Jump to content


Photo

VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms

VU+ UNO 4k SE Stottert hapert

  • Please log in to reply
96 replies to this topic

#1 Funske

  • Senior Member
  • 217 posts

+3
Neutral

Posted 14 December 2019 - 14:47

Als ik opnames afspeel van mijn VU+ UNO 4k SE dan stottert/hapert het beeld soms even of blijft soms hangen op hetzelfde beeld. Dit is niet bij iedere opname, maar gewoon random.

Ik neem op van gewone zenders, dus geen HD zenders. Dit omdat ik bij HD zenders vaak blokjes krijg (ondanks dat het signaal goed is: SNR 100% en AGC 94%).

Er staat momenteel Openpli 7.2 op, maar met 7.1 deed Hindi ook al.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?



Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 14 December 2019 - 16:06

Heb je die blokjes ook met kijken, of alleen met het terugspelen van de opname? En als je een opname meerdere keren terugspeelt, zit de storing dan op dezelfde plek, of is het dan ook random?

 

Op alle zenders of alleen op bepaalde? Maakt het uit of bij de opname de box in standby staat? Maakt het uit als er meerdere opnames tegelijk lopen?

 

En waar neem je op? Harde schjif in de box? USB stick of disk? NAS (en zo ja, hoe ziet je netwerk er uit)?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #3 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 14 December 2019 - 16:17

Eerder heb ik hier iemand gehad met een soortgelijk probleem maar dan met een Solo 4K. Daar bleek dat de slide van de harddisk niet helemaal lekker te zijn. Kwestie van even de box spanningsloos maken, slide eruit halen, en er opnieuw instoppen en aan zetten en testen. Uiteraard met een verse opname maar testen met een bestaande opname kan ook.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #4 Funske

  • Senior Member
  • 217 posts

+3
Neutral

Posted 15 December 2019 - 00:06

Heb je die blokjes ook met kijken, of alleen met het terugspelen van de opname? En als je een opname meerdere keren terugspeelt, zit de storing dan op dezelfde plek, of is het dan ook random?

 

Op alle zenders of alleen op bepaalde? Maakt het uit of bij de opname de box in standby staat? Maakt het uit als er meerdere opnames tegelijk lopen?

 

En waar neem je op? Harde schjif in de box? USB stick of disk? NAS (en zo ja, hoe ziet je netwerk er uit)?

Die blokjes krijg ik dan tijdens het live kijken, maar ook tijdens het kijken van een opname met de storing exact op dezelfde plek. Het gebeurt niet echt op alle zenders, maar wel op een aantal. Het maakt niet uit of de box in stand-by staat of niet en ook niet oké er wel of geen meerdere opnames lopen.

Sinds ik de normale zenders bekijk en opneem, heb ik er geen last meer van.

 

Eerder heb ik hier iemand gehad met een soortgelijk probleem maar dan met een Solo 4K. Daar bleek dat de slide van de harddisk niet helemaal lekker te zijn. Kwestie van even de box spanningsloos maken, slide eruit halen, en er opnieuw instoppen en aan zetten en testen. Uiteraard met een verse opname maar testen met een bestaande opname kan ook.

Dit ga ik morgen zeker eens proberen!! Niet geschoten is altijd mis!


Edited by Funske, 15 December 2019 - 00:11.


Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 15 December 2019 - 00:22

Als je ze tijdens het live kijken ook hebt, dan heeft het niks met opnemen te maken, maar met ontvangst.

 

4G antenne of televisietoren met DVB-T in de buurt? Dect telefoon in huis? Als je bekabeling niet goed afgeschernd is, dan kun je ook dit soort problemen hebben.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #6 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 15 December 2019 - 00:26

Inderdaad. Daar ben ik dus niet vanuit gegaan. Dan zal dat niet helpen. Hoeveel signaal heb je op de betreffende zender(s).

Dat staat, als je tweemaal kort achter elkaar op ok drukt, rechts onderaan op de 2e regel. ... % of .. dB.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #7 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 15 December 2019 - 08:17

Gebruik je een lokale kaart? Het kan ook een CW zijn welke een fractie van een seconde te laat binnenkomst....


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #8 Funske

  • Senior Member
  • 217 posts

+3
Neutral

Posted 15 December 2019 - 11:33

@Wanwizard Jij gaat uit van het probleem met HD zenders en de blokjes. Maar dat is niet het probleem, want sinds ik gewone zenders bekijk heb ik geen last meer van blokjes. Het probleem is dus dat de opnames soms haperen.

 

Inderdaad. Daar ben ik dus niet vanuit gegaan. Dan zal dat niet helpen. Hoeveel signaal heb je op de betreffende zender(s).

Dat staat, als je tweemaal kort achter elkaar op ok drukt, rechts onderaan op de 2e regel. ... % of .. dB.

 

Ik heb geprobeerd om 2 keer kort achter elkaar op de knop te drukken, maar dan krijg ik eerst het overzicht met de zenders en daarna het gewone beeld weer (heb ik, denk ik, anders ingesteld). 
Wel heb ik, spanningsloos, de slide eruit gehaald en daarna er weer goed ingedaan. Hopelijk heeft dit geholpen.

 

Gebruik je een lokale kaart? Het kan ook een CW zijn welke een fractie van een seconde te laat binnenkomst....

Wat versta jij onder een lokale kaart en CW? Ik heb een smartcard van TriNed en kijk dus naar DVB-C zenders.



Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 15 December 2019 - 17:16

Ik stel vragen, en krijg conflicterende antwoorden.

 

Ik ga nergens van uit, en blokjes (MPEG artifacts) hebben niks te maken met of iets HD is of niet.

 

Er zijn een aantal complexen op DVB-C die uiterst gevoelig zijn voor instraling, mijn ouders zitten niet te ver van een televisietoren, hebben last van de DVB-T zender aldaar, en missen een complete frequentie (met alle zenders daarop), totaal geen ontvangst.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #10 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 15 December 2019 - 18:55

Ik heb indertijd erg veel last gehad van Digitenne, die zat op een kanaal waarop de complex zat waar oa Eén en SBS6 in zat (nu mis je aan die laatste niets maar dat even buiten beschouwing ;) )

 

Na de omzetting is het wel mogelijk die complex te bekijken, dus instraling doet wel degelijk iets....


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 15 December 2019 - 19:15

Bij mijn ouders is het het complex waar o.a. BBC1 HD en BBC2 HD op zitten. Die missen zij niet, maar ik wel als ik er ben...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #12 Funske

  • Senior Member
  • 217 posts

+3
Neutral

Posted 16 December 2019 - 00:04

Ik stel vragen, en krijg conflicterende antwoorden.

Ik probeer zo goed mogelijk een antwoord te geven zonder conflicterende antwoorden......

 

 

Ik ga nergens van uit, en blokjes (MPEG artifacts) hebben niks te maken met of iets HD is of niet.

Dat stukje over HD zenders had ik er (achteraf gezien) niet bij moeten zetten. Want daar gaat het niet over. Ik heb dat alleen maar ter verduidelijking bij gezet zodat jullie weten waarom ik geen HD-zenders bekijk. Dit had ik beter niet kunnen doen; dan was het waarschijnlijk duidelijker geweest!  :( Sorry!!

Het probleem is (was hopelijk) dat als ik opnames afspeel van mijn VU+ UNO 4k SE het beeld soms stottert/hapert of soms blijft hangen op hetzelfde beeld.......

Ik heb hier totaal nog geen last van gehad, maar de laatste weken ineens wel. Vandaar mijn vraag.


Edited by Funske, 16 December 2019 - 00:07.


Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 16 December 2019 - 00:32

En toen vroeg ik "heb je dat ook als je gewoon kijkt", en daarop antwoorde je "ja". En dan is mijn conclusie direct dat het dus niks met opnemen te maken heeft, maar met ontvangen.

 

Dus dat is niet waar?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #14 Funske

  • Senior Member
  • 217 posts

+3
Neutral

Posted 16 December 2019 - 11:23

Laat ik voorop stellen dat ik elke reactie echt waardeer!!!  :thumbs-up:  :thumbs-up:

Ik kijk gewone zenders en dus geen HD. Als ik HD zenders kijk heb ik weleens van die blokjes, maar als ik gewone zenders kijk heb ik daar geen last van. Dus kijk ik alleen maar gewone zenders. Iets wat ik persoonlijk mooier vind dat HD, omdat ik bij HD zenders ook bijv. glinsteringen in het haar zie als iemand grijs is. Ik vind HD iets teveel van het goede. En aangezien ik een hele goede Oled-tv heb kijkt een gewone zender fijner voor mij.

 

En als het inderdaad zo zou zijn dat ik dat ook heb als ik gewoon kijk, was jouw reactie terecht.

Eigenlijk zijn het 2 aparte problemen: 

- blokjes in het tv-beeld tijdens kijken en dus ook tijdens het afspelen van een opname

- een opname die soms gewoon even hapert / stilstaat en die ik dan met het verder spoelen weer verder kan kijken.

 

Ik hoop dat ik zo duidelijker ben.



Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #15 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 16 December 2019 - 14:51

- blokjes in het tv-beeld tijdens kijken en dus ook tijdens het afspelen van een opname

 

Dit geeft dus aan dat het een ontvangst probleem is, en geen opname probleem.
 

- een opname die soms gewoon even hapert / stilstaat en die ik dan met het verder spoelen weer verder kan kijken.

 

Dat kan daar aan gerelateerd zijn, als de storing dusdanig is dat de mpeg structuur om zeep is.

 

Door het "spoelen" pak je dan een ander deel van het opname bestand, en start het afspelen weer als een geldig frame wordt gevonden.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #16 Funske

  • Senior Member
  • 217 posts

+3
Neutral

Posted 16 December 2019 - 16:18

 

- blokjes in het tv-beeld tijdens kijken en dus ook tijdens het afspelen van een opname

 

Dit geeft dus aan dat het een ontvangst probleem is, en geen opname probleem.

Klopt helemaal! Maar omdat ik geen HD meer kijk, heb ik totaal geen blokjes meer in het beeld. Overigens is het signaal m.i. prima: SNR 100% en AGC 94%. Dus dat zou dus goed moeten zijn.

 

 

- een opname die soms gewoon even hapert / stilstaat en die ik dan met het verder spoelen weer verder kan kijken.

 

Door het "spoelen" pak je dan een ander deel van het opname bestand, en start het afspelen weer als een geldig frame wordt gevonden.

 

Dat snap ik en lijkt me ook wel logisch.

 

Ik heb de tip van @Frenske opgevolgd en wacht nu even af of het hiermee opgelost is.



Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #17 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 16 December 2019 - 16:50

Klopt helemaal! Maar omdat ik geen HD meer kijk, heb ik totaal geen blokjes meer in het beeld. Overigens is het signaal m.i. prima: SNR 100% en AGC 94%. Dus dat zou dus goed moeten zijn.

 

Je blijft me op een dwaalspoor brengen.

  • HD kijken, blokjes
  • SD kijken, geen blokjes
  • HD opnemen, ? bij afspelen, en altijd op dezelfde plek of niet (als je opnieuw kijkt of terug spoelt)?
  • SD opnemen, ? bij afspelen, en altijd op dezelfde plek of niet (als je opnieuw kijkt of terug spoelt)?

Storing heeft overigens niks te maken met SNR, maar met BER, en AGC zegt helemaal niks, dus die moet je maar snel vergeten.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #18 Funske

  • Senior Member
  • 217 posts

+3
Neutral

Posted 16 December 2019 - 23:19

Je blijft me op een dwaalspoor brengen.

  • HD kijken, blokjes

 

 

Klopt, maar ik kijk geen HD, dus geen probleem.

 
  • SD kijken, geen blokjes

Altijd en inderdaad geen blokjes tijdens het kijken. Alleen het afspelen levert soms problemen op.

 

  • HD opnemen, ? bij afspelen, en altijd op dezelfde plek of niet (als je opnieuw kijkt of terug spoelt)?

 

HD kijk ik niet en neem ik ook niet op, dus geen probleem.

  • SD opnemen, ? bij afspelen, en altijd op dezelfde plek of niet (als je opnieuw kijkt of terug spoelt)?

Soms problemen bij het afspelen van opgenomen SD-zenders en als problemen heb en ik terugspoel zitten ze dus weer op dezelfde plek.

 

Storing heeft overigens niks te maken met SNR, maar met BER, en AGC zegt helemaal niks, dus die moet je maar snel vergeten.

 

Hoe kan ik die BER controleren, want die SNR en AGC ben ik alweer vergeten... :rolleyes:


Edited by Funske, 16 December 2019 - 23:21.


Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #19 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 16 December 2019 - 23:57

Hoe kan ik die BER controleren, want die SNR en AGC ben ik alweer vergeten... :rolleyes:

 
Setup,  Tuners and scanning, Signal Finder. Als de BER niet 0 is en continue 0 blijft, heb je een ontvangst probleem.

 

Soms problemen bij het afspelen van opgenomen SD-zenders en als problemen heb en ik terugspoel zitten ze dus weer op dezelfde plek.

Daarmee is bevestigd dat het in de opname zit, en niet in het terugspelen.

 

Rest de vraag of het komt door een probleem in het opname traject, of in het ontvangst traject (wat met MPEG artefacten echt het meest voor de hand ligt).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ UNO 4k SE Afspelen opname hapert soms #20 Funske

  • Senior Member
  • 217 posts

+3
Neutral

Posted 17 December 2019 - 10:32

Setup,  Tuners and scanning, Signal Finder. Als de BER niet 0 is en continue 0 blijft, heb je een ontvangst probleem.

Oh ja, nu weet ik het weer. Ik heb daar een jaar geleden ook al eens naar gekeken. En toen was deze net zoals nu op welke zender ik ook kijk altijd 0. Ik heb bij BER nog nooit een andere waarde gezien dan 0.

 

Daarmee is bevestigd dat het in de opname zit, en niet in het terugspelen.

 

Rest de vraag of het komt door een probleem in het opname traject, of in het ontvangst traject (wat met MPEG artefacten echt het meest voor de hand ligt).

 

Dat het in de opname zit, daarvan was ik al overtuigd.

 

Daar bleek dat de slide van de harddisk niet helemaal lekker te zijn. Kwestie van even de box spanningsloos maken, slide eruit halen, en er opnieuw instoppen en aan zetten en testen. Uiteraard met een verse opname maar testen met een bestaande opname kan ook.

Maar ik heb dit advies van @Frenske opgevolgd en heb sindsdien geen haperingen gehad. Ook niet bij nieuwe opnames. Hopelijk was dit de oplossing.





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users