toen was er nog veel meer hobby animo voor de hobby. Inmiddels dik senior en merk dat er in deze weinig tot niks veranderd is. Mensen willen allemaal graag 'nemen' maar niet 'geven'.
Vanuit dit licht vind ik het blad redelijk nutteloos, gespekt met reclame en weinig zeggende info. Info die je makkelijk zelf even van internet haalt als het je interesseert...
Dat wil niet zeggen dat ik de redactie niet hogelijk respecteer (mede door hun volharding om te blijven trekken aan een dood paard). Ik heb het ooit aan den lijve meegemaakt...
Van mij mogen ze gerust stoppen omdat het IMHO verspilde moeite is. In deze tijd is het alleen 'hebbe, hebbe, hebbe' en vooral niks zelf doen. Dat is helaas erg Nederlands.
Met één been in het graf..... Helaas

Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #19 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,631 posts

+459
Excellent

Posted 15 December 2019 - 14:44

Ik snap dat je dit schrijft en ik kan er zelfs op bepaalde delen het volledig met je eens zijn, de term nutteloos wil ik niet gebruiken, ik vind het wel degelijk nut hebben, dit is info die misschien wel zo van het net te plukken is maar daar moet je moeite voor doen en dat is een aantal mensen niet gewend, die zien het liefst alles in hapklare brokken voorgeschoteld en zuigen alles op en inderdaad krijg je daar bijna nooit iets voor terug, vaak staan er vaak verwijzingen in naar dat verschrikkelijk commerciele Totaal TV gedoe, ik heb wat moeite met daar te lezen, ook omdat ik Jarco van vroeger ken en ik me verbaas over het feit dat hij deze commerciële kant heeft gekozen........

 

Ikzelf kan wel waardering opbrengen voor het werk wat de redactie eraan besteedt, het is best wel een hoop werk en er zijn vaak leuke wetenswaardigheden en tips in opgenomen, ik lees elke editie dan ook met plezier.

Het is alleen wel ondankbaar werk, de repons is inderdaad vaak  0,0 dus kan ik me voorstellen dat de vraag is gerezen of men er nog wel mee door moet gaan.

 

Om op de oproep in te gaan om me voor te stellen, ook ik hou er niet zo van in de schijnwerpers te staan, ik vind het op de achtergrond wel best zo.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: UP/DOWNLINK jaargang 9, nummer 12, 6 december 2019 #20 hro

  • Senior Member
  • 2,557 posts

+756
Excellent

Posted 15 December 2019 - 18:15

Dank voor deze (eerste) reacties!

 

Veel reclame? Dat werd ons verweten door de moderator van S4A... en ik kreeg een ban voor het leven.

Nee, we melden nieuwe producten (hardware, software, zenders) omdat ze nieuw zijn. Niet omdat de fabrikant ons sponsort. Het maken van de UP/DOWNLINK kost tijd en levert in euro's niets op.

 

Het klopt dat veel 'nieuws' van elders komt. Vandaar ook eerlijk de vermelding van de bron. Als men meer interesse in het item heeft kan men doorklikken.

Soms maken we ook eigen nieuws, denk aan het testen van apparatuur of eigen ervaringen toevoegen. We trachten zoveel mogelijk objectief te blijven. Maar als je iets van een product vindt... is dat toch vaak weer een beetje subjectief. Ach, daar ontkom je denk ik niet aan.

 

In het januari-nummer een hele handleiding voor mensen die vanuit 7.1 (of eerder) of 7.2 rc naar 7.2 stable willen. Niet geleend, zelf gemaakt. Want zoals bekend: niet iedereen heeft dezelfde superkennis als de leden van het OpenPLi-team. ;)


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.




Also tagged with one or more of these keywords: news

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users