Jump to content


Photo

VuZero Pli 7.2 Externe HDD niet beschrijfbaar via verkenner, wel via DCC


  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 harry37

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 29 December 2019 - 19:51

Volgens mij met de nieuwe Open pli 7.2 is opeens mijn externe HDD niet meer beschrijfbaar via mijn PC met Windows verkenner. Verkenner geeft aan dat er nog maar 54 kb op de schijf vrij is, maar de Vu geeft aan dat er nog ca. 300 Gb vrij is

 

Met ftp via DCC lukt het wel.

 

Ik kan niet terug naar 7.1 want de autobackup die ik automatisch gemaakt heb een paar dagen geleden zie ik via PC/verkenner staan maar bij de Vu staat "Geen backup aanwezig"

De versie 7.1 is bij Open Pli ook niet meer beschikbaar. Dit is misschien een ander probleem, maar wie weet houdt het verband.

 

Is er een truc om de HDD via de PC verkenner weer beschrijfbaar te krijgen?



Re: VuZero Pli 7.2 Externe HDD niet beschrijfbaar via verkenner, wel via DCC #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,510 posts

+1,734
Excellent

Posted 29 December 2019 - 21:23

Je moet geen connectie maken met de "root" van de box, maar met de betreffende share van de disk.

 

Het is een beperking van Samba (die er altijd al in heeft gezetten), die herkent geen mountpoints en devices die daar achter hangen, en laat dus de grootte van /media zien (en dat is een tmpfs in memory zonder ruimte).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VuZero Pli 7.2 Externe HDD niet beschrijfbaar via verkenner, wel via DCC #3 harry37

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 30 December 2019 - 22:32

Uhm...Hoe maak ik geen connectie met de "root" van de box, maar met de betreffende share van de disk?

 

Wat ik doe, al meer dan 8 jaar, is met verkenner klikken op Netwerk en dan   \\VUZERO\Media\hdd

 

En dan kan ik met verkenner lezen en schrijven.

 

Ik heb nu op goed geluk een nieuwe netwerkverbinding gemaakt via Verkenner>Netwerk>Netwerkverbinding maken>Bladeren naar de map Netwerk en dan VUZERO\Media\hdd en dan lukt het wel (lezen en schrijven).

 

Is dat dan de goede methode? Blijft dat dan zo werken?



Re: VuZero Pli 7.2 Externe HDD niet beschrijfbaar via verkenner, wel via DCC #4 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,510 posts

+1,734
Excellent

Posted 30 December 2019 - 22:37

Nee, dan maak je dus een connectie naar de root van het filesystem, en vraag je dan de directory /Media/hdd op.

 

Lezen is geen probleem, maar schrijven kan zoals je ontdekt hebt lastig zijn.

 

Als je in de Verkenner op VuZero klikt, dan krijg je een lijstje met shares te zien, en daar moet "Harddisk" tussen staan. En die moet je hebben.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VuZero Pli 7.2 Externe HDD niet beschrijfbaar via verkenner, wel via DCC #5 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 30 December 2019 - 23:00

Misschien is het een idee om je box mbv het ip adres te benaderen

\\ipaddressvandebox

https://wiki.openpli...ernet.29browser

Edited by 40H3X, 30 December 2019 - 23:03.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: VuZero Pli 7.2 Externe HDD niet beschrijfbaar via verkenner, wel via DCC #6 harry37

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 30 December 2019 - 23:29

@WanWizzard: als ik op VuoZero klik(linkermuisklik), krijg ik (zie de onderstaande afbeelding) hdd en net te zien en kan ik via hdd niet schrijven op de schijf

@40H3X: als ik de box via het ipadres benader (ook in de onderstaande afbeelding te zien) geeft dit hetzelfde effect: ik kan via de hdd niet schrijven op de schijf

 

Het enige wat me lukt is via (je ziet het bovenin onderstaande afbeelding) Verkenner>Netwerk>Netwerkverbinding maken>Bladeren naar de map Netwerk en dan VUZERO\Media\hdd, dan lukt schrijven wel.

 

 

s628n1.png



Re: VuZero Pli 7.2 Externe HDD niet beschrijfbaar via verkenner, wel via DCC #7 harry37

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 30 December 2019 - 23:32

Overigens is het probleem hiermee opgelost, maar het blijft vreemd dat het jaren goed ging.



Re: VuZero Pli 7.2 Externe HDD niet beschrijfbaar via verkenner, wel via DCC #8 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,510 posts

+1,734
Excellent

Posted 31 December 2019 - 02:00

Is die hdd een lokale disk? Of een netwerk mount met "mount as hdd" aan?

 

Ik verwacht eerder iets als:
Attached File  Screenshot from 2019-12-31 00-57-03.png   8.64KB   3 downloads

 

dus een share "Harddisk" als er een lokale disk aangesloten is. Of "usb" als het een usb device is.

 

Ik zie inderdaad dat boxen die helemaal geen opslag device hebben een share "Media" krijgen. Het is me onduidelijk waar die vandaan komt, daar moet ik eens naar kijken.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VuZero Pli 7.2 Externe HDD niet beschrijfbaar via verkenner, wel via DCC #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,510 posts

+1,734
Excellent

Posted 31 December 2019 - 02:20

Als ik die "Media" share definitie verwijder en de box herstart, dan komt hij niet terug.

 

Dus hij wordt aangemaakt hetzij in de image zelf, of tijdens de restore van een backup (waarin de initiele configuratie van Samba wordt gegenereerd).

 

Morgen weer een dag...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VuZero Pli 7.2 Externe HDD niet beschrijfbaar via verkenner, wel via DCC #10 harry37

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 31 December 2019 - 07:32

Is die hdd een lokale disk? Of een netwerk mount met "mount as hdd" aan?

 

Tja, wat is lokaal.. Het is een disk in een apart kastje via usb aangesloten maar omdat autobackup en trashbox standaard van media/hdd uitgaan heb ik het volgende toegevoegd aan fstab

UUID=c968f687-e6c1-4562-8828-f0fa5604e5db	/media/hdd	auto	defaults	0	0

Edited by harry37, 31 December 2019 - 07:33.


Re: VuZero Pli 7.2 Externe HDD niet beschrijfbaar via verkenner, wel via DCC #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,510 posts

+1,734
Excellent

Posted 31 December 2019 - 15:52

Lokaal is niet via het netwerk.

 

Ik heb ook geen intern, via SATA, aangesloten disks, maar gebruik ook een disk in een USB enclosure. Verschil is dat ik mijn disk "hdd" gelabeld heb, zodat hij automatisch op de juiste plaats gemount word.

 

Ik zal volgend jaar :) eens uitzoeken waarom mdev geen samba share genereerd als je mount via fstab...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VuZero Pli 7.2 Externe HDD niet beschrijfbaar via verkenner, wel via DCC #12 harry37

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 31 December 2019 - 16:33

Ik ben wel benieuwd, maar zoals gezegd heb ik een alternatief gevonden, dus geen haast :)  voor mij.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users